• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd om CWC

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Nyinkommet :)
B65A5FC5-715A-4D66-9DA0-CC1A6C83C65A.jpeg
Härligt! Hur känns den? Min har spöats dagligen till vardags sedan augusti. Ser fram emot när den har fått lite skön patina och konturerna börjar nötas fram (som på den snodda bilden här), fast med den här takten får jag snart dra fram våtslippappret..
6C84FF4C-F91C-4723-ADFE-7131BC76AF4A.jpeg
 

Mark-IX

Cartier
Härligt! Hur känns den? Min har spöats dagligen till vardags sedan augusti. Ser fram emot när den har fått lite skön patina och konturerna börjar nötas fram (som på den snodda bilden här), fast med den här takten får jag snart dra fram våtslippappret..
6C84FF4C-F91C-4723-ADFE-7131BC76AF4A.jpeg

Allvarligt talat tror jag du får ta fram sandpapper om du ska få samma patina som på en tidig SBS som använts lika mycket. Känns som boettens behandling var mycket tunnare förr...eller behandlad med en annan typ av PVD. :arghh:
 

Sigurd

Cartier
Jag fortsätter mitt grävande lite. Ni som har SBS:er, har ni 0555 (Royal marines) på era casebacks?
Ni som har RN quartz:are, har ni 0552 (Royal navy)?

Det verkar ju t.ex finnas en hel del 0555-märkta RN quartzare även om jag inte kan hitta någon info om att dessa har tilldelats enheter ur Royal marines. Organisatoriskt är Royal navy och Royal marines helt åtskilda och underordnade Storbrittaniens marin.

Märkningen på åtminstone nya klockor verkar inte vara konsekvent öht, RN quartz borde väl alltid vara 0552 och SBS alltid 0555 då SBS ingår i Royal marines.

Någon som vet mer eller har någon bra input?
 

Tampa_blord

Panerai
Jag fortsätter mitt grävande lite. Ni som har SBS:er, har ni 0555 (Royal marines) på era casebacks?
Ni som har RN quartz:are, har ni 0552 (Royal navy)?

Det verkar ju t.ex finnas en hel del 0555-märkta RN quartzare även om jag inte kan hitta någon info om att dessa har tilldelats enheter ur Royal marines. Organisatoriskt är Royal navy och Royal marines helt åtskilda och underordnade Storbrittaniens marin.

Märkningen på åtminstone nya klockor verkar inte vara konsekvent öht, RN quartz borde väl alltid vara 0552 och SBS alltid 0555 då SBS ingår i Royal marines.

Någon som vet mer eller har någon bra input?
Har 0555/6645-99 på min SBS
 

Sigurd

Cartier
Nej. De efterföljande siffrorna 6645 är NSN (Nato stock number). 99 är landskod för UK. Skärmdump från CWC:s hemsida:

A1DF938E-442B-4DD6-ABC8-F1327912DA66.png
 

Sigurd

Cartier
Verkar ju lite som att 0555 är generiskt på/för dykarna. Var är alla 0552:r om nu Royal navy använder detta prefix? De enda jag sett denna märkning på är RN reissue och G10:r
 

Tampa_blord

Panerai
Härligt! Hur känns den? Min har spöats dagligen till vardags sedan augusti. Ser fram emot när den har fått lite skön patina och konturerna börjar nötas fram (som på den snodda bilden här), fast med den här takten får jag snart dra fram våtslippappret..
6C84FF4C-F91C-4723-ADFE-7131BC76AF4A.jpeg

Tycker den är riktigt trevlig :) Kanske lite tunn nu när man vant sig vid automaten. Men en helt perfekt vardagsklocka för mig :)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Jag tycker framförallt att dykarboetten är något av det bekvämaste jag någonsin haft, förmodligen därför den fått stanna så länge. Verkligen helt perfekt i proportioner.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Fortfarande issued. Kollar man med IWM så är sista issued cwc modellen -05, då sbs, vanliga RN var också 'issued' via restlager. Efter -05 handlar det bara om en stämplad boett liknande vad han på timefactors gör. Alltså bara en licensprodukt.
 

Sigurd

Cartier
Ni som troget kör Phoenix natoband på era CWC:s, har ni upplevet att dessa band krymper med tiden? Jag har efter ett års nästintill dagligt bruk ca 1 mm glipa mellan bandkant och ena bandhornet.
Ett måndagsex månne? Den underliggande flärpen är också ganska kort...
 
Topp