• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En tråd om CWC

Jag har inte märkt nån nämnvärd avvikelse, inte mer än på min Sub eller Marinemaster.

Som vissa säger, är som ett lotto. Endel kan få en klocka med +-2-3sek andra +-10-15. Gillar automat men man måste nog köra omega/rolex/grand seiko segmentet för att få något som håller tiden bra, en klocka har ju faktiskt en funktion också.

Edit: Sen är det väl tråkigt när servicen går på lila mkt som klockan :)

Senast ändrad:
Som vissa säger, är som ett lotto. Endel kan få en klocka med +-2-3sek andra +-10-15. Gillar automat men man måste nog köra omega/rolex/grand seiko segmentet för att få något som håller tiden bra, en klocka har ju faktiskt en funktion också.

Edit: Sen är det väl tråkigt när servicen går på lila mkt som klockan :)
Är ju bara att rucka, kan man ju göra själv om man har timegrapher. ETA kan hålla tiden riktigt bra om man får en där avvikelserna mellan positionerna är små. Min bratte har moddat ETA, går +1/-1, min IWC hade också moddat ETA, samma sak där, den höll +1/-1.

Personligen föredrar jag kvarts av tre skäl:
1: Skönt att slippa dra upp och ställa tiden.
2: Tåligt.
3: Billigt som satan att serva de första 20-30 åren.

Denna har suttit på hela semestern :)
image.jpeg

Frågan är vad en cwc skulle kosta med ett bra urverk. Vissa accepterar +-10 sek per dag men kan bli lite irriterande efter en tid :)
Jag har haft två st diver automatic, en Mk 1 och nu en Mk 2. Båda med gång inom COSC (lätt på plussidan) samt uppvisat en haltning och amplitud i samma härad som de Rolex jag haft. Har haft en drös andra klockor med ETA 2824-2 och vill nog påstå att det är ett utmärkt verk.
Så länge gångavikelsen ligger på plus så har det ju inte heller ngn större betydelse i det dagliga livet. Skulle man nu nojja för mycket på det så har man ju alltid telefonen... ;)

Senast ändrad:
Jag har haft två st diver automatic, en Mk 1 och nu en Mk 2. Båda med gång inom COSC (lätt på plussidan) samt uppvisat en haltning och amplitud i samma härad som de Rolex jag haft. Har haft en drös andra klockor med ETA 2824-2 och vill nog påstå att det är ett utmärkt verk.
Så länge gångavikelsen ligger på plus så har det ju inte heller ngn större betydelse i det dagliga livet. Skulle man nu nojja för mycket på det så har man ju alltid telefonen... ;)

För att summera kommentarer. Absolut det går få ett standardverk eller rucka det till ett par sekunder per dag. Men jag har fått för mig, rätta om fel, att det är lite mer till det. Magnetism och postionellvarians har även en betydelse. Magnetism påverkar gången som alla vet men även hur känslig urverket är för positionen. Man kan rucka ett enklare urverk att gå inom ett par sekunder per dag men är du på t.ex. en sportaktivitet kommer den troligen att avvika. Vore konstigt om omega, rolex och seiko inte tillverkade urverk med sämre tidshållning respektive bättre. Bara mina tankar.

För att summera kommentarer. Absolut det går få ett standardverk eller rucka det till ett par sekunder per dag. Men jag har fått för mig, rätta om fel, att det är lite mer till det. Magnetism och postionellvarians har även en betydelse. Magnetism påverkar gången som alla vet men även hur känslig urverket är för positionen. Man kan rucka ett enklare urverk att gå inom ett par sekunder per dag men är du på t.ex. en sportaktivitet kommer den troligen att avvika. Vore konstigt om omega, rolex och seiko inte tillverkade urverk med sämre tidshållning respektive bättre. Bara mina tankar.
Det stämmer absolut att det finns mer arbetade verk och övergripande konstruktioner som har lysande isokronism och klarar hög elektromagnetisk strålning. För den som går igång på sådant tror jag inte en CWC är det rätta märket ö h t och då inte heller att ett kvartsverk tillfredsställer, så man kan nog lämna det utanför diskussionen.
Vad gäller positionskänslighet så är inte 2824-2 speciellt känsligt. Visst, det förekommer en variation, men det gör det på allt utan tourbillon.
Jag rundar av med att säga CWC RN diver är en bra bruksklocka oavsett man väljer kvarts eller automat. En ren smakfråga.
Ha en fin lördag :)

Så länge en klocka inte blir magnetiserad är inte magnetism ett problem. Man kan inte "halvt" magnetisera en klocka. Magnetiskt skydd är som en cykelhjälm, så länge man inte ramlar dit är skyddet overksamt.

Alla automatiska klockor har som sagt positionsacvikelser men annat påverkar också gången, exempelvis stöttålighet. Ytterligare en sak som skiljer ett riktigt bra urverk mot ett sämre är förmågan att hålla bra tid i flera år samt att hålla bra kvalle på samtliga exemplar.

Tillbaka
Topp