• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Den åsikten kommer du nog få hålla länge. Jag tror starkt på Tesla, både dess aktiekurs och själva företaget de kommande decennierna. Tesla är ett tech-bolag och har aldrig varit en traditionell billtillverkade. De är och kommer vara störst inom elbillstillverkning det kommande decenniet åtminstone, de kommer lösa självkörande bilar långt före alla andra. Tesla ligger längst fram på alla relevanta tekniska fronter och kommer fortsätta innovera med en accelerande hastighet. Andra billtillverkare kommer inte komma ikapp på lång tid, både inom antal bilar producerade och teknisk kompetens.

Sedan är själva aktiekursen extremt volatil och det har den alltid varit, den påverkas orimligt mycket av orelevanta faktorer (som t.ex S&P500 inkludering), men på lång sikt ser jag bara en god utveckling från ett av världens mest innovativa bolag.

Rekomenderar att alla, inte bara Tesla "hatare";) läser denna analysen av Ark Invest https://ark-invest.com/analyst-research/tesla-price-target/ (Aktiekurs priser är före split, alltså 5ggr högre) Eller så kan man fortsätta sura och klaga.;)

Gillar inte Tesla men håller med ovan. Dom är ett tech-bolag. Det är nog inte så mycket deras bilar som är värdet utan betänk istället alla patent de sitter på antagligen. Hur vet vi om inte alla andra som börjar göra elbilar måste köpa en licens av Tesla på någon avgörande del? Tänk så många saker de var först med?

Gillar inte Tesla men håller med ovan. Dom är ett tech-bolag. Det är nog inte så mycket deras bilar som är värdet utan betänk istället alla patent de sitter på antagligen. Hur vet vi om inte alla andra som börjar göra elbilar måste köpa en licens av Tesla på någon avgörande del? Tänk så många saker de var först med?

Känns som väldigt många underskattar övriga biltillverkares förmåga att göra en likvärdig eller bättre produkt/teknik.

Halvdålig jämförelse men SAAB va först med Turbo > sen hade alla bilar turbo.

Jag tror på något liknande nu. Vad biltillverkare gör är att de alla köper en Tesla och bryter ner produktens alla delar och kromosomer > För att just göra en likvärdig eller bättre produkt.

Och gällande aktien.. Finns hur många andra bolag som helst med större uppsida. Ser knappast 100% uppgång runt hörnet för Tesla direkt från dessa nivåer.. så vad söker man 10% el 20% upp? Köp Embracer....

Senast ändrad:
Känns som väldigt många underskattar övriga biltillverkares förmåga att göra en likvärdig eller bättre produkt/teknik.

Halvdålig jämförelse men SAAB va först med Turbo > sen hade alla bilar turbo.

Jag tror på något liknande nu. Vad biltillverkare gör är att de alla köper en Tesla och bryter ner produktens alla delar och kromosomer > För att just göra en likvärdig eller bättre produkt.

Och gällande aktien.. Finns hur många andra bolag som helst med större uppsida. Ser knappast 100% uppgång runt hörnet för Tesla direkt från dessa nivåer.. så vad söker man 10% el 20% upp? Köp Embracer....

10-20% är mesigt. Allt under 1000% är inte lönt 😄😉

EA79C97F-2460-48BF-ADF6-553FDFBD9732.jpeg

Grejen är ju bara att många av deras patenter är tillgängliga för alla att använda:) https://www.tesla.com/sv_SE/blog/all-our-patent-are-belong-you
Deras mål är att accelerera omställningen till förnybar energi inte förlänga den genom att gömma alla dersa innovationer bakom olika patanter. Du kanske tror att detta inte är särskilt smart och det är ju rätt till en viss del, det hjälper ju deras konkurenter. MEN Tesla innoverar så snabbt att de har både kommit på något nytt och implementerat det innan konkurenterna har hunnit tänka på saken.

Senast ändrad:
En fundering angående Tesla (men egentligen alla amerikanska aktier) är hur många svenskar som tänker på att dollarna fallit ca 20% sen mars.
Ska man inte sälja är det ju inga problem men ändå något att ha i bakhuvudet.

När du köper i utlänska valutor så tar du två risker: aktien såväl som valutan. Det är något man får ha med i beräkningarna.
Absolut! Men frågan är hur många som gör det nu när det är så enkelt att köpa utländska aktier?

Jag äger bara Microsoft och Apple i USA men med dagens dollarkurs blir det nästan lite "rea" så jag tänkte nog köpa lite mer.

Köpte Penn national gaming för ca en vecka sedan endast pga att barstool sports är genier när det kommer till den nya generationens marknadsföring. PNG äger ca 35% av barstool som används som PR-maskin.
Tror det kan bli hur jävla bra som helst.

Funderar på att skicka in 20k på aktier istället för fonder. Någon som vill dela med sig av sin spåkula?

Generellt, köp före, efter årsskiftet eller spelar ingen roll?

Funderar på att skicka in 20k på aktier istället för fonder. Någon som vill dela med sig av sin spåkula?

Generellt, köp före, efter årsskiftet eller spelar ingen roll?

mycket hype kring vätgas just nu. kan vara värt att kolla in. själv jag köpt en massa cell impact, men det finns andra fina bolag. impact coatings, metacon, nel etc.

Det är något av ett missförstånd att Teslas aktie går bra pga deras storlek av elflottan. Mycket beror på att Tesla, till skillnad från t.ex. Volvo (och geelys märke lync & co som vagt har nämnts, som för övrigt är byggs på samma plattform som Volvo xc40) äger och har utvecklat sitt eget os och säljer/har potential att sälja data om sina användare, likt Google facebook m.fl. Något som flera tillverkare sedermera har försökt efterapa utan framgång så här långt men det är möjligt att det ändras framgent (https://www.businessinsider.com/car-data-business-mckinsey-and-co-report-2016-10?r=UK om någon vill läsa om det). Sen kan priset för aktien ändå vara för högt såklart, men det är inbakat i priset nontheless.

för övrigt tror jag att polestar skapades för att gubbar i styrelsen vill kunna köra egna ”sportbilar”, men det är såklart en killgissning. Definitivt ett dödsdömt märke vill jag dock hävda. Provkört en polestar 2 och kan inte förstå hur någon kan tänkas lägga 700 k på den. Ganska ful också om någon skulle fråga mig, vilket ingen gör men ändå.

Det är något av ett missförstånd att Teslas aktie går bra pga deras storlek av elflottan. Mycket beror på att Tesla, till skillnad från t.ex. Volvo (och geelys märke lync & co som vagt har nämnts, som för övrigt är byggs på samma plattform som Volvo xc40) äger och har utvecklat sitt eget os och säljer/har potential att sälja data om sina användare, likt Google facebook m.fl. Något som flera tillverkare sedermera har försökt efterapa utan framgång så här långt men det är möjligt att det ändras framgent (https://www.businessinsider.com/car-data-business-mckinsey-and-co-report-2016-10?r=UK om någon vill läsa om det). Sen kan priset för aktien ändå vara för högt såklart, men det är inbakat i priset nontheless.

för övrigt tror jag att polestar skapades för att gubbar i styrelsen vill kunna köra egna ”sportbilar”, men det är såklart en killgissning. Definitivt ett dödsdömt märke vill jag dock hävda. Provkört en polestar 2 och kan inte förstå hur någon kan tänkas lägga 700 k på den. Ganska ful också om någon skulle fråga mig, vilket ingen gör men ändå.

håller med 100%. och för min egen del finns det ingen elbil jag kört som jag tyckt varit värt priset, inklusive tesla.

sorry för OT!

Sista köpdagen för tesla innan den inkluderas i S&P500. Aktien är upp över 680 procent sedan årsskiftet. Ska bli spännande o se vart det tar vägen efter det

Sista köpdagen för tesla innan den inkluderas i S&P500. Aktien är upp över 680 procent sedan årsskiftet. Ska bli spännande o se vart det tar vägen efter det
Total berg-o-dalbana sista timmen nu innan stängning iallafall. Man går från ena sekunden tro att de ska bomba för dagen, till att minuten senare ligga kraftigt plus. Svettigt när man har stort kapital där, men kul. :)

Köpte Penn national gaming för ca en vecka sedan endast pga att barstool sports är genier när det kommer till den nya generationens marknadsföring. PNG äger ca 35% av barstool som används som PR-maskin.
Tror det kan bli hur jävla bra som helst.
Upp 23% sedan köp, bonus är vd/grundare för barstool lägger upp väldigt roliga memevideos vid uppgång
@stoolpresidente

Jag har investerat i en ny fond i veckan, som är i precis i ett av de områden jag tycker är intressant - supply chain, utveckling osv för elektriska fordonsindustrin. Thematica Future Mobility Retl SEK. Precis som alla andra teknikfonder har den gått extremt bra sista året, men det avskräcker inte mig i detta läget.

Vad som däremot avskräcker är avgiften på Avanza som är hiskelig. Här tackar jag den som introducerade mig till SAVR här. Just denna fond är perfekt att ha på SAVR som har en mycket mer överkomlig avgift.

Jag har investerat i en ny fond i veckan, som är i precis i ett av de områden jag tycker är intressant - supply chain, utveckling osv för elektriska fordonsindustrin. Thematica Future Mobility Retl SEK. Precis som alla andra teknikfonder har den gått extremt bra sista året, men det avskräcker inte mig i detta läget.

Vad som däremot avskräcker är avgiften på Avanza som är hiskelig. Här tackar jag den som introducerade mig till SAVR här. Just denna fond är perfekt att ha på SAVR som har en mycket mer överkomlig avgift.
Ja, det var ju en jäkla skillnad. Nästan 5% på Avanza, måste ju vara något typ av rekord.

Någon mer än jag som har Crowdstrike, CRWD? Köptes på tanken om megatrenden att cybersäkerhet borde vara hett över lång tid. Fattar dock inte spiken på plus 10% i fredags. Läst något om hackerattack mot statliga myndigheter i USA så kanske det. Dessa håller jag hårt och länge. Just nu mitt största innehav men näst största är badbollen Nio som flyter upp hela tiden trots att jag säljer av när den drar uppåt.

Senast ändrad:
Någon mer än jag som har Crowdstrike, CRWD? Köptes på tanken om megatrenden att cybersäkerhet borde vara hett över lång tid. Fattar dock inte spiken på plus 10% i fredags. Läst något om hackerattack mot statliga myndigheter i USA så kanske det. Dessa håller jag hårt och länge. Just nu mitt största innehav men näst största är badbollen Nio som flyter upp hela tiden trots att jag säljer av när den drar uppåt.
Har gått ruskigt bra sista tiden ser ja, grattis!!

Tillbaka
Topp