Som det ser ut nu är jag nöjd att majoriteten av mina besparingar är i utländsk valuta...Rädda kronan, död eller levande
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Som det ser ut nu är jag nöjd att majoriteten av mina besparingar är i utländsk valuta...Rädda kronan, död eller levande
Rädda kronan, död eller levande
Med en så lång sparhorisont hade jag fortsatt köpa och legat kvar.Sitter och kollar på nyheterna om en trolig stundande lågkonjunktur.
Skall man ligga kvar eller sälja barnens aktier/fonder?
Boxplay, bara köpKör ju tråkiga, utdelande svenska bolag med låååång sparhorisont, så egentligen inte ett dugg orolig. Men fan så jobbigt det känns att köpa mer när det mest är röda siffror överallt![]()
Boxplay, bara köp
Se över portföljfördelningen? väldigt stor exponering emot Sverige.Sitter och kollar på nyheterna om en trolig stundande lågkonjunktur.
Skall man ligga kvar eller sälja barnens aktier/fonder?
Har senaste året "glömt" deras aktiekonton och planen var att göra så bra länge till. Pengarna kommer ej användas föränn om över 10 år.
Var stoppar man pengarna om man hoppar av tåget ett tag?
Ratos är största innehavet vilket drar ner uppgångarna rejält.
![]()
Helt enig!Se över portföljfördelningen? väldigt stor exponering emot Sverige.
10år är väldigt lång horisont och att tajma är alltid klurigt, kan ju bara vara så att förra hösten återupprepar sig sen bull-run hela våren tex. Eller så är det början på en rejäl lågkonja, vem vet. Känner du att risken är för stor kan du diversifiera med lite råvaror (tex. guld) och räntor.
Ett som är säkert är att börs-orakler ofta (alltid) har fel om när en lågkonja slår till. När börsen står i zenit och alla är övertygade om att det ska upp, det är väl då om någon gång man ska se upp.
Det är väl sällan (om någonsin?) som en börskrasch på 50-60% har skett särskilt snabbt? Snarare så att det är mer kräftgång och långsamma nedgångar över 1-3 år som är det vanliga.Plus att det gäller att sitta still och inte paniksälja när kanske 50-60% av din portfölj försvinner. Börsras kan ju dessutom pågå i omgångar i flera år. Jag tycker däremot inte att 10 år är en extremt lång spartid. Snackar vi 15-20+ år är det riktigt långa sparhorisonter.
Det är väl sällan (om någonsin?) som en börskrasch på 50-60% har skett särskilt snabbt? Snarare så att det är mer kräftgång och långsamma nedgångar över 1-3 år som är det vanliga.
Det är sant.Vet inte om 2008 års kraschen kan defineras som kräftgång. Kanske beroende på hur man ser det givetvis.
Tar avkastningen hänsyn till insättningar eller varför spikarna uppåt?![]()
Värdet av att diversifiera, min quattro stagione (baserat på ray dalio) portfölj
Minns att du lagt upp en bild på portföljen eller är jag ute och cyklar?![]()
Värdet av att diversifiera, min quattro stagione (baserat på ray dalio) portfölj
Så måste det vara, ifrån Nordnet. Jag pudlar. Denna är ifrån Shareville, ligger nog närmare sanningen.Tar avkastningen hänsyn till insättningar eller varför spikarna uppåt?
Stämmer, ligger lite längre bak i tråden. Ett år säger väl egentligen ingenting men fungerar som jag tänkt hitintills iallafallMinns att du lagt upp en bild på portföljen eller är jag ute och cyklar?
Fattar, konstigt att de inte justerar för det...Så måste det vara, ifrån Nordnet. Jag pudlar. Denna är ifrån Shareville, ligger nog närmare sanningen.
![]()
Stämmer, ligger lite längre bak i tråden. Ett år säger väl egentligen ingenting men fungerar som jag tänkt hitintills iallafall![]()
Om du inte är bekväm med sparandet vilket du inte verkar vara så ska du inte spara i ett ISK.Hej,
Har aldrig ägt aktier eller fonder men valde för några veckor sedan att gå in med 50% av mitt sparande på ett ISK med diverse fonder.
Jag har svårt att hantera fonder då jag hela tiden måste in och kolla hur det går osv, jag har även svårt att se vad jag sparar till.... och när jag ska sälja.
Eventuellt kommer jag inte behöva pengarna öht.
Ångesten över att värdet ( + eller -) ändras på fonderna gör att jag överväger att sälja av allt redan nu och sätta tillbaka medlen på sparkonto.
Vad råder ni mig till? Ha kvar det i fonder på ISK och försöka släppa ångesten? Eller göra det lätt för mig och sälja av allt?
En avkastning på 5% om året är egentligen "skitsamma" för mig, men har förstått att inflationen äter upp en del om de ligger på sparkonto. Sen kan man såklart förlora på fonder också.
Helt bekväm är jag uppenbarligen inte men det är heller inte ohanterbart.Om du inte är bekväm med sparandet vilket du inte verkar vara så ska du inte spara i ett ISK.
Ska man däremot tänka "vad är bäst för pengarna" så är självklart ett ISK med diverse fonder många gånger bättre än ett sparkonto.
Hej,
Har aldrig ägt aktier eller fonder men valde för några veckor sedan att gå in med 50% av mitt sparande på ett ISK med diverse fonder.
Jag har svårt att hantera fonder då jag hela tiden måste in och kolla hur det går osv, jag har även svårt att se vad jag sparar till.... och när jag ska sälja.
Ångesten över att värdet ( + eller -) ändras på fonderna gör att jag överväger att sälja av allt redan nu och sätta tillbaka medlen på sparkonto.
Vad råder ni mig till? Ha kvar det i fonder på ISK och försöka släppa ångesten? Eller göra det lätt för mig och sälja av allt?
En avkastning på 5% om året är egentligen "skitsamma" för mig, men har förstått att inflationen äter upp en del om de ligger på sparkonto. Sen kan man såklart förlora på fonder också.
Helt bekväm är jag uppenbarligen inte men det är heller inte ohanterbart.
Men du har kanske rätt, inte minst för att slippa tankarna.
Konflikten mellan att ISK är "bättre" för pengarna och sinnesron att ha det på ett sparkonto utan ränta. Är som sagt 50% av mitt sparande men ändå.
Normalt rekommenderar jag alla att ha se till att få pengarna att jobba för dig, dvs. ha dem investerade och inte liggandes på ett bankkonto, men det kräver att man kan låta dessa pengar vara ifred också. Ifall det skulle bli en ordentlig sättning på börsen och värdet går ner säg 30%, om du då får panik och säljer av, vilket faktiskt många gör, skulle jag nog säga att det är bättre att avstå. Ska du in med pengarna på börsen bör du ha inställningen att du inte ska röra dessa på minst 5 år, helst längre.Hej,
Isk är kanske inte så fördelaktigt som det låter. Du betalar ju skatt år ut och år in (en skatt som gärna smyghöjs av politiker) oavsett om du går med vinst eller inte. I en gammaldags aktiedepå betalar du inget förrän du säljer och gör vinst.
Med det sagt har jag min portfölj på Isk. Bekvämt och deklarationen sker automatiskt.
Då köper du mer under kraschen!!!!Är väl möjligen oro inför total börskollaps allt handlar om. Frågan för mig är om eventuell uppsida är värd funderingar och ett behov av att hålla koll på saker och ting.
Ser mig som en extremt passiv investerare.
Normalt rekommenderar jag alla att ha se till att få pengarna att jobba för dig, dvs. ha dem investerade och inte liggandes på ett bankkonto, men det kräver att man kan låta dessa pengar vara ifred också. Ifall det skulle bli en ordentlig sättning på börsen och värdet går ner säg 30%, om du då får panik och säljer av, vilket faktiskt många gör, skulle jag nog säga att det är bättre att avstå. Ska du in med pengarna på börsen bör du ha inställningen att du inte ska röra dessa på minst 5 år, helst längre.
Så ta dig en rejäl funderare om du klarar av det eller inte.
På lång sikt däremot blir det mycket pengar du avstår om du inte sätter dem i arbete.