• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd om CWC

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
7A8FCFB1-A2DD-4A7A-B7D8-E05F9C09A251.jpeg
482C5FDE-7344-4109-B53E-B572AF579A5F.jpeg
Jag har länge velat ha en CWC med ”äkta” tritiumtavla och visare och för några dagar sedan blev jag bönhörd. Fick ett pm där jag blev erbjuden en automat med datumvisning från 2004, alltså en tritiumvariant. Fint skick och komplett med box och papper gjorde att jag nappade direkt. Jag blev helt nöjd förutom att den gick lite väl fort. Jag öppnade den och konstaterade att verket var rent och snyggt, så efter en ruckning går den nu + 10 s per dygn. Kanske blir det ett glasbyte framöver, det är lite repigt. Jag tog en bild på urverket när jag öppnat den, någon här kanske är intresserad av att se CWCs variant av ETA2824.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
7A8FCFB1-A2DD-4A7A-B7D8-E05F9C09A251.jpeg
482C5FDE-7344-4109-B53E-B572AF579A5F.jpeg
Jag har länge velat ha en CWC med ”äkta” tritiumtavla och visare och för några dagar sedan blev jag bönhörd. Fick ett pm där jag blev erbjuden en automat med datumvisning från 2004, alltså en tritiumvariant. Fint skick och komplett med box och papper gjorde att jag nappade direkt. Jag blev helt nöjd förutom att den gick lite väl fort. Jag öppnade den och konstaterade att verket var rent och snyggt, så efter en ruckning går den nu + 10 s per dygn. Kanske blir det ett glasbyte framöver, det är lite repigt. Jag tog en bild på urverket när jag öppnat den, någon här kanske är intresserad av att se CWCs variant av ETA2824.

Ruskigt grym klocka! Jag hör ju till dem som gärna vill ha datum så jag gillar den varianten extra mycket. :)
 

Sigurd

Cartier
7A8FCFB1-A2DD-4A7A-B7D8-E05F9C09A251.jpeg
482C5FDE-7344-4109-B53E-B572AF579A5F.jpeg
Jag har länge velat ha en CWC med ”äkta” tritiumtavla och visare och för några dagar sedan blev jag bönhörd. Fick ett pm där jag blev erbjuden en automat med datumvisning från 2004, alltså en tritiumvariant. Fint skick och komplett med box och papper gjorde att jag nappade direkt. Jag blev helt nöjd förutom att den gick lite väl fort. Jag öppnade den och konstaterade att verket var rent och snyggt, så efter en ruckning går den nu + 10 s per dygn. Kanske blir det ett glasbyte framöver, det är lite repigt. Jag tog en bild på urverket när jag öppnat den, någon här kanske är intresserad av att se CWCs variant av ETA2824.

Har nu skickat min MK2 RN auto till CWC för att åtgärdas på garantin. Till skillnad från din så var inte rotorn på verket signerad utan alltsammans var ett helt standard ETA 2824-2. Dessutom var finishen på både urverkshållare och boettlock allt annat än acceptabelt för en klocka i den prisklassen. Känns överlag som att äldre CWC håller en klart bättre standard än deras nyare diton vilket är trist.
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Har nu skickat min MK2 RN auto till CWC för att åtgärdas på garantin. Till skillnad från din så var inte rotorn på verket signerad utan alltsammans var ett helt standard ETA 2824-2. Dessutom var finishen på både urverkshållare och boettlock allt annat än acceptabelt för en klocka i den prisklassen. Känns överlag som att äldre CWC håller en klart bättre standard än deras nyare diton vilket är trist.
- Mycket tråkig utveckling! Vad säger CWC om att du öppnat klockan, garantin brukar ju inte gälla då?
 
Senast ändrad:

Sigurd

Cartier
- Mycket tråkig utveckling! Vad säger CWC om att du öppnat klockan, garantin brukar ju inte gälla då?

Konverserade via mail med CWC och enligt dem gällde garantin om man ”lät en van urmakare öppna klockan” (?) vilket jag lät göra. Ganska märkligt svar egentligen för det öppnar ju upp för allehanda subjektiva bedömningar om vad/vem, som ur ett garantiaspekt, kan hantera klockan och inte.
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Konverserade via mail med CWC och enligt dem gällde garantin om man ”lät en van urmakare öppna klockan” (?) vilket jag lät göra. Ganska märkligt svar egentligen för det öppnar ju upp för allehanda subjektiva bedömningar om vad/vem, som ur ett garantiaspekt, kan hantera klockan och inte.
- Märkligt svar som sagt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
7A8FCFB1-A2DD-4A7A-B7D8-E05F9C09A251.jpeg
482C5FDE-7344-4109-B53E-B572AF579A5F.jpeg
Jag har länge velat ha en CWC med ”äkta” tritiumtavla och visare och för några dagar sedan blev jag bönhörd. Fick ett pm där jag blev erbjuden en automat med datumvisning från 2004, alltså en tritiumvariant. Fint skick och komplett med box och papper gjorde att jag nappade direkt. Jag blev helt nöjd förutom att den gick lite väl fort. Jag öppnade den och konstaterade att verket var rent och snyggt, så efter en ruckning går den nu + 10 s per dygn. Kanske blir det ett glasbyte framöver, det är lite repigt. Jag tog en bild på urverket när jag öppnat den, någon här kanske är intresserad av att se CWCs variant av ETA2824.
Riktigt cool! Kul köp! Gamla CWCer är coola.
Jag har letat ett tag efter en issued kvartsare med gamla ringen, fanns väl 1980-83 ungefär, no luck tyvärr.

653D3D8D-47B8-4A93-BF7C-6C836FB0A68E.jpeg

Man känner sig tyvärr inte riktigt lika cool med en modern CWC även om jag gillar den.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förresten, någon som har parts number eller länk i hövvet till Cousins UK för mineralglas och packning?
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Fick plötsligt ha-begär på en G10 och upptäckte att de dessutom har ett väldigt överkomligt pris... Ni som har bättre koll, är det något särskilt man ska tänka på om man köper en sån på ebay eller liknande? Några klassiska misstag? Cirkulerar fakes? Osv...
 

finnirgens

Panerai
Riktigt cool! Kul köp! Gamla CWCer är coola.
Jag har letat ett tag efter en issued kvartsare med gamla ringen, fanns väl 1980-83 ungefär, no luck tyvärr.

653D3D8D-47B8-4A93-BF7C-6C836FB0A68E.jpeg

Man känner sig tyvärr inte riktigt lika cool med en modern CWC även om jag gillar den.
Jag gillar också de som är lite äldre bättre än de nya. Den här ångrar jag att jag sålde, en issued från -92. Lite annorlunda bezelinlägg.
A83E64D1-F017-4049-AD93-8B881A5F72F4.jpeg
 

Bilagor

  • A7C9B316-ABD8-4B4A-9E42-CE1E6F47842C.jpeg
    A7C9B316-ABD8-4B4A-9E42-CE1E6F47842C.jpeg
    84.9 KB · Visningar: 2

MAz_666

Rolex
7A8FCFB1-A2DD-4A7A-B7D8-E05F9C09A251.jpeg
482C5FDE-7344-4109-B53E-B572AF579A5F.jpeg
Jag har länge velat ha en CWC med ”äkta” tritiumtavla och visare och för några dagar sedan blev jag bönhörd. Fick ett pm där jag blev erbjuden en automat med datumvisning från 2004, alltså en tritiumvariant. Fint skick och komplett med box och papper gjorde att jag nappade direkt. Jag blev helt nöjd förutom att den gick lite väl fort. Jag öppnade den och konstaterade att verket var rent och snyggt, så efter en ruckning går den nu + 10 s per dygn. Kanske blir det ett glasbyte framöver, det är lite repigt. Jag tog en bild på urverket när jag öppnat den, någon här kanske är intresserad av att se CWCs variant av ETA2824.
Som gammal ägare av lite tritiumklockor (alla just nu T100) - men där ingen ligger långt över tio år - undrar jag över det svepande man brukar säga om tritium ("lume:et håller ca 10 år"). Hur lyser denna nu 15 år gammal? Fortfarande bra? Ganska OK? Svart som natten?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som gammal ägare av lite tritiumklockor (alla just nu T100) - men där ingen ligger långt över tio år - undrar jag över det svepande man brukar säga om tritium ("lume:et håller ca 10 år"). Hur lyser denna nu 15 år gammal? Fortfarande bra? Ganska OK? Svart som natten?
Halveringstiden är ju 25/2 år. De jag haft från 90-talet har lyst svagt på natten, men bara svagt.
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Som gammal ägare av lite tritiumklockor (alla just nu T100) - men där ingen ligger långt över tio år - undrar jag över det svepande man brukar säga om tritium ("lume:et håller ca 10 år"). Hur lyser denna nu 15 år gammal? Fortfarande bra? Ganska OK? Svart som natten?
- Lyser mycket bra, skönt när man vaknar på natten och undrar vad klockan är :)
 
Topp