• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Fonden ”Handelsbanken Hållbar Energi” har ju gått som tåget på slutet. Mitt största fondinnehav just nu. Köpte den i höstas och uppgången ser ut att hålla i sig. Har ju spöat de flesta fonderna nu på slutet.

gick in för drygt 2 veckor sen. timingen verkar vara bra, de ska väl mer eller mindre dra igång distributionen på allvar under första halvan av q1
De verkar ju ha ett intressant case, har precis letat efter något roligt att köpa. Har ingen läkemedelsaktie i portföljen ännu, kanske blir en chanspost i denna.

De verkar ju ha ett intressant case, har precis letat efter något roligt att köpa. Har ingen läkemedelsaktie i portföljen ännu, kanske blir en chanspost i denna.
Lite så jag tänkte också. Ville ha något "billigt", smått okänt, starka ägare och lansering runt hörnet. Calmark passar nog bra - får vi hoppas :)

Läs mer här:

Efter att läst ovan intervju och mer om företaget OCH ägarlistan gör detta mig väldigt intresserad att investera. FA starkt, även TA.

Plockade in en liten post då det verkade spännande. Äger idag bara Lumito som är medtech så känns som en bra idé att ha ett till. Tack för tipset!

Plockade in en liten post då det verkade spännande. Äger idag bara Lumito som är medtech så känns som en bra idé att ha ett till. Tack för tipset!
Då är vi två, ska bli spännande att följa. Kanske kan man få vara med från "start" för en gångs skull..

Rekommenderade Bambuser till min far som ville ha en med framtiden framför sig och ganska stor risk. Han köpte in sig under 9kr här för 2-3 månader sen och jag lät bli att köpa, don't ask me why......känns sådär just nu faktiskt när aktien står i över 17kr efter bara 3 månader.

Jag tänkte bara fråga om vad ni tror om denna fond laguppställning inför 2021?

ISK
Världen/usa
spp global 35%
Jpm us small cap 10%
öhman etisk emerging market 10%

Asien
Robur acess asien 10%

Europa
AMF Europa 5%

Sverige / Teknik
Consensus småbolag 5%
Tin ny teknik 7,5%
spiltan investmentbolag 7,5%
SHB hållbar energi 5%

Råvaror
BGF Gold 5%

PPM

Öhman Etisk Emerging Markets A
Fondnr: 295857
10 %
SPP Global Solutions A
Fondnr: 184119
30 %
BlackRock - World Technology A2
Fondnr: 446088
15 %
Evli Sverige Småbolag
Fondnr: 420463
10 %
Handelsbanken Hållbar Energi A1
Fondnr: 687509
35 %
Totalt100 %

Har exeptionellt lite pengar både över och i sparandet , dock endel i PPM, men min tanke är att lägga ISK sparandet i ca 60% enligt ovan och 40% i en mer lekbetonad portfölj med "det som känns bra för stunden" och till och med kliva ur ibland, och sen givetvis ha 5-10% på bankkontot som buffert

Skönt också att slippa rena aktier speciellt när jag har så lågt kapital, visst i framtiden så kanske det kan va aktuellt, men anser att fonder och med lutning åt index/world wide är bra..

Senast ändrad:
Jag tänkte bara fråga om vad ni tror om denna laguppställning inför 2021?

ISK
Världen/usa
spp global 35%
Jpm us small cap 10%

Asien
Robur acess asien 10%

Europa
AMF Europa 5%

Sverige / Teknik
Consensus småbolag 5%
Tin ny teknik 7,5%
SHB hållbar energi 5%

Råvaror
BGF Gold 5%

PPM

10 %
SPP Global Solutions A
30 %
15 %
Evli Sverige Småbolag
10 %
35 %
Totalt100 %

Rent spontant så tänker jag bara välj de billigaste fonderna i sin kategori. Det viktigaste är att förmå att inte röra pengarna på 5-10 år och bara pumpa in. De där fonderna kommer gå upp om börsen går upp, men de är inte billigast. Generellt bra spridning men överlapp mellan Asien-fonden och emerging markets, kanske någon mer. Robur har en stor 10% post mot Indien som är intressant, därför hade jag nog valt den istället för Öhman. Dessutom är den betydligt billigare.
Kör hårt! (hade skippat råvaror också, go aktier)

Jag tänkte bara fråga om vad ni tror om denna fond laguppställning inför 2021?

ISK
Världen/usa
spp global 35%
Jpm us small cap 10%

Asien
Robur acess asien 10%

Europa
AMF Europa 5%

Sverige / Teknik
Consensus småbolag 5%
Tin ny teknik 7,5%
SHB hållbar energi 5%

Råvaror
BGF Gold 5%

PPM

10 %
SPP Global Solutions A
30 %
15 %
Evli Sverige Småbolag
10 %
35 %
Totalt100 %

Har exeptionellt lite pengar både över och i sparandet , dock endel i PPM, men min tanke är att lägga ISK sparandet i ca 60% enligt ovan och 40% i en mer lekbetonad portfölj med "det som känns bra för stunden" och till och med kliva ur ibland, och sen givetvis ha 5-10% på bankkontot som buffert

Skönt också att slippa rena aktier speciellt när jag har så lågt kapital, visst i framtiden så kanske det kan va aktuellt, men anser att fonder och med lutning åt index/world wide är bra..
Rent spontant så tänker jag bara välj de billigaste fonderna i sin kategori. Det viktigaste är att förmå att inte röra pengarna på 5-10 år och bara pumpa in. De där fonderna kommer gå upp om börsen går upp, men de är inte billigast. Generellt bra spridning men överlapp mellan Asien-fonden och emerging markets, kanske någon mer. Robur har en stor 10% post mot Indien som är intressant, därför hade jag nog valt den istället för Öhman. Dessutom är den betydligt billigare.
Kör hårt! (hade skippat råvaror också, go aktier)
Du verkar hyffsat aktiv i ditt val av fonder så jag håller inte alla med om att du bör välja de billigaste fonderna. Av samma anledning som det inte är självklart att välja den billigaste bilen, klockan, lägenheten....
Välj bra aktivt förvaltade fonder som ger dig ett mervärde för sin avgift. Kolla över en gång om året att de fortfarande är värda avgiften.
Ser ut som en rätt vettig samling fonder. Du har rätt mycket högre risk i PPM men det antar jag är avsiktligt.

Du verkar hyffsat aktiv i ditt val av fonder så jag håller inte alla med om att du bör välja de billigaste fonderna. Av samma anledning som det inte är självklart att välja den billigaste bilen, klockan, lägenheten....
Välj bra aktivt förvaltade fonder som ger dig ett mervärde för sin avgift. Kolla över en gång om året att de fortfarande är värda avgiften.
Ser ut som en rätt vettig samling fonder. Du har rätt mycket högre risk i PPM men det antar jag är avsiktligt.
Intressant reflektion ja, jo ISK fonderna är ju mer genomarbetade och har haft dem under året medans PPM är mer hafsigt ihopsatt just nu, men man får ju max välja 5 fonder också så gör det trixigt

men tanken med mitt PPM val är följande:
SPP Global, Öhman emerging markets och, Evli Sverige småbolag utgör 50% och ska vara en stabil bas, och de 2 andra Hållbar energi och en teknik fond utgör 50% och den halvan 50% kan jag mer "leka med" och ev omfördela och byta ut vad det lider...

Nu när årets sista handelsdag har passerats så vore det ju lite kul att se hur det har gått för folket i år. Avanza skickade ju dessutom ut en årssammanfattning dagen till ära!

Mycket tech och investmentbolag för egen del, kommer ligga kvar så framöver också. Generellt köper jag och bara behåller och tänker fortsätta på den banan.

För egen del har det gått klart över förväntan och jag är såklart mycket nöjd med året som gått:
Avanza.jpg

Hur ser det ut för er andra?

Nu när årets sista handelsdag har passerats så vore det ju lite kul att se hur det har gått för folket i år. Avanza skickade ju dessutom ut en årssammanfattning dagen till ära!

Mycket tech och investmentbolag för egen del, kommer ligga kvar så framöver också. Generellt köper jag och bara behåller och tänker fortsätta på den banan.

För egen del har det gått klart över förväntan och jag är såklart mycket nöjd med året som gått:
Avanza.jpg

Hur ser det ut för er andra?
Hur får man upp det där roliga?

Tillbaka
Topp