Vad väger tyngst?
a) Gå in i FPC och tugga mer på naglarna ju närmare husrenoveringen du kommer, känna lyckan av att se aktien gå upp för att sedan casha in en vinst
b) Gå in i FPC och tugga mer på naglarna ju närmare husrenoveringen du kommer, känna oron i magen av att se aktien gå ner och börja fundera på om du skall dra dig ur och förklara för familjen att pengarna har minskat
c) Strunta i FPC och fokusera på husrenoveringen för att göra familjen glad?
Frågar du mig så skall aldrig aktier handlas såvida du inte är beredd att förlora pengarna. Och aldrig köpa aktier för pengar som du behöver om 4 månader. Köp en triss-lott, en flaska vin och sätt er och planera för renoveringen istället.
Point taken, antar jag.
Problemet består väl i att jag idag får magsår över att se den gå upp, upp, upp och upp.
Det handlar om en relativt liten summa (25k). Tänker inte gå in och spekulera (eventuellt bort) alla pengar som är undanstoppade till renoveringen. Allting är, på alla sätt och vis saktionerat, hemmavid.
Jag får aldrig tummarna loss att göra detta, så tanken var att försöka få hyfsad hävstång på de tjugofem som stoppas in.
I bästa fall går det så pass bra att jag tar ut de tjugofem när det är dags för renovering och har fortfarande kvar någon liten (men ändå så att det känns lite lönt) summa i depån.
I värsta fall tar vi lite höjd för att allting skulle gå precis käpprätt åt helvete och sparar ihop pengarna under tiden som är kvar innan renoveringen.