• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Ganska stor underskattning att säga att man är nöjd när man gjort 90% på ett år. Individer har tappat fotfästet sen Corona, när det gäller börsframgångar.
Vilken summa är det du har gjort det där med?
1: under hundra tusen
2: 101-250
3: 251 - 500
4: 501 - 750
5: 751 - 1 miljon
6: mer än 1 miljon

Ointressant att se dessa glädjesiffror på allas posts när man inte ens vet vad det är för typ av konton och storlek. En stor skillnad på att göra +90% med ”lekpengar” eller göra det med hela hushållets framtida kontantinsats.
Precis min fundering. Man ser överallt i fb-grupper etc att många har en avkastning på 50, 60, 70, 100%. Som sagt en jävla skillnad om det är några tusen eller om det är ditt pensionssparande. Skulle gärna se avkastningen i reella tal

ka stor underskattning att säga att man är nöjd när man gjort 90% på ett år. Individer har tappat fotfästet sen Corona, när det gäller börsframgångar.

Långa större portföljen gav 15.7% förra året med 55% aktiefonder och 45% ränta/obligationer. Portföljen ligger rätt fast och andelen aktier ökades i okt resp. dec-dippen. Nu funderar jag på omfördela ca 30 aktier resp 70 räntor och invänta bättre köplägen. Kommer ingen större dipp får jag sitta på händerna och vara glad att de 30% ökar.

Man skulle bara köpt en indexfond (eller Rolex) och suttit stilla i båten :p

/Fridens Svenne

Senast ändrad:
Ganska stor underskattning att säga att man är nöjd när man gjort 90% på ett år. Individer har tappat fotfästet sen Corona, när det gäller börsframgångar.

Ointressant att se dessa glädjesiffror på allas posts när man inte ens vet vad det är för typ av konton och storlek. En stor skillnad på att göra +90% med ”lekpengar” eller göra det med hela hushållets framtida kontantinsats.
Det är ju lite känsligt att gå ut med sånna siffror, är väl bara nån enstaka i tråden som jag sett visa lite siffror.
Hade du själv svarat på din egen fråga?

Bra poäng @Belfort
Det blir ett skryt utan kontext.

Jag slog börsen med lite marginal, 100% indexfonder och syftet är väl att spara till pensionen som kommer om ca 20 år.
Jag ämnar inte förvalta dessa pengar aktivt pga den låga statistiska sannolikheten att jag (eller någon) skulle slå börsen konsekvent utan kommer bara fortsätta spara så mycket jag orkar tills dess att det är dags att sänka risken. Skall väl börja med nån fondrobot också, men har inte orkat ta tag i det.

CC12298F-0CBF-46B4-B775-16E2D7708BF7.png

Det är ju lite känsligt att gå ut med sånna siffror, är väl bara nån enstaka i tråden som jag sett visa lite siffror.
Hade du själv svarat på din egen fråga?
Man kan ju ge lite kontext utan att avslöja precis hur rik man är. T.ex kan man just berätta med vilken post man nått sina siffror med, vad är det för sparhorisont, är det lekpengar eller det huvudsakliga sparandet, har man varit aktiv eller passiv osv.

Då jag gick in på börsen under året och hade några bra placeringar i bla Hexatronic så fick jag den utvecklingen. Men jag förstår att det troligtvis inte kommer se liknande ut 2022.

Och summan är under 100' i dagsläget för att lära mig och känna på hur allt funkar.

Totalt inkl. sparkonto +39%.
Lekkonto ~5%.

Sparar väl mest för att det ger en trygghet nu och i framtiden. Har inte något behov av ny bostad eller bil på ett bra tag. Klockor är väl det som man unnar sig då och då. :)

Edit: räknar med betydligt lägre utveckling kommande år. Allt annat är en bonus.

Man kan ju ge lite kontext utan att avslöja precis hur rik man är. T.ex kan man just berätta med vilken post man nått sina siffror med, vad är det för sparhorisont, är det lekpengar eller det huvudsakliga sparandet, har man varit aktiv eller passiv osv.
Kan man ens få Avanza att visa årssummering för bara ett konto?

För min egen del så hade jag ju ungefär 75% avkastning i år, så är väl en av de som nämns:
Det är mitt huvudsakliga sparande, det är summeringen av alla konton tillsammans. Jag kör uteslutande med aktier och har inga fonder.
Mitt största innehav är Nibe som gått över 100% i år vilket har gjort mycket för portföljen, haft lite Ethereum certifikat och även Note som dragit upp procenten ordentligt.

Kan man ens få Avanza att visa årssummering för bara ett konto?

För min egen del så hade jag ju ungefär 75% avkastning i år, så är väl en av de som nämns:
Det är mitt huvudsakliga sparande, det är summeringen av alla konton tillsammans. Jag kör uteslutande med aktier och har inga fonder.
Mitt största innehav är Nibe som gått över 100% i år vilket har gjort mycket för portföljen, haft lite Ethereum certifikat och även Note som dragit upp procenten ordentligt.
Nja, det vet jag ju inte om man kan. Man kan kolla på individuella innehav och se hur utveckligen varit det senaste året.

Din avkastning är ju väldigt bra, men jag är nyfiken på om du känner att du haft tur eller om det är resultatet av medvetet arbete.

Personligen har jag bara haft tur att börsen gått uppåt, men även med vikande börsutveckling hade jag ju sparat och förmodligen gått plus totalt sett ändå.

Nja, det vet jag ju inte om man kan. Man kan kolla på individuella innehav och se hur utveckligen varit det senaste året.

Din avkastning är ju väldigt bra, men jag är nyfiken på om du känner att du haft tur eller om det är resultatet av medvetet arbete.

Personligen har jag bara haft tur att börsen gått uppåt, men även med vikande börsutveckling hade jag ju sparat och förmodligen gått plus totalt sett ändå.
100% tur.

Säljer av mina SBB imprgon, främst mtp att premien är lite hög nu. Visst, bolaget lär säkert fortsätta uppåt och men jag bryr mig inte så mycket om ”fomo” och följer min enkla strategi som jag satt sedan tidigare.

Har följt tråden länge men aldrig postat något. Gick in 5% på Pexip idag var med på ipon låg inne med 25% som mest. Tack och lov för stop loss sålde mig helt ut. Pexip har fallit som en blodig kniv sedan toppen, men nu hoppas jag det vänder.

Tycker Pexip är undervärderad men marknaden bestämmer…Har lust och gå in 2022 även i Alibaba och där snackar vi långsiktigt potential och verkligen undervärderad!? Bara trist med det politiska på Hongkong Kong börsen. Plus Kina vs USA. Cash is king även för CCP så jag är optimistisk att det ordnar upp sig på sikt iaf.

Screenshot_2022-01-03-13-51-41-005_se.avanzabank.androidapplikation.jpg

Jag slutade på ovan. Var uppe på 70% men året slutade lite knackigt Detta är mitt konto som jag arbetar aktivt med i princip dagligen. I reda pengar är det ca 1,4 miljoner. Har under året växlat över en del till fondrobotar och lite annan typ av sparande. Det är pengar som jag kan klara mig utan om de går upp i rök även om det vore trist. Tur eller skicklighet? Kanske mest relativt hårt arbete brukar lägga typ 1 h om dagen att läsa på och handla. Kör mycket råvaror och en del lite udda mindre bolag.
Håller med om att storleken på kontot och dess syfte har betydelse men kanske ännu mer det egna förhållningssättet och hur mycket man griper efter pengarna. Lite som att man kan oroa sig för att få en buckla på bilen som kostar 100k medan någon annan trycker in bilen för 700k mellan två budbilar som står trångt och inte kunde bry sig mindre. Minns hur jag kunde uppleva rätt starkt obehag när jag backade 20k på en dag medan 100k back på en dag inte påverkar mig alls längre.

Senast ändrad:
Har följt tråden länge men aldrig postat något. Gick in 5% på Pexip idag var med på ipon låg inne med 25% som mest. Tack och lov för stop loss sålde mig helt ut. Pexip har fallit som en blodig kniv sedan toppen, men nu hoppas jag det vänder.

Tycker Pexip är undervärderad men marknaden bestämmer…Har lust och gå in 2022 även i Alibaba och där snackar vi långsiktigt potential och verkligen undervärderad!? Bara trist med det politiska på Hongkong Kong börsen. Plus Kina vs USA. Cash is king även för CCP så jag är optimistisk att det ordnar upp sig på sikt iaf.
Ang pexip, kommande update på ARR målen nästa vecka blir extremt spännande. Då blir det att tanka eller lämna för min del

Upp strax över 30%.

Har cirka 75% i fonder, primärt index. Mindre än 5% i crypto cert och resten i aktier. Är inte superinsatt och orkar inte lägga tillräckligt med tid för att göra stora investeringar i aktier. Men det är hela mitt sparande som rört sig upp så pass. Inga enorma summor då jag bara varit igång lite över 2 år så fortfarande under 1 miljon. Men slow and steady wins the race.

Ibland känner man sig lite kass som inte kan haka på i Tesla eller andra stora spännande grejer, men kan inte rättfärdiga risken att köpa en så dyr aktie när jag har så liten pengapåse. Det får komma sen :)

Ibland känner man sig lite kass som inte kan haka på i Tesla eller andra stora spännande grejer, men kan inte rättfärdiga risken att köpa en så dyr aktie när jag har så liten pengapåse. Det får komma sen :)

Kollar man på Avanzas snitt på ~20% (långt under index) så inser man att för varje person som prickar en aktie rätt så finns det ett antal som gör helt fel. Statistiken talar mot att jag är den som lyckas så jag håller mig mest till tråkiga fonder.

Kollar man på Avanzas snitt på ~20% (långt under index) så inser man att för varje person som prickar en aktie rätt så finns det ett antal som gör helt fel. Statistiken talar mot att jag är den som lyckas så jag håller mig mest till tråkiga fonder.

Precis. Majoriteten i fonder för det "litar" jag på. Aktiern och cryptocerten är bara för att det är lite kul och spännande. Aktierna är ändå en betydande del av kapital just nu men jag har inga planer på att öka i några aktier på ett tag nu utan bara i fonderna till det närmar sig 90% fonder.

Upp strax över 30%.

Har cirka 75% i fonder, primärt index. Mindre än 5% i crypto cert och resten i aktier. Är inte superinsatt och orkar inte lägga tillräckligt med tid för att göra stora investeringar i aktier. Men det är hela mitt sparande som rört sig upp så pass. Inga enorma summor då jag bara varit igång lite över 2 år så fortfarande under 1 miljon. Men slow and steady wins the race.

Tesla har gett mig fin avkastning men framförallt så har jag blivit nojig och tappat siktet. En av anledningarna till att jag sålde allt (prickade snyggt in sälj innan den drog iväg ca 20% 🙄). Nu är det dags att återgå till längre innehav med lite mer substans och framför allt omvandla portföljen från 95% aktier till minst 60% fonder.

Inga problem.

For mig personligen ar manatlig/kvartalsvis hog utdelning viktigare an kursuppgang ( okande varde pa min portfolj)da jag enbart investerar pengar jag kan vara utan.
Dvs jag har inte som mal att "En dag salja allt och ta hem min vinst"

Darfor har jag investerat i bolag/fonder som gor just detta,och garna med en bonus for agare som aterinvesterar utdelning i nya aktier/andelar.
Jag vet inte om dessa "tickers" gar att kopa i Sverige,men de listas har pa antingen NASDAQ eller RUSSEL2000/3000. Nagon kan ev finnas pa S&P500
Samtliga ger runt 10% nagon uppemot 15%

PDI
CLM
CRF
ECC
OXLC
OXSQ
PHK

Bland Private Capital Venturebolag ar det nagot lagre. Ca 7-8% men dar har man ju ocksa chans att nagot bolag i portfoljen blir en ny Tesla eller Amazon

PSEC
MAIN
HTGC
SCM

Sedan REITs och PTPs brukar liggar runt samma procentsatser.
Nu blottlägger jag min okunskap, men är bara en simpel löneslav som försöker spara lite kronor, men var exakt handlar du dessa? Hittar inte på avanza.

Nu blottlägger jag min okunskap, men är bara en simpel löneslav som försöker spara lite kronor, men var exakt handlar du dessa? Hittar inte på avanza.

Om jag minns rätt kan man inte köpa amerikanska ETFer via Avanza.

Kan man göra det överhuvudtaget i Sverige?

Kanske inte är möjligt längre, Nordnet erbjöd väl det längre än Avanza men ser inte amerikanska där heller.

edit: kanske går via CMC Markets?

Mitt svar pa fragan om dessa amerikanska aktier/fonder gar att kopa i Sverige far bli. Jag vet faktiskt inte.

Fick for mig att det gick handla "Amerikanskt" via svenska maklare men jag kan ha fel?
Men en sokning pa hogutdelande aktier/fonder bor ge forslag pa sadant som gar att kopa "Dar Hemma".

Sedan far man ju gora sin hemlaxa och se vad som passar ens egen situation.
Som jag redan skrivit ar jag personligen inte i forsta hand ute efter kursokningar for att da salja av utan en stabil hog manatlig/kvartalavis/halvars/arsvis utdelning.
Att kursen svanger bade rott och gront under aret spelar mig noll roll salange utdelningen tickar in som utlovat.
De som ger kursrabatt pa aterinvesterad utdelning gynnar jag givetvis.
Det ar ju gratis pengar da ingenting sager jag maste behalla dessa aktier en viss tid om jag inte vill.

Tillbaka
Topp