• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Har 3 st bolag som är mina stora sänken sen jag började. Men känner att det är 2 bolag jag tror på och som kommer växa vidare, det ena ordentligt och det andra långsamt.

Någon annan som sitter på surdegar som ni vill rensa ut för att få ett snyggare gränssnitt men låter bli?

Bolagen för mig är:

Embracer: -33%
AT&T: -30%
Goobit Group: -66%

Jag har en liten skitpost i Aurora Cannabis som gått -91,88% som får ligga kvar som en påminnelse om att inte köpa dum skit.
Sen har jag en annan liten post i SAAB som gått -39,47% som får ligga för jag haft lite koppling till företaget och vill se hur det går, men det är inget jag tror på / vill investera mer i.

Annars är jag inte ett så stort fan av att sitta och vänta på en vändning i en aktie, föredrar att äga aktier som det redan går bra för.

Just nu är jag glad att jag sålde av diverse poster i går, Thunderful bla, och köpte mer SBB.
För 34:e gången är planen att ha färre innehav men om några månader sitter man väl där med en jäkla massa 😁

Det tyckte jag i maj typ... min sämsta investering nånsin om jag ser på det nu. Borde vara dags att det går uppåt nu ändå tycker jag.

Har 3 st bolag som är mina stora sänken sen jag började. Men känner att det är 2 bolag jag tror på och som kommer växa vidare, det ena ordentligt och det andra långsamt.

Någon annan som sitter på surdegar som ni vill rensa ut för att få ett snyggare gränssnitt men låter bli?

Bolagen för mig är:

Jag hade massa spridda skurar av olika aktier som jag sålde av då jag inte riktigt visste jag vad höll på med.

Kollade runt lite och såg att embracer var stora och även ägdes av många större fonder. Köpte först 100st på 105 och sedan 100st till på 110 och kändes skönt att ta lagt ihop allting smått i en mer stabil aktie. Ligger minus 25% just nu. Ingen förmögenhet men helt klart fel läge att köpa in sig på.

Bolagen för mig är:

Har nämnt Transtema tidigare i tråden. Trots att den var upp runt 200% på ett år, har jag för mig, låg jag back.
Sålde av på vägen upp och behöll en liten post när den passerat mitt GAV. Nu är jag upp 30-40% på den så ibland lönar det sig att ha kvar.

För en som är sugen på att lära sig mer om att värdera aktier, exempelvis genom teknisk analys, vilka källor har ni att rekommendera? Finns ju en uppsjö av innehåll på exempelvis YouTube, men har ni någon specifik kanal som ni skulle rekommendera?

Och vilka andra källor har ni att föreslå för en som vill lära sig mer om aktiehandel generellt? Är öppen för alla sorters kanaler/medier, oavsett om det är böcker, poddar eller annat.

Många tack för tips!

För en som är sugen på att lära sig mer om att värdera aktier, exempelvis genom teknisk analys, vilka källor har ni att rekommendera? Finns ju en uppsjö av innehåll på exempelvis YouTube, men har ni någon specifik kanal som ni skulle rekommendera?

Och vilka andra källor har ni att föreslå för en som vill lära sig mer om aktiehandel generellt? Är öppen för alla sorters kanaler/medier, oavsett om det är böcker, poddar eller annat.

Många tack för tips!

Hej,

Är verkligen inget ess själv, men kan varmt rekommendera Jonas Bernhardssons "Investeraren".

Bolagen för mig är:

Bara rensa och skäms inte, alla investeringar man gör faller inte ut väl!
Ta dom pengarna och återinvestera i något du tror på eller något företag som redan bevisat sig genom stabila år/decennier.

Köpte Onco på 170 men sålde utav tidigt på runt 160kr då jag trodde att den skulle sticka. Där kom man ju undan bra. Ser nu att Onco är upp 50% idag, upp från 4 till 6kr.
Sålde lite fonder idag som gått dåligt och dessa ska nu in i något kul.

Som jag tidigare sagt så hoppade jag på börsen under sommaren med köp av Stora, Embracer och Ericsson (synnerligen dålig timing). Men idag såg det lite bättre ut med posterna jag köpt efter sommaren; SBB, Transtema och Fastator. Hoppas bara att de andra gör en vändning också.

0AB924C0-A7E3-42DF-8125-2475423CA414.jpeg

Bra dag! Det lönade sig att sälja av skräp och köpa mycket SBB på varje -1-3% dag

Många tack för tips!
Jag skulle rekommendera att gå igenom Swedbanks Aktiellt-sidor, se länken till deras utbildningar online.

De har även ett TA-brev som går ut ungefär en gång i veckan och där kan man få bra tips på vad de kollar på:

Ingemar Carlsson är en TA-analytiker med lång erfarenhet och har bra marknadsbrev och utbildningar. Han brukar köra onlineutbildningar och har han ingen på gång kan man säkert köpa grundutbildningarna på inspelning och plöja igenom på egen hand.

På investing.com kan du skapa konto och börja labba själv. Med MA, trendlinjer och Stochastic-indikatorn kommer man rätt långt:

Exempel på TA-graf på gratisversionen av Investing:

Hoppas du fått lite matnyttigt att komma vidare med/Svenne

Jag skulle rekommendera att gå igenom Swedbanks Aktiellt-sidor, se länken till deras utbildningar online.

De har även ett TA-brev som går ut ungefär en gång i veckan och där kan man få bra tips på vad de kollar på:

Ingemar Carlsson är en TA-analytiker med lång erfarenhet och har bra marknadsbrev och utbildningar. Han brukar köra onlineutbildningar och har han ingen på gång kan man säkert köpa grundutbildningarna på inspelning och plöja igenom på egen hand.

På investing.com kan du skapa konto och börja labba själv. Med MA, trendlinjer och Stochastic-indikatorn kommer man rätt långt:

Exempel på TA-graf på gratisversionen av Investing:

Hoppas du fått lite matnyttigt att komma vidare med/Svenne
Wow! Enormt stort tack för de många tipsen. Nu har jag definitivt mer än tillräckligt för att sätta igång och gräva ner mig ordentligt. Tack!

Bolagen för mig är:

Lika bra att sälja och lägga i något annat, men behålla bevakning, då kan du gå in igen när du känner att det vänder. Då kan pengarna jobba sig uppåt under tiden.

Jag har varit inne i Topright Nordic länge och stoppade in massor av pengar sommaren 20, den skulle ju upp 40% vilket istället blev ner ca 40 % innan jag till slut lämnade helt. De pengarna växte till sig igen i annat. Nu gissar jag att det är dax att gå in igen lite försiktigt.

Annars är det Sivers som är min surdeg på -25%, eller köpläge som jag (självbedrägligt) väljer att kalla det :)

Nyss hade du stenkoll ju

Bolagen för mig är:

Bara rensa och skäms inte, alla investeringar man gör faller inte ut väl!
Ta dom pengarna och återinvestera i något du tror på eller något företag som redan bevisat sig genom stabila år/decennier.
Hej igen @vaniljglass jag ber om ursäkt för att jag blev något av en guru för dig, det var inte min avsikt. Jag trodde bara att jag återgav min åsikt i frågorna som BurnAllTheBabies och Salesmayne t ex tagit upp tidigare i tråden. Inga sanningar, bara mina funderingar i frågan, illustrerad med ett exempel från min vardag.
Ha en fin dag och trevlig helg!

Vad tänker ni om Sinch? Rimligt att gå in nu igen efter raset?
Ingen dålig rapport imo.
Jag köpte på mig efter rapporten och lite ytterligare när den fortsatte ner. Tycker fortfarande verksamheten ser bra ut och tror det är en överreaktion. Betsson och Sinch är mina nuvarande två lite mer riskfyllda placeringar som jag tror kommer bli bra på kortare sikt (6-12 månader). Känns som marknaden varit lite orimligt pessimistisk till dessa två.

Jag köpte på mig efter rapporten och lite ytterligare när den fortsatte ner. Tycker fortfarande verksamheten ser bra ut och tror det är en överreaktion. Betsson och Sinch är mina nuvarande två lite mer riskfyllda placeringar som jag tror kommer bli bra på kortare sikt (6-12 månader). Känns som marknaden varit lite orimligt pessimistisk till dessa två.
Jag gick också in igen, mitt minsta innehav men tror ändå det kan bli något bra av det :)

• Like
Reactions: LS
Jag ar val bade skitgammal och skittrakig plus stock-konservativ...

1.Ag ditt boende ( ja det ar ok med bolan )
2.Betala av alla dyra konsumtionslan
3.Se till att ha tillrackligt med kontanter pa ditt konto innan du borjar leka med aktier/fonder/andra investeringar.
4.Kop det DU tror pa oavsett vad Internetspoken,Aktiemoguler,Saljare fran banken.Okant lost folk,rader dig att gora med dina pengar
5.Gar det upp och ner sa behover du inte salja. Stang av datorn,klipp graset,at middag,ta en pilsner,ga pa promenad...
6.Nu kan du sova gott om natten.

Jag ar val bade skitgammal och skittrakig plus stock-konservativ...

1.Ag ditt boende ( ja det ar ok med bolan )
2.Betala av alla dyra konsumtionslan
3.Se till att ha tillrackligt med kontanter pa ditt konto innan du borjar leka med aktier/fonder/andra investeringar.
4.Kop det DU tror pa oavsett vad Internetspoken,Aktiemoguler,Saljare fran banken.Okant lost folk,rader dig att gora med dina pengar
5.Gar det upp och ner sa behover du inte salja. Stang av datorn,klipp graset,at middag,ta en pilsner,ga pa promenad...
6.Nu kan du sova gott om natten.
Jag älskar ditt aktietips "ta en pilsner"! Om man är långsiktig måste det vara ett av de bättre råden, och man blir glad också🍻

Jag älskar ditt aktietips "ta en pilsner"! Om man är långsiktig måste det vara ett av de bättre råden, och man blir glad också🍻
Sitter man och foljer kurserna varje dag blir man galen.
Jo ska man tjana max sa ar det val kop&salj hela dagen lang fem dagar i veckan...men da ar det ens enda jobb.

For de flesta av oss som inte har private banking eller mycket ledig tid sa satter man ju av en eller flera tusenlappar i manaden i olika fonder/aktier och sedan sa rullar det pa likadant.
Kollar man varje manad eller sa brukar det val inte bli mer,och har man tidshorisont pa 5-10ar eller mer sa kan det val kvitta.

Hittills sa har marknaden alltid aterhamtat sig efter varenda javla krasch. Corona var val 40%nanting ner och nu 18manader senare sa ar vi hogre an vi nagonsin varit i varldshistorien......och forutom att vi alla dor i virus eller Rolex blir iskalla sa lar det rulla pa....

Har man da foljt mina 4 forsta rad sa kan man agna sig at nummer 5 och 6. Och om allt gar at helvete......lar det sista man bryr sig om vara just aktier.
20170224_151458.jpg

Senast ändrad:
Hur många av er kör på krypto certen på Avanza?

Hur stor procentuell del utgör dessa av er portfölj?

Personligen har jag alla certen (utgör ca 7% av portföljen) men har sålt av det mesta i Cardano, behöll endast 15k, då den går trögt. Resten flyger ju som ni säkerligen sett om ni har dom. Utöver SBB och Hexatronic är detta raketerna i år!

Trevlig kväll

Senast ändrad:
Hur många av er kör på krypto certen på Avanza?

Hur stor procentuell del utgör detta av er portfölj?

Personligen har jag alla certen (utgör ca 7% av portföljen) men har sålt av det mesta i Cardano, behöll endast 15k, då den går trögt. Resten flyger ju som ni säkerligen sett om ni har dom. Utöver SBB och Hexatronic är detta raketerna i år!

Trevlig kväll
Jag sitter på väääääldigt små poster av Valours cert i Bitcoin, Polkadot och Solana (där den sistnämnda utgör en klar majoritet). :)

Tillbaka
Topp