• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Senast ändrad:
Funderar på att skicka in 20k på aktier istället för fonder. Någon som vill dela med sig av sin spåkula?

Generellt, köp före, efter årsskiftet eller spelar ingen roll?
Vart Nio. Ganska ny på börsen med fonder i 2år och första aktieköpet. Lite spännande är det allt, men tror nog inte jag orkar läsa på tillräckligt för att hoppa av och på. Får se vart det här tar vägen om ett kvartal eller så.

Mtp cyber Security
SolarWinds blev såklart slaktat. Men borde de inte repa sig? De är ju i en het bransch och tänker att de löser detta och folk glömmer?

Verkar bli rött idag i sthlm. Omx30 so far under 50d ma, så blir spännande att följa...

Köpte Penn national gaming för ca en vecka sedan endast pga att barstool sports är genier när det kommer till den nya generationens marknadsföring. PNG äger ca 35% av barstool som används som PR-maskin.
Tror det kan bli hur jävla bra som helst.

Dubblade mitt innehav idag, sista tiden har bara bekräftar vad jag trodde gällande marknadsföringsgeniet bakom barstool.

Extremt mycket uppmärksamhet både i nya medier och i gamla stormedier som t ex fox för sitt välgörenhetsarbete med att hjälpa småföretagare.

Senast ändrad:
Finns det något smidigt sätt flera olika personer kan äga en aktieportfölj ihop?

Förutsättningar:
  • ägande utan reavinstskatt som med ISK och KF
  • de olika ägarna skall kunna äga olika stor andel av hela portföljen
  • skall kunna hantera insättningar och uttag för de olika ägarna

I dagsläget sköter jag allt med fullmakter, och replikerar i princip samma aktieval till flera olika personer, men det blir inte riktigt bra, det är omständligt och den minsta portföljen har gått betydligt sämre än de andra, då jag inte köpt riktigt alla olika aktier till den pga att den är "för liten".

Det hela skall vara som en sorts privat fond.

Kanske kan man lösa det genom en aktiesparklubb?
kan man äga aktier genom ISK eller KF då?

Den här sidan rekommenderar Handelsbolag som äger KF
men inlägget känns mer som en idé, och inte ett beprövat exempel.

Någon som har några tips?

Har en vän som tidigare hade en aktiesparklubb med ett gäng barndomskompisar under många år, men de löste upp den för något år sedan pga en massa administrativa utmaningar som uppstod i samband med striktare penningtvättslagar.

Har ni bra tips på esg/miljöfokuserade fonder?

Köper själv Swedbank Robur Transition Energy och den går som en raket (det var en annan fond innan september så man kan inte kolla historik så långt bak). Vill köpa Seb energilagring 2 och seb vätgasteknik men hade hoppats på en dipp... om det kommer en köper jag även mer i Transition Energy som jag tyvärr har allt för liten del allokerat i...

Köper själv Swedbank Robur Transition Energy och den går som en raket (det var en annan fond innan september så man kan inte kolla historik så långt bak). Vill köpa Seb energilagring 2 och seb vätgasteknik men hade hoppats på en dipp... om det kommer en köper jag även mer i Transition Energy som jag tyvärr har allt för liten del allokerat i...
Handelsbanken hållbar energi

Kanon.

Handelsbanken hållbar energi

Kanon.
Tack. Typ samma som transition energy dock med högre avgift. Kolla top 10 holdings. Väldigt mycket samma bolag :)
Edit. Iofs en hel del olika också
20201223_221517.jpg
20201223_221459.jpg

Tack. Typ samma som transition energy dock med högre avgift. Kolla top 10 holdings. Väldigt mycket samma bolag :)
Edit. Iofs en hel del olika också
20201223_221517.jpg
20201223_221459.jpg
Det är lite skillnader på det stora hela. Swedbank har mycket större exponering mot Sverige, och HB större mot USA t ex.

De lär gå liknande men jag skulle nog föredra HBs exponering. Skillnaden i avgift är försumbar på 0,1%.

Ja det har du rätt i. Får komplettera med den. Tack!
Kolla in fonden jag skrev om på förra sidan här också. Thematica Future Mobility Retl SEK. Kan väl klassas som något av en miljöfond eftersom den satsar i bolag och supply chain för tillbehör och övergången till elfordon. Het marknad. Men köp isåfall inte på Ava eller nordnet för avgifterna är giftiga, utan Savr som har mer normal avgift på fonden.

Proethos. Spp Global Solutions, Handelsbanken hållbar.

Äger alla 3, blir lite dubbelägande. Vissa av aktierna återfinns även i Globalfonder. Tänkte rensa lite bland fonderna men inte hunnit.
Förvisso sålt av massa tech, sektorrotation och allt det där som det pratas om.
9717AA8B-A595-46F9-BF89-FF54ED4A30A9.png

Senast ändrad:
Har nu läst länge på denna intressanta tråd. Är det bara aktier som gäller här? Köpte Pandox och Etrion för småpengar som har gått riktigt bra. Men minst lika många som har gått dåligt😁

Någon som har tips på andra saker jag kan testa?

Är bara nyfiken och har tid över att experimentera!

Har en bit över 50 till att börja med.

Trevlig kväll!

Senast ändrad:
Efter några tillägg i form av HB hållbar energi, Proethos, Småbolag by Skoglund och Lannebo Teknik (tack denna tråd) ser vårt och barnens månadspar ut såhär. Blev lite hastigt och kanske inte optimal diversifiering men borde vara ok..
20201228_092126.jpg

Bolagets spar är på paus i hopp om en dipp då horisonten för de pengarna är lite kortare (inte 30 år som oss)...

Vg mina enga pengar åker allt i klockor och sånt... :D Skyller på att jag bara jobbat 4.5 år sedan plugget och vill njuta lite av att tjäna pengar... tur vi har gemensam ekonomi och det lössläppta levernet bara gäller för "fickpengarna" som är småsummor.

Nån veteran som kan lämna kommentar kring nedan fördelning:
Screenshot_20201228-103332_Avanza.jpg

Har större delen av mitt kapital placerat på Lysa, men har sedan i somras viktat om allt mer mot Avanza och aktier.

Gjorde en rejäl hacka på Nio (köpte på 16 USD tack vare KS, och sålde av merparten på 45), men där är planen att de kvarvarande ska säljas av till förmån för J&J.

Jag är även kluven till Volvo, då Industrivärden ligger ganska tungt i dem.

Tanken generellt annars är en vikt mot investmentbolag och högriskfonder. Vill dock köpa på mig lite aktier på banker - vet dock inte vilken/vilka.. Nån som har input här?

Sparhorisont lång, ca. 20 år.

Tillbaka
Topp