• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Har varit väldigt inaktiv hela året.
Screenshot_20211230-154014_Samsung Internet.jpg

Egentligen borde man bara sluta köpa aktier och köpa enbart indexfonder istället. Skulle sannolikt få bättre avkastning och få mer tid till annat

1640874493534.png

Hur har det gått för er i år?
Köper bara breda fonder och extremt diversifierad så inte konstigt att jag hamnar mellan OMX och DJ
0AC9916C-3D8F-40B6-AF5E-34FFB8B6DE43.jpeg

ändå lite intressant att snittet är så pass mkt sämre än de breda indexen, tyder ju verkligen på att de flesta hade gynnats av att just köpa indexfonder istället.

Senast ändrad:
+30,00%, har ungefär 75% aktiefonder, 20% cash på räntekonto och 5% aktier i fastigheter, finans och en viss svensk lastbilstillverkare på västkusten.

Jag är överviktad mot svenska marknaden. Detta kommer jag eventuellt justera under kommande år.

24%… Egentligen fantastiskt men lyckan är relativ. Två saker påverkade mest negativt. Först att jag klev av Hexatronic alldeles för tidigt och sedan att jag frångick min plan och köpte aktier i bolag som inte gör vinst. Nåväl… Snart ett nytt år med nya möjligheter.
Mina bästa investeringar i reda värdeökningar har varit Lindab, Latour och Hexatronic i den ordningen.

Det har gått som index... :D

Gjort ett par "roliga" trades med lekpengar men de riktiga investeringarna ligger i tråkfonder. Hade 4 fonder i början av året men slimmat ned till 70% SHB Global Index Criteria och 30% XACT Norden Högutdelande för aktiedelen och är rätt nöjd med det. Räntor skippar jag tills vidare och kör sparkonto för den delen istället.

Egentligen borde man bara sluta köpa aktier och köpa enbart indexfonder istället. Skulle sannolikt få bättre avkastning och få mer tid till annat

1640874493534.png

Efter i år känner jag faktiskt nästan samma sak för första gången, åkt på alldeles för mycket smällar i mina tillväxtbolag. Det är ju så att man blir kränkt när man ser att Investor levererat 60% i år 😄

Ha ha +0,14% på Avanza, det beror mest på att jag köpt en jäkla massa TO i CTM som jag är back på. Det fixar till sig under 2022. Det ser bättre ut på kontot på Swedbank. Det är lite dåligt att man inte kan se utvecklingen per år där. Men ligger nog mellan 40-45% där trots en jäkla dipp i november där halva vinsten rök.

Det ar kul nar det gar bra for folk,speciellt dom man "kanner"

Men det ar ju forst den dag som pengarna ska anvandas,dvs aktier/fonder saljas som det spelar nagon roll. Allt daremellan ar ju enbart vinst eller forlust pa papper.
Jag vet jag ar en trakig fan,men upprepar likt en dement att salange du inte maste salja sa ar det basta historiskt sett att bara lata allt vara och somna om nar det gar skit.

Sjalv har jag presterat klart samre an index tror jag. Tog hem en hyfsad vinst i Juni vilket i efterhand visade sig vara bland det dummaste jag gjort.
Men a andra sidan sa ger min portfolj knappa 10% i arlig utdelning utover ev kursokningar.

Jag onskar Er Alla Gott Nytt Ar och sa hoppas jag det blir PM Daytonaregn over oss 2022...

Har köpt och sålt som en full sjöman i år så har säkert haft en jävla tur i och med att jag ligger över 45% och en bra bit över index.
Sälja undan och investera i en sprillans Baume & Mercier till listpris? Verkar klokt 😁

Screenshot_20211230-214613_Nordnet.jpg

Givet året det har varit gäller det att inte känna sig för smart utan bra analys som visar varför man var bättre än grannarna. :)
Exakt. Don’t confuse brains with a bull market osv.

Men jag är väl bara bitter för min tråkportfölj är upp 34% i år och inte 340% som ”alla andra” ;)

Ett galet starkt börsår och det ska bli spännande att se vad 2022 för med sig. Jag tror personligen inte att Corona kan överraska så mycket mer och trigga någon större nedgång. Vad som oroar mig är den verkliga inflationen som späds på av stimulanser och nytryckta pengar. Ett förändrat inflationsmått och följande räntehöjningar kan bli en svart svan.
Antagligen tuffar väl allt på dock och allt går upp. All in ända in i kaklet :)

Jag är väl rätt ny på det här och bytte ifrån AF till ISK i mars så "mitt år" är sedan dess. Är nöjd med %-en men som tidigare skrivit så är det kanske snarare Marknadens generella uppgång än min insats. Jag tillhör dom där mina Fonder gått upp mer % än Aktierna med. Men tycker det är lite kul att läsa här och pilla lite så inte helt tokigt. Nio är nog mitt stora sänke och Volvo som gett pengar i träda men det blir bra, taket 2022 etc.. fyll på i dipparna.... 😏😀

Bilagor

• Screenshot_20211230-235538_Avanza.jpg
    Screenshot_20211230-235538_Avanza.jpg
    72.6 KB · Visningar: 4
  • Screenshot_20211230-235507_Avanza.jpg
    Screenshot_20211230-235507_Avanza.jpg
    85.6 KB · Visningar: 4
  • Screenshot_20211230-234922_Avanza.jpg
    Screenshot_20211230-234922_Avanza.jpg
    45.2 KB · Visningar: 3
Det ar kul nar det gar bra for folk,speciellt dom man "kanner"

Men det ar ju forst den dag som pengarna ska anvandas,dvs aktier/fonder saljas som det spelar nagon roll. Allt daremellan ar ju enbart vinst eller forlust pa papper.
Jag vet jag ar en trakig fan,men upprepar likt en dement att salange du inte maste salja sa ar det basta historiskt sett att bara lata allt vara och somna om nar det gar skit.

Sjalv har jag presterat klart samre an index tror jag. Tog hem en hyfsad vinst i Juni vilket i efterhand visade sig vara bland det dummaste jag gjort.
Men a andra sidan sa ger min portfolj knappa 10% i arlig utdelning utover ev kursokningar.

Jag onskar Er Alla Gott Nytt Ar och sa hoppas jag det blir PM Daytonaregn over oss 2022...
10% i årlig utdelning, tell me more.
Mvh En som också vill bli en "tråkig fan"

10% i årlig utdelning, tell me more.
Mvh En som också vill bli en "tråkig fan"
Inga problem.

For mig personligen ar manatlig/kvartalsvis hog utdelning viktigare an kursuppgang ( okande varde pa min portfolj)da jag enbart investerar pengar jag kan vara utan.
Dvs jag har inte som mal att "En dag salja allt och ta hem min vinst"

Darfor har jag investerat i bolag/fonder som gor just detta,och garna med en bonus for agare som aterinvesterar utdelning i nya aktier/andelar.
Jag vet inte om dessa "tickers" gar att kopa i Sverige,men de listas har pa antingen NASDAQ eller RUSSEL2000/3000. Nagon kan ev finnas pa S&P500
Samtliga ger runt 10% nagon uppemot 15%

PDI
CLM
CRF
ECC
OXLC
OXSQ
PHK

Bland Private Capital Venturebolag ar det nagot lagre. Ca 7-8% men dar har man ju ocksa chans att nagot bolag i portfoljen blir en ny Tesla eller Amazon

PSEC
MAIN
HTGC
SCM

Sedan REITs och PTPs brukar liggar runt samma procentsatser.

Året blev både bra och dåligt. Min j-a gamblingportfölj gick skit, vilket ses på Avanzaavkastningen.

Avanza 4,67%
Nordnet 34,98%
Savr 46,66%
Nordea (typ som index för såna fonder har jag där plus investor, deras system på mobilen är helt kasst, fattar inte ens hur man ser årsavkastning)

Totalen blir bara ca 15% då innehaven på Avanza är störst.

Nåja. Kunde vara värre. :)

Ganska stor underskattning att säga att man är nöjd när man gjort 90% på ett år. Individer har tappat fotfästet sen Corona, när det gäller börsframgångar.
Vilken summa är det du har gjort det där med?
1: under hundra tusen
2: 101-250
3: 251 - 500
4: 501 - 750
5: 751 - 1 miljon
6: mer än 1 miljon

Ointressant att se dessa glädjesiffror på allas posts när man inte ens vet vad det är för typ av konton och storlek. En stor skillnad på att göra +90% med ”lekpengar” eller göra det med hela hushållets framtida kontantinsats.

Tillbaka
Topp