• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd om CWC

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Issued G10 -89
64547C7B-56F8-46CF-A6F6-3A38578029E5.jpeg
 
Någon som tröttnat på sin CWC G10 Sapphire, 200m water resist.? Verkar vara en rejäl klocka för ett hårt liv.

Kanske vill byta mot en G-shock GW-5000 + en victorinox inox? Båda i välanvänt skick.
 

frest73

Cartier
2-Faktor
Hur har ni det med era G10/W10? En grej jag kan sakna med dom är att WR är lite skral (50m i vanliga versionerna, G10 safir har ju 200m). Egentligen är det ju lite lite för en klocka som ska utsättas för ordentliga påfrestningar, men jag tänker att om brittiska försvaret hade haft stora problem med fuktskadade G10 hade dom väl bara sagt upp kontraktet. Så det verkar ju fungera. Är det någon som vet något om detta, eller som själv har fått fuktskador? Brukar ni bada med era G10? Jag har själv en G10 issued från 99 och en W10 Mellor, inga problem vad jag har sett, men jag brukar inte bada med dom.
 

Sigurd

Cartier
Hur har ni det med era G10/W10? En grej jag kan sakna med dom är att WR är lite skral (50m i vanliga versionerna, G10 safir har ju 200m). Egentligen är det ju lite lite för en klocka som ska utsättas för ordentliga påfrestningar, men jag tänker att om brittiska försvaret hade haft stora problem med fuktskadade G10 hade dom väl bara sagt upp kontraktet. Så det verkar ju fungera. Är det någon som vet något om detta, eller som själv har fått fuktskador? Brukar ni bada med era G10? Jag har själv en G10 issued från 99 och en W10 Mellor, inga problem vad jag har sett, men jag brukar inte bada med dom.

Inga som helst problem att duscha, bada och dyka med 5 atm WR om det gäller en kvalitetsklocka som CWC G10. Är det ett äldre exemplar och inte ett nyköpt så är det värt att kolla att den är tät, men det är ju en standardkontroll på allt som har något år på nacken.
 

frest73

Cartier
2-Faktor
Inga som helst problem att duscha, bada och dyka med 5 atm WR om det gäller en kvalitetsklocka som CWC G10. Är det ett äldre exemplar och inte ett nyköpt så är det värt att kolla att den är tät, men det är ju en standardkontroll på allt som har något år på nacken.
Tack, det var ungefär så jag har tänkt! Bra att höra från andra också.
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
E3DE32A2-56ED-480C-A8C0-22BDD6558263.jpeg

Tur att BB58 har 70h power reserv just nu. CWC:n har fått sitta på några dagar nu och jäklar vad cool den är. Så simpel men så bra. Första kommentaren från sambon var ”den ser ut som en såndär billig klocka från ur och penn”. Berättade att jag betalade cirka 3500:- för den och blev i princip idiotförklarad. Jag berättade då om klockan och historien bakom den och då började hon att acceptera den. Dag 2 så ville hon prova den. Dag 3 och nu vill hon låna den någon dag 😅. Jävla kul hobby detta ändå 😅🤚🏻.
 

MBKS

Omega
Ser jäkligt fin ut @Fifflio. Är nog ett större fan av denna än PVD-varianten. G10 GS Sapphire känns faktiskt väldigt billig om man tittar på specarna: safirglas, 200m WR, 7 års batteritid. Dessutom gillar jag tavlan skarpt på G10, väldigt lättavläst. Det är bara någon månad kvar att köpa CWC moms och tullfritt?
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Ser jäkligt fin ut @Fifflio. Är nog ett större fan av denna än PVD-varianten. G10 GS Sapphire känns faktiskt väldigt billig om man tittar på specarna: safirglas, 200m WR, 7 års batteritid. Dessutom gillar jag tavlan skarpt på G10, väldigt lättavläst. Det är bara någon månad kvar att köpa CWC moms och tullfritt?
Just den modellen bär jag just nu! Var framför allt datumvisningen som gjorde att jag gick över från "vanliga" G10, men den gör mycket annat rätt också. Känns alltid extra gediget med skruvkrona, även om det mest är illusoriskt. På tal om datumvisning skulle jag gärna komplettera G10 GS med en RN Quartz Diver med just den funktionen, så om någon har en som de kan tänka sig att släppa får de gärna höra av sig!
20201130-170230.jpg
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Ser jäkligt fin ut @Fifflio. Är nog ett större fan av denna än PVD-varianten. G10 GS Sapphire känns faktiskt väldigt billig om man tittar på specarna: safirglas, 200m WR, 7 års batteritid. Dessutom gillar jag tavlan skarpt på G10, väldigt lättavläst. Det är bara någon månad kvar att köpa CWC moms och tullfritt?
Ja denna blir absolut en keeper! 😀
Riktigt bekväm att bära pga storleken och hur lätt som helst att läsa av tiden.
På dagen pryds tavlan av stora enkla lättlästa siffror 1-12 och på natten så lyser lysmassan endast med små prickar. Förstår att detta är praktiskt till detta klockan är tänkt till. Sen att denna modellen är 200wr med skruvkrona & safirglas gjorde att jag inte kunde låta bli.
Det blev cirka 3600:- inklusive frakt från England.
Värt varenda krona i mitt tycke 😀👌🏼.
 

MBKS

Omega
@Fifflio Det lockar. Har inte blivit någon klocka i år och tror en CWC kan dämpa suget efter en IWC Pilot och andra dyrare objekt en smula. Ofta blir faktiskt dom billigare klockköpen roligare av någon konstig anledning.
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Vad är detta för natoband? Riktigt snygg grön nyans som passar utmärkt på klockorna!
Galet bra band som nästan är gratis :)
Tipset är att köpa 19mm så blir det ingen springa mellan band och Boett.
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Galet bra band som nästan är gratis :)
Tipset är att köpa 19mm så blir det ingen springa mellan band och Boett.
Tack för tipset! Kunde inte låta bli att prova att beställa 2st band.
Totalt 84:- inklusive frakt 😅.
0B77ADC5-97BF-4244-98C9-48DBB6453FD9.jpeg
 

sirjane

Trabantföraren
2-Faktor
Har tyvärr inte något manligt jobb där man ska vara rädd för att dinga klockan 😔. Mer att jag är lite för feg att köra kavaj och natoband. Ska dock gå på pappaledighet nu i januari, så då ska den få leva lite ”farligare”. @Nissenutz
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Har tyvärr inte något manligt jobb där man ska vara rädd för att dinga klockan 😔. Mer att jag är lite för feg att köra kavaj och natoband. Ska dock gå på pappaledighet nu i januari, så då ska den få leva lite ”farligare”. @Nissenutz
Ah! Ja det kan kanske upplevas som en udda kombo. Nånting säger mig att du kommer inse att en kvarts är din melodi för helgen då. Bara grab and go så att säga.

Kom nu precis att tänka på att min med tritium tavla, no-date och kvarts varit med mig i 3,5år nu. Använde den inte jätte ofta ett tag men den är perfekt när det kan vankas lite battlescars :)
 
Topp