• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,054
Räknas detta? 🤣

IMG_1812.jpeg
Det där är inte en Profil, det där är en Svarta mamban. 😅
 
Nu finns det en webbsida där personer som bor utanför Kina med några få klick kan beställa elbilar från den kinesiska marknaden. Företaget tar hand om allt pappersarbete, homologering etc. och levererar bilen hem till dörren om man vill. Exempelvis kostar en VW ID.4 från 2024 $36 850 inklusive alla skatter, avgifter och leverans till dörren. Detta är cirka 100 000 kr billigare än att köpa likadan bil i Sverige. Eller varför inte beställa en Xiaomi SU7 för under $40 000?

Troligen kommer det inte bli några större volymer eftersom bilarna är tillverkade för kinesiska marknaden vilket kan innebära att det kanske inte finns engelska i infotainmentsystemet. De kommer med kinesisk laddstandard (man får i och för sig med en gratis adapter för att ladda på EU-laddare) och avsaknad av reservdelar och serviceverkstäder. Men en och annan udda elbil kan det ändå bli. Om inte annat så kan tillverkare ta in elbilar för reversed engineering på ett mycket enklare sätt.
 
Nu finns det en webbsida där personer som bor utanför Kina med några få klick kan beställa elbilar från den kinesiska marknaden. Företaget tar hand om allt pappersarbete, homologering etc. och levererar bilen hem till dörren om man vill. Exempelvis kostar en VW ID.4 från 2024 $36 850 inklusive alla skatter, avgifter och leverans till dörren. Detta är cirka 100 000 kr billigare än att köpa likadan bil i Sverige. Eller varför inte beställa en Xiaomi SU7 för under $40 000?

Troligen kommer det inte bli några större volymer eftersom bilarna är tillverkade för kinesiska marknaden vilket kan innebära att det kanske inte finns engelska i infotainmentsystemet. De kommer med kinesisk laddstandard (man får i och för sig med en gratis adapter för att ladda på EU-laddare) och avsaknad av reservdelar och serviceverkstäder. Men en och annan udda elbil kan det ändå bli. Om inte annat så kan tillverkare ta in elbilar för reversed engineering på ett mycket enklare sätt.
Det är alltid intressant när olika aktörer utmanar etablerade affärsmodeller, men precis som du beskriver är även jag skeptisk, såpass att jag inte är intresserad över huvud taget.

Det är ju inte alls säkert att man blir nöjd med själva produkten, och riskerna avseende tillgång till service och reservdelar är för mig oacceptabla. Dessutom kan det mycket väl bli så att besparingen på inköpspriset äts upp av lågt andrahandsvärde.
 
...det kanske inte finns engelska i infotainmentsystemet.
Foto på ID.4 som säljs på webbplatsen du länkade till:

1756108843793.png


Det kanske går att byta språk på någon meny? I så fall går det säkert att hitta till den inställningen med hjälp av någon lämplig översättningsapp i telefonen.

Men om det inte finns svenska, engelska eller tyska alls i bilen, vad säger de på en svensk verkstad när man rullar in och frågar om de kan lägga in svensk mjukvara i bilen? De skakar nog på huvudet?
 
Nu finns det en webbsida där personer som bor utanför Kina med några få klick kan beställa elbilar från den kinesiska marknaden. Företaget tar hand om allt pappersarbete, homologering etc. och levererar bilen hem till dörren om man vill. Exempelvis kostar en VW ID.4 från 2024 $36 850 inklusive alla skatter, avgifter och leverans till dörren. Detta är cirka 100 000 kr billigare än att köpa likadan bil i Sverige. Eller varför inte beställa en Xiaomi SU7 för under $40 000?

Troligen kommer det inte bli några större volymer eftersom bilarna är tillverkade för kinesiska marknaden vilket kan innebära att det kanske inte finns engelska i infotainmentsystemet. De kommer med kinesisk laddstandard (man får i och för sig med en gratis adapter för att ladda på EU-laddare) och avsaknad av reservdelar och serviceverkstäder. Men en och annan udda elbil kan det ändå bli. Om inte annat så kan tillverkare ta in elbilar för reversed engineering på ett mycket enklare sätt.
Du sparar 100,000kr, men blir av med garanti, kan få problem vid service och reparationer om bilen skiljer sig något från EU-varianten, får fel laddport, osv.

Bilens värde på andrahandsmarknaden går nog ner med 100,000kr eller mer bara av det faktum att bilen är importerad från Kina och saknar rätt laddport (trots adapter). Finns liksom för många ID4or där ute för att någon ska vara villig att betala för en sådan där.

Jag tror det kan vara aktuellt med bilar som inte säljs här. En Xiaomi exempelvis. Men att importera en ID4 eller BYD Seal och tro att man gör en bra deal när man sparar 100,000kr är märkligt.

Om inte annat så kan tillverkare ta in elbilar för reversed engineering på ett mycket enklare sätt.
Och vad gäller denna punkten så har billtillverkare logistiska team som är experter på import/export. Man har skött detta själva tidigare och fortsätter förmodligen med det även nu. Det är en del pappersarbete, svårt för en oinsatt privatperson, superenkelt för ett bolag som redan idag jobbar med mycket import och export. Dessutom behöver inte dessa företag se till att bilen de importerar för reverse engineering blir laglig att köra på allmän väg. Ingen stoppar dig från att importera vilken bil som helst men aldrig köra den på allmän väg. De kan bara köra den på sin egen mark och testbanor och sen ta isär den i sin verkstad - de behöver inte få ut den på vanliga vägar.

Däremot är det såklart kul att det finns. Kommer nog se lite content på YouTube och sociala medier om folk som importerat intressanta bilar. Det är positivt.
 
Senast ändrad:
Du sparar 100,000kr, men blir av med garanti, kan få problem vid service och reparationer om bilen skiljer sig något från EU-varianten, får fel laddport, osv.

Bilens värde på andrahandsmarknaden går nog ner med 100,000kr eller mer bara av det faktum att bilen är importerad från Kina och saknar rätt laddport (trots adapter). Finns liksom för många ID4or där ute för att någon ska vara villig att betala för en sådan där.

Jag tror det kan vara aktuellt med bilar som inte säljs här. En Xiaomi exempelvis. Men att importera en ID4 eller BYD Seal och tro att man gör en bra deal när man sparar 100,000kr är märkligt.


Och vad gäller denna punkten så har billtillverkare logistiska team som är experter på import/export. Man har skött detta själva tidigare och fortsätter förmodligen med det även nu. Det är en del pappersarbete, svårt för en oinsatt privatperson, superenkelt för ett bolag som redan idag jobbar med mycket import och export. Dessutom behöver inte dessa företag se till att bilen de importerar för reverse engineering blir laglig att köra på allmän väg. Ingen stoppar dig från att importera vilken bil som helst men aldrig köra den på allmän väg. De kan bara köra den på sin egen mark och testbanor och sen ta isär den i sin verkstad - de behöver inte få ut den på vanliga vägar.

Däremot är det såklart kul att det finns. Kommer nog se lite content på YouTube och sociala medier om folk som importerat intressanta bilar. Det är positivt.
Håller med om allt du skriver. Dessutom kommer tillverkarna med stor sannolikhet strypa den här typen av import då det i långa loppet skadar varumärket och skapar en gråhandlarmarknad som man vill undvika.
 
Eller en sports activity coupé (om inte BMW hade varumärkesskyddat det begreppet).
Skulle aldrig hoppat ner i detta hålet. Dock lite kul att se hur folk vill dela in sina bilar i olika fack. Att kalla något för coupé med fler än två riktiga dörrar är ju trams. Lite som de som vill benämna klockkopior som hyllningar.

Så en SAC skulle vara som en SUV men Activity ist för Utility. Samt vara en låtsascoupé... Styltlåtsascoupe. P2 känns verkligen inte som en coupé.

”Prestandafastback” 😁
Släng in premium också, de tycker ju att de konkurrerar med Porsche. Premiumprestandafastback
 
Har länge gått i köptankar på en ny bil och haft ögonen på en XC90 men varit för snål och väntat på att de ska sjunka i pris. Har under denna tid och efter att ha läst en hel del i denna tråd insett att utbudet och priset på elbilar har blivit så pass attraktivt att det börjar kännas orimligt att lägga 400 000 på en begagnad diesel XC90.

E-tron 55 2022 känns ju orimligt billiga i förhållande till nypris, även om jag förstår att detta beror på sämre räckvidd än konkurrenterna. Jag får erkänna att jag är lite orolig kring hur många laddstopp det kommer krävas att åka Stockholm-Höga kusten när man ska hem över jul med takbox, snö och fullpackad bil med 3 barn. En än större fråga är om E-tron 55 ens är ett alternativ med 3 barn i åldrarna 0-4 år?
 
E-tron 55 2022 känns ju orimligt billiga i förhållande till nypris, även om jag förstår att detta beror på sämre räckvidd än konkurrenterna. Jag får erkänna att jag är lite orolig kring hur många laddstopp det kommer krävas att åka Stockholm-Höga kusten när man ska hem över jul med takbox, snö och fullpackad bil med 3 barn. En än större fråga är om E-tron 55 ens är ett alternativ med 3 barn i åldrarna 0-4 år?
E-tron är en makalös komfortabel bil. Världens bästa långfärdsbil - förutom just räckvidden ;) Var 20e mil ska du nog räkna med att ladda.
Men den laddar väldigt snabbt så att så länge det finns tillgängliga laddare så är det inget större problem.
 
Blev bekräftat att XC70 kommer till Europa. Långdistanshybriden. Vad jag vet så är det en EREV, blir väl en av de första EREVarna i Europa bortsett från gamla BMW i3 REX och Lynk & Co's version av XC70 som också kommer strax. Finns någon Nissan också, tror jag.

Byggd på SMA, som är en vidareutveckling av CMA (XC40, C40, osv). Bilen är utvecklad för Kinesiska marknaden och av Volvos Kinesiska utvecklingsavdelning. EREVs är ganska populära där borta, vilket förklarar varför de satsat på det i Kina. Men nu verkar det som att de tror konceptet kan bli populärt även i Europa.

Vad tror ni? Kan det bli poppis med range extenders i Europa? Kommer att kännas som en elbil, motorn har ingen mekanisk koppling till hjulen utan agerar bara generator, vilket innebär att den teoretiskt ska kunna verka i sitt mest effektiva läge hela tiden. Med 150-160km verklig räckvidd klarar de flesta sina dagliga behov på ren eldrift.

Jag hade inte kunnat tänka mig köpa en sådan. Då tycker jag att det är lika bra att gå över till ren eldrift. Men kan det vara ett mellanting för de som är rädda för att byta till elbil? Som en laddhybrid fast ännu mer åt "elhållet" än vanliga sådana. Om det är marknaden så känns det spontant som att USA skulle vara en bättre kandidat att satsa på än Europa.

Den stora frågan är vad den skulle kosta.

1756381594197.png


1756381607513.png


Någon på plats i Kina
 
Blev bekräftat att XC70 kommer till Europa. Långdistanshybriden med 212km CLTC, säg 170km WLTP. Vad jag vet så är det en EREV, blir väl en av de första EREVarna i Europa bortsett från gamla BMW i3 REX och Lynk & Co's version av XC70 som också kommer strax. Finns någon Nissan också, tror jag.

Byggd på SMA, som är en vidareutveckling av CMA (XC40, C40, osv). Bilen är utvecklad för Kinesiska marknaden och av Volvos Kinesiska utvecklingsavdelning. EREVs är ganska populära där borta, vilket förklarar varför de satsat på det i Kina. Men nu verkar det som att de tror konceptet kan bli populärt även i Europa.

Vad tror ni? Kan det bli poppis med range extenders i Europa? Kommer att kännas som en elbil, motorn har ingen mekanisk koppling till hjulen utan agerar bara generator, vilket innebär att den teoretiskt ska kunna verka i sitt mest effektiva läge hela tiden. Med 150-160km räckvidd klarar de flesta sina dagliga behov på ren eldrift.

Jag hade inte kunnat tänka mig köpa en sådan. Då tycker jag att det är lika bra att gå över till ren eldrift. Men kan det vara ett mellanting för de som är rädda för att byta till elbil? Som en laddhybrid fast ännu mer åt "elhållet" än vanliga sådana.

Den stora frågan är vad den skulle kosta.

1756381594197.png


1756381607513.png


Någon på plats i Kina
Tycker hela idén är vansinne. Redan hybrider är för kostsamma energimässigt att producera och det här blir bara ännu värre. Man åker runt med en elbil med dålig räckvidd för att slippa snabbladda 3ggr om året eller vad snittet är.

Själva bilen har jag inget emot, den är snygg och trevlig.
 
Tycker hela idén är vansinne. Redan hybrider är för kostsamma energimässigt att producera och det här blir bara ännu värre. Man åker runt med en elbil med dålig räckvidd för att slippa snabbladda 3ggr om året eller vad snittet är.

Själva bilen har jag inget emot, den är snygg och trevlig.
Ja, det är så jag tänker också. Jag tycker att tekniken är häftig (av rent tekniskt intresse), men ser inte riktigt vad meningen är. Hade mycket hellre kört ren elbil.

Kan det vara så att Volvo försöker komma med något mellanting nu bara för att elbilsförsäljningen inte går så bra som man hade väntat sig? Tittar man på Volvos produktutbud idag och bilarna under utveckling så ser man ju att de trott att fossildrivna bilar ska vara borta när som helst. All utveckling i Sverige just nu är väl på SPA3 och alla de kommande bilarna på den plattformen - EX60 och nya EX40 är de som vi vet kommer på SPA3.

De som vet vet ju att en elbil hade funkat för de flesta - men det finns många som inte vågar ta steget. Däremot skulle jag säga att det är fler sådana i USA än i Europa. Om något så tycker jag att de borde satsat på att få över XC70 till USA, att tillverka den i deras fabrik i South Carolina. Men i det fallet har de ju bestämt sig för att flytta XC60 laddhybrid till USA nu när Torslanda ska gå över till SPA3 och inte längre kan producera SPA1 (min gissning).

Jävligt rörigt hos Volvo just nu.
 
de borde satsat på att få över XC70 till USA, att tillverka den i deras fabrik i South Carolina.
Det ska ju inte ens få finnas kinesisk teknik och mjukvara i bilarna där borta framöver. Men det är ju så det låter nu, saker har ju ändrats förr när det visar sig att det inte är så lätt att ersätta allt med "made in America"
 
Det ska ju inte ens få finnas kinesisk teknik och mjukvara i bilarna där borta framöver. Men det är ju så det låter nu, saker har ju ändrats förr när det visar sig att det inte är så lätt att ersätta allt med "made in America"
Juste, glömde det. De ser väl att det är en för stor risk att få över SMA-bilar till USA, även om de skulle monteras där. Om det inte var så, skulle de nog satsat på EREVs på den Amerikanska marknaden - i Europa känns det mindre meningsfull. Fler är villiga att gå över till ren eldrift här.
 
Blev bekräftat att XC70 kommer till Europa. Långdistanshybriden. Vad jag vet så är det en EREV, blir väl en av de första EREVarna i Europa bortsett från gamla BMW i3 REX och Lynk & Co's version av XC70 som också kommer strax. Finns någon Nissan också, tror jag.

Byggd på SMA, som är en vidareutveckling av CMA (XC40, C40, osv). Bilen är utvecklad för Kinesiska marknaden och av Volvos Kinesiska utvecklingsavdelning. EREVs är ganska populära där borta, vilket förklarar varför de satsat på det i Kina. Men nu verkar det som att de tror konceptet kan bli populärt även i Europa.

Vad tror ni? Kan det bli poppis med range extenders i Europa? Kommer att kännas som en elbil, motorn har ingen mekanisk koppling till hjulen utan agerar bara generator, vilket innebär att den teoretiskt ska kunna verka i sitt mest effektiva läge hela tiden. Med 150-160km verklig räckvidd klarar de flesta sina dagliga behov på ren eldrift.

Jag hade inte kunnat tänka mig köpa en sådan. Då tycker jag att det är lika bra att gå över till ren eldrift. Men kan det vara ett mellanting för de som är rädda för att byta till elbil? Som en laddhybrid fast ännu mer åt "elhållet" än vanliga sådana. Om det är marknaden så känns det spontant som att USA skulle vara en bättre kandidat att satsa på än Europa.

Den stora frågan är vad den skulle kosta.

1756381594197.png


1756381607513.png


Någon på plats i Kina

Ser trevligt ut iaf, och bra storlek! Men kommer aldrig förstå hybrid. Får fortfarande kalla kårar av servicarna på min gamla Passat GTE, med 2.5mil räckvidd om man hade tur...
 
Ser trevligt ut iaf, och bra storlek! Men kommer aldrig förstå hybrid. Får fortfarande kalla kårar av servicarna på min gamla Passat GTE, med 2.5mil räckvidd om man hade tur...
Trots det så säljer ju PHEV's riktigt bra. Förmodar att det är tjänstepulkor, de flesta av dem iallafall. Volvo är ju ett tjänstebilsföretag, stor del av nybilsförsäljningen går till företag (I Europa). De kanske tänker att denna kommer bli populär på den marknaden. Inget man vill äga privat direkt.

Jag förstår att de satsar på EREV i Kina. Det är väldigt populärt där borta. Vilket också förklarar varför bilen togs fram av Volvo i Kina och produceras i Kina. Men jag är mer skeptisk till hur det kommer gå för modellen i Europa.
 
E-tron är en makalös komfortabel bil. Världens bästa långfärdsbil - förutom just räckvidden ;) Var 20e mil ska du nog räkna med att ladda.
Men den laddar väldigt snabbt så att så länge det finns tillgängliga laddare så är det inget större problem.
Precis det som lockar. Du som verkar ha erfarenhet, hade du övervägt den med 3 barn? Försäkring för mig som medelålders man med villa i Sthlm var 1400 från LF, tyckte inte det var så farligt - funderar dock på om det finns något annat jag missar med t.ex. dyr service eller liknande? Hur ska man tolka att den laddar väldigt snabbt, jag har förstått det som att många nya bilar har 400 och 800 v och antar att denna inte ligger där.
 
Blev bekräftat att XC70 kommer till Europa. Långdistanshybriden. Vad jag vet så är det en EREV, blir väl en av de första EREVarna i Europa bortsett från gamla BMW i3 REX och Lynk & Co's version av XC70 som också kommer strax. Finns någon Nissan också, tror jag.

Byggd på SMA, som är en vidareutveckling av CMA (XC40, C40, osv). Bilen är utvecklad för Kinesiska marknaden och av Volvos Kinesiska utvecklingsavdelning. EREVs är ganska populära där borta, vilket förklarar varför de satsat på det i Kina. Men nu verkar det som att de tror konceptet kan bli populärt även i Europa.

Vad tror ni? Kan det bli poppis med range extenders i Europa? Kommer att kännas som en elbil, motorn har ingen mekanisk koppling till hjulen utan agerar bara generator, vilket innebär att den teoretiskt ska kunna verka i sitt mest effektiva läge hela tiden. Med 150-160km verklig räckvidd klarar de flesta sina dagliga behov på ren eldrift.

Jag hade inte kunnat tänka mig köpa en sådan. Då tycker jag att det är lika bra att gå över till ren eldrift. Men kan det vara ett mellanting för de som är rädda för att byta till elbil? Som en laddhybrid fast ännu mer åt "elhållet" än vanliga sådana. Om det är marknaden så känns det spontant som att USA skulle vara en bättre kandidat att satsa på än Europa.

Den stora frågan är vad den skulle kosta.

1756381594197.png


1756381607513.png


Någon på plats i Kina
Är det inte en vanlig hybrid där motorn även kan driva? (Som på Co 8)
Har sett den IRL i Göteborg några gånger, o tycker inte XC70 är speciellt snygg, men skulle tro att ”long range” hybrider definitivt kan ha en marknad i Europa.
 
Är det inte en vanlig hybrid där motorn även kan driva? (Som på Co 8)
Har sett den IRL i Göteborg några gånger, o tycker inte XC70 är speciellt snygg, men skulle tro att ”long range” hybrider definitivt kan ha en marknad i Europa.
Nu när du säger det så är jag är inte säker. Jag tycker att de inte är tydliga med exakt hur hybridsystemet är konfigurerat.

Tittade lite närmare och det verkar som att det är en "vanlig" laddhybrid med stort batteri och kraftigare motorer. Så det verkar som att motorn även kan driva. Men tanken är att motorn ska agera generator också för att man ska få full kraft. Är batteriet helt dött så har du bara 160hk från bensinmotorn - det läget vill man aldrig komma till så jag antar att motorn drar igång och laddar batteriet en bra bit innan det är dött. Bilen har ju över 400hk totalt. Känns konstigt om lilla 1.5L-motorn ska börja driva helt själv när batteriet är slut - men det kanske är så det faktiskt är?

Sen verkar Volvon inte dela samma specifikationer med Co 8. De har båda en 1.5L-motor, Volvons ger 160hk och Co 8 ger 137hk. Volvon har också kraftigare elmotorer, men båda modeller delar samma 40kWh batteri.

Tycker det är ett jävligt rörigt koncept det här. Hade aldrig velat äga en sådan bil privat. Det är som två bilar i en - mycket som måste klaffa och mycket som kan gå fel. Tar hellre en ren elbil isåfall.
 
Precis det som lockar. Du som verkar ha erfarenhet, hade du övervägt den med 3 barn? Försäkring för mig som medelålders man med villa i Sthlm var 1400 från LF, tyckte inte det var så farligt - funderar dock på om det finns något annat jag missar med t.ex. dyr service eller liknande? Hur ska man tolka att den laddar väldigt snabbt, jag har förstått det som att många nya bilar har 400 och 800 v och antar att denna inte ligger där.
Jag har haft en E-tron och utrymmet är inget problem såvida du inte tänkt att köra 3 barnstolar i bredd bak, det tror jag knappt går i någon bil som inte är minibuss. Jag hade dessutom E-tron 50 som har ännu sämre räckvidd och det var lite jobbigt stundtals. Men 55an har runt 7 mil räckvidd till och den skillnaden märks. För det handlar ju oftast om att bara komma fram, laddningen sköter man över natten.

Service är tämligen dyr trots att man inte gör oljebyten. Det är trots allt en Audi...

Jag älskade bilen men jag kör bara långresor några gånger per år, resten är 5-10 mila sträckor i närområdet och då är räckvidden inte ett problem. Om mitt främst användningsområde hade varit långresor till fjällen över helgen och så - då hade jag varit lite tveksam kanske.
 
Nu när du säger det så är jag är inte säker. Jag tycker att de inte är tydliga med exakt hur hybridsystemet är konfigurerat.

Tittade lite närmare och det verkar som att det är en "vanlig" laddhybrid med stort batteri och kraftigare motorer. Så det verkar som att motorn även kan driva. Men tanken är att motorn ska agera generator också för att man ska få full kraft. Är batteriet helt dött så har du bara 160hk från bensinmotorn - det läget vill man aldrig komma till så jag antar att motorn drar igång och laddar batteriet en bra bit innan det är dött. Bilen har ju över 400hk totalt. Känns konstigt om lilla 1.5L-motorn ska börja driva helt själv när batteriet är slut - men det kanske är så det faktiskt är?

Sen verkar Volvon inte dela samma specifikationer med Co 8. De har båda en 1.5L-motor, Volvons ger 160hk och Co 8 ger 137hk. Volvon har också kraftigare elmotorer, men båda modeller delar samma 40kWh batteri.

Tycker det är ett jävligt rörigt koncept det här. Hade aldrig velat äga en sådan bil privat. Det är som två bilar i en - mycket som måste klaffa och mycket som kan gå fel. Tar hellre en ren elbil isåfall.
Visst är det rörigigt 🙃🙃🙃 och i viss mån blir det sämsta av de två oavsett hur man ser på saken…
 
Skulle köra barnen till skola och förskola idag på morgonen. Ösregn och vi var redan lite sena. Polestar 2. Fast i en loop i infotainmentsystemet. Startar inte. Gav upp, tog Passaten istället.

Edit: Ska lägga till att jag tryckte på assistans-knappen i bilen och fick prata med en kille efter bara ett par sekunder. Hans tips var att hämta alla nycklarna till bilen, låsa bilen, gå 200 meter därifrån, för att sedan se om den funkar. Jag gjorde inte det med tanke på omständigheterna jag skrev ovan.
 
Senast ändrad:
Rätt bra räckvidd trots stora hjul
Liknande chassi som M3P som jag förstått, liknande stolar som i M3P med justering för lårbensstöd, lite större skärm, störra kapacitet i batteriet? Säkerligen samma motor bak som M3P med. Rätt bra tryck för att vara en familjevagn :D

Lägger dem till radar/sensorer, förardisplay så är den rätt komplett

Ingen 0% på den (än...)
1000029134.jpg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp