• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,061
Har länge gått i köptankar på en ny bil och haft ögonen på en XC90 men varit för snål och väntat på att de ska sjunka i pris. Har under denna tid och efter att ha läst en hel del i denna tråd insett att utbudet och priset på elbilar har blivit så pass attraktivt att det börjar kännas orimligt att lägga 400 000 på en begagnad diesel XC90.

E-tron 55 2022 känns ju orimligt billiga i förhållande till nypris, även om jag förstår att detta beror på sämre räckvidd än konkurrenterna. Jag får erkänna att jag är lite orolig kring hur många laddstopp det kommer krävas att åka Stockholm-Höga kusten när man ska hem över jul med takbox, snö och fullpackad bil med 3 barn. En än större fråga är om E-tron 55 ens är ett alternativ med 3 barn i åldrarna 0-4 år?
Bästa dealen för en bekväm, stadig och prisvärd el-suv. Men planera laddstoppen kommer vara nödvändigt.
Hade fortsatt leasa min om inte livet hände.

Har länge gått i köptankar på en ny bil och haft ögonen på en XC90 men varit för snål och väntat på att de ska sjunka i pris. Har under denna tid och efter att ha läst en hel del i denna tråd insett att utbudet och priset på elbilar har blivit så pass attraktivt att det börjar kännas orimligt att lägga 400 000 på en begagnad diesel XC90.

E-tron 55 2022 känns ju orimligt billiga i förhållande till nypris, även om jag förstår att detta beror på sämre räckvidd än konkurrenterna. Jag får erkänna att jag är lite orolig kring hur många laddstopp det kommer krävas att åka Stockholm-Höga kusten när man ska hem över jul med takbox, snö och fullpackad bil med 3 barn. En än större fråga är om E-tron 55 ens är ett alternativ med 3 barn i åldrarna 0-4 år?
Jag provkörde den (fast med Q8-emblem) back to back med A6:an jag köpte.
Man märker ju att det är en tyngre och högre bil, men precis som de som haft den säger så är den otroligt bekväm.

Fick klämma och känna på Mercedes CLA igår. Känns väldigt trevlig, perfekt tjänstebil men mindre bra familjebil.

• Byggkvalitén känns riktigt bra
  • Infotainmentsystemet känns ok, men inte nära Tesla
  • Stor frunk och ganska djupt bagageutrymme
  • Otroligt trevlig upplevelse överlag i båda framsätena, känns väldigt lyxiga

• Väldigt litet utrymme i baksätena
  • Relativt liten öppning till bagaget, inte något du lastar fullt med Ikea-kartonger även om utrymmet i sig hade fixat det

Bilagor

• IMG_5012.jpeg
    IMG_5012.jpeg
    804.2 KB · Visningar: 1
  • IMG_5013.jpeg
    IMG_5013.jpeg
    911.8 KB · Visningar: 2
Precis det som lockar. Du som verkar ha erfarenhet, hade du övervägt den med 3 barn? Försäkring för mig som medelålders man med villa i Sthlm var 1400 från LF, tyckte inte det var så farligt - funderar dock på om det finns något annat jag missar med t.ex. dyr service eller liknande? Hur ska man tolka att den laddar väldigt snabbt, jag har förstått det som att många nya bilar har 400 och 800 v och antar att denna inte ligger där.
Jag har haft min 55 sedan ny, den är svinbra som familjebil.
Är ärligt talat ingen tekniksnubbe, så volt och procent är inte min grej. Den laddar max 150 kWh, och håller den hastigheten upp till 80%, vilket var ovanligt snabbt då den var ny. Tror det står sig rätt bra fortfarande.
Baksätet funkar fint med en framåtvänd och en bakåtvänd barnstol, med en tanig tonåring i mitten.

Någon med erfarenhet av Polestar 4?
Long range dual motor.

Tänker utrymmet invändigt, körkomfort osv.. har inte möjlighet att provköra och tänkte beställa en på måndag som tjänstebil.

Känns som en kines, men verkar inte vara något fel på bilen.
Är ju en Zeekr 001 med andra s.k. påhängsdetaljer (dörrar, huv, lampor - sådant som bidrar till utseendet). Samt annorlunda chassituning, mjukvara och interiöra detaljer.
Inget fel med det. Bilen är inget effektivitetsmonster som Model Y - men den har ett stort batteri, laddar okej, och vad jag hört så känns den stabil och som att den är välbyggd, med en bra interiör.

Det konstiga med P4 är att den byggs på samma plattform som Zeekr 001 men den får inte den senaste tekniken som Zeekr i Kina har (800V, osv). Tror det är Geely som stryper tillgången på de grejerna för Polestar för att de vill främja Zeekr just nu och inte kannibalisera försäljningen inom gruppen. Kan också ha att göra med kapaciteten på försörjningskedjan. De kanske inte får tag på tillräckligt mycket av det de behöver för att försörja alla SEA bilar med senaste tekniken (som EX30, P4, Zeekr i EU, osv). Och då väljer de att ge allt till Zeekr i Kina för att försöka "vinna" det race om marknadsandelar som pågår där just nu.

Mjukvaruproblemen verkar de ha löst, de flesta iallafall.

Är ju en Zeekr 001 med andra s.k. påhängsdetaljer (dörrar, huv, lampor - sådant som bidrar till utseendet). Samt annorlunda chassituning, mjukvara och interiöra detaljer.
Inget fel med det. Bilen är inget effektivitetsmonster som Model Y - men den har ett stort batteri, laddar okej, och vad jag hört så känns den stabil och som att den är välbyggd, med en bra interiör.

Det konstiga med P4 är att den byggs på samma plattform som Zeekr 001 men den får inte den senaste tekniken som Zeekr i Kina har (800V, osv). Tror det är Geely som stryper tillgången på de grejerna för Polestar för att de vill främja Zeekr just nu och inte kannibalisera försäljningen inom gruppen. Kan också ha att göra med kapaciteten på försörjningskedjan. De kanske inte får tag på tillräckligt mycket av det de behöver för att försörja alla SEA bilar med senaste tekniken (som EX30, P4, Zeekr i EU, osv). Och då väljer de att ge allt till Zeekr i Kina för att försöka "vinna" det race om marknadsandelar som pågår där just nu.

Den långa varianten på mitt svar!

Testade P4 innan jag hyrde P2 då säljarna tyckte den var överlägsen. För mig var det inget som lockade. Dock uppenbart att det var en modernare bil.

Tack för infon.
Tyvärr finns det alltid fördelar och nackdelar med en bil.
Förhoppningsvis blir man inte missnöjd med P4:an :)

Jag har haft min 55 sedan ny, den är svinbra som familjebil.
Är ärligt talat ingen tekniksnubbe, så volt och procent är inte min grej. Den laddar max 150 kWh, och håller den hastigheten upp till 80%, vilket var ovanligt snabbt då den var ny. Tror det står sig rätt bra fortfarande.
Baksätet funkar fint med en framåtvänd och en bakåtvänd barnstol, med en tanig tonåring i mitten.
Vad är dina erfarenheter av ägarkostnader? Antar att du börjat komma upp i en del mil, någon otrevlig överraskning eller dyr service/reparation?

Vad är dina erfarenheter av ägarkostnader? Antar att du börjat komma upp i en del mil, någon otrevlig överraskning eller dyr service/reparation?
9K mil nu. Jag ska ju inte jinxa det här, men allt har funkat. Var lite laddproblem typ första mpnaden, men det löste sig med en mjukvaruuppdatering. Dyra servicear och däck, men det är ju ändå någon form av premiumbil.
Jag ska göra 9000a-mila på måndag, kan återkomma efter det med kostnad och om de säger något intressant

Vad gjorde att du valde A6:an före Q8?
Främst mitt användningsområde.
Jag har en el-Mini som tar oss hyfsade sträckor på el när vi inte behöver en stor bil.
Kvar blir då behoven att pendla till jobbet och längre resor, och även om jag tycker folks hysteri över hur jobbigt det är att ladda är gravt överdriven är det trots allt smidigare med en bensinmotor på Autobahn.

Sedan gillar jag inte SUV utan tycker A6an är snyggare.
Jag vill ha sportiga attribut och sitta nära asfalten.

Edit:
Ett tillägg.
A6an saknar plingande varningar om man kör för fort med.
Den petar till i gaspedalen lite om man tex kör på en 100-väg och det blir 80, men det är rätt diskret och sker en gång.
Q8 plingar och det måste stängas av varje gång man sätter sig i bilen.
Äldre e-tron kanske inte gör det?

Q8 plingar och det måste stängas av varje gång man sätter sig i bilen.
Äldre e-tron kanske inte gör det?
Sånt där handlar om när bilen typgodkändes tyvärr.

Äldre Etron har inget pling alls. Eller rättare sagt, det finns men förblir avstängt om man stänger av det.

Det går att konfigurera om Q8 så den förblir tyst också. Dynasty (eftermonteringsföretag) gör sånt bland annat.

Det här är naturligtvis väldigt subjektivt. Jag betraktar sedan länge "grillen" som ett designelement som råkar befinna sig i framänden av bilen, och som är väldigt frikopplat från en funktion (att ta in luft till kylaren). Vissa bilar som Lexus och Audi har gigantiska grillar vars utformning och placering knappast har något med kylaren att göra. Sitter ens kylaren placerad där bakom?

2025-lexus-lm-all-new-lm-1920x1080-00.jpg
v3_xWTXWhbdRjG__1lbV1yTtKTmrRJjz3Qc05WJrH56pdbpNUhhVlXtrldeJGdpSdp1uQkTU7auqmMgeDN9EYcIuiE0os5...png

Så många bilar med förbränningsmotor har haft "låtsasgrill" länge.

Det fanns för övrigt redan på 1980-talet bilar som inte hade någon synlig grill, till exempel Ford Sierra och VW Passat generation B3, som istället tog in luft nedanför stötfångaren.
911 tex

Kan det ha att göra med om man använder Android eller iPhone? Ibland kan appar skilja sig åt mellan dessa, och som jag förstår det ska man kunna styra boxen genom appen?

Defa Power verkar också vara bra 🤔
Även bil påverkar.
Dvs kombo laddbox, tfn och bil.
Jag fick igenom de flesta tekniska parametrar och valde Defa Power 22kW. Kanon ihop med iphone och 2024 C40

De hjul som tycks vara standard på Polestar idag (245/45R19) är ju mer extrema än de som sitter på min mer prestandainriktade BMW i4 M50.

Men det märks tydligt att det är ett estetiskt mode som styr vilka hjul som sitter på bilarna nu för tiden. Jag tenderar att störa mig när saker avviker från det funktionella så pass att jag inte ens ser att det är "snyggare" eller "tuffare" med stora hjul.

Vi är alla olika.
Olika ja, köper alltid efter design och med kvalitetsdäck anpassat till bilen original blir det bra.
Bra bilar fixar 20” med komfort. Frugan har det tex

Idag var det 9K-milaservice på etronen, @Kamp Första servicen som inte ingick i serviceavtalet sedan den var ny. Kostade 5875 på dinbil här uppe, den lokala VAG-firman.
Inga konstigheter alls.
Jämför med en DSG-Passat jag hade för många år sedan så är det billigt.
Sen kan man ju tycka att det borde vara ännu billigare, men jag tänker att de grejer som ändå byttes (bromsvätska, någon form av läckadepatron) kostar någonting, sedan lär de väl fakturera typ…1700/h utgår jag ifrån? Servicetiden var ungefär 2h.

Någon som har erfarenhet av BMW i4 att dela?

Har osunda tankar på att byta Porschen mot något lite mer praktiskt, t.ex. en i4 m50. Med två barn behövs dels ett baksäte och dels blir det inte så mycket tid till att åka bana längre. BMWn eller en Taycan känns nära till hands som mycket mer vuxna men ändå inte helt dötrista alternativ.
Taycan givetvis!

• Like
Reactions: LS
Det konstiga med P4 är att den byggs på samma plattform som Zeekr 001 men den får inte den senaste tekniken som Zeekr i Kina har (800V, osv). Tror det är Geely som stryper tillgången på de grejerna för Polestar för att de vill främja Zeekr just nu och inte kannibalisera försäljningen inom gruppen.
Inte konstigt. Geely satsar på Zeekr över Polestar, Volvo.
Tycker mig även se att de satsar hårt på Lync&Co.
Stenhård konkurrens i Kina och Geely lägger givetvis mest resurser på de märken som de tror har störst chans där.
Vad konsekvensen för Volvo och Polestar är kan ni säkert själva räkna ut.
Trist men säljer man bolaget till Kina så…

Ja hybrid är en återvändsgränd och nackdelarna från varje teknologi!
Mardröm då det krånglar
Nu handlar ju denna diskussion om en laddhybrid, och där håller jag med i er tveksamhet.

Men vanliga, icke laddbara hybrider är inte speciellt drabbade av fel. Åtminstone inte de från Toyota och Lexus. Från första generationen Prius och framåt har dessa bilar utmärkt sig med låga felfrekvenser. Visst, de innehåller ett litet batteri på cirka en kilowatt, och två elmotorer, men transmissionen som helhet är ett under av mekanisk enkelhet. Den består av något tiotal delar, jämför med hundratals delar i en vanlig växellåda. Så det är inte mycket som kan krånga där.

Senast ändrad:
Jag tror hybrider med lång räckvidd kommer vara rätt poppis

Med det sagt så tror jag inte dem ändå kommer sälja så bra för att dem är för dyra. XC70 kommer ligga högre pris än XC70 troligen och XC60n är ju inte jättebillig direkt (dock bra kampanj på dem nu)

Motsägelsefullt jag vet.... :D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp