• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En tråd om CWC

Jag sålde min cwc sbs då den förste ägaren kontaktade mig och undrade om han kunde får köpa den?
Då hade den väl redan sålts två gånger innan.
Från första början sa jag nej men en mörk höst/vinterdag tänkte jag att det var en vacker tanke.
På sommaren ångrade jag mig bittert..
Det är en galet bra sommarklocka.

arkivbilder..
36b6db8e-2a11-4683-a19a-be64830f23a2-jpeg.1857155

4ffd5b13-996a-4b99-8355-93561e5db5cf-jpeg.1761366

44395957-988e-4e97-bd3c-6b2e696354f9-jpeg.1841527
Mycket fina bilder, blev sugen, kollade hemsidan. Ronda Quartz??? Vad hände med ETA? Borde inte små tillverkare få dessa ändå, speciellt quartz? Någon som märkt skillnad på Ronda och ETA?

Mycket fina bilder, blev sugen, kollade hemsidan. Ronda Quartz??? Vad hände med ETA? Borde inte små tillverkare få dessa ändå, speciellt quartz? Någon som märkt skillnad på Ronda och ETA?

Tro det var uppe för diskussion tidigare i tråden?
Några har Ronda och andra har ETA.
Lite "lustigt".

En annan sak att tänka på är att vissa har mineralglas och andra har safirglas....en rätt stor skillnad i reptålighet..

Senast ändrad:

Har väl något med att Swatch Group stryper tillgången av reservdelar/verk. Men kan minnas fel.

En fördel med att de kör Ronda är att man slipper ghost-date i ND versionerna. Min gamla 83:a hade det.

Tro det var uppe för diskussion tidigare i tråden?
Några har Ronda och andra har ETA.
Lite "lustigt".

En annan sak att tänka på är att vissa har mineralglas och andra har safirglas....en rätt stor skillnad i reptålighet..

Frågade CWC om det. Fick detta som svar.

8A7AA25F-EB46-4843-8843-1BD1B556B12B.jpeg

Gjorde ett hål mellan två hål för att få originalbandet att passa som bäst. Fler här som tycker att det är lite för långt mellan hålen?
416BA8DE-9D85-4C89-AAE2-68F10A2A0297.jpeg
Håller med! Har också svårt att få till en bra passform med original-natot, vilket är synd då det är riktigt bra. Men på bilderna som finns på CWC:s hemsida ser det nästan ut som att vissa av de andra natobanden har tätare hål. Funderar på att klicka hem ett gäng då priset är bra - men frakten på 50 pund (exklusive svensk tull) kunde man ju vara utan...

Håller med! Har också svårt att få till en bra passform med original-natot, vilket är synd då det är riktigt bra. Men på bilderna som finns på CWC:s hemsida ser det nästan ut som att vissa av de andra natobanden har tätare hål. Funderar på att klicka hem ett gäng då priset är bra - men frakten på 50 pund (exklusive svensk tull) kunde man ju vara utan...
Är själv sugen på ett vintage grey, så skulle kunna vara med och dela på frakten :)

D4E199DC-29DD-4183-BCE3-983B2DB2197A.jpeg

Bra på många olika band!

På tal om band - vi är några stycken som är sugna på en gruppbeställning av straps från CWC. Delar på frakt, moms, etc. Några fler som är sugna? Säg isf till. Ska försöka sätta mig i helgen/början av nästa vecka och få ihop något.
Vad är det för band du har där?

Skulle gärna vara med på gruppköp (sugen på ett Phoenix) men har sagt till mig själv att pausa band-inköpandet!

Bra på många olika band!

På tal om band - vi är några stycken som är sugna på en gruppbeställning av straps från CWC. Delar på frakt, moms, etc. Några fler som är sugna? Säg isf till. Ska försöka sätta mig i helgen/början av nästa vecka och få ihop något.
Jag kan tänka mig vara med, visst säljer de Phoenix-nato? Ett grönt i 20mm önskar jag mig 🙂

Skulle gärna vara med på gruppköp (sugen på ett Phoenix) men har sagt till mig själv att pausa band-inköpandet!
Det där är ett simpelt men ack så fint paratrooper från CNS.

Det är noterat. Återkommer till helgen med gruppmejl. :)
Jag kan tänka mig vara med, visst säljer de Phoenix-nato? Ett grönt i 20mm önskar jag mig 🙂
Det gör de! Och det är noterat. Återkommer till helgen med gruppmejl. :)

Bra på många olika band!

Jag är intresserad om inte tåget har gått. Skulle vilja ha ett sånt här, grått 20 mm med gunmetall ringar.
39B477EB-7D30-4BD6-AFCD-D24805B942DA.png

Är också med på bandbeställning, PM:a när det är dags!

Superbra initiativ. Såg att de hade fått in det blåa zulut nu. Jag är på!
Hallå @Jago , @trumpetera , @Back @JacquesCosteau , @Floduttern . Dags för beställning! Har skickat PM till er.

(@North och @finnirgens har självfallet inte missats utan har redan hunnit svara). :)

Lite Nato-reflektioner:

Det vanligaste sättet att bära Nato är ju som nedan bild
608E3220-8AC6-4514-BA1A-433128E6033A.jpeg

Sen har man den konstiga skara av folk som klipper av flärpen när man vill få till ett ”single pass”. Det handlar dock om att ändra om lite så behöver man inte förstöra ett Nato. Ja, man får 4 lager band på ett ställe men det märks knappt.
D5709405-470C-4A39-BB4C-8EBC84A482CD.jpeg

Sen har jag nu sett ytterligare ett sätt!
Länkade tidigare till en artikel som i sin tur hade en länk till en artikel om hur King Charles syns bära Nato; författaren döper detta sätt till ”Royal” och jag kan tänka mig att detta passar mycket bra om klockan är av tjockare form. Funkar så klart till alla klockor och det blir annorlunda än vad man är van vid och det är aldrig fel!
9510FF2A-CBB9-42B9-950F-DF1B1AA84742.jpeg

Lite Nato-reflektioner:

Sen har man den konstiga skara av folk som klipper av flärpen när man vill få till ett ”single pass”. Det handlar dock om att ändra om lite så behöver man inte förstöra ett Nato. Ja, man får 4 lager band på ett ställe men det märks knappt.

Länkade tidigare till en artikel som i sin tur hade en länk till en artikel om hur King Charles syns bära Nato; författaren döper detta sätt till ”Royal” och jag kan tänka mig att detta passar mycket bra om klockan är av tjockare form. Funkar så klart till alla klockor och det blir annorlunda än vad man är van vid och det är aldrig fel!
Äh, jag klipper alltid mina till ”single pass” så slipper man ha en massa extra material som ändå inte behövs. Det pratas alltid så mycket om att ett natoband ger ”extra säkerhet” med den andra loopen men jag har aldrig haft av ett natoband och det kommer nog aldrig ske heller… Föredrar att det blir lätt och smidigt och inte bygger för mycket.

Äh, jag klipper alltid mina till ”single pass” så slipper man ha en massa extra material som ändå inte behövs. Det pratas alltid så mycket om att ett natoband ger ”extra säkerhet” med den andra loopen men jag har aldrig haft av ett natoband och det kommer nog aldrig ske heller… Föredrar att det blir lätt och smidigt och inte bygger för mycket.
Tur att man får göra som man vill 😃

Håller med dig: Ser säkerheten främst där man har närmsta lagret band mot klockan och ifall en springbar skulle flyga så hänger klockan löst men kvar (har hänt mig en gång).

Apropå diskussionen om CWC's egna nato band.

Jämförde det nya (CWC Military Grey) som följde med min 1983:a mot ett jag köpte för ca 3 år sedan. Det gamla är mycket stelare än det nya. Även nu efter flera år.

Lite Nato-reflektioner:

CWC har en guide där de gör en annan variant. Testat det idag, men kändes rätt underligt. Alltid gjort "Regular" på mina naton.

Screenshot 2023-02-20 at 16.28.19.png

Apropå diskussionen om CWC's egna nato band.

Jämförde det nya (CWC Military Grey) som följde med min 1983:a mot ett jag köpte för ca 3 år sedan. Det gamla är mycket stelare än det nya. Även nu efter flera år.

CWC har en guide där de gör en annan variant. Testat det idag, men kändes rätt underligt. Alltid gjort "Regular" på mina naton.

Screenshot 2023-02-20 at 16.28.19.png
Deras sätt känns lite komplicerat…

Tillbaka
Topp