• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd om CWC

Mark-IX

Cartier
Gött att se att det fortfarande är drag i tråden...trevlig helg till alla nya cwc-fans! En vecka kvar till semester för min del!
image.jpeg
 

Sigurd

Cartier
Någon annan som erfar att deras RN diver har snarare 21 mm mellan bandhornen än de 20 mm som anges i specen? Har CWC:s nato på som är stenhårt så det är inte nylonet som flexar.
Lite störigt med den ganska så tydliga glipan som uppstår mellan band och bandhorn, speciellt på Phoenix-nato som när det blir blött blir sladdrigt som en baconskiva.

97759992-9F14-4760-8643-2B24DC50E94F.jpeg
 

Mark-IX

Cartier
Någon annan som erfar att deras RN diver har snarare 21 mm mellan bandhornen än de 20 mm som anges i specen? Har CWC:s nato på som är stenhårt så det är inte nylonet som flexar.
Lite störigt med den ganska så tydliga glipan som uppstår mellan band och bandhorn, speciellt på Phoenix-nato som när det blir blött blir sladdrigt som en baconskiva.

97759992-9F14-4760-8643-2B24DC50E94F.jpeg

Phoenixbanden kan krympa! :banghead:
 

trumpetera

Panerai
Har köpt två Phoenix hittils. Kan ärligt säga att jag inte tycker att de ligger i toppen på NATO-bandens kvalitets-skala...
 

Sigurd

Cartier
Har köpt två Phoenix hittils. Kan ärligt säga att jag inte tycker att de ligger i toppen på NATO-bandens kvalitets-skala...

Inte på långa vägar. Med eftersom de är de enda ”äkta” nato/G10-banden så är de i princip de enda som har den rätta färgen vad gäller Admiralty grey. Många har försökt och visst finns det de som är snubblande nära. Nyansen har ju till råga på allt varierat kraftigt även hos Phoenix genom åren, men det går nästan direkt att urskilja ett sådant bland andra härmapor.
Tycker att måtten, tunnheten, färgen och nylonets struktur är prima, men att banden fransar upp sig precis överallt efter någon vecka är IG. Hur kan t.ex Zuludiver (som f.ö också tillverkas i UK) lyckas göra tunna och tätvävda nato’s som håller i evigheter men inte en tillverkare som pysslat med detta i ett halvt liv?

Även om jag förstår att Phoenix-natos är en militär förbrukningsvara som är tänkt att omsättas så borde ovanstående inte vara ett problem 2019.
 
Senast ändrad:

Sigurd

Cartier
Är det någon som vet vilken typ av ETA 2824-2 som CWC stoppar in i sina automatare? Är det ett Standard, Elaboré, Top eller Chronometer?
Jag har inte öppnat min mk2:a men det hade inte gjort någon skillnad för jag kan för lite om dessa ändå.
 

Sigurd

Cartier
Någon som vet-har RN quartz daydate någonsin använts av något militärt förband?

Jag grävde själv i detta och mailade CWC (sidan 73 och 74 i denna tråd).
Svaret är: Troligen inte, men kan ej uteslutas. RN quartz day-date har enligt CWC aldrig utfärdats enligt något officiellt MoD-kontrakt, men RN kan möjligen själva ha bytt ut tavlor, t.ex i samband med service och isf rent teoretiskt satt en day-date tavla på en RN. Alla CWC:s quartzdykare har som bekant både dag och datumhjul så man kan enkelt omvandla en utan datum till en day-date.
Några sådana exemplar har mig veterligen aldrig bekräftats men ett ”SP”-märkt exemplar diskuteras här: https://forum.tz-uk.com/showthread.php?393786-Unusual-CWC-diver-Any-info

Det märkliga är att CWC/Silvermans själva inte har någon 100%:ig koll på produktionen och bakgrunden på sina klockor.
 

Sigurd

Cartier
”SP”-märkta CWC-dykare är ett intressant ämne i sig där ingen, än mindre CWC själva, verkar veta vad dessa är för något.
 
Jag råkade tappa min CWC Diver när jag var ute och badade idag och spräckte glaset. Är det något som alla urmakare kan byta eller är det svårt att få tag på reservdelar?
 

Bilagor

  • IMG_4867.jpg
    IMG_4867.jpg
    49.4 KB · Visningar: 5

Sigurd

Cartier
Jag råkade tappa min CWC Diver när jag var ute och badade idag och spräckte glaset. Är det något som alla urmakare kan byta eller är det svårt att få tag på reservdelar?

Beklagar oturen. Allra säkrast är väl att skicka klockan till CWC för reparation. Annars försöka beställa hem ett nytt mineral eller safirglas från dem och knalla ner till en beprövad urmakare på stan. Själva bytet är ingen konst men att få tag på rätt glas är nog svårare om man inte vill vända sig till CWC/Silvermans.
 
Topp