• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Mycket fin portfölj full av många fantastiska bolag jag själv ägt.

Stillfront sålde jag dock runt 1100 kr efter köp när aktien stod i 300-400. Såg att de nyligen blivit blankade nu också, å andra sidan kanske det leder till en trevlig short-squeeze haha! :)

Instalco är ett annat fantastiskt bolag som nyligen gått ut med aktieåterköp vilket allt annat lika skapar magiskt aktieägarvärde. Dock sålde jag efter mycket trevlig uppgång även instalco runt 230kr till förmån för annat.

Har redovisat min portfölj några sidor bak i tråden om du är intressserad

När en blankare dyker upp som dessutom är storägare i Embracer frågar man sig varför. Spontant tror jag det handlar om riskspridning. Stillfront är fortsatt högintressant enligt mig.
 
När en blankare dyker upp som dessutom är storägare i Embracer frågar man sig varför. Spontant tror jag det handlar om riskspridning. Stillfront är fortsatt högintressant enligt mig.
Long and short är väl en rätt vanlig strategi? Tar ett bet på att embracer ska prestera bättre än Stillfront men är osäker på sektorns utveckling? Nu har jag verkligen inte koll på de bolagen men vill minnas de är i samma sektor?
 
Long and short är väl en rätt vanlig strategi? Tar ett bet på att embracer ska prestera bättre än Stillfront men är osäker på sektorns utveckling? Nu har jag verkligen inte koll på de bolagen men vill minnas de är i samma sektor?
Samma sektor men olika typ av spel. Stillfront är mer ladda ner gratis och köp inne i spelet. Embracer gör spel till PS, PC o.s.v. Men som tidigare sagt är en blankare inte något speciellt. Ta SBB som är den tredje mest blankade aktien just nu. Ett kanonbolag i det stora hela. Kanske inte så att man ska börja tokköpa på måndag men ändå.
 
Samma sektor men olika typ av spel. Stillfront är mer ladda ner gratis och köp inne i spelet. Embracer gör spel till PS, PC o.s.v. Men som tidigare sagt är en blankare inte något speciellt. Ta SBB som är den tredje mest blankade aktien just nu. Ett kanonbolag i det stora hela. Kanske inte så att man ska börja tokköpa på måndag men ändå.

samma sak med intrum. jag menar visst, alla banker går lite knackigt just nu, men att vara den näst mest blankade aktien just nu? rätt skumt...

bra läge att investera i aktien dock
 
Mycket fin portfölj full av många fantastiska bolag jag själv ägt.

Stillfront sålde jag dock runt 1100 kr efter köp när aktien stod i 300-400. Såg att de nyligen blivit blankade nu också, å andra sidan kanske det leder till en trevlig short-squeeze haha! :)

Instalco är ett annat fantastiskt bolag som nyligen gått ut med aktieåterköp vilket allt annat lika skapar magiskt aktieägarvärde. Dock sålde jag efter mycket trevlig uppgång även instalco runt 230kr till förmån för annat.

Har redovisat min portfölj några sidor bak i tråden om du är intressserad
Du får nog posta igen, hittar inte :)
 
Solklar hedgning för sitt stora innehav i Embracer.
Mycket möjligt, la inte något värdering i det. Men med det sagt har jag för mig att Creades sålde hela sitt innehav för inte så länge sedan. Så kanske ligger något i det ändå.
Finns tusental andra hedge-alternativt man kunde åtagit. Tvekar att man bara blint hoppar på valfri gaming-aktie
 
Mycket möjligt, la inte något värdering i det. Men med det sagt har jag för mig att Creades sålde hela sitt innehav för inte så länge sedan. Så kanske ligger något i det ändå.
Finns tusental andra hedge-alternativt man kunde åtagit. Tvekar att man bara blint hoppar på valfri gaming-aktie
Creades har inte sålt hela sitt innehav. De tog hem vinst, precis som vi småsparare gör när bolag går upp för mycket och blir för stor del av portföljen, det är smart. De listar fortfarande Stillfront tillsammans med två andra bolag som sina tre största innehav i sin aktiva portfölj som de har lite hemligt i avanza kf.
 
Jag är inte ett dugg orolig över vare sig Embracer eller Stillfront. Fina bolag. Att någon kortar vissa bolag betyder inte så mycket, och har ofta med hedge att göra. Att korta just Stillfront är ganska lämpligt om man skulle vara lite orolig över en stor investering för sina pensionsparare i Embracer som är i en sektor som gått upp rejält. Då är en kortning i den närmaste mest jämförbara svenska sektorkollegan ett smart alternativ då aktierna rör sig hyfsat lika. Om sektorn tappar trend och blir mer normalt värderad så går båda bolagen ner, då är det perfekt som en liten säkerhet.

Eller kan bli en ren dumhet som i fallet Tesla där ett flertal banker gått back 8 miljarder dollar tillsammans på att blanka aktien under november, och 35 under året. Lite komiskt att se samma banker släppa partiska riktkurser och säljrekar samtidigt som de backar miljarder på sina lånade aktier. Allt som oftast bränner sig ju bankerna på blankning, vilket jag tycker är helt rätt då det är ett otyg som bidrar till man inte kan ta en enda analys eller riktkurs seriöst. 😆
 
Senast ändrad:
jag har varit borta ifrån aktier i över 10 år

Förra veckan bestämde jag mig för att köpa Recipharm. Idag kommer nyheter om att EQT lagt bud på 220kr/aktie. Får se hur det går!
Tänkte jag skall börja upp en portfölj i aktier. Jag pensionssparar via bolaget i fonder hyfsat aggressivt med månatliga insättningar.


Edit: bra uppgång idag, hade dock inte gått in med så mycket

Hade köporder på BHG Group innan öppning men jag annullerade den.....
 
Senast ändrad:
Har länge ansett att Tesla är sjuk övervärderat men marknaden tycker annorlunda så det är uppenbarligen jag som har fel.

Den här bilden säger dock en del och jag är väldigt frågande till hur investerarna kan tro att Tesla ska få behålla någon typ av monopol på elbilsmarknaden.

im-272834
 
Har länge ansett att Tesla är sjuk övervärderat men marknaden tycker annorlunda så det är uppenbarligen jag som har fel.

Den här bilden säger dock en del och jag är väldigt frågande till hur investerarna kan tro att Tesla ska få behålla någon typ av monopol på elbilsmarknaden.

im-272834
Jag tror Tesla kommer att få "Fingerprint-effekten" så småningom. Alltså när andra tillverkare kommer ikapp, och ibland om till lägre priser, så kommer det bli en normal värdering.
 
Har länge ansett att Tesla är sjuk övervärderat men marknaden tycker annorlunda så det är uppenbarligen jag som har fel.

Den här bilden säger dock en del och jag är väldigt frågande till hur investerarna kan tro att Tesla ska få behålla någon typ av monopol på elbilsmarknaden.

im-272834
Den åsikten kommer du nog få hålla länge. Jag tror starkt på Tesla, både dess aktiekurs och själva företaget de kommande decennierna. Tesla är ett tech-bolag och har aldrig varit en traditionell billtillverkade. De är och kommer vara störst inom elbillstillverkning det kommande decenniet åtminstone, de kommer lösa självkörande bilar långt före alla andra. Tesla ligger längst fram på alla relevanta tekniska fronter och kommer fortsätta innovera med en accelerande hastighet. Andra billtillverkare kommer inte komma ikapp på lång tid, både inom antal bilar producerade och teknisk kompetens.

Sedan är själva aktiekursen extremt volatil och det har den alltid varit, den påverkas orimligt mycket av orelevanta faktorer (som t.ex S&P500 inkludering), men på lång sikt ser jag bara en god utveckling från ett av världens mest innovativa bolag.

Rekomenderar att alla, inte bara Tesla "hatare";) läser denna analysen av Ark Invest https://ark-invest.com/analyst-research/tesla-price-target/ (Aktiekurs priser är före split, alltså 5ggr högre) Eller så kan man fortsätta sura och klaga.;)
 
Den åsikten kommer du nog få hålla länge. Jag tror starkt på Tesla, både dess aktiekurs och själva företaget de kommande decennierna. Tesla är ett tech-bolag och har aldrig varit en traditionell billtillverkade. De är och kommer vara störst inom elbillstillverkning det kommande decenniet åtminstone, de kommer lösa självkörande bilar långt före alla andra. Tesla ligger längst fram på alla relevanta tekniska fronter och kommer fortsätta innovera med en accelerande hastighet. Andra billtillverkare kommer inte komma ikapp på lång tid, både inom antal bilar producerade och teknisk kompetens.

Sedan är själva aktiekursen extremt volatil och det har den alltid varit, den påverkas orimligt mycket av orelevanta faktorer (som t.ex S&P500 inkludering), men på lång sikt ser jag bara en god utveckling från ett av världens mest innovativa bolag.

Rekomenderar att alla, inte bara Tesla "hatare";) läser denna analysen av Ark Invest https://ark-invest.com/analyst-research/tesla-price-target/ (Aktiekurs priser är före split, alltså 5ggr högre) Eller så kan man fortsätta sura och klaga.;)
Den som lever får se :) Intressant att ark har 10 % av sitt innehav i tesla
1607956433019.png

 
Den som lever får se :) Intressant att ark har 10 % av sitt innehav i tesla
1607956433019.png

Och än sålänge har de bara haft rätt! Man kan ju inte förvänta sig att någon som faktiskt tror på bolagets utveckling inte äger det. Lite hyckleri att rekomendera något man själv inte äger enligt mig:D Så ser inte att de äger mycket Tesla som något negativt utan bara tvärtom!
 
Man måste försöka se nyktert på sina bolag även om det är svårt. Det är lätt att gifta sig. Tesla är mitt tredje största innehav, men de är helt klart övervärderade. Däremot är de ett fint bolag och extremt i ropet, så en investering har inte varit dålig trots övervärderingen. Här har uttrycket "bubble, I double" verkligen fungerat, men det gäller ha koll och skala ut sig när tiden är rätt. Idag har de ingen konkurrens inom elbilar att tala om, men det är ingen tvekan om att det kommer att förändras, det är bara en tidsfråga. Även inom batterier sker mycket utanför Tesla och det är inte alls ens säkert att deras batterier är framtiden, kan mycket väl bli solid state-batterier som tar över när tekniken är mogen.
 
Har ni sett den några dagar gamla streamen med TIN-killarna? Vet inte om den postats förut? Intressant stream däe man kan få lite inspiration om techbolag som man inte hade på radarn innan.
 
Man måste försöka se nyktert på sina bolag även om det är svårt. Det är lätt att gifta sig. Tesla är mitt tredje största innehav, men de är helt klart övervärderade. Däremot är de ett fint bolag och extremt i ropet, så en investering har inte varit dålig trots övervärderingen. Här har uttrycket "bubble, I double" verkligen fungerat, men det gäller ha koll och skala ut sig när tiden är rätt. Idag har de ingen konkurrens inom elbilar att tala om, men det är ingen tvekan om att det kommer att förändras, det är bara en tidsfråga. Även inom batterier sker mycket utanför Tesla och det är inte alls ens säkert att deras batterier är framtiden, kan mycket väl bli solid state-batterier som tar över när tekniken är mogen.
Har en bekant som jobbar inom Geely-koncernen och om jag förstod honom rätt så har de elbilar på gång som kostar en bråkdel av vad en Tesla gör.
De blir ingen direkt konkurrent men många som köper elbil i dag tänker "Tesla" och det tror jag kommer att förändras inom ett par år.
Inte en chans i hela Hälsingland att stora koncerner som Toyota, VW mfl kommer att titta på när Tesla plockar russinen ur kakan.

När vi ändå är inne på elbilar och jag har trist på jobbet så har jag en annan bekant som av olika anledningar hanterar ett antal Polestar-bilar varje dag.
Enligt denne är kvalitetskänslan på deras bilar klart under en vanlig standard-Volvo vilket känns lite märkligt. De ska ju konkurrera om premiumkunderna.
Någon som kört/åkt Polestar?
 
Har en bekant som jobbar inom Geely-koncernen och om jag förstod honom rätt så har de elbilar på gång som kostar en bråkdel av vad en Tesla gör.
De blir ingen direkt konkurrent men många som köper elbil i dag tänker "Tesla" och det tror jag kommer att förändras inom ett par år.
Inte en chans i hela Hälsingland att stora koncerner som Toyota, VW mfl kommer att titta på när Tesla plockar russinen ur kakan.

När vi ändå är inne på elbilar och jag har trist på jobbet så har jag en annan bekant som av olika anledningar hanterar ett antal Polestar-bilar varje dag.
Enligt denne är kvalitetskänslan på deras bilar klart under en vanlig standard-Volvo vilket känns lite märkligt. De ska ju konkurrera om premiumkunderna.
Någon som kört/åkt Polestar?

priset är självklart en jätte viktig faktor, och när de större biltillverkarna verkligen börjar göra budget varianter av elbilar kommer det verkligen ta fart. Renaults VD tex sa att inom 5 år ska de ha en elbil ute som kostar ca 100k. Detta är korrekta sättet att få en stor mängd människor att börja köra elbilar.

En annan sak som kommer äta in sig på marknaden är vätgas teknologin eller vad det är på lastbilar, tåg och senare bilar.
 
Haft mycket annat så är sent på det. Fick 50 Thunderful. Är under omständigheterna som råder med allmänt dålig tilldelning nöjd. Varit ett par jag inte fått något i under hösten så tackar.
Mindre kul med budet på Recipharm. Budet lär säkert gå igenom iom att bolagets två frontfigurer hoppat på EQT men känns lite fult och trist. Visst den har gått i år men är ett så pass bra bolag som jag tror kommer gynnas av trender som följer pandemin. EQT kommer göra en bra affär så synd att vi småisar inte lär få vara med. Premien hade kunnat vara lite högre för att jag skulle kunna släppa det med ett leende... man får kanske hoppa på efter en otrolig tillväxtresa som bara tycks kunna ske utanför börsen, givetvis till en helt annan värdering när EQT känner sig nöjda...suck..
 
priset är självklart en jätte viktig faktor, och när de större biltillverkarna verkligen börjar göra budget varianter av elbilar kommer det verkligen ta fart. Renaults VD tex sa att inom 5 år ska de ha en elbil ute som kostar ca 100k. Detta är korrekta sättet att få en stor mängd människor att börja köra elbilar.

En annan sak som kommer äta in sig på marknaden är vätgas teknologin eller vad det är på lastbilar, tåg och senare bilar.
Min Geely-bekante nämnde just den prisnivån men jag tyckte det lät på tok för billigt, men vi får väl se :)

Kan själv tänka mig en mindre elbil för de dagliga resorna och då räcker 10 mil mer än väl.
 
Har en bekant som jobbar inom Geely-koncernen och om jag förstod honom rätt så har de elbilar på gång som kostar en bråkdel av vad en Tesla gör.
De blir ingen direkt konkurrent men många som köper elbil i dag tänker "Tesla" och det tror jag kommer att förändras inom ett par år.
Inte en chans i hela Hälsingland att stora koncerner som Toyota, VW mfl kommer att titta på när Tesla plockar russinen ur kakan.

När vi ändå är inne på elbilar och jag har trist på jobbet så har jag en annan bekant som av olika anledningar hanterar ett antal Polestar-bilar varje dag.
Enligt denne är kvalitetskänslan på deras bilar klart under en vanlig standard-Volvo vilket känns lite märkligt. De ska ju konkurrera om premiumkunderna.
Någon som kört/åkt Polestar?
VW har investerat stora belopp i Quantumscape och utvecklingen av solidstate-batterier. Det ligger några år framåt men åren går fort.

Märkligt med Polestar. Med tanke på att det endast tillverkats 500st Polestar 1 så lär ju inte många ha handfast erfarenhet, men kollar man youtube-videos så är det ju mycket lovord.
 
Har en bekant som jobbar inom Geely-koncernen och om jag förstod honom rätt så har de elbilar på gång som kostar en bråkdel av vad en Tesla gör.
De blir ingen direkt konkurrent men många som köper elbil i dag tänker "Tesla" och det tror jag kommer att förändras inom ett par år.
Inte en chans i hela Hälsingland att stora koncerner som Toyota, VW mfl kommer att titta på när Tesla plockar russinen ur kakan.

När vi ändå är inne på elbilar och jag har trist på jobbet så har jag en annan bekant som av olika anledningar hanterar ett antal Polestar-bilar varje dag.
Enligt denne är kvalitetskänslan på deras bilar klart under en vanlig standard-Volvo vilket känns lite märkligt. De ska ju konkurrera om premiumkunderna.
Någon som kört/åkt Polestar?

En säljare på BMW sa till mig "Volvo vill vara premium men de är inte det". Dagens sanning enligt mig. I vart fall inte i samma liga som BMW m.fl.
 
Tillbaka
Topp