• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Tecknade faktiskt upp mig på 200 aktier i Attendo som börsintroduceras imorgon. Någon mer som gjorde samma sak? Ska bli spännande att se vad som händer :)

Vore kul att höra vad alla sitter med för aktieportföljer och har för fördelning mellan aktierna. Kan sammanställa min imorgon.

Då jag inte vet hur många Attendo-aktier jag blivit tilldelad förrän imorgon eller onsdag följer en sammanfattning utan dom här.
Min aktieportfölj i nuläget (procent är andel av portföljen):
Apple 8%
Castellum 6%
H&M 10%
Industrivärden 11%
Investor 11%
Johnson & Johnson 8%
Lundbergs 10%
Ratos 6%
Svenska Handelsbanken 8%
Swedbank 8%
Tesla 4%
DNB Global (Global index-fond) 10%

Försöker sprida riskerna utan att ha fler aktier än det går att hålla koll på. Mestadels stabila, trygga och lite halvtråkiga bolag. Min tidshorisont är 10 år+, så inga snabba klipp :)

Tecknade faktiskt upp mig på 200 aktier i Attendo som börsintroduceras imorgon. Någon mer som gjorde samma sak? Ska bli spännande att se vad som händer :)

Vore kul att höra vad alla sitter med för aktieportföljer och har för fördelning mellan aktierna. Kan sammanställa min imorgon.
Jag tittade lite på det men tecknade aldrig något.
Men det skall bli spännande att se hur det kommer att gå :)

Jag tittade lite på det men tecknade aldrig något.
Men det skall bli spännande att se hur det kommer att gå :)
Pratade med kundtjänst och jag verkar bara blivit tilldelad 100 aktier precis som de flesta andra. Tråkigt att det inte blev fler när aktien öppnade +40% men 2000 gratispengar är alltid gott :D

Då jag inte vet hur många Attendo-aktier jag blivit tilldelad förrän imorgon eller onsdag följer en sammanfattning utan dom här.
Min aktieportfölj i nuläget (procent är andel av portföljen):
Apple 8%
Castellum 6%
H&M 10%
Industrivärden 11%
Investor 11%
Johnson & Johnson 8%
Lundbergs 10%
Ratos 6%
Svenska Handelsbanken 8%
Swedbank 8%
Tesla 4%
DNB Global (Global index-fond) 10%

Försöker sprida riskerna utan att ha fler aktier än det går att hålla koll på. Mestadels stabila, trygga och lite halvtråkiga bolag. Min tidshorisont är 10 år+, så inga snabba klipp :)
Liknande inriktning här skulle jag säga. Följande aktier sitter och jäser på mitt aktiekonto och har gett ok utdelning under tiden:
Axfood, Castellum, Diös, Ericsson, H&M, Industrivärden, Intrum Justitia, Melker Schörling, NCC, Nokia, Skanska, Swedbank.

Såhär ser det ut hos mig

Skärmavbild 2015-12-01 kl. 18.59.03.png

Ett företag som håller på med "få handskrivna saker digitalt in på datorn." Det var popuärt på 90-talet, men nu för tiden så känns det som att tryckskärmar passar bättre för den stora massan. Dock kanske det finns en nisch-marknad för... typ advokater. Men det betyder ju egentligen inget för aktiens eventuella köpvärde.

Vad tror du om Anoto i framtiden och på lång sikt? Ägt dem ett tag nu och de står mest och stampar tkr jag.

Ja endel stampande blir det. Men jag har en förmåga att gå ur företag just av den anledningen, vilket jag inte tänkte göra med Anoto. Köpte på mig Sensys för lite mer än 1.5 år sedan och sålde av för 1.17 för att den också bara låg och stampade mellan 1.10-1.20. Nu ligger den på 3-4 kronor.

Vad tros egentligen om Fingerprint över, säg, kommande kvartal eller så?

Jag har grämt mig att jag aldrig köpt FPC (har aldrig hållit på med värdepapper alls, om jag ska vara ärlig) i omgångar.
Första gången jag hörde talas om dem var på ett forum som inte heller har någonting med aktier att göra. Då stod den i ~24kr. Jag orkade inte sätta mig in i aktien (och hade väl kanske inte heller pengar att lägga, då vi precis köpt hus), utan följde tråden på forumet lite sporadiskt.
Andra gången det på nytt pratades om FPC så stod den i ~200kr. Då fanns pengarna, men jag orkade fortfarande inte sätta mig in i aktien - och tänkte dessutom typ "den har ökat med nästan 10 gånger sedan jag först fick nys om den, varför skulle den gå upp mer".
Samma sak när den, bara för några veckor sedan, stod i ~400kr.
Gôtt mos.

Nåväl. Nu finns lite pengar och jag tänkte att faktiskt ta steget.
Har jag (numera) rätt i att tänka att Fingerprint inte kommer att utvecklas våldsamt positivt över den närmsta tiden? Eller kommer jag bara att gräma mig en fjärde gång att jag inte gick in?
Det kommer att komma lite husrenovering om ca 4 månader, så det hade varit bra om man redan då kunde plockat ut lite pengar - även om det inte är nödvändigt.

Jag kommer att sätta mig mer i företaget, detta får anses vara en första trevare (pengarna verkade ändå behöva en dag på sig innan de nådde Avanza). Inbillar mig att det finns en hel del kunskap i ämnet, här på forumet.

Andra tips att läsa på om uppskattas (givetvis) också!

Jag har grämt mig att jag aldrig köpt FPC (har aldrig hållit på med värdepapper alls, om jag ska vara ärlig) i omgångar.
Första gången jag hörde talas om dem var på ett forum som inte heller har någonting med aktier att göra. Då stod den i ~24kr. Jag orkade inte sätta mig in i aktien (och hade väl kanske inte heller pengar att lägga, då vi precis köpt hus), utan följde tråden på forumet lite sporadiskt.
Andra gången det på nytt pratades om FPC så stod den i ~200kr. Då fanns pengarna, men jag orkade fortfarande inte sätta mig in i aktien - och tänkte dessutom typ "den har ökat med nästan 10 gånger sedan jag först fick nys om den, varför skulle den gå upp mer".
Gôtt mos.

Har jag (numera) rätt i att tänka att Fingerprint inte kommer att utvecklas våldsamt positivt över den närmsta tiden? Eller kommer jag bara att gräma mig en fjärde gång att jag inte gick in?
Det kommer att komma lite husrenovering om ca 4 månader, så det hade varit bra om man redan då kunde plockat ut lite pengar - även om det inte är nödvändigt.

Jag kommer att sätta mig mer i företaget, detta får anses vara en första trevare (pengarna verkade ändå behöva en dag på sig innan de nådde Avanza). Inbillar mig att det finns en hel del kunskap i ämnet, här på forumet.

Jag köpte nya fpc aktier på 605 och 610 kr, resten är historia ;)

Läs gärna analyserna från denna användare, han har koll!
https://www.avanza.se/placera/forum/inlagg-anvandare.49144.html

Gôtt mos.

Vad väger tyngst?
a) Gå in i FPC och tugga mer på naglarna ju närmare husrenoveringen du kommer, känna lyckan av att se aktien gå upp för att sedan casha in en vinst
b) Gå in i FPC och tugga mer på naglarna ju närmare husrenoveringen du kommer, känna oron i magen av att se aktien gå ner och börja fundera på om du skall dra dig ur och förklara för familjen att pengarna har minskat
c) Strunta i FPC och fokusera på husrenoveringen för att göra familjen glad?

Frågar du mig så skall aldrig aktier handlas såvida du inte är beredd att förlora pengarna. Och aldrig köpa aktier för pengar som du behöver om 4 månader. Köp en triss-lott, en flaska vin och sätt er och planera för renoveringen istället.

Problemet är
Vad väger tyngst?
a) Gå in i FPC och tugga mer på naglarna ju närmare husrenoveringen du kommer, känna lyckan av att se aktien gå upp för att sedan casha in en vinst
b) Gå in i FPC och tugga mer på naglarna ju närmare husrenoveringen du kommer, känna oron i magen av att se aktien gå ner och börja fundera på om du skall dra dig ur och förklara för familjen att pengarna har minskat
c) Strunta i FPC och fokusera på husrenoveringen för att göra familjen glad?

Frågar du mig så skall aldrig aktier handlas såvida du inte är beredd att förlora pengarna. Och aldrig köpa aktier för pengar som du behöver om 4 månader. Köp en triss-lott, en flaska vin och sätt er och planera för renoveringen istället.
Vettigt skrivet. Tyvärr är nog risken stor att du drabbas av magsår av en så kortsiktig satsning.

Gôtt mos.

Jag sällar mig till kören av människor som avråder från kortsiktig spekulation för pengar som man ev kan komma att behöva.

Därutöver vaknar ju frågor som:
- Kan du värdera FP? Om inte, hur vet du då vad du köper?
- Har du någon som helst edge/informationsövertag gentemot andra investerare, eller är det stor risk att du blir sist ut genom dörren vid en eventuell nedgång?
- Hur mycket av ditt kapital tänker du ev investera? Det är skillnad på att köpa för en spottstyver (2-3000) och att gå all in med frihetsfonden (sjusiffrigt).

Tillbaka
Topp