Det där är inte en Profil, det där är en Svarta mamban.Räknas detta?
![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det där är inte en Profil, det där är en Svarta mamban.Räknas detta?
![]()
Det är alltid intressant när olika aktörer utmanar etablerade affärsmodeller, men precis som du beskriver är även jag skeptisk, såpass att jag inte är intresserad över huvud taget.Nu finns det en webbsida där personer som bor utanför Kina med några få klick kan beställa elbilar från den kinesiska marknaden. Företaget tar hand om allt pappersarbete, homologering etc. och levererar bilen hem till dörren om man vill. Exempelvis kostar en VW ID.4 från 2024 $36 850 inklusive alla skatter, avgifter och leverans till dörren. Detta är cirka 100 000 kr billigare än att köpa likadan bil i Sverige. Eller varför inte beställa en Xiaomi SU7 för under $40 000?
![]()
Troligen kommer det inte bli några större volymer eftersom bilarna är tillverkade för kinesiska marknaden vilket kan innebära att det kanske inte finns engelska i infotainmentsystemet. De kommer med kinesisk laddstandard (man får i och för sig med en gratis adapter för att ladda på EU-laddare) och avsaknad av reservdelar och serviceverkstäder. Men en och annan udda elbil kan det ändå bli. Om inte annat så kan tillverkare ta in elbilar för reversed engineering på ett mycket enklare sätt.
Foto på ID.4 som säljs på webbplatsen du länkade till:...det kanske inte finns engelska i infotainmentsystemet.
Du sparar 100,000kr, men blir av med garanti, kan få problem vid service och reparationer om bilen skiljer sig något från EU-varianten, får fel laddport, osv.Nu finns det en webbsida där personer som bor utanför Kina med några få klick kan beställa elbilar från den kinesiska marknaden. Företaget tar hand om allt pappersarbete, homologering etc. och levererar bilen hem till dörren om man vill. Exempelvis kostar en VW ID.4 från 2024 $36 850 inklusive alla skatter, avgifter och leverans till dörren. Detta är cirka 100 000 kr billigare än att köpa likadan bil i Sverige. Eller varför inte beställa en Xiaomi SU7 för under $40 000?
![]()
Troligen kommer det inte bli några större volymer eftersom bilarna är tillverkade för kinesiska marknaden vilket kan innebära att det kanske inte finns engelska i infotainmentsystemet. De kommer med kinesisk laddstandard (man får i och för sig med en gratis adapter för att ladda på EU-laddare) och avsaknad av reservdelar och serviceverkstäder. Men en och annan udda elbil kan det ändå bli. Om inte annat så kan tillverkare ta in elbilar för reversed engineering på ett mycket enklare sätt.
Och vad gäller denna punkten så har billtillverkare logistiska team som är experter på import/export. Man har skött detta själva tidigare och fortsätter förmodligen med det även nu. Det är en del pappersarbete, svårt för en oinsatt privatperson, superenkelt för ett bolag som redan idag jobbar med mycket import och export. Dessutom behöver inte dessa företag se till att bilen de importerar för reverse engineering blir laglig att köra på allmän väg. Ingen stoppar dig från att importera vilken bil som helst men aldrig köra den på allmän väg. De kan bara köra den på sin egen mark och testbanor och sen ta isär den i sin verkstad - de behöver inte få ut den på vanliga vägar.Om inte annat så kan tillverkare ta in elbilar för reversed engineering på ett mycket enklare sätt.
Håller med om allt du skriver. Dessutom kommer tillverkarna med stor sannolikhet strypa den här typen av import då det i långa loppet skadar varumärket och skapar en gråhandlarmarknad som man vill undvika.Du sparar 100,000kr, men blir av med garanti, kan få problem vid service och reparationer om bilen skiljer sig något från EU-varianten, får fel laddport, osv.
Bilens värde på andrahandsmarknaden går nog ner med 100,000kr eller mer bara av det faktum att bilen är importerad från Kina och saknar rätt laddport (trots adapter). Finns liksom för många ID4or där ute för att någon ska vara villig att betala för en sådan där.
Jag tror det kan vara aktuellt med bilar som inte säljs här. En Xiaomi exempelvis. Men att importera en ID4 eller BYD Seal och tro att man gör en bra deal när man sparar 100,000kr är märkligt.
Och vad gäller denna punkten så har billtillverkare logistiska team som är experter på import/export. Man har skött detta själva tidigare och fortsätter förmodligen med det även nu. Det är en del pappersarbete, svårt för en oinsatt privatperson, superenkelt för ett bolag som redan idag jobbar med mycket import och export. Dessutom behöver inte dessa företag se till att bilen de importerar för reverse engineering blir laglig att köra på allmän väg. Ingen stoppar dig från att importera vilken bil som helst men aldrig köra den på allmän väg. De kan bara köra den på sin egen mark och testbanor och sen ta isär den i sin verkstad - de behöver inte få ut den på vanliga vägar.
Däremot är det såklart kul att det finns. Kommer nog se lite content på YouTube och sociala medier om folk som importerat intressanta bilar. Det är positivt.
Halvkombicrossover?
”Prestandafastback”Halvkombicrossover?
Eller en sports activity coupé (om inte BMW hade varumärkesskyddat det begreppet).Halvkombicrossover?
Skulle aldrig hoppat ner i detta hålet. Dock lite kul att se hur folk vill dela in sina bilar i olika fack. Att kalla något för coupé med fler än två riktiga dörrar är ju trams. Lite som de som vill benämna klockkopior som hyllningar.Eller en sports activity coupé (om inte BMW hade varumärkesskyddat det begreppet).
Släng in premium också, de tycker ju att de konkurrerar med Porsche. Premiumprestandafastback”Prestandafastback”![]()
E-tron är en makalös komfortabel bil. Världens bästa långfärdsbil - förutom just räckviddenE-tron 55 2022 känns ju orimligt billiga i förhållande till nypris, även om jag förstår att detta beror på sämre räckvidd än konkurrenterna. Jag får erkänna att jag är lite orolig kring hur många laddstopp det kommer krävas att åka Stockholm-Höga kusten när man ska hem över jul med takbox, snö och fullpackad bil med 3 barn. En än större fråga är om E-tron 55 ens är ett alternativ med 3 barn i åldrarna 0-4 år?
Tycker hela idén är vansinne. Redan hybrider är för kostsamma energimässigt att producera och det här blir bara ännu värre. Man åker runt med en elbil med dålig räckvidd för att slippa snabbladda 3ggr om året eller vad snittet är.Blev bekräftat att XC70 kommer till Europa. Långdistanshybriden med 212km CLTC, säg 170km WLTP. Vad jag vet så är det en EREV, blir väl en av de första EREVarna i Europa bortsett från gamla BMW i3 REX och Lynk & Co's version av XC70 som också kommer strax. Finns någon Nissan också, tror jag.
Byggd på SMA, som är en vidareutveckling av CMA (XC40, C40, osv). Bilen är utvecklad för Kinesiska marknaden och av Volvos Kinesiska utvecklingsavdelning. EREVs är ganska populära där borta, vilket förklarar varför de satsat på det i Kina. Men nu verkar det som att de tror konceptet kan bli populärt även i Europa.
Vad tror ni? Kan det bli poppis med range extenders i Europa? Kommer att kännas som en elbil, motorn har ingen mekanisk koppling till hjulen utan agerar bara generator, vilket innebär att den teoretiskt ska kunna verka i sitt mest effektiva läge hela tiden. Med 150-160km räckvidd klarar de flesta sina dagliga behov på ren eldrift.
Jag hade inte kunnat tänka mig köpa en sådan. Då tycker jag att det är lika bra att gå över till ren eldrift. Men kan det vara ett mellanting för de som är rädda för att byta till elbil? Som en laddhybrid fast ännu mer åt "elhållet" än vanliga sådana.
Den stora frågan är vad den skulle kosta.
![]()
![]()
Någon på plats i Kina
Ja, det är så jag tänker också. Jag tycker att tekniken är häftig (av rent tekniskt intresse), men ser inte riktigt vad meningen är. Hade mycket hellre kört ren elbil.Tycker hela idén är vansinne. Redan hybrider är för kostsamma energimässigt att producera och det här blir bara ännu värre. Man åker runt med en elbil med dålig räckvidd för att slippa snabbladda 3ggr om året eller vad snittet är.
Själva bilen har jag inget emot, den är snygg och trevlig.
Det ska ju inte ens få finnas kinesisk teknik och mjukvara i bilarna där borta framöver. Men det är ju så det låter nu, saker har ju ändrats förr när det visar sig att det inte är så lätt att ersätta allt med "made in America"de borde satsat på att få över XC70 till USA, att tillverka den i deras fabrik i South Carolina.
Juste, glömde det. De ser väl att det är en för stor risk att få över SMA-bilar till USA, även om de skulle monteras där. Om det inte var så, skulle de nog satsat på EREVs på den Amerikanska marknaden - i Europa känns det mindre meningsfull. Fler är villiga att gå över till ren eldrift här.Det ska ju inte ens få finnas kinesisk teknik och mjukvara i bilarna där borta framöver. Men det är ju så det låter nu, saker har ju ändrats förr när det visar sig att det inte är så lätt att ersätta allt med "made in America"
Blev bekräftat att XC70 kommer till Europa. Långdistanshybriden. Vad jag vet så är det en EREV, blir väl en av de första EREVarna i Europa bortsett från gamla BMW i3 REX och Lynk & Co's version av XC70 som också kommer strax. Finns någon Nissan också, tror jag.
Byggd på SMA, som är en vidareutveckling av CMA (XC40, C40, osv). Bilen är utvecklad för Kinesiska marknaden och av Volvos Kinesiska utvecklingsavdelning. EREVs är ganska populära där borta, vilket förklarar varför de satsat på det i Kina. Men nu verkar det som att de tror konceptet kan bli populärt även i Europa.
Vad tror ni? Kan det bli poppis med range extenders i Europa? Kommer att kännas som en elbil, motorn har ingen mekanisk koppling till hjulen utan agerar bara generator, vilket innebär att den teoretiskt ska kunna verka i sitt mest effektiva läge hela tiden. Med 150-160km verklig räckvidd klarar de flesta sina dagliga behov på ren eldrift.
Jag hade inte kunnat tänka mig köpa en sådan. Då tycker jag att det är lika bra att gå över till ren eldrift. Men kan det vara ett mellanting för de som är rädda för att byta till elbil? Som en laddhybrid fast ännu mer åt "elhållet" än vanliga sådana. Om det är marknaden så känns det spontant som att USA skulle vara en bättre kandidat att satsa på än Europa.
![]()
![]()
Någon på plats i Kina
Trots det så säljer ju PHEV's riktigt bra. Förmodar att det är tjänstepulkor, de flesta av dem iallafall. Volvo är ju ett tjänstebilsföretag, stor del av nybilsförsäljningen går till företag (I Europa). De kanske tänker att denna kommer bli populär på den marknaden. Inget man vill äga privat direkt.Ser trevligt ut iaf, och bra storlek! Men kommer aldrig förstå hybrid. Får fortfarande kalla kårar av servicarna på min gamla Passat GTE, med 2.5mil räckvidd om man hade tur...
Precis det som lockar. Du som verkar ha erfarenhet, hade du övervägt den med 3 barn? Försäkring för mig som medelålders man med villa i Sthlm var 1400 från LF, tyckte inte det var så farligt - funderar dock på om det finns något annat jag missar med t.ex. dyr service eller liknande? Hur ska man tolka att den laddar väldigt snabbt, jag har förstått det som att många nya bilar har 400 och 800 v och antar att denna inte ligger där.E-tron är en makalös komfortabel bil. Världens bästa långfärdsbil - förutom just räckviddenVar 20e mil ska du nog räkna med att ladda.
Men den laddar väldigt snabbt så att så länge det finns tillgängliga laddare så är det inget större problem.
Är det inte en vanlig hybrid där motorn även kan driva? (Som på Co 8)Blev bekräftat att XC70 kommer till Europa. Långdistanshybriden. Vad jag vet så är det en EREV, blir väl en av de första EREVarna i Europa bortsett från gamla BMW i3 REX och Lynk & Co's version av XC70 som också kommer strax. Finns någon Nissan också, tror jag.
Vad tror ni? Kan det bli poppis med range extenders i Europa? Kommer att kännas som en elbil, motorn har ingen mekanisk koppling till hjulen utan agerar bara generator, vilket innebär att den teoretiskt ska kunna verka i sitt mest effektiva läge hela tiden. Med 150-160km verklig räckvidd klarar de flesta sina dagliga behov på ren eldrift.
Jag hade inte kunnat tänka mig köpa en sådan. Då tycker jag att det är lika bra att gå över till ren eldrift. Men kan det vara ett mellanting för de som är rädda för att byta till elbil? Som en laddhybrid fast ännu mer åt "elhållet" än vanliga sådana. Om det är marknaden så känns det spontant som att USA skulle vara en bättre kandidat att satsa på än Europa.
![]()
![]()
Någon på plats i Kina
Nu när du säger det så är jag är inte säker. Jag tycker att de inte är tydliga med exakt hur hybridsystemet är konfigurerat.Är det inte en vanlig hybrid där motorn även kan driva? (Som på Co 8)
Har sett den IRL i Göteborg några gånger, o tycker inte XC70 är speciellt snygg, men skulle tro att ”long range” hybrider definitivt kan ha en marknad i Europa.
Jag har haft en E-tron och utrymmet är inget problem såvida du inte tänkt att köra 3 barnstolar i bredd bak, det tror jag knappt går i någon bil som inte är minibuss. Jag hade dessutom E-tron 50 som har ännu sämre räckvidd och det var lite jobbigt stundtals. Men 55an har runt 7 mil räckvidd till och den skillnaden märks. För det handlar ju oftast om att bara komma fram, laddningen sköter man över natten.Precis det som lockar. Du som verkar ha erfarenhet, hade du övervägt den med 3 barn? Försäkring för mig som medelålders man med villa i Sthlm var 1400 från LF, tyckte inte det var så farligt - funderar dock på om det finns något annat jag missar med t.ex. dyr service eller liknande? Hur ska man tolka att den laddar väldigt snabbt, jag har förstått det som att många nya bilar har 400 och 800 v och antar att denna inte ligger där.
Visst är det rörigigtNu när du säger det så är jag är inte säker. Jag tycker att de inte är tydliga med exakt hur hybridsystemet är konfigurerat.
Tittade lite närmare och det verkar som att det är en "vanlig" laddhybrid med stort batteri och kraftigare motorer. Så det verkar som att motorn även kan driva. Men tanken är att motorn ska agera generator också för att man ska få full kraft. Är batteriet helt dött så har du bara 160hk från bensinmotorn - det läget vill man aldrig komma till så jag antar att motorn drar igång och laddar batteriet en bra bit innan det är dött. Bilen har ju över 400hk totalt. Känns konstigt om lilla 1.5L-motorn ska börja driva helt själv när batteriet är slut - men det kanske är så det faktiskt är?
Sen verkar Volvon inte dela samma specifikationer med Co 8. De har båda en 1.5L-motor, Volvons ger 160hk och Co 8 ger 137hk. Volvon har också kraftigare elmotorer, men båda modeller delar samma 40kWh batteri.
Tycker det är ett jävligt rörigt koncept det här. Hade aldrig velat äga en sådan bil privat. Det är som två bilar i en - mycket som måste klaffa och mycket som kan gå fel. Tar hellre en ren elbil isåfall.