• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd om CWC

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Läser man på deras sida så tolkar iaf jag det som att bara SBSen och RN quartzen utan datum (och 1980 reissuen) är dom som har varit issued bland dykarna.
 

Sigurd

Cartier
Så tolkar jag det också utifrån vad som framgår på hemsidan. Tanken var väl att det kanske trillat igenom några oddballs genom åren. Vore ju lite kul om så var fallet.
 

finnirgens

Panerai
Någon CWC-guru här som vet om RN quartz med day/date någonsin varit issued hos britterna? Dvs en SBS som inte har någon pvd-yta. Finns extremt lite om ens något som indikerar att så är fallet men samtidigt ser ju denna lite lovande ut:

36CC1DFF-1F49-4F9C-BBA3-96FF36C7DF01.jpeg
Maila Silvermans. Har aldrig sett en issued day-date förutom SBS förstås. Det där bezelinlägget......utan ha belägg för det men issued CWC kostar ju en del pengar vilket ökat risken för att man försöker göra pengar. Som sagt, maila Silvermans.
 

Johanw

Cartier
41B6078F-7CFF-40FA-95C3-177E0128BB61.jpeg
Nyinköp på handleden idag. Passar på att fortsätta testa Natoband. Det här kom från Timefactors i veckan. När jag packade upp det blev jag positivt överraskad, lite tjockare men mjukt material. Snyggt lås också och lagom längd för mig. Men sen slocknade gnistan. Bandet är så tjockt att det inte (bara med milt våld) går att vika tillbaka änden i översta öglan :-( Sedan är det limmat också, själv föredrar jag sydda sömmar vid öglor o lås.

- Klockan är toppen, jag har aldrig gillat lösningen med kronan till vänster tidigare, men måste erkänna att det blir mycket bekvämare. Man slipper att kronan trycker på handen när man vinklar handleden uppåt!

- Bandet däremot är ingenting jag kommer överens med.

Har Time Factors men är ett par år nu och gillar det. Tror du måste slita in det så det mjuknar lite och vändningsbiten sätter sig. Min bara glider på plats och sitter ändå bra.

image.jpg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jätteskönt. Riktigt mjukt och fint. Enda jag kan klaga på är att kepperna är lite trånga vilket gör det lite bökigt att vika tillbaka bandet
Låter ju bra, tycker att det ser så stelt ut så därför har jag inte slagit till. Hur mycket tjockare är det än ett vanligt nato? Är det svårt att få dit om det är trångt mellan bandhorn och boett?
 

Sigurd

Cartier
Mail skickat! Upp till bevis.

Alright , här kommer svaret från Silvermans:
“The CWC SBS quartz divers watch - with day/date function and black PDV case - has been issued to the Royal Marines from about 1987 onwards. The Royal Marines have always taken this configuration in the watches that we have supplied.

The Royal Navy has taken the RN quartz divers watch which is without day or date function and in a stainless steel finish.

On the commercial market CWC have sold the stainless steel watch with the day/date function, and perhaps the Royal Navy have themselves changed some dials on their watches over the years, but we cannot be sure if they have done that. If so, that might account for the watches that you have seen for sale on the internet.
I hope that this information assists.”

Slutsats:
Inga issued day-date quartzdykare bortsett från SBS:en officiellt...
DOCK intressant att:
1: Royal Navy ”kan möjligen” ha bytt ut vissa tavlor i samband med... service? Eller vad?
2: Jag tolkar, utifrån svaret, att alla CWC quartzdykare har dag- och datumhjul i verket, även de som inte har visning. Udda.
Då kan man ju enkelt förse sig men en day-date tavla från Silvermans och skifta om man tröttnat på sin no-date. Eller tvärtom :)
 
Senast ändrad:

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Alright , här kommer svaret från Silvermans:
“The CWC SBS quartz divers watch - with day/date function and black PDV case - has been issued to the Royal Marines from about 1987 onwards. The Royal Marines have always taken this configuration in the watches that we have supplied.

The Royal Navy has taken the RN quartz divers watch which is without day or date function and in a stainless steel finish.

On the commercial market CWC have sold the stainless steel watch with the day/date function, and perhaps the Royal Navy have themselves changed some dials on their watches over the years, but we cannot be sure if they have done that. If so, that might account for the watches that you have seen for sale on the internet.
I hope that this information assists.”

Slutsats:
Inga issued day-date quartzdykare bortsett från SBS:en officiellt...
DOCK intressant att:
1: Royal Navy ”kan möjligen” ha bytt ut vissa tavlor i samband med... service? Eller vad?
2: Jag tolkar, utifrån svaret, att alla CWC quartzdykare har dag- och datumhjul i verket, även de som inte har visning. Udda.
Då kan man ju enkelt förse sig men en day-date tavla från Silvermans och skifta om man tröttnat på sin no-date. Eller tvärtom :)
- Enligt Silvermans har alla Quartzare samma utförande på verket, dag- och datumskivan sitter kvar på alla.
 
Topp