• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Rikast i Sverige nu eller?
5B12D2AC-0F20-462F-9AC1-D2BC61A4E252.png

Nja, ganska ointressant och deprimerande för mig att utdelning från min andel i det personalägda bolag jag jobbar på ger bra mycket mer i plånboken än mina patetiska försök att bli rik på börsen 😂

Jag borde egentligen sätta alla pengar i några fonder och radera Avanza-appen men jag har för tråkigt så jag antar att jag behöver lite spänning i mitt liv så länge restriktionerna står fast i samhället.

Gav upp och sålde PLTR igår till -18%, hann precis sälja innan den droppa 7% till. Usch va tech har gått som skräp sista tiden i USA. Har nu bara gamlingaktier kvar förutom lite Volvocars. Ska köra lite mera fonder i år. Men ska ligga lite likvid nu ett tag och avvakta och se vad som händer. Har kvar hela mitt innehav i CTM och har stora förväntningar där närmsta året.

Vad tror ni om dessa två under 2022?

Bilagor

• Screenshot_20220106-153111_Avanza.jpg
    Screenshot_20220106-153111_Avanza.jpg
    71.8 KB · Visningar: 13
  • Screenshot_20220106-153046_Avanza.jpg
    Screenshot_20220106-153046_Avanza.jpg
    81.5 KB · Visningar: 11
Gav upp och sålde PLTR igår till -18%, hann precis sälja innan den droppa 7% till. Usch va tech har gått som skräp sista tiden i USA. Har nu bara gamlingaktier kvar förutom lite Volvocars. Ska köra lite mera fonder i år. Men ska ligga lite likvid nu ett tag och avvakta och se vad som händer. Har kvar hela mitt innehav i CTM och har stora förväntningar där närmsta året.
Apple har gått bra som vanligt dock. Skillnad på tech som drar in enorma summor, och tech som kanske kommer att lyckas någon gång i framtiden…

Nu kanske Apple är nästan att klassa som lifestyle eller sekt iof. Men tech finns ju där i grunden trots allt. ;)

• Like
Reactions: PJZ
Apple har gått bra som vanligt dock. Skillnad på tech som drar in enorma summor, och tech som kanske kommer att lyckas någon gång i framtiden…

Nu kanske Apple är nästan att klassa som lifestyle eller sekt iof. Men tech finns ju där i grunden trots allt. ;)
Ja, FAANG-bolagen har ju gått bra. Men resten som sagt. Jäkla tur vi hade stängd börs i går.

Usch vad börsen varit trist hittills i år. Vad händer med Fortnox t.ex? Känns sådär när veckans bästa investering har varit Avanza Zero... Får hoppas på bättring framöver...

skulle vara intressant att veta lite mer om hur ni som fått 50% avkastning har investerat. Hade själv gärna haft samma :)

Vilka innehav har mest bidragit till uppgången? Har ni haft hävstång? Köpt krypto? Haft grym tajming? Otroligt att få mer än dubbla index som flera fått. Det är trots allt inte så många bolag som gått upp 100% på ett år även om de finns såklart.

skulle vara intressant att veta lite mer om hur ni som fått 50% avkastning har investerat. Hade själv gärna haft samma :)

Vilka innehav har mest bidragit till uppgången? Har ni haft hävstång? Köpt krypto? Haft grym tajming? Otroligt att få mer än dubbla index som flera fått. Det är trots allt inte så många bolag som gått upp 100% på ett år även om de finns såklart.

Hej,

Hade en årsavkastning om 107 % 2021. Tycker faktiskt det varit relativt enkelt att hitta bra case, sen att de gått så bra hade jag inte räknat med. 2021 var året då folk började inse att det inte går att betala vad som helst, vilket är tydligt när man ser många heta tech-bolag som är ner ca 50 %. Har inte ägt ett enda förhoppnings-/biotechbolag.

Bolag som bidragit till min portfölj (obs inga rekommendationer):

Fond:
Alcur Grow (ca 47,6) Mikael kallas "facit" i finanskretsar

Aktier:
Incap
Awardit
Brdr A O Johansen
Catella
Evolution

Samtliga bolag ovan var/är rimligt värderade, fina marginaler och bra ökande lönsamhet.

Hade 75% ungefär, det som gjort mest för porföljen i mitt fall var Nibe som är mitt största innehav.
Note gav 250%
EQT 115%
OEM 100%

Hade lite ethereum certifikat också som gav väldigt mycket.
Lyckades bra med ett köp i CTEK i samband med introduktionen också.

Lite annat smått och gott också som gick lite mer i linje med index.

Såklart stor skillnad beroende på hur mycket pengar folk har investerade, men har man lyckats pricka in nått bolag som stuckit eller haft hyfsad andel krypto sedan innan 2021 är man ju lätt 100%+ även om man har annat som "bara" gått upp enligt index eller till och med back.

Jag engagerar mig inte alls och har bara indexfond med 0% avgift som jag har autoköp på varje månad och jag är upp 34% 2021. Även fast jag såklart är avundsjuk på de som är upp över 100% 2021 har jag iaf inte tagit särskilt stora risker samt lagt 0 arbete så är ändå jättenöjd.

Såklart stor skillnad beroende på hur mycket pengar folk har investerade, men har man lyckats pricka in nått bolag som stuckit eller haft hyfsad andel krypto sedan innan 2021 är man ju lätt 100%+ även om man har annat som "bara" gått upp enligt index eller till och med back.

Jag engagerar mig inte alls och har bara indexfond med 0% avgift som jag har autoköp på varje månad och jag är upp 34% 2021. Även fast jag såklart är avundsjuk på de som är upp över 100% 2021 har jag iaf inte tagit särskilt stora risker samt lagt 0 arbete så är ändå jättenöjd.
Nja du måste ju ändå ha rätt stor andel i de enstaka bolag eller krypto som verkligen dragit för att komma upp i 100%. Om du exempelvis har som index typ på 90% av portföljen och 200% på 10% av portföljen får du typ 47%. Att ha 10% av sin portfölj i ett bolag eller krypto är i min värld rätt stor andel, men ändå är man inte nära 100% avkastning. Man måste alltså ändå haft en stor andel i innehav som gått riktigt riktigt bra.

Nja du måste ju ändå ha rätt stor andel i de enstaka bolag eller krypto som verkligen dragit för att komma upp i 100%. Om du exempelvis har som index typ på 90% av portföljen och 200% på 10% av portföljen får du typ 47%. Att ha 10% av sin portfölj i ett bolag eller krypto är i min värld rätt stor andel, men ändå är man inte nära 100% avkastning. Man måste alltså ändå haft en stor andel i innehav som gått riktigt riktigt bra.
Tror de flesta har betydligt mindre än 90% av sin andel i indexfonder och därav svaret hur de fått 100%+ avkastning.

Dvs ”gamblar” med mer än 10% av sitt innehav på krypto eller bolag som är mer volatila.

• Like
Reactions: PJZ
Tror de flesta har betydligt mindre än 90% av sin andel i indexfonder och därav svaret hur de fått 100%+ avkastning.

Dvs ”gamblar” med mer än 10% av sitt innehav på krypto eller bolag som är mer volatila.
Jo jag menade inte att folk har 90% indexfonder och köpt en aktie som stack 200%, men att den typen av aktier är extremt ovanliga. Om vi förenklat tänker att de flesta aktier går typ som index (det är ju trots allt snittet) så måste man antingen prickat ganska många grymma aktier eller haft extremt stor vikt vid enskilda innehav som verkligen fått home run.

det var mest en kommentar på ditt inlägg att det inte är så att man nått 100% för att något innehav gått bra även om annat gått ok. Man måste verkligen haft majoriteten av sin portfölj i extremt bra innehav, eller haft grym tajming eller mkt hävstång.

att snittet på Avanza har sämre än index antyder ju också på ovanligheten med 100%+ avkastningar.

Jo jag menade inte att folk har 90% indexfonder och köpt en aktie som stack 200%, men att den typen av aktier är extremt ovanliga. Om vi förenklat tänker att de flesta aktier går typ som index (det är ju trots allt snittet) så måste man antingen prickat ganska många grymma aktier eller haft extremt stor vikt vid enskilda innehav som verkligen fått home run.

det var mest en kommentar på ditt inlägg att det inte är så att man nått 100% för att något innehav gått bra även om annat gått ok. Man måste verkligen haft majoriteten av sin portfölj i extremt bra innehav, eller haft grym tajming eller mkt hävstång.

att snittet på Avanza har sämre än index antyder ju också på ovanligheten med 100%+ avkastningar.
För det första är det ju såklart inte majoriteten som gått 100% + eller ens 50%, utan det är en klar minoritet.

Men jag har vänner som har typ 40-50% -av sin portfölj i krypto eller bolag som är 50-100% upp 2021, därav finns det en del som lyckats få 100%+ avkastning. Inte genomsnittet som köper annat än indexfonder utan en liten andel men de finns och just under 2021 var det nog kanske fler av dessa än det varit tidigare år.

Sen är det nog många som haft samma taktik men inte haft samma tur med vilka bolag de valt, men de är säkert också mindre måna att berätta för andra hur deras år har gått också.
Oftast får man ju höra om vinsterna men inte förlusterna.

Har ingen aning om vad snittspararen har för andelar i sin portfölj, jag har som sagt 100% indexfond.

Detta år så blir det himmel eller pannkaka. Ligger just nu med 90% av aktierna i CTM, skaplig risk men med god chans för bra utfall. Är även skapligt likvid, ska avvakta lite och se vad som händer närmaste tiden.

Jösses vilken avkastning folk har, själv gick jag i princip +-0% under 2021. Svenska portföljen upp och Hongkong portföljen ned. Hade som många andra ett riktigt slösa år på prylar också (inte mycket annat att göra under Covid) och köpte en VCO till mig samt ett cartier smycke till tjejen.

Jösses vilken avkastning folk har, själv gick jag i princip +-0% under 2021. Svenska portföljen upp och Hongkong portföljen ned. Hade som många andra ett riktigt slösa år på prylar också (inte mycket annat att göra under Covid) och köpte en VCO till mig samt ett cartier smycke till tjejen.
Pengar ar till for att anvandas. Det finns liksom noll egenvarde i att ha en hog med ettor och nollor eller papperslappar.
Forst nar du byter dessa mot nagot som du vill ha far de ett varde (tycker iallfall jag) Sa kop du fler smycken sa far du en glad tjej pa kopet,och ytterligare en VCO (vad nu det ar. Vacheron Constantin kanske?) at dig sjalv sa blir du glad.
Battre anvanding av dina slantar an att ge er bagge gladje kan du knappast ha.

Trevlig Helg pa er alla

Man kan också se sitt sparande som uppskjuten konsumtion. Är helt för att man ska leva i nuet men tycker ibland att vissa använder det som en ursäkt för överkonsumtion/kortsiktig konsumtion

Ja, just nu så har jag det efter att ha sålt av PLTR och EVO. Har ju lite fonder också, räknar man med de så är det väl en 70% i CTM. Så just nu så platsar min portfölj grabbarna på WSB 😂😂💎
Goddamn son, pungkulor av stål- älskart! You are in my prayers 😇

Hoppas det går vägen!! Håll oss uppdaterade.

Tillbaka
Topp