• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Vad väger tyngst?
a) Gå in i FPC och tugga mer på naglarna ju närmare husrenoveringen du kommer, känna lyckan av att se aktien gå upp för att sedan casha in en vinst
b) Gå in i FPC och tugga mer på naglarna ju närmare husrenoveringen du kommer, känna oron i magen av att se aktien gå ner och börja fundera på om du skall dra dig ur och förklara för familjen att pengarna har minskat
c) Strunta i FPC och fokusera på husrenoveringen för att göra familjen glad?

Frågar du mig så skall aldrig aktier handlas såvida du inte är beredd att förlora pengarna. Och aldrig köpa aktier för pengar som du behöver om 4 månader. Köp en triss-lott, en flaska vin och sätt er och planera för renoveringen istället.

Point taken, antar jag.
Problemet består väl i att jag idag får magsår över att se den gå upp, upp, upp och upp. ;)

Det handlar om en relativt liten summa (25k). Tänker inte gå in och spekulera (eventuellt bort) alla pengar som är undanstoppade till renoveringen. Allting är, på alla sätt och vis saktionerat, hemmavid.
Jag får aldrig tummarna loss att göra detta, så tanken var att försöka få hyfsad hävstång på de tjugofem som stoppas in.
I bästa fall går det så pass bra att jag tar ut de tjugofem när det är dags för renovering och har fortfarande kvar någon liten (men ändå så att det känns lite lönt) summa i depån.
I värsta fall tar vi lite höjd för att allting skulle gå precis käpprätt åt helvete och sparar ihop pengarna under tiden som är kvar innan renoveringen.

Jag har varit i fing till och från ett tag
4 månader går fort och det är rejäla svängningar
Jag har allt från - 70 % till rätt högt + %
Är det viktiga pengar så avstå :)

Point taken, antar jag.
Problemet består väl i att jag idag får magsår över att se den gå upp, upp, upp och upp. ;)

Det handlar om en relativt liten summa (25k). Tänker inte gå in och spekulera (eventuellt bort) alla pengar som är undanstoppade till renoveringen. Allting är, på alla sätt och vis saktionerat, hemmavid.
Jag får aldrig tummarna loss att göra detta, så tanken var att försöka få hyfsad hävstång på de tjugofem som stoppas in.
I bästa fall går det så pass bra att jag tar ut de tjugofem när det är dags för renovering och har fortfarande kvar någon liten (men ändå så att det känns lite lönt) summa i depån.
I värsta fall tar vi lite höjd för att allting skulle gå precis käpprätt åt helvete och sparar ihop pengarna under tiden som är kvar innan renoveringen.
Kan du/ni spara ihop 25k på fyra månader så är väl ekonomin hyfsad oavsett hur det går med FPC, så vill du spela med pengarna så kör på. Så länge som du förstår vad du gör så är jag nöjd :D

Kan du/ni spara ihop 25k på fyra månader så är väl ekonomin hyfsad oavsett hur det går med FPC, så vill du spela med pengarna så kör på. Så länge som du förstår vad du gör så är jag nöjd :D

Jodå, vi har okej inkomster båda två (och har valt att inte bo i Stockholm, så precis alla av dessa pengar går inte till boende ;)), så att stoppa undan dessa pengar för säkerhets skull är inga bekymmer.

Klantade mig när jag gjorde ursprungligt inlägg. Vad jag borde skrivit... "Jo, jag har tjugofemtusen som ligger och skräpar. Kommer eventuellt att stoppa in dessa i FPC - verkar det som en sund plan?"

Man skulle kunna tro att jag är helt ny på det här med forum.
Men tack för omtanken, så klart! :)

Jodå, vi har okej inkomster båda två (och har valt att inte bo i Stockholm, så precis alla av dessa pengar går inte till boende ;)), så att stoppa undan dessa pengar för säkerhets skull är inga bekymmer.

Klantade mig när jag gjorde ursprungligt inlägg. Vad jag borde skrivit... "Jo, jag har tjugofemtusen som ligger och skräpar. Kommer eventuellt att stoppa in dessa i FPC - verkar det som en sund plan?"

Man skulle kunna tro att jag är helt ny på det här med forum.
Men tack för omtanken, så klart! :)

Utan att garantera ett skit,
Inför prognos den 9 så kan det (tror jag) svänga både upp och ner
Kan vara värt en chansning om du vågar

Point taken, antar jag.

Jag förstår precis känslan hos dig. Gjorde ju samma sak, fnös åt aktien och tänkte att den troligtvis har en stor nedgång att vänta. Investerade istället i andra skitaktier som jag knappt tjänat något på. Gick in ganska nyligen med en summa på fpc och visst, än så länge har det ju ökat lite. Men inte flerdubblat sig som det hade gjort om man hade gått in tidigare.
Men man lär sig ju alltid något i slutändan. Vi vet ju inte heller hur det kommer gå för fpc, finns ju ingen garanti för att den ska fortsätta öka även om det ser ut så just nu.

Jag tror fortfarande att när/om fpc blir en erkänd aktie/bolag så kommer svängningarna bli mindre
FPC kommer med automatik att bli en större del av många svenskar liv, vare sig vi vill det eller inte. När de kommer in i OMXS30-indexet så kommer flertalet stora förvaltare tvingas ta in dem i portföljen, med minskad free float och reducerad volatilitet som konskevens.
Läge att börja placera om sin ITP för att minimera exponeringen mot detta förhoppningsbolag kanske.

FPC kommer med automatik att bli en större del av många svenskar liv, vare sig vi vill det eller inte. När de kommer in i OMXS30-indexet så kommer flertalet stora förvaltare tvingas ta in dem i portföljen, med minskad free float och reducerad volatilitet som konskevens.
Läge att börja placera om sin ITP för att minimera exponeringen mot detta förhoppningsbolag kanske.

När fonderna måste köpa (och säljer kanske inte lika frekvent) så bör det kortsiktigt trycka upp priset? Finns inte så många aktier så en split kanske är lägligt ?

När fonderna måste köpa (och säljer kanske inte lika frekvent) så bör det kortsiktigt trycka upp priset? Finns inte så många aktier så en split kanske är lägligt ?
Det är många som dragit den slutsatsen. Frågan är väl mest hur mycket som är inprisat I kursen redan.

Ja det är omöjligt att veta
Personligen spelar det ingen större roll då jag inte tradar i aktien utan låter det ligga
Gott. Vi får väl hoppas att uppgången fortsätter ända till himlen. Men det kan bli trångt i utgången om det kommer negativa nyheter.

Tillbaka
Topp