• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En tråd om CWC

Jepp, så blir det. Lite oklart när CWC tillverkade sista klockan med tritium. Kanske någon som vet.......:)
Min quartz no date med riktig tritium är från 2009

Min quartz no date med riktig tritium är från 2012/13 enligt förra ägaren och verkar stämma då man gjorde batteribyte Nov 2016. Typ samma livstid på batteri som jag haft i min SBS quartz.

s-l1600_4_2.jpg

Träffade @Hans B 1955 idag på en trevlig pratstund och ett övertagande av hans SF300, som också har bott en stund hos @Jaggis (klockor bor ju som bekant bara en liten stund där. Det är mera som en mellanlandning bara.)
Så, en forumslampa tänker ni nu, men nejdå. Hon behövde bara leka av sig lite med några andra karlar innan hon var redo att rota sig. Och nu är hon här. Nu har hon hittat hem.
B1190A0B-B56C-4036-9D2E-8ACD98ECB4E1.jpeg

Små detaljer gör verkligen stor skillnad för intrycket.

En sak förbryllar mig dock; auton till vänster är alltså tunnare än SBS quartzen till höger. Jag har inget skjutmått hemma men när jag mäter med stållinjal är SBSen 12 mm och auton 11,5 mm. Det borde ju rimligen vara tvärtom och lite till. Några teorier?
8C35B452-5C9F-495E-8854-53C295A408C0.jpeg

[QUOTE="
En sak förbryllar mig dock; auton till vänster är alltså tunnare än SBS quartzen till höger. Jag har inget skjutmått hemma men när jag mäter med stållinjal är SBSen 12 mm och auton 11,5 mm. Det borde ju rimligen vara tvärtom och lite till. Några teorier?
[/QUOTE]

Auton saknar kanske datumhjulet...? o_O ...vilket CWC verkar ha i de flesta av sina andra konfigurationer även om det saknas fönster för detta.

Senast ändrad:
Auton saknar kanske datumhjulet...? o_O ...vilket CWC verkar ha i de flesta av sina andra konfigurationer även om det saknas fönster för detta.
Det klickar när man vrider förbi kl 12, så det sitter nog därbakom. Messade cwc som skulle kolla men trodde att dom hade ritat om boetten från -15 då tidigare urverk hade problem med visare som skrapade i varandra och tavlan. Det nya verket är då högre och krävde en högre boett.

Träffade @Hans B 1955 idag på en trevlig pratstund och ett övertagande av hans SF300, som också har bott en stund hos @Jaggis (klockor bor ju som bekant bara en liten stund där. Det är mera som en mellanlandning bara.)
Så, en forumslampa tänker ni nu, men nejdå. Hon behövde bara leka av sig lite med några andra karlar innan hon var redo att rota sig. Och nu är hon här. Nu har hon hittat hem.
B1190A0B-B56C-4036-9D2E-8ACD98ECB4E1.jpeg

Små detaljer gör verkligen stor skillnad för intrycket.

8C35B452-5C9F-495E-8854-53C295A408C0.jpeg
- Då får vi hoppas att hon får ett stabilt och tryggt förhållande nu, lycka till :)
Jag skall ta och mäta tjockleken på några olika varianter jag har, kommer tillbaka med resultat.

- Då får vi hoppas att hon får ett stabilt och tryggt förhållande nu, lycka till :)
Jag skall ta och mäta tjockleken på några olika varianter jag har, kommer tillbaka med resultat.
Ja, vi får hoppas att vi trivs ihop även när nyförälskelsen har lagt sig.:)
Jag har fått känslan av att cwc själva inte har järnkoll på sina boetter, så kolla gärna -lite kul och se hur infon på deras sida lirar med verkligheten.

3BEAE77D-1A72-4C5D-987B-9D77475297E3.jpeg
Det pratades ju tjocklekar för ett tag sedan. Mätte mina, ser ut så här:
Reissue från 2017 = 12,5mm (automat med en annorlunda boett).
”Tactical Diver” = 11,9mm (quartz, mineralglas, 60 klicks ring).
SBS från 2015 = 11,6mm (quartz, mineralglas, 60 klicks ring).
RN Diver från 2012 = 11,2mm (quartz, eftermonterat safirglas, 60 klicks ring).
- Nu vore det intressant med måtten på några ”vanliga” automater. Enligt Silvermans skall ju de vara tjockare.
GLAD PÅSK på er allihopa!
PS Verkar stämma att quartzboetten blivit tjockare, i alla fall om man jämför SBSen med Tactical Diver som är nyare.

Senast ändrad:
Vad är det för fabrikat på det gröna natot längst till höger och var är det köpt?

3BEAE77D-1A72-4C5D-987B-9D77475297E3.jpeg
Det pratades ju tjocklekar för ett tag sedan. Mätte mina, ser ut så här:
Reissue från 2017 = 12,5mm (automat med en annorlunda boett).
”Tactical Diver” = 11,9mm (quartz, mineralglas, 60 klicks ring).
SBS från 2015 = 11,6mm (quartz, mineralglas, 60 klicks ring).
RN Diver från 2012 = 11,2mm (quartz, eftermonterat safirglas, 60 klicks ring).
- Nu vore det intressant med måtten på några ”vanliga” automater. Enligt Silvermans skall ju de vara tjockare.
GLAD PÅSK på er allihopa!

Tillbaka
Topp