• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En tråd om CWC

06BE7B4E-BA74-48BC-8667-E56E22BF8B49.jpeg

Kört min konstant i 3 v nu.....blir nog 2 till innan skrivbordsklossen bärs igen......

Efter massa salta bad i medelhavet har mitt falklandstrap börjat rosta! Någon som har samma problem?

97A24FA5-27CE-4470-B114-670818B97089.jpeg
Hade bandet varit ett omega nato på ny klocka skulle jag också bli förskräckt. Men som @Tampa_blord säger. Det är ju en krigarklocka med krigsband på. Jag vill också ha ytrost på mitt :D

Spännet är väl bara bockad plåt med tunt lager färg så inte förvånad om de blir rostigt eftersom :)

Hade bandet varit ett omega nato på ny klocka skulle jag också bli förskräckt. Men som @Tampa_blord säger. Det är ju en krigarklocka med krigsband på. Jag vill också ha ytrost på mitt :D

Spännet är väl bara bockad plåt med tunt lager färg så inte förvånad om de blir rostigt eftersom :)

OK. Bryr mig inte nämnvärt. Så skulle inte sagt problem men ändå att en militärgrej rostar direkt är ändå lite humor.

OK. Bryr mig inte nämnvärt. Så skulle inte sagt problem men ändå att en militärgrej rostar direkt är ändå lite humor.

”Militärgrejer” rostar något i hästväg. Därav alla timmar förbyggande underhåll kallad vård.
Det s.k. Falklandsbandet är ju inget egentligt klockarmband utan ett ”utility strap” gjort för att hålla ihop natosängar, bårar och annat bråte med. Badar man med det så rostar det precis som vilken järngrunka som helst :)

”Militärgrejer” rostar något i hästväg. Därav alla timmar förbyggande underhåll kallad vård.
Det s.k. Falklandsbandet är ju inget egentligt klockarmband utan ett ”utility strap” gjort för att hålla ihop natosängar, bårar och annat bråte med. Badar man med det så rostar det precis som vilken järngrunka som helst :)
Så användningsområdet "back in the day" var inte som klockarmband?

Så användningsområdet "back in the day" var inte som klockarmband?

Det var det nog då och är säkert nu också här och var men på enskild individs nivå. Bandets användning har väl uppkommit ur ”man tager vad man haver”-principen precis som när man själv tog försvarets diverse band och remmar till uppkomna behov under sin militärtjänst.
De britter jag träffat och jobbat med har haft mestadels egeninköpta ur av diverse slag, några har sportar dem på grått Phoenix-nato men jag har aldrig sett någon ha ett utility strap som armband. Däremot har jag sett nyare varianter av dessa användas till sådant de är avsedda för, t.ex transportsäkring av sambandsmateriel i fordon.

Det var det nog då och är säkert nu också här och var men på enskild individs nivå. Bandets användning har väl uppkommit ur ”man tager vad man haver”-principen precis som när man själv tog försvarets diverse band och remmar till uppkomna behov under sin militärtjänst.
De britter jag träffat och jobbat med har haft mestadels egeninköpta ur av diverse slag, några har sportar dem på grått Phoenix-nato men jag har aldrig sett någon ha ett utility strap som armband. Däremot har jag sett nyare varianter av dessa användas till sådant de är avsedda för, t.ex transportsäkring av sambandsmateriel i fordon.
Den siste idioten föddes alltså för 49 år sedan-läs jag!

Jag trodde jag köpte ett klockarmband som användes/tillhandahöls av MoD under falklandskriget, och så har jag gått och köpt ett typ skidband!

Den siste idioten föddes alltså för 49 år sedan-läs jag!

Jag trodde jag köpte ett klockarmband som användes/tillhandahöls av MoD under falklandskriget, och så har jag gått och köpt ett typ skidband!

Utifrån vad man kan läsa sig till så verkar ju bandet ha använts under Falklandskriget som just klockarmband men inte på anvisning av MoD utan som en soldatuppfinning. Om kopplingen mellan officiellt utfärdat klockarmband och klocka är viktig så förstår jag ditt antiklimax, men där är det i princip bara Phoenix gråa nato som gäller i modern tid.

Bara för att du skrev skidband så har jag en gång nyttjat en urgammal läderrem till skidbindningen på vita blixten till att fästa en gps på armen när dess originalrem gick sönder. Inte i närheten av samma cred som en pryl från Falklandskriget, men vad tror ni man kan få för den? :D

Senast ändrad:
Utifrån vad man kan läsa sig till så verkar ju bandet ha använts under Falklandskriget som just klockarmband men inte på anvisning av MoD utan som en soldatuppfinning. Om kopplingen mellan officiellt utfärdat klockarmband och klocka är viktig så förstår jag ditt antiklimax, men där är det i princip bara Phoenix gråa nato som gäller i modern tid.

Bara för att du skrev skidband så har jag en gång nyttjat en urgammal läderrem till skidbindningen på vita blixten till att fästa en gps på armen när dess originalrem gick sönder. Inte i närheten av samma cred som en pryl från Falklandskriget vad tror ni man kan få för den? :D

Hahaha! Det tycker jag var bra creddigt!

Näe, inte viktigt att det skulle vara sanktionerat, men skeptikern i mig vaknade, måhända på fel sida, och jag såg framför mig hur Silvermans innehavandes en hel låda med gamla nylonband inser att ”we could actually flog these of as watchbands”!

Har de däremot faktiskt använts till detta back in the day, blir dom roliga igen.

Larvigt, kanske, men ”ty sådan är klocknörden, håhåjaja”!

Suck, ställde tiden på min CWC RN AUTO MK 2 och glömde givetvis att skruva ned kronan i botten :banghead: Hoppade i poolen (sötvatten) var i ca 5 min och som djupast ca 1 m. Har låtit kronan vara efter jag upptäckte fadäsen, vad tror ni, hur stor risk att väta kommit in och kan det hjälpa att ha kronan utskruvad? Är på Kreta och i det samhälle jag är i finns ingen urmakare som kan kolla klockan åt mig :(

Suck, ställde tiden på min CWC RN AUTO MK 2 och glömde givetvis att skruva ned kronan i botten :banghead: Hoppade i poolen (sötvatten) var i ca 5 min och som djupast ca 1 m. Har låtit kronan vara efter jag upptäckte fadäsen, vad tror ni, hur stor risk att väta kommit in och kan det hjälpa att ha kronan utskruvad? Är på Kreta och i det samhälle jag är i finns ingen urmakare som kan kolla klockan åt mig :(
Det är inga problem att bada med kronan utskruvad, det är ju packningarna i kronhalsen som tätar och de är där oavsett. Det enda skruvad krona gör är minskar risken för att klockan ska ta in vatten för att du slår i kronan och böjer axeln eller rubbar tätningen vid smällen.

Det är inga problem att bada med kronan utskruvad, det är ju packningarna i kronhalsen som tätar och de är där oavsett. Det enda skruvad krona gör är minskar risken för att klockan ska ta in vatten för att du slår i kronan och böjer axeln eller rubbar tätningen vid smällen.

Dyker man på några meters djup så kan det, pga det atmosfäriska trycket, forceras in väta förbi kronhalsens packningar om kronan är urskruvad. I detta fall rör det sig om 1m så du bör vara safe ;).
Skruva ut kronan och dra ut den till yttersta läget, sedan ställer du klockan lutandes på ena långsidan mot något föremål på något bra ställe så att den urskruvade kronan blir den högsta punkten. Låt stå en dag eller två så har du gjort vad du har kunnat tills dess att du är åter Svedala.

Dyker man på några meters djup så kan det, pga det atmosfäriska trycket, forceras in väta förbi kronhalsens packningar om kronan är urskruvad. I detta fall rör det sig om 1m så du bör vara safe ;).
Skruva ut kronan och dra ut den till yttersta läget, sedan ställer du klockan lutandes på ena långsidan mot något föremål på något bra ställe så att den urskruvade kronan blir den högsta punkten. Låt stå en dag eller två så har du gjort vad du har kunnat tills dess att du är åter Svedala.
Nä, det kan det inte om alla packningar är som de ska. Skruvad krona eller inte påverkar marginellt hur mycket tryck klockan klarar. Finns ju massor med klockor som inte har skruvad krona och ändå klarar långt över tio atmosfär. @yonsson är väl lite av en expert på vattenresistens så han får gärna rätta mig om jag har fel. Även @Aurum är väl insatt och har varit inblandad i mer än en diskussion angående skruvad krona vs vattenresistens så även han får rätta mig då.

Beror på konstruktion. Tror det är vanligast att skruvfunktionen gör att kronan pressas mot en yttre packning. Sedan har de flesta som du säger en till packning som tätar mot förlängningen av bommen.

Beror på konstruktion. Tror det är vanligast att skruvfunktionen gör att kronan pressas mot en yttre packning. Sedan har de flesta som du säger en till packning som tätar mot förlängningen av bommen.
Jag har aldrig varit med om en konstruktion som inte skulle täta för att kronan är utskruvad i alla fall och jag har svårt att se att ett märke som CWC som gör klockor som är issued skulle göra en klocka som inte håller tätt för att den är ute. Då menar jag vettiga märken, inte billiga parfymklockor. :)

Edit: Skulle det helt saknas packning på bommen så skulle det dessutom kunna leta sig in vatten om du ställer klockan i fuktig miljö. Låter oerhört korkat med en sån konstruktion på en klocka som ska tåla dykning. :D

Tack för alla svar jag fått samt den lilla diskussion som kom igång, härlig kamratskap här på KS :) Kommer fram till att allt bör vara frid och fröjd med klockan, var inte i så länge, under vattenytan en mycket kort stund och köpte klockan ny för en dryg månad sedan (så packningarna bör vara i god form(.

Tillbaka
Topp