• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En tråd om CWC

6AF7F564-D31A-4C18-BB3F-E527E23204D0.jpeg

Ingen som råkar sitta på ett grått/olivgrönt Phoenix-band i 20mm som de inte använder? Jag tar gärna över det för en slant. Tycker CWCs egna är riktigt styvt, och mjuknar fasiken inte av någonting :)

Sjukt bra klocka. Agerar beater för mig. Skiftar mellan denna och en G-shock. Men denna är helg klart roligare.
F62A4B51-8507-4978-BF8A-1041D5107899.jpeg
Hmm jag har en G-Shock idag och den är egentligen den främsta anledningen att jag inte äger en CWC. Beater kvoten kändes uppfylld. Men du menar alltså att man kan ha båda och att CWC dessutom är roligare är ju självklart. Får nog hålla utkik på Köp och Sälj! Snygg klocka!

Hmm jag har en G-Shock idag och den är egentligen den främsta anledningen att jag inte äger en CWC. Beater kvoten kändes uppfylld. Men du menar alltså att man kan ha båda och att CWC dessutom är roligare är ju självklart. Får nog hålla utkik på Köp och Sälj! Snygg klocka!
Nu kanske jag låter paranoid men i vissa syften är en analog tålig klocka bättre, exempelvis militärtjänst där en eventuell motståndare skulle kunna signalspana på din radiosynkade G-Shock eller "smartare" klocka :)

Som klocknörd är en analog klocka helt enkelt bara roligare.

Någon som har orkat räkna på vad en valfri CWC går loss på i nypris med dagens tillkomna moms- och tullavgifter från UK?

Så en helt vanlig RN diver quartz för 499£ kostar nu 7650:- spänn +ytterligare frakt- och hanteringsavgifter vilket gör att den slutliga prislappen är närmare 7900:-. En SBS landar på närmare 11.000:-

Helt rubbat.

Så en helt vanlig RN diver quartz för 499£ kostar nu 7650:- spänn +ytterligare frakt- och hanteringsavgifter vilket gör att den slutliga prislappen är närmare 7900:-. En SBS landar på närmare 11.000:-

Helt rubbat.

De återbetalar dock VAT. Så du köper klockan ex moms från CWC. Mailade med dem i veckan kring just det och fick det här till svar.

We will refund the vat when we despatch, notes on order will help.

De återbetalar dock VAT. Så du köper klockan ex moms från CWC. Mailade med dem i veckan kring just det och fick det här till svar.

We will refund the vat when we despatch, notes on order will help.
Det var ju otroligt generöst och lite konstigt eftersom momsen betalar man ju nationellt tillsammans med tullavgiften och inte till säljaren vid det aktuella köpet. Varför skulle CWC gå back och återbetala ca 1.500:- (vid köp av en vanlig RN diver quartz) till mig när jag själv har betalat detta till Skatteverket?

Senast ändrad:
Det var ju otroligt generöst och lite konstigt eftersom momsen betalar man ju nationellt tillsammans med tullavgiften och inte till säljaren vid det aktuella köpet. Varför skulle CWC gå back och återbetala ca 1.500:- (vid köp av en vanlig RN diver quartz) till mig när jag själv har betalat detta till Skatteverket?

Momsen är inkluderat i priset på varan i det landet du handlar i. Men de återbetalar dig den sen eftersom varan förs ut av landet.

Momsen i UK är på runt 20%. Så betalar du 499£ för klockan, men blir återbetald 99,8£ (UK moms) eftersom du inte är bosatt i UK. Så egentligen blir kostnaden 399,2£ för klockan. Därefter tillkommer svensk moms och tullavgift.

Momsen är inkluderat i priset på varan i det landet du handlar i. Men de återbetalar dig den sen eftersom varan förs ut av landet.

Momsen i UK är på runt 20%. Så betalar du 499£ för klockan, men blir återbetald 99,8£ (UK moms) eftersom du inte är bosatt i UK. Så egentligen blir kostnaden 399,2£ för klockan. Därefter tillkommer svensk moms och tullavgift.
Det låter begripligt, tack för klargörandet.

Undrar lite hur de återbetalar de momsen?
Jag beställde några nato’s från silvermans i mitten av dec som jag inte mottagit än. Tutti kostade beställningen ca £30. Fick häromdagen tull o moms krav på 160kr.
Jag har inte fått någon info om återbetalning av UK moms?
Brexit alltså, ingen kommer beställa prylar från UK längre...

Jag beställde några nato’s från silvermans i mitten av dec som jag inte mottagit än. Tutti kostade beställningen ca £30. Fick häromdagen tull o moms krav på 160kr.
Flummigt och rörigt minst sagt.

Beror lite på, om paketet är poststämplat den 30/31:e december ska du inte betala något extra som jag förstod det. Men det är helt klart en jäkla röra.

Tidigare fanns det en lägsta gräns på ca 70-75£ som du var tvungen att handla över innan VAT kunde dras av. Lika bra att lägga det som en order note för att se till att de drar det vid en order. Gissar på att den gränsen är kvar, men bäst svar får du nog av tullverket & CWC.

Beror lite på, om paketet är poststämplat den 30/31:e december ska du inte betala något extra som jag förstod det. Men det är helt klart en jäkla röra.

Tidigare fanns det en lägsta gräns på ca 70-75£ som du var tvungen att handla över innan VAT kunde dras av. Lika bra att lägga det som en order note för att se till att de drar det vid en order. Gissar på att den gränsen är kvar, men bäst svar får du nog av tullverket & CWC.
Hörde av en brittisk kompis boende i Sverige att företag i UK rekommenderas att starta filialer i EU-land för att kunna behålla sina EU-kunder.
Brexitförespråkare: ooops tänkte inte på det 😬

Är det jag som missförstått tullverket när det står på hemsidan att varor över 1600kr ska man betala moms på? Med andra ord ska du inte behövt betala moms på 30 pund!

Väldigt flummigt!

AF6CA0D0-B361-4A39-9732-1CACB5855894.png

Är det jag som missförstått tullverket när det står på hemsidan att varor över 1600kr ska man betala moms på? Med andra ord ska du inte behövt betala moms på 30 pund!

Väldigt flummigt!

AF6CA0D0-B361-4A39-9732-1CACB5855894.png
Orkar inte tjafsa om <160kr men värt att tänka på om man skulle köpa en klocka istället.
Tack för infon @JSI 👍
CWC’s egna nato’s är mina favoriter. Nån som har tip på några som är lika styva o härliga?

Orkar inte tjafsa om <160kr men värt att tänka på om man skulle köpa en klocka istället.
Tack för infon @JSI 👍
CWC’s egna nato’s är mina favoriter. Nån som har tip på några som är lika styva o härliga?

Jag förstår, menade inte så heller.

Kan dock rekommendera riktigt goa nato från MKSNatostraps.com (Företaget finns i UK) Köpte ett härifrån och gillade bandet såpass mkt att jag la en order efter mkt gott snack med ägaren.

Om du beställer därifrån så finns följande koder:

MKS20

20% discount (minimum purchase £50)

MKS40

40% discount (min purchase £100)

Jag har inget med företaget att göra. Jag letade själv efter Phoenixnato och visste att MKS sålde, dock inte längre.

Jag beställde följande:

497CD2AF-7228-467E-B25A-F780FE324C6F.jpeg

Jag förstår, menade inte så heller.

Kan dock rekommendera riktigt goa nato från MKSNatostraps.com (Företaget finns i UK) Köpte ett härifrån och gillade bandet såpass mkt att jag la en order efter mkt gott snack med ägaren.

Om du beställer därifrån så finns följande koder:

MKS20

20% discount (minimum purchase £50)

MKS40

40% discount (min purchase £100)

Jag har inget med företaget att göra. Jag letade själv efter Phoenixnato och visste att MKS sålde, dock inte längre.

Jag beställde följande:

497CD2AF-7228-467E-B25A-F780FE324C6F.jpeg
Ser fina ut! Gillar färgerna du köpt 👍
Det va ju synd att de också ligger i UK. 🤪

Tillbaka
Topp