Aktier är svinkul och rekommenderar alla att komma igång med ett månadssparande.
Tänkte bidra här i tråden med lite info jag önskat jag fått som nybörjare:
Först av allt...
Va
extremt kritisk till de aktietips som sprids i sociala medier. Anmälningar till EBM under 2020 har ökat kraftigt i samband med att "pump and dump schemes" sprider sig som en löpeld. Va extra försiktig speciellt när du överväger handla ilikvida aktier på mindre listor (dessa löper störst risk att bli utsatta för marknadsmanipulation).
Kort och gott; gör alltid din egen analys.
Några konkreta tips på hur man hittar intressanta bolag:
- Erfaren management med skin in the game
- Stark underliggande marknadstillväxt (t.ex. pga mega-trender som internet of things, hållbarhet etc).
- Stabil balansräkning (enkel check som nybörjare; håll koll på net debt / EBITDA och soliditet och jämför nyckeltalen mot peers)
- Utrymme för marginalexpansion (leta företag som har pricing power och höga bruttomarginaler)
- Tillväxtpotential (stor tam, bra framtidsutsikter etc)
- Marknadsledare (inget måste men bra indikator, se åtminstone till att bolaget tar marknadsandelar)
- Starka Moats (t.ex. nätverkseffekter, stordriftsfördelar, starkt varumärke, hög switching cost m.m.)
- Lönsamt eller åtminstone nära break even
- Skalbar affärsmodell (finns en anledning att SaaS-bolagen gått som raketer på börsen, finansvärlden älskar skalbarhet)
Denna checklista är främst lämpad för dig som söker tillväxtaktier och värt att poängtera är att risken i dessa bolag är högre, jämfört med t.ex. mogna bolag på Large Cap. Viktigt är därför att man i sin analys hittar margin of saftey när man värderar bolaget. Mitt mål som tillväxtinvetserare är att försöka hitta GARP-bolagen (tillväxt till rimligt pris). För kom ihåg, det är skillnad på ett bra bolag och en bra värderad aktie.
Allmänna tips:
- lyssna på poddar (finns i olika avancerad nivå)
- läs böcker (-II-)
Och till sist, leta inte snabba pengar. Ha tålamod, va långsiktig och låt ränta-på-ränta göra jobbet åt dig.
Jag är långt ifrån expert men tveka inte med att ställa frågor ifall något är oklart eller ifall man önskar få svar på något man tycker är klurigt.