• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Fick en smärre chock när jag loggade in på Avanza. Läser inga nyheter längre då man bara bli deppig och hade därmed missat att Pfizer gjort lyckade test med vaccin :)

EDIT: Fattade först nu att man kunde ta bort kolumner från visningsmenyn så därav att min morot för sparandet står med som kontonamn 😁

Skärmavbild 2020-11-09 kl. 13.30.58.png
 

Denvy

Omega
Aktier är svinkul och rekommenderar alla att komma igång med ett månadssparande.

Tänkte bidra här i tråden med lite info jag önskat jag fått som nybörjare:

Först av allt...
Va extremt kritisk till de aktietips som sprids i sociala medier. Anmälningar till EBM under 2020 har ökat kraftigt i samband med att "pump and dump schemes" sprider sig som en löpeld. Va extra försiktig speciellt när du överväger handla ilikvida aktier på mindre listor (dessa löper störst risk att bli utsatta för marknadsmanipulation).
Kort och gott; gör alltid din egen analys.

Några konkreta tips på hur man hittar intressanta bolag:
  • Erfaren management med skin in the game
  • Stark underliggande marknadstillväxt (t.ex. pga mega-trender som internet of things, hållbarhet etc).
  • Stabil balansräkning (enkel check som nybörjare; håll koll på net debt / EBITDA och soliditet och jämför nyckeltalen mot peers)
  • Utrymme för marginalexpansion (leta företag som har pricing power och höga bruttomarginaler)
  • Tillväxtpotential (stor tam, bra framtidsutsikter etc)
  • Marknadsledare (inget måste men bra indikator, se åtminstone till att bolaget tar marknadsandelar)
  • Starka Moats (t.ex. nätverkseffekter, stordriftsfördelar, starkt varumärke, hög switching cost m.m.)
  • Lönsamt eller åtminstone nära break even
  • Skalbar affärsmodell (finns en anledning att SaaS-bolagen gått som raketer på börsen, finansvärlden älskar skalbarhet)
Denna checklista är främst lämpad för dig som söker tillväxtaktier och värt att poängtera är att risken i dessa bolag är högre, jämfört med t.ex. mogna bolag på Large Cap. Viktigt är därför att man i sin analys hittar margin of saftey när man värderar bolaget. Mitt mål som tillväxtinvetserare är att försöka hitta GARP-bolagen (tillväxt till rimligt pris). För kom ihåg, det är skillnad på ett bra bolag och en bra värderad aktie.

Allmänna tips:
  • lyssna på poddar (finns i olika avancerad nivå)
  • läs böcker (-II-)

Och till sist, leta inte snabba pengar. Ha tålamod, va långsiktig och låt ränta-på-ränta göra jobbet åt dig.

Jag är långt ifrån expert men tveka inte med att ställa frågor ifall något är oklart eller ifall man önskar få svar på något man tycker är klurigt.

Bara gå in på WSB. Hållt AMD, Nvidia, Tesla, NIO.

Ingen idé låstas leka smart när man följer strömmen av de som kan =)
 

DDraper

Omega
Spridda skurar! Hygglig spread mellan Millicom och surisen Embracer :p

Hoppas vi kan lägga valet bakom oss men Trumpen har säkert inte sagt sitt men skönt att farhågorna kändes betydligt värre än hur det hittills har fallit ut...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
I princip samtliga flygbolag har stigit med mellan 20-30%, förutsom Norwegian som är minus. Är de så illa ute att vändnigen kommer för sent?
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Sjuka rörelser på börsen idag. Visar någonstans vikten av att inte bara vara allokerad i tillväxtaktier utan att "värdeaktier" har sin plats också. Själv tackar jag Investor en dag som denna när en del annat i portföljen gått dåligt.
Aktier som tidigare varit "förlorare" flyger nu istället på börsen samtidigt som "corona-vinnare" slaktas, allt efter positiva vaccin-besked.

Personligen anser jag att denna omallokering är ganska irrationell. Efter nästan 1 år med restriktioner tror jag att stora delar av världsbefolkingen utvecklat nya beteendemönster (online-shopping, gaming, videomöten etc. etc.) som kommer sitta kvar i betydligt högre utsträckning än innan pandemin.


1604930353034.png
 

KPEI

Omega
2-Faktor
I princip samtliga flygbolag har stigit med mellan 20-30%, förutsom Norwegian som är minus. Är de så illa ute att vändnigen kommer för sent?

Tar flera år innan flygbranschen är tillbaka 2022-23 kanske och i värsta fall inte på många år pga regler och annat. Just Norwegian har inga pengar och får inga pengar av norska staten. 50/50 att de blir konkurs 2021. Även om de klarar sig kommer de tappat mark pga sparkad personal, baser och maskiner(~100) som inte levererats. Alltså inget att satsa på. Gillar egentligen Norwegian så det är synd. Har ett presentkort jag kommer använda upp ganska omgående om vi säger så.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Sjuka rörelser på börsen idag. Visar någonstans vikten av att inte bara vara allokerad i tillväxtaktier utan att "värdeaktier" har sin plats också. Själv tackar jag Investor en dag som denna när en del annat i portföljen gått dåligt.
Aktier som tidigare varit "förlorare" flyger nu istället på börsen samtidigt som "corona-vinnare" slaktas, allt efter positiva vaccin-besked.

Personligen anser jag att denna omallokering är ganska irrationell. Efter nästan 1 år med restriktioner tror jag att stora delar av världsbefolkingen utvecklat nya beteendemönster (online-shopping, gaming, videomöten etc. etc.) som kommer sitta kvar i betydligt högre utsträckning än innan pandemin.


1604930353034.png
Intressant att så många spekulerar i att vi blir mindre digitala iom ett vaccin.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Intressant att så många spekulerar i att vi blir mindre digitala iom ett vaccin.
ja marknaden verkar tro att vi kommer gå tillbaka exakt till den värld vi levde i innan corona.. vilket jag personlig anser är ganska dumdristig analys. Men den som lever får se :) O värderingarna på mycket tech är inte helt rimliga.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Intressant att så många spekulerar i att vi blir mindre digitala iom ett vaccin.

Om vaccinet kommer visa sig effektivt så blir det naturligtvis en reaktion där folk kommer bege sig ut på gator och torg, resa igen med mera. Däremot är det tillräckligt många som har fått nya digitala vanor som man åtminstone till viss del kommer att vara en del av de nya rutinerna.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Om vaccinet kommer visa sig effektivt så blir det naturligtvis en reaktion där folk kommer bege sig ut på gator och torg, resa igen med mera. Däremot är det tillräckligt många som har fått nya digitala vanor som man åtminstone till viss del kommer att vara en del av de nya rutinerna.
Självklart! Långt ifrån alla kommer vilja sitta kvar och arbeta från hemmet etc. Mycket sannolikt att vi till en början kommer se en rejäl ökning i resor etc.
Men när stormen lagt sig tror jag folk kommer tänka tillbaka på tiden under pandemin och inse; att jobba från hemmet var rätt skönt, kanske kan jag åtminstone jobba hemma 2 dagar i veckan? Vidare kanske man också inser att "hemester/swemester" också var riktigt underskattat och att ma därav nu eventuellt kanske bara flyger utomlands 1 gång per år istället för 2-3 gånger som tidigare?
 

HM80

Cartier
ja marknaden verkar tro att vi kommer gå tillbaka exakt till den värld vi levde i innan corona.. vilket jag personlig anser är ganska dumdristig analys. Men den som lever får se :) O värderingarna på mycket tech är inte helt rimliga.

Ja verkligen. Reaktionen pga en positiv nyhet angående vaccin är helt absurd, framförallt från vissa större fonder och banker som dumpar ut aktier som gått bra under covid. Aja, jag klagar inte, fick fylla på mer i diverse tech aktier :)

Och det kommer förmodligen ta ganska lång tid innan folk börjar vaccineras i större utsträckning
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Ja verkligen. Reaktionen pga en positiv nyhet angående vaccin är helt absurd, framförallt från vissa större fonder och banker som dumpar ut aktier som gått bra under covid. Aja, jag klagar inte, fick fylla på mer i diverse tech aktier :)

Och det kommer förmodligen ta ganska lång tid innan folk börjar vaccineras i större utsträckning
Precis, detta ger läge för dipp-köp! själv tankat embracer och är sugen att ta in EVO igen!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Som notorisk bottenfiskare kan jag även tipsa om Fraport, Unibail Rodamco och Tui. På det sistnämnda sålde jag förut efter drygt 100% uppgång men börjar bli dags att gå in igen 🙂
Bra tips om Tui för 2v sen :D sålde av idag på toppen och gjorde 50%. Köpte även i samma veva Royal caribbean när de låg strax under 60 dollar.

Bra dag idag :)
 

HM80

Cartier
lite OT, men jag är orolig att väldigt många kommer skita i saker som distansering, inte gå ut så mycket etc bara för att en bra nyhet om vaccin kommit.

jag hoppas innerligt jag har fel och att folk fattar att vi är långt ifrån vaccinering mot covid
 

wadstroem

Cartier
Haft bättre dagar...

751CAE1D-46D5-400C-AADC-2413DDFE8682.jpeg

Påminner om min portfölj, är ned 3% totalt i skrivande i stund samtidigt som OMX blomstrar. Några innehav stabiliserar portföljen (tack Handelsbanken bla.) Det gör lite ont, inte så mycket för att man förlorar lite pengar i sig utan mer på sättet det sker. Den här omallokeringen är fullständigt omotiverad i mina ögon. Fundamentalt fina bolag vars aktie slaktas totalt på några timmar.

Vi vet ganska lite om vaccinet, hur lång tid det tar tills att det kan börja distribueras (sommaren 2021 läste jag någonstans t.ex) och i vilken utsträckning det kommer distribueras. Hur som helst bör vi prata åtminstone ett antal månader framåt i tiden. Det är också lite naivt (tror jag) att utgå ifrån att vårt konsumtionsbeteende kommer återgå till precis vad det var innan pandemin. Jag kan köpa att det sker en uppsving i den kommersiella fastighetssektorn och kanske även flyg- och färjeindustrin på sikt, men att spelbolag och tillväxtbolag inom tekniksektorn skulle rasa totalt? Nja.

Man bör också ta hänsyn till ev risker med nyheten i sig, hur påverkar det människors förhållningssätt till restriktioner när det ser ut att finnas vaccin i sikt? Ökad smittspridning på kort sikt? Nya lock downs? Bred distribution av vaccin tror jag som sagt sker först på längre sikt, det sker ju inte nästa vecka. Bara spekulerar fritt..
 

HM80

Cartier
Påminner om min portfölj, är ned 3% totalt i skrivande i stund samtidigt som OMX blomstrar. Några innehav stabiliserar portföljen (tack Handelsbanken bla.) Det gör lite ont, inte så mycket för att man förlorar lite pengar i sig utan mer på sättet det sker. Den här omallokeringen är fullständigt omotiverad i mina ögon. Fundamentalt fina bolag vars aktie slaktas totalt på några timmar.

Vi vet ganska lite om vaccinet, hur lång tid det tar tills att det kan börja distribueras (sommaren 2021 läste jag någonstans t.ex) och i vilken utsträckning det kommer distribueras. Hur som helst bör vi prata åtminstone ett antal månader framåt i tiden. Det är också lite naivt (tror jag) att utgå ifrån att vårt konsumtionsbeteende kommer återgå till precis vad det var innan pandemin. Jag kan köpa att det sker en uppsving i den kommersiella fastighetssektorn och kanske även flyg- och färjeindustrin på sikt, men att spelbolag och tillväxtbolag inom tekniksektorn skulle rasa totalt? Nja.

Man bör också ta hänsyn till ev risker med nyheten i sig, hur påverkar det människors förhållningssätt till restriktioner när det ser ut att finnas vaccin i sikt? Ökad smittspridning på kort sikt? Nya lock downs? Bred distribution av vaccin tror jag som sagt sker först på längre sikt, det sker ju inte nästa vecka. Bara spekulerar fritt..

Usa börsen verkar stabilare, märkligt europa och framförallt sverige hade sån överreaktion. Blir spännande att se vad som händer imorgon.
 

Belfort

Omega
Usa börsen verkar stabilare, märkligt europa och framförallt sverige hade sån överreaktion. Blir spännande att se vad som händer imorgon.
Vi får se hur marknaden reagerar när rapporter om eventuella bieffekter släpps eller om den blir godkänd som läkemedel. Kanske för tidigt av marknaden att jubla.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Kan inte påminna mig om en enda dag med en sådan berg och dal bana. Låg drygt 4 procent upp när jag gick på lunch och efter lunch exploderade det. Åt alla håll... Blandat med sänken och luftballonger men totalt ändå dryga procenten upp så jag är nöjd med att vara spridd i olika brancher. Hoppas på snabb rekyl för spelbolag (framförallt Kindred som precis fått ett gäng rekar men som tvärvände) och internethandel (i mitt fall mest via Kinnevik)
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Kan inte påminna mig om en enda dag med en sådan berg och dal bana. Låg drygt 4 procent upp när jag gick på lunch och efter lunch exploderade det. Åt alla håll... Blandat med sänken och luftballonger men totalt ändå dryga procenten upp så jag är nöjd med att vara spridd i olika brancher. Hoppas på snabb rekyl för spelbolag (framförallt Kindred som precis fått ett gäng rekar men som tvärvände) och internethandel (i mitt fall mest via Kinnevik)
Ja vollan i Kindred va inte att leka med
 

Bilagor

  • 64209980-3298-4D83-949D-705008D2ADA9.jpeg
    64209980-3298-4D83-949D-705008D2ADA9.jpeg
    91.1 KB · Visningar: 10

HM80

Cartier
Vi får se hur marknaden reagerar när rapporter om eventuella bieffekter släpps eller om den blir godkänd som läkemedel. Kanske för tidigt av marknaden att jubla.

alldeles för tidigt, även om det inte finns några bieffekter. tex boozt föll med nästan 13%....för att folk kommer helt plötsligt sluta handla kläder online? nah som sagt, väldigt konstiga reaktioner idag
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Ja vollan i Kindred va inte att leka med
Helt galet med egentligen allt lika. Tror att de beteenden vi lagt till oss inte kommer att förändras i första taget, vaccin eller ej. Men med dagar som dessa så känns det bra att det drar åt olika håll och att världen verkar vara på väg åt rätt håll. Biden, brexit och vaccin som trösklar. Med de låga räntorna finns det väl egentligen inget annat hinder kvar till ny bull.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Helt galet med egentligen allt lika. Tror att de beteenden vi lagt till oss inte kommer att förändras i första taget, vaccin eller ej. Men med dagar som dessa så känns det bra att det drar åt olika håll och att världen verkar vara på väg åt rätt håll. Biden, brexit och vaccin som trösklar. Med de låga räntorna finns det väl egentligen inget annat hinder kvar till ny bull.
Helt enig!
 
Topp