• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd om CWC

Fujoor

Patek
2-Faktor
Sida 7! Nä nu jävlar, bump!

Vilken nytändning jag fick till min Cwc dykare med Falklandbandet :) mjukare och mindre bulkigt än jag trodde dessutom eftersom det bara blev en vända band under klockan jämfört med Natos två.
IMG_20190117_203748.jpg
IMG_20190117_203758.jpg

Bonus att man känner sig jävligt mycket hårdare :D
IMG_20190117_203905-01.jpeg

Tack för affären @Fujoor!
Hoppas du använder den mer än mig :)
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
DA3001DE-FC3E-4B29-814E-E416A7103579.jpeg
6D4565EA-E1AE-4C75-9354-E7CAD6878841.jpeg
Nu har min andra CWC anlänt, en begagnad den här gången. Den är från 2012, men i nyskick. Den har den märkliga urtavlan märkt ”T” trots att lysmassan är Luminova. Sedan har den fått ett safirglas monterat också. Känns bra och går bra. Det jag noterat är att vridringen inte är lika tight som på min nya klocka, lite spel/glapp i den här.
Fick med ett sk Falklandsstrap också, men det tycker jag är för klumpigt och krångligt att använda, så jag använder hellre ett konventionellt Natoband.
- Kallas referensen ”RM” eftersom de första siffrorna på bakboetten är 0555?

2012 är lite speciella trots att de inte är 'issued'. CWC gjorde en liten serie som skickades till MOD för testning resten såldes av Silvermans.

År 2000 är det sista året som RND var 'issued' och för SBS är det 2005.
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
2012 är lite speciella trots att de inte är 'issued'. CWC gjorde en liten serie som skickades till MOD för testning resten såldes av Silvermans.

År 2000 är det sista året som RND var 'issued' och för SBS är det 2005.
- Tack för informationen, alltid kul att få lära sig mer om de här klockorna. En fråga: SBS finns ju "issued" idag från CWC, hur kommer det sig då?
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
- Tack för informationen, alltid kul att få lära sig mer om de här klockorna. En fråga: SBS finns ju "issued" idag från CWC, hur kommer det sig då?
Med 'issued' i dessa sammanhangen avses då de verkligen köptes in av MOD (military of defence). Det du köper nu från cwc är klockor som uppfyller NATO standard och är märkta som sådana. Trots det är det högst troligt att militär personal köpte/köper cwc privat och använder den i tjänsten, men de blir inte utrustade med cwc från MOD längre.

Hur som haver är det ruskigt mycket klocka för pengarna.

En välskriven artikel om RND; https://www.hodinkee.com/articles/cwc-1980-royal-navy-diver-re-issue .
 
Senast ändrad:

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Med 'issued' i dessa sammanhangen avses då de verkligen köptes in av MOD (military of defence). Det du köper nu från cwc är klockor som uppfyller NATO standard och är märkta som sådana. Trots det är det högst troligt att militär personal köpte/köper cwc privat och använder den i tjänsten, men de blir inte utrustade med cwc från MOD längre.

Hur som haver är det ruskigt mycket klocka för pengarna.

En välskriven artikel om RND; https://www.hodinkee.com/articles/cwc-1980-royal-navy-diver-re-issue .
Enligt CWC själva så säljer dom fortfarande till MOD vilket skulle vara förklaringen till SBS-torkan i slutet av ’18.
D12F496C-BDAC-4CBE-8FCD-AC9DFD6DFB94.jpeg
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
8D39AEC0-6CED-4DDF-BE37-2ECAC215D481.jpeg
F5B8272C-9BFE-40C6-AA30-6AB739588367.jpeg

Det här är min favoritklocka. En min-issued från början av 2000. Hade en auto med datum förr som jag sålde, den skulle eventuellt kunna tävla med denna. Använt den så mycket så jag glömt var jag lagt min sub.
- Är i ett liknande läge. ”Hittade” CWC för ett tag sedan och tycker de är coola och intressanta för rimliga (oftast) pengar. Gick ett steg längre än dig och sålde min Sub :)
Rolex gör fantastiskt bra klockor, men priserna har blivit väldigt höga och utvecklingen med väntelistor hos återförsäljarna och överpriser pga av dem känns lite osmakligt.
Nu har jag två CWC och längtar efter fler!
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Zulu eller nato på era CWC? CWCs egna natoband känns lite väl tunna kan jag tycka, även i det kortaste laget?
Jag kan inte ens vända in bandet i öglan, saknas typ 2 mm, på zuludivers nato har jag ett par cm tillgodo.
 

finnirgens

Panerai
410A5295-5762-400C-9C59-EB8EE66446BD.jpeg
07074A4D-6A15-49E2-BD6C-CF1D76A832DD.jpeg
AF5DB946-AA64-490C-B535-8D4109AF2818.jpeg
8D39AEC0-6CED-4DDF-BE37-2ECAC215D481.jpeg

- Är i ett liknande läge. ”Hittade” CWC för ett tag sedan och tycker de är coola och intressanta för rimliga (oftast) pengar. Gick ett steg längre än dig och sålde min Sub :)
Rolex gör fantastiskt bra klockor, men priserna har blivit väldigt höga och utvecklingen med väntelistor hos återförsäljarna och överpriser pga av dem känns lite osmakligt.
Nu har jag två CWC och längtar efter fler!
Jag går i samma tankar. Jag har haft många CWC genom åren. När jag kokar ner det är det rn diver quartz som jag tycker är bäst. Börjar bli sugen på en W10 och en chrono igen. Här är det som finns för tillfället från CWC.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Kollade på Falkland, riktigt snygga men upplever de som ganska "klumpiga" med spännet. Man kanske borde ge det ett försök, dock är 450 kr för ett nylonband rätt saftigt. Värt det?
Jag var nära på att sälja klockan tills jag hittade detta band. Tack och lov så banka @Aurum lite vett i skallen på mig så jag behöll den. Vilket jag är tacksam för :)

Tycker Falklandbandet fulländade känslan som jag saknade. Spännet är lite bulkigt men i övrigt var det faktiskt smidigare än jag vågat tro.

Jag fick tag på mitt beggat här på Klocksnack. Men de säljs inte allt för ofta här.

Värt 450kr? Snudd på för dyrt men för mig hade det varit värt de
IMG_20190118_080801-01.jpeg
IMG_20190117_203905-01.jpeg
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Jag var nära på att sälja klockan tills jag hittade detta band. Tack och lov så banka @Aurum lite vett i skallen på mig så jag behöll den. Vilket jag är tacksam för :)

Tycker Falklandbandet fulländade känslan som jag saknade. Spännet är lite bulkigt men i övrigt var det faktiskt smidigare än jag vågat tro.

Jag fick tag på mitt beggat här på Klocksnack. Men de säljs inte allt för ofta här.

Värt 450kr? Snudd på för dyrt men för mig hade det varit värt de
IMG_20190118_080801-01.jpeg
IMG_20190117_203905-01.jpeg
Löjligt hur bra du sålde in detta, fan för dig haha!:oops:
 
Topp