Ligger nog en del i det du säger. Installatören i mitt fall hade kopplat upp boxen för att testa ”så det funka” varpå när den installerades i min fastighet gav meddelandet denna box är redan installerad på en annan fastighet vilket tog Zaptec supporten 2 veckor att lösa innan jag ens kunde få access och börja ladda bilen.
Ingen annan autentiserings metod annat än den via appen på min iPhone funkar trots att jag delat ut behörighet till frugan. Eco mode eller schemaläggning har aldrig funkat.
Ett tag funka inget annat än så kallat fristående läge autentisering via min app, över bluetooth gissar jag, för att när den var uppkopplad mot nätet i vanligt läge vägrade den all form av kommunikation. Vilket jag felsökte med att kontrollera router och brandväggar så enheten hade fri kommunikations väg. Vid fristående läge fungerar eller registreras inte laddhistorik. Så har perioder när jag inte vet riktigt hur mycket av förbrukningen som varit hushållsel eller bil.
Sedan poppa den säkringar lite som popcorn (fas1) men det beror nog på fel information från elektrikern då han sa att det skulle skifta mellan faserna så att den inte blev överbelastad men 90% av gångerna när fas 1 poppa säkringen va porslinet glödhett på 1:an, lite varm på 2:an och kall på 3:an. Efter det ställde jag in bilen på att begränsa laddströmmen så nu tar den inte mer än 5kw och sen dess är iallafall säkrings problemet ur världen.
Att fortsätta ladda t.ex. om man normalt laddar till 80% men på kvällen får information att man behöver göra ett extra kundmöte så man behöver ladda till 100% kräver att man går ut och drar ur sladden och startar en ny session. Trots att det via bilen går att ändra och det står att den är redo att laddas.
Totalt värdelös kundtjänst och support som jag vid det här laget slutat höra av mig till (inte värt tiden)
Vid uppdatering av mjukvara så har boxen hängt sig 3 av 4 ggr så man fått dra jordfelsbrytaren och köra en ”norsk” reset men det kanske är standard eftersom jag har för mig att Zaptec är ett norskt bolag.
Tror det kortfattat va mina knappa 1,5 års erfarenheter av Zaptec.
Men är glad för alla som har en och sluppit min erfarenhet, gå och köp en triss så kanske ni kan unna er en fin klocka också