• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En tråd om CWC

Seiko slår cwc på fingrarna. Lumen är faktiskt ganska usel om jag får jämföra.
Vet inte vilken modell du har, men den senaste Mk 2 från och med förra året har riktigt bra lume. Jag köpte en Mk 1 automatare i höstas vilken hade usel lume på urtavlan, men bytte till en ny Mk 2-tavla och den har förträfflig lume som lyser starkt och väldigt länge, kan inte tänka mig att superluminova kan lysa mycket bättre:

20171117_194607_resized.jpg
20171118_100328_resized_1.jpg

Vet inte vilken modell du har, men den senaste Mk 2 från och med förra året har riktigt bra lume. Jag köpte en Mk 1 automatare i höstas vilken hade usel lume på urtavlan, men bytte till en ny Mk 2-tavla och den har förträfflig lume som lyser starkt och väldigt länge, kan inte tänka mig att superluminova kan lysa mycket bättre:

20171117_194607_resized.jpg
20171118_100328_resized_1.jpg
Jag har en mk2 (quartz) men jag tycker inte den lyser lika länge eller lika starkt. Men det kanske är orättvist att jämföra lume med Seiko lume.

Någon som vet vilket batteri som ska sitta i en G10 från 1997? Inte fan bör det vara svårt att byta batteri själv på en sån, bara ta en skruvmejsel/krona och vrida upp luckan?
Edit: Kan ju givetvis öppna och kolla..

Senast ändrad:
Seiko slår cwc på fingrarna. Lumen är faktiskt ganska usel om jag får jämföra.
Håller inte med. Tycker min MK2'a har riktigt bra lume. Bättre än Seiko SRP klockorna jag har. Men iom att kommentarerna skiljer så mycket så gör kanske klockorna det också. Inte helt orimligt att Cabot har lite spridning i kvalitetsutfall.....

Skumt att det skiljer så mycket i färg mellan visare och index jämfört med min. Mk1 eller mk2?
Gammal bild dock....
Vad jag har förstått så tog de fram nya tavlor förra året med förbättrad lume och satte dessa endast i Mk2. Innan dess, som på min, så var visarna bra men tavlan hade väldigt tunnt lager med lume, skillnaden är ganska uppenbar här. Det var inga problem att köpa en ny tavla från CWC förresten, kostade 400 tror jag:
20171109_185537_resized_1.jpg

Vad jag har förstått så tog de fram nya tavlor förra året med förbättrad lume och satte dessa endast i Mk2. Innan dess, som på min, så var visarna bra men tavlan hade väldigt tunnt lager med lume, skillnaden är ganska uppenbar här. Det var inga problem att köpa en ny tavla från CWC förresten, kostade 400 tror jag:
20171109_185537_resized_1.jpg
Då är det säkerligen de tavlor som har tritium men ändå ett L på tavlan.

En ovanlig batch, premium!

Då är det säkerligen de tavlor som har tritium men ändå ett L på tavlan.
En ovanlig batch, premium!
Det hade varit skojigt, men tror dock det mer är att de inte fokuserade så mycket på lume när de övergick till luminova, man ser det tydligt även på CWCs sida men verkar bara vara Auto Mk1 som fortfarande ser ut så:
2018-06-14 10_09_23-CWC RN AUTO MK1 (RN300-MT AM60).png

Måste jag ha missat. Första gången jag hört det. T-tavla med Luminova är fastställt men aldrig hört något innan om L-tavla med Tritium. Verkar helt ologiskt då?
Fan det är jag som snackar i nattmössan haha! Det var som du skrev jag menade men då stämmer ingenting av det jag skrev i min post.

Stryk det #tröttsmåbarnspappa :D

Dock ser det ut att lysa väldigt dåligt för att vara luminova håller jag med om.

Tillbaka
Topp