• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd om CWC

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Diskussionen kring ETA vs annat (inhouse, selitta osv...) kan ju fylla ett helt forum i sig. Men av alla de klockor jag ägt (allt emellan Seiko 5:eek:r för några hundralappar upp till splitterny JLC i dryga 100 tkr-klassen som klarar deras 1000-timmarstest) så är en IWC med ETA-verk den mest exakta klocka jag någonsin ägt. Ett välruckat ETA är robust, driftsäkert och billigt att serva. Vilket borde vara de egenskaper man kanske bör bry sig mest om? Ang CWC’s val av urverk i en modell som saknar datumfönstret så är det för att ordinarie modell (1980 issued) hade just det, vill jag minnas. Allt för att komma så nära originalet som det bara går i deras reissue. Det är även helt annat case på reissue (annan form på kronskydd osv) så den är rejält mkt roligare än andra CWC-modeller.
Jag har en till salu (i praktiskt taget oanvänt skick/nyskick) på K&S i detta nu för info. Älskar den men behöver få loss pengar till en flytt. :(
- Tack för informationen. Har du köpt din ny? Hur är tidhållningen?
 

Shadyboy

Cartier
- Tack för informationen. Har du köpt din ny? Hur är tidhållningen?
Nej jag köpte den av annan forummedlem den 7:e september i år. Var endast några månader gammal då (han var förste ägare) och varken han eller jag har i praktiken använt den så därav skicket. Kan kolla exakt datum på certet när jag kommer hem från julledighet (Ursäkta även att jag kladdar ner tråden med prat om en klocka jag har till salu! Var inte min tanke.)

Tidhållningen på mitt exemplar är inte 100 just nu om jag ska vara ärlig. Vill minnas att den ökar lite i nuläget men jag har inte burit den tillräckligt för att orka notera exakt hur mycket. Men är rätt säker på att en ruckning eller kanske en avmagnetisering gör att den landar spot on. Råkade få min Jaeger magnetiserad vid ett tillfälle och då ökade den typ 30 sek per dygn. 2 minuters jobb (utan att öppna den) hos Krons/Nymans och den landade på ca +2 sek/dygn efter det. :)
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
D68D8689-D90E-43C4-94C2-5DA6D4EF265C.jpeg
Och så var min första CWC här!
Beställde den i tisdags, skickades på torsdagen och landade hos mig på fredagen (UPS).
Det är en SBS med mineralglas och sextioklicksbezel.
Finish på boett, ring, tavla och visare är mycket bra. Ringen är distinkt och kronan gängar fint. ETA-verket är ju vad det är, inställningar och tidhållning känns ok.
Mycket nöjd så här långt, trevlig klocka och utmärkt service från CWC.
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
CDA182C2-51C6-4A56-BA21-6842AB3E8367.jpeg
Någon som är duktig på CWCs beteckningar?
Jag vet bara att de här är NOS-klockor och alltså legat i lager ett tag.
Vore trevligt med en förklaring (eller en hänvisning till var den finns).
- Vill tillägga att PVD-beläggningen också är väldigt fint gjord på den här.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
CDA182C2-51C6-4A56-BA21-6842AB3E8367.jpeg
Någon som är duktig på CWCs beteckningar?
Jag vet bara att de här är NOS-klockor och alltså legat i lager ett tag.
Vore trevligt med en förklaring (eller en hänvisning till var den finns).
- Vill tillägga att PVD-beläggningen också är väldigt fint gjord på den här.
Den övre nummerraden är natonumret. De undre är löpnummer/årtal...
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
CDA182C2-51C6-4A56-BA21-6842AB3E8367.jpeg
Någon som är duktig på CWCs beteckningar?
Jag vet bara att de här är NOS-klockor och alltså legat i lager ett tag.
Vore trevligt med en förklaring (eller en hänvisning till var den finns).
- Vill tillägga att PVD-beläggningen också är väldigt fint gjord på den här.
Förtydligande:
0552=Royal Navy
0555=Royal Marines
6BB=Royal Airforce
6645=Military Wristwatch
99 är NATO koden för UK
Så: Royal Marines/Military Wristwatch-UK
7995443 är modellkoden
 
Senast ändrad:

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
DA3001DE-FC3E-4B29-814E-E416A7103579.jpeg
6D4565EA-E1AE-4C75-9354-E7CAD6878841.jpeg
Nu har min andra CWC anlänt, en begagnad den här gången. Den är från 2012, men i nyskick. Den har den märkliga urtavlan märkt ”T” trots att lysmassan är Luminova. Sedan har den fått ett safirglas monterat också. Känns bra och går bra. Det jag noterat är att vridringen inte är lika tight som på min nya klocka, lite spel/glapp i den här.
Fick med ett sk Falklandsstrap också, men det tycker jag är för klumpigt och krångligt att använda, så jag använder hellre ett konventionellt Natoband.
- Kallas referensen ”RM” eftersom de första siffrorna på bakboetten är 0555?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
DA3001DE-FC3E-4B29-814E-E416A7103579.jpeg
6D4565EA-E1AE-4C75-9354-E7CAD6878841.jpeg
Nu har min andra CWC anlänt, en begagnad den här gången. Den är från 2012, men i nyskick. Den har den märkliga urtavlan märkt ”T” trots att lysmassan är Luminova. Sedan har den fått ett safirglas monterat också. Känns bra och går bra. Det jag noterat är att vridringen inte är lika tight som på min nya klocka, lite spel/glapp i den här.
Fick med ett sk Falklandsstrap också, men det tycker jag är för klumpigt och krångligt att använda, så jag använder hellre ett konventionellt Natoband.
- Kallas referensen ”RM” eftersom de första siffrorna på bakboetten är 0555?
Jag har lurat lite på ett falklandband till min. Har du bild på det? :) kan ev vara spekulant om du vill kränga
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
DA3001DE-FC3E-4B29-814E-E416A7103579.jpeg
6D4565EA-E1AE-4C75-9354-E7CAD6878841.jpeg
Nu har min andra CWC anlänt, en begagnad den här gången. Den är från 2012, men i nyskick. Den har den märkliga urtavlan märkt ”T” trots att lysmassan är Luminova. Sedan har den fått ett safirglas monterat också. Känns bra och går bra. Det jag noterat är att vridringen inte är lika tight som på min nya klocka, lite spel/glapp i den här.
Fick med ett sk Falklandsstrap också, men det tycker jag är för klumpigt och krångligt att använda, så jag använder hellre ett konventionellt Natoband.
- Kallas referensen ”RM” eftersom de första siffrorna på bakboetten är 0555?
Är det 120 klicksring på bezeln eller 60? Har du satt dit safirglaset eller kom den så?
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
DA3001DE-FC3E-4B29-814E-E416A7103579.jpeg
6D4565EA-E1AE-4C75-9354-E7CAD6878841.jpeg
Nu har min andra CWC anlänt, en begagnad den här gången. Den är från 2012, men i nyskick. Den har den märkliga urtavlan märkt ”T” trots att lysmassan är Luminova. Sedan har den fått ett safirglas monterat också. Känns bra och går bra. Det jag noterat är att vridringen inte är lika tight som på min nya klocka, lite spel/glapp i den här.
Fick med ett sk Falklandsstrap också, men det tycker jag är för klumpigt och krångligt att använda, så jag använder hellre ett konventionellt Natoband.
- Kallas referensen ”RM” eftersom de första siffrorna på bakboetten är 0555?
Tjusigt!
Min uppfattning är att modellen kallas RN diver men att den levereras till både Royal Navy och Royal Marines (Special Boat Service) men jag är ingen expert. @Jaggis är dock duktig på cwc och kan nog rätta mig om jag drar fel slutsatser :)
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Tjusigt!
Min uppfattning är att modellen kallas RN diver men att den levereras till både Royal Navy och Royal Marines (Special Boat Service) men jag är ingen expert. @Jaggis är dock duktig på cwc och kan nog rätta mig om jag drar fel slutsatser :)

Haft många men kan långt ifrån allt om CWC. Brukar fråga dem direkt och vanligtvis kan dom svara på det mesta.
 

Mark-IX

Cartier
CDA182C2-51C6-4A56-BA21-6842AB3E8367.jpeg
Någon som är duktig på CWCs beteckningar?
Jag vet bara att de här är NOS-klockor och alltså legat i lager ett tag.
Vore trevligt med en förklaring (eller en hänvisning till var den finns).
- Vill tillägga att PVD-beläggningen också är väldigt fint gjord på den här.


Gillar verkligen denna djupa graveringen som gjordes för några år sedan, och inte den taffliga lasergraveringen (...eller hur den nu görs?), som görs nu sedan 2-3 år. Ser billig ut på bild i alla fall. Grattis till två fina klockor! :)
 
Topp