• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd om CWC

Leppe

Panerai
2-Faktor
Den här dinkan alltså. Älsk på den
6B02DE1C-4F10-48AD-8569-E252C14794C0.jpeg
 

Sigurd

Cartier
Nu när ett flertal av CWC’s dykmodeller passerat ens händer börjar man fundera på alla små märkliga avvikelser som finns;

1: Visarna. Varför ser timvisaren ut som den gör på quartz och inte som den gör på automatarna (som har originalutförandet på visaren i enlighet med svunna tiders MoD Defstan-riktlinjer)? Äldre quartzdykare har ju ”rätt” visare och den som finns idag är enligt min mening klart fulare med sin utdragna rombformade design. Varför ha/tillverka två olika typer av timvisare öht på i stort sett samma klocka som i princip endast åtskils av urverken när endast ett utförande kan anses vara historiskt korrekt? Den nyare timvisaren kan ju knappast ha uppkommit på efterfrågan av MoD, hittar iaf inget som stödjer detta. För att göra det hela än mer obegripligt har ju deras reissue-quartz:are rätt timvisare...
Vad gäller minutvisaren så kom dagens tunnare variant någon gång under tidigt 90-tal och ersatte den klassiska tjocka svärdformade visaren (som numera återfinns på reissue-modellerna, quartz såväl som automat). Tunn minutvisare ihop med den äldre typen av timvisare är således en korrekt konfiguration för RN och SBS-ur under tiden dessa tilldelades tjänstgörande personal. Mig veterligen har sekundvisaren alltid sett likadan ut oavsett årgång och modell bortsett från den allra första och sedermera högst ovanliga automataren (om man nu inte köper sig reissue:n såklart).

2: Boett/bezel. Enligt CWC så ska automatarna vara tjockare då ETA-verket kräver mer plats men min MK2 RN auto är både visuellt och till måtten (nästan 1mm) tunnare än min MK2 SBS. Samma fenomen fanns mellan en MK1 RN quartz jag hade tidigare och ovan nämnda auto. Detta har om jag minns rätt även konstaterats tidigare i tråden. Mycket besynnerligt. Har även sett att det varierar i tjocklekarna på bezel:arna då vissa versioner hade en tjockare, mer greppvänlig, variant medans dagens är betydligt tunnare. Nu tänker säkert någon att det enkom har att göra med om det är mineral eller safirglas då mineral rent generellt alltid är tjockare men jag har sett MK2: or med samma tjocka bezel som på äldre, mineralglasade, MK1.
En annan sak som noterats är kronans placering mellan kronskydden. Ibland är den försänkt, dvs ligger djupare ner mellan kronskydden och ibland är den perfekt centrerad. Gäller såväl quartz som auto. Även här varierar det på nyare dykare medan de äldre verkar ha en mer konsekvent centrerad/inbäddad placering. Genom tiderna har ju MRP SA-boetten skiftat i form om än ytters ytterst lite vilket säkert har bidragit till detta, men nuvarande boett har väl varit helt oförändrat åtminstone de senaste 15 åren.

3: Tavla. En riktigt udda microdetalj är att på nyare auto så verkar cirkeln med Luminova-L:et vara applicerad i efterhand då svärtan i den cirkeln är både mörkare och glansigare än tavlan i övrigt. Syns väldigt tydligt under vissa ljusförhållanden. Har sett detta på två nyare RN auto med ett par år emellan modellerna. CWC-loggans utförande avviker också på micronivå på flertalet modeller, både quartz och auto. Ibland är ramen runt "CWC" perfekt ellipsformad, ibland avviker den i den vänstra delen av loggan så tillvida att den smalnar av något. Kan väl bero på byte av tillverkningsutrustning, ändrade rutiner, otillräcklig QC ja vad vet jag.

Inget av ovanstående är ett försök till svartmålning av tillverkaren eller får mig att gilla detta superba klockmärke mindre på något sätt, utan är endast en produkt av min nyfikenhet/OCD/pedantism.
 
Senast ändrad:

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Nu när ett flertal av CWC’s dykmodeller passerat ens händer börjar man fundera på alla små märkliga avvikelser som finns;

1: Visarna. Varför ser timvisaren ut som den gör på quartz och inte som den gör på automatarna (som har originalutförandet på visaren i enlighet med svunna tiders MoD Defstan-riktlinjer). Äldre quartzdykare har ju ”rätt” visare och den som finns idag är enligt min mening klart fulare med sin utdragna rombformade design. Varför ha/tillverka två olika typer av timvisare öht på i stort sett samma klocka som i princip endast åtskils av urverken när endast ett utförande kan anses vara historiskt korrekt? Den nyare timvisaren kan ju knappast ha uppkommit på efterfrågan av MoD, hittar iaf inget som stödjer detta. För att göra det hela än mer obegripligt har ju deras reissue-quartz:are rätt timvisare...
Vad gäller minuthanden så kom dagens tunnare variant någon gång under tidigt 90-tal och ersatte den klassiska tjocka svärdformade visaren (som numera återfinns på reissue-modellerna, quartz såväl som automat). Tunn minutvisare ihop med den äldre typen av timvisare är således en korrekt konfiguration för RN och SBS-ur under tiden dessa tilldelades tjänstgörande personal. Mig veterligen har sekundvisaren alltid sett likadan ut oavsett årgång och modell bortsett från den allra första och sedermera högst ovanliga automataren (om man nu inte köper sig reissue:n såklart).

2: Boett/bezel. Enligt CWC så ska automatarna vara tjockare då ETA-verket kräver med plats men min MK2 RN auto är både visuellt och till måtten (nästan 1mm) tunnare än min MK2 SBS. Samma fenomen fanns mellan en MK1 RN quartz jag hade tidigare och ovan nämnda auto. Detta har om jag minns rätt även konstaterats tidigare i tråden. Mycket besynnerligt. Har även sett att det varierar i tjocklekarna på bezel:arna då vissa versioner hade en tjockare, mer greppvänlig, variant medans dagens är betydligt tunnare. Nu tänker säkert någon att det enkom har att göra med om det är mineral eller safirglas då mineral rent generellt alltid är tjockare men jag har sett MK2: or med samma tjocka bezel som på äldre, mineralglasade, MK1.
En annan sak som noterats är kronans placering mellan kronskydden. Ibland är den försänkt, dvs ligger djupare ner mellan kronskydden och ibland är den perfekt centrerad. Gäller såväl quartz som auto. Även här varierar det på nyare dykare medan de äldre verkar ha en mer konsekvent centrerad/inbäddad placering. Genom tiderna har ju MRP SA-boetten skiftat i form om än ytters ytterst lite vilket säkert har bidragit till detta, men nuvarande boett har väl varit helt oförändrat åtminstone de senaste 15 åren.

3: Tavla. En riktigt udda microdetalj är att på nyare auto så verkar cirkeln med Luminova-L:et vara applicerad i efterhand då svärtan i den cirkeln är både mörkare och glansigare än tavlan i övrigt. Syns väldigt tydligt under vissa ljusförhållanden. Har sett detta på två nyare RN auto med ett par år emellan modellerna. CWC-loggans utförande avviker också på micronivå på flertalet modeller, både quartz och auto. Ibland är ramen runt "CWC" perfekt ellipsformad, ibland avviker den i den vänstra delen av loggan så tillvida att den smalnar av något. Kan väl bero på byte av tillverkningsutrustning, ändrade rutiner, otillräcklig QC ja vad vet jag.

Inget av ovanstående är ett försök till svartmålning av tillverkaren eller får mig att gilla detta superba klockmärke mindre på något sätt, utan är endast en produkt av min nyfikenhet/OCD/pedantism.
Det är såhär man känner igen en riktig klocknörd. Grymma iakttagelser! :)
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Nu när ett flertal av CWC’s dykmodeller passerat ens händer börjar man fundera på alla små märkliga avvikelser som finns;

1: Visarna. Varför ser timvisaren ut som den gör på quartz och inte som den gör på automatarna (som har originalutförandet på visaren i enlighet med svunna tiders MoD Defstan-riktlinjer). Äldre quartzdykare har ju ”rätt” visare och den som finns idag är enligt min mening klart fulare med sin utdragna rombformade design. Varför ha/tillverka två olika typer av timvisare öht på i stort sett samma klocka som i princip endast åtskils av urverken när endast ett utförande kan anses vara historiskt korrekt? Den nyare timvisaren kan ju knappast ha uppkommit på efterfrågan av MoD, hittar iaf inget som stödjer detta. För att göra det hela än mer obegripligt har ju deras reissue-quartz:are rätt timvisare...
Vad gäller minuthanden så kom dagens tunnare variant någon gång under tidigt 90-tal och ersatte den klassiska tjocka svärdformade visaren (som numera återfinns på reissue-modellerna, quartz såväl som automat). Tunn minutvisare ihop med den äldre typen av timvisare är således en korrekt konfiguration för RN och SBS-ur under tiden dessa tilldelades tjänstgörande personal. Mig veterligen har sekundvisaren alltid sett likadan ut oavsett årgång och modell bortsett från den allra första och sedermera högst ovanliga automataren (om man nu inte köper sig reissue:n såklart).

2: Boett/bezel. Enligt CWC så ska automatarna vara tjockare då ETA-verket kräver mer plats men min MK2 RN auto är både visuellt och till måtten (nästan 1mm) tunnare än min MK2 SBS. Samma fenomen fanns mellan en MK1 RN quartz jag hade tidigare och ovan nämnda auto. Detta har om jag minns rätt även konstaterats tidigare i tråden. Mycket besynnerligt. Har även sett att det varierar i tjocklekarna på bezel:arna då vissa versioner hade en tjockare, mer greppvänlig, variant medans dagens är betydligt tunnare. Nu tänker säkert någon att det enkom har att göra med om det är mineral eller safirglas då mineral rent generellt alltid är tjockare men jag har sett MK2: or med samma tjocka bezel som på äldre, mineralglasade, MK1.
En annan sak som noterats är kronans placering mellan kronskydden. Ibland är den försänkt, dvs ligger djupare ner mellan kronskydden och ibland är den perfekt centrerad. Gäller såväl quartz som auto. Även här varierar det på nyare dykare medan de äldre verkar ha en mer konsekvent centrerad/inbäddad placering. Genom tiderna har ju MRP SA-boetten skiftat i form om än ytters ytterst lite vilket säkert har bidragit till detta, men nuvarande boett har väl varit helt oförändrat åtminstone de senaste 15 åren.

3: Tavla. En riktigt udda microdetalj är att på nyare auto så verkar cirkeln med Luminova-L:et vara applicerad i efterhand då svärtan i den cirkeln är både mörkare och glansigare än tavlan i övrigt. Syns väldigt tydligt under vissa ljusförhållanden. Har sett detta på två nyare RN auto med ett par år emellan modellerna. CWC-loggans utförande avviker också på micronivå på flertalet modeller, både quartz och auto. Ibland är ramen runt "CWC" perfekt ellipsformad, ibland avviker den i den vänstra delen av loggan så tillvida att den smalnar av något. Kan väl bero på byte av tillverkningsutrustning, ändrade rutiner, otillräcklig QC ja vad vet jag.

Inget av ovanstående är ett försök till svartmålning av tillverkaren eller får mig att gilla detta superba klockmärke mindre på något sätt, utan är endast en produkt av min nyfikenhet/OCD/pedantism.
- Fantastisk detaljstudie!
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
B9430DA0-768A-408A-B785-D6DD18DDD350.jpeg
8247C7EC-D720-453A-9666-B926625BB116.jpeg
Behöver plats i klocklådan. Funderar på att sälja den här, en RN 12 Diver MK1 med T-märkt tavla (tavlan har Luminova). Den har fått safirglas, men originalglaset medföljer. Går perfekt, extremt fint skick, box o papper.
Om nån här i tråden vill ha den ordnar vi det så slipper jag annonsera. Har tänkt mig 7000 vid en smidig affär, men är inte omöjlig. Jag bor i norra Västmanland och möter dig gärna f2f om det passar.

- SÅLD!
 
Senast ändrad:

Sigurd

Cartier
Är det någon mer som haft lite otur med sina nyköpta CWC? Avser när man köper den från butiken och inte beggat.
Min första hade jack i baklocket, blev retur. På den nya de skickar hade timvisaren trasig/skev ram. Retur då också.
Sedan blev det en felfri SBS följt av en RN MK2 auto date. Den sistnämnda har jag sportat friskt utan klagomål tills idag då ett vitt dammkorn (?) letat sig in på tavlan. Klockan aldrig öppnad sedan ny eller har varit med om några vidare hemskheter.

Ja, de må vara toolwatches och inte safequeens men kom igen!
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: SFS

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Är det någon mer som haft lite otur med sina nyköpta CWC? Avser när man köper den från butiken och inte beggat.
Min första hade jack i baklocket, blev retur. På den nya de skickar hade timhanden trasig/skev ram. Retur då också.
Sedan blev det en felfri SBS följt av en RN MK2 auto date. Den sistnämnda har jag sportat friskt utan klagomål tills idag då ett vitt dammkorn (?) letat sig in på tavlan. Klockan aldrig öppnad sedan ny eller har varit med om några vidare hemskheter.

Ja, de må vara toolwatches och inte safequeens men kom igen!
- Det enda jag råkat ut för är att de skickat fel klocka :)
Men pedant som jag är har jag noterat att visarna ibland är lite slarvigt monterade.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Är det någon mer som haft lite otur med sina nyköpta CWC? Avser när man köper den från butiken och inte beggat.
Min första hade jack i baklocket, blev retur. På den nya de skickar hade timhanden trasig/skev ram. Retur då också.
Sedan blev det en felfri SBS följt av en RN MK2 auto date. Den sistnämnda har jag sportat friskt utan klagomål tills idag då ett vitt dammkorn (?) letat sig in på tavlan. Klockan aldrig öppnad sedan ny eller har varit med om några vidare hemskheter.

Ja, de må vara toolwatches och inte safequeens men kom igen!
Trist - Sådant ska jag fångas av QA helt klart
 

Sigurd

Cartier
Har mailat CWC med en begäran om nedanstående variant; SBS/RN reissue mash-up! Lite loppig bild då den gjordes i all hast men ni förstår vad jag är ute efter.
Bra eller anus?

23FDBB2E-0E26-469D-98FB-0CD5DD972EDA.jpeg
 

Sigurd

Cartier
För övrigt; Någon som sett en issued SBS från 2015 eller nyare till salu någonstans? Enligt CWC själva så har ju SBS:en köpts in av MoD sedan några år tillbaka efter ett längre uppehåll, samt att det ofta går fler än 10-talet i batcher till MoD enligt bilder från deras Insta.
Jag har själv haft en från 2017 som kom från Hereford men utöver den har jag inte sett röken av andra diton. Visst, dessa ägs av staten men några borde rimligen ha hittat ut genom grindarna.
 

finnirgens

Panerai
Har mailat CWC med en begäran om nedanstående variant; SBS/RN reissue mash-up! Lite loppig bild då den gjordes i all hast men ni förstår vad jag är ute efter.
Bra eller anus?

23FDBB2E-0E26-469D-98FB-0CD5DD972EDA.jpeg
Smaken är ju som baken. T symbolen på luminovatavla funkar inte i min värld, blir tyvärr anus på den. Fin klocka annars. Det är min åsikt och den står jag för.
 

Sigurd

Cartier
Smaken är ju som baken. T symbolen på luminovatavla funkar inte i min värld, blir tyvärr anus på den. Fin klocka annars. Det är min åsikt och den står jag för.

Benägen att till del hålla med om just den detaljen, men å andra sidan blir det på ett sätt lika ”fel” att köra L-tavla på något som i alla övriga attribut ska vara vintage.

Tycker CWC kunde hållit sig till ”fejk-T” tavlorna strikt till deras tre reissue-modeller och inte på någon annan.
 
Topp