• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Då börjar rapportsäsongen ta slut. Alltid lika kul att följa! Hade några tuffa veckor tidigare I sommar, men bra rapporter rädda det. Grottat in mig I egna analyser de senaste dagarna och ska nu påbörja lite omviktning och tanka på lite mer. Hur har rapporterna varit för er?

Jag funderar på att lägga ner det här med papper för jag förstår inget längre.

Rekordrapporter - bättre resultat än förväntningarna - kursen viker.

Nåväl. Man ska ju vänta till kräftorna enligt ordspråket...
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Då börjar rapportsäsongen ta slut. Alltid lika kul att följa! Hade några tuffa veckor tidigare I sommar, men bra rapporter rädda det. Grottat in mig I egna analyser de senaste dagarna och ska nu påbörja lite omviktning och tanka på lite mer. Hur har rapporterna varit för er?
Bland annat Nobina, där jag redan låg för tungt i, tynger mig ordentligt efter två raka missade rapporter, varav den sista grövre. Sedan har de bara fortsatt neråt..
 
  • Like
Reactions: Oew

Oew

Rolex
Jag funderar på att lägga ner det här med papper för jag förstår inget längre.

Rekordrapporter - bättre resultat än förväntningarna - kursen viker.

Nåväl. Man ska ju vänta till kräftorna enligt ordspråket...
Allt handlar inte om nutida resultat, kan ju vara så att utsikterna eller något annat är sämre än väntat. Men jag förstår att det ibland känns som att allt går tvärtom. Har flera bolag där jag är övertygad om att de är undervärderade, marknaden har bara inte förstått det än ;)
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Bland annat Nobina, där jag redan låg för tungt i, tynger mig ordentligt efter två raka missade rapporter, varav den sista grövre. Sedan har de bara fortsatt neråt..
Tung i Nobina här också. Bra bit under GAV nu, delvis eftersom jag fyllde på i samband med utdelningen (det var ju en rejäl miss).
 

Kugghjul

Panerai
Då börjar rapportsäsongen ta slut. Alltid lika kul att följa! Hade några tuffa veckor tidigare I sommar, men bra rapporter rädda det. Grottat in mig I egna analyser de senaste dagarna och ska nu påbörja lite omviktning och tanka på lite mer. Hur har rapporterna varit för er?
Hej! Jag investerar inte riktigt på det sättet att rapportperioderna är viktiga så sett, många mindre bolag har inte rapporterat än etc. Så jag är inte inne i det racet, ännu.

Jag funderar på att lägga ner det här med papper för jag förstår inget längre.

Rekordrapporter - bättre resultat än förväntningarna - kursen viker.

Nåväl. Man ska ju vänta till kräftorna enligt ordspråket...
Allt handlar om förväntningar. Hur bra rapporterna än är så går börsen ner om förväntningarna var högre.

Som jag ser det så har vi en enorm kreditbubbla, bostadsbubbla etc. Det går att tjäna fina pengar så länge detta fortsätter, och med rätt metoder även när bubblan spricker. När tystnar musiken?

En reality check är att kolla vad man får för båt för pengarna...

Radhus i förort till mellanstor stad, 4 MSEK
https://www.booli.se/bostad/1852206
eller
Bavaria C57
(ja den har garage för liten gummibåt i bak!)
LÖA: 16.73 meter
LVL: 15.50 meter
Bredd: 5.25 meter
Djup: 2.52 meter
Deplacement: 17 130 kilo
Kölvikt: 5 785 kilo
Pris: 3,6 miljoner kronor exkl. moms
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag är nöjd med Appspotr, Anoto och Eyeonid så de behåller jag. Kommer nog byta Crunchfish, Myfc, Mcnh mot Xmr.
Resten kommer ligga i breda aktiefonder mot Europa, Asien och teknik.
 

Zingo

Rolex
Hej! Jag investerar inte riktigt på det sättet att rapportperioderna är viktiga så sett, många mindre bolag har inte rapporterat än etc. Så jag är inte inne i det racet, ännu.


Allt handlar om förväntningar. Hur bra rapporterna än är så går börsen ner om förväntningarna var högre.

Som jag ser det så har vi en enorm kreditbubbla, bostadsbubbla etc. Det går att tjäna fina pengar så länge detta fortsätter, och med rätt metoder även när bubblan spricker. När tystnar musiken?

En reality check är att kolla vad man får för båt för pengarna...

Radhus i förort till mellanstor stad, 4 MSEK
https://www.booli.se/bostad/1852206
eller
Bavaria C57
(ja den har garage för liten gummibåt i bak!)
LÖA: 16.73 meter
LVL: 15.50 meter
Bredd: 5.25 meter
Djup: 2.52 meter
Deplacement: 17 130 kilo
Kölvikt: 5 785 kilo
Pris: 3,6 miljoner kronor exkl. moms
Förstår inte jämförelsen? Villa för 4 mkr låter som fyndpris. Stor 57" segelbåt för under 4 mkr låter ok om än att det bara är en Bavaria.
 
  • Like
Reactions: Oew

Kugghjul

Panerai
Förstår inte jämförelsen? Villa för 4 mkr låter som fyndpris. Stor 57" segelbåt för under 4 mkr låter ok om än att det bara är en Bavaria.
Din kommentar bevisar hur långt perspektiven och folks perception har förskjutits. Normalinkomsttagares löner har knappt ökat sedan 2000, samtidigt lär det där radhuset ökat i pris från typ 1 MSEK till 4 MSEK; det enda som ändrats är perspektiven, likt en knarkare som tar tyngre och tyngre droger med större och större doser. Det håller ju, ett tag.

Jämförelsen är relevant. Det ena är en helt ny "lyx"segelbåt. Det andra är ett "mögligt" hus i en förort i Örebro från 1958. De kostar ungefär lika mycket. Att tycka att radhuset är prisvärt är "crazy".
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Din kommentar bevisar hur långt perspektiven och folks perception har förskjutits. Normalinkomsttagares löner har knappt ökat sedan 2000, samtidigt lär det där radhuset ökat i pris från typ 1 MSEK till 4 MSEK; det enda som ändrats är perspektiven, likt en knarkare som tar tyngre och tyngre droger med större och större doser. Det håller ju, ett tag.

Jämförelsen är relevant. Det ena är en helt ny "lyx"segelbåt. Det andra är ett "mögligt" hus i en förort i Örebro från 1958. De kostar ungefär lika mycket. Att tycka att radhuset är prisvärt är "crazy".

Nu är inte jag någon expert så ursäkta om min tankegång är tokig men det där är väl ett resonemang som inte hänger ihop. Prisökning på bostäder handlar väl snarare om tillgång och efterfrågan. Behovet av radhus i förhållande till antalet tillgängliga bostäder inom respektive område där vi vill bosätta oss spretar och då ökar också priset (på bekostnad av något annat som vi behöver prioritera ned alternativt att vi skuldsätter oss mer).
Att båten sedan kostar 4 mkr är ju resultatet av exempelvis ett prisrally på bostäder som då möjliggjort för många att få loss kosing till just den typen av konsumtion.
Nu tror jag visserligen inte att gemene radhusägare som köper sitt boende för 4 mkr är samma marknad som båttillverkaren hittar sina köpare på.
 

Zingo

Rolex
Din kommentar bevisar hur långt perspektiven och folks perception har förskjutits. Normalinkomsttagares löner har knappt ökat sedan 2000, samtidigt lär det där radhuset ökat i pris från typ 1 MSEK till 4 MSEK; det enda som ändrats är perspektiven, likt en knarkare som tar tyngre och tyngre droger med större och större doser. Det håller ju, ett tag.

Jämförelsen är relevant. Det ena är en helt ny "lyx"segelbåt. Det andra är ett "mögligt" hus i en förort i Örebro från 1958. De kostar ungefär lika mycket. Att tycka att radhuset är prisvärt är "crazy".
Känns som att det idag finns ett större intresse att lägga mycket pengar på sin bostad jämfört med förr då en bil var den viktigaste statussymbolen men som idag generellt mindre prioriterat också vidare. Men visst är det en prisökning som inte kan öka hur länge som helst.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Spännande att prata utbud/efterfråga gällande bostäder. Visst att det idag är ett läge och det är bostadsbrist, men det byggs samtidigt en hel del. Kolla gärna in statistik från SCB gällande nybbyggande. Jag tror att vi börjar närma oss en nivå då vi inte längre har brist, frågan är vad som då händer med priserna och hur roligt det då är att sitta med det där radhuset. Själv hoppas jag att vi hinner sälja vårt hus innan bubblan brister.. Tror dock inte att det kommer hända fören om en 2-3 år. Lär ju vara många som inte vill sälja till låga priser och på sätt tvingas utbudet ner. Men brista lär det göra.

http://www.scb.se/hitta-statistik/s...bostader-oversiktstabell-preliminara-siffror/
 

Zingo

Rolex
Spännande att prata utbud/efterfråga gällande bostäder. Visst att det idag är ett läge och det är bostadsbrist, men det byggs samtidigt en hel del. Kolla gärna in statistik från SCB gällande nybbyggande. Jag tror att vi börjar närma oss en nivå då vi inte längre har brist, frågan är vad som då händer med priserna och hur roligt det då är att sitta med det där radhuset. Själv hoppas jag att vi hinner sälja vårt hus innan bubblan brister.. Tror dock inte att det kommer hända fören om en 2-3 år. Lär ju vara många som inte vill sälja till låga priser och på sätt tvingas utbudet ner. Men brista lär det göra.

http://www.scb.se/hitta-statistik/s...bostader-oversiktstabell-preliminara-siffror/
Det var ju inte många nya bostäder de senaste tre åren. Har du ställt det i relation till antalet nyanlända som kommit de senaste tre åren? Beakta deras rättigheter till bostad och färdigställandet är mindre än det.
 

Jimpa

Panerai
Antar att det finns lokala skillnader gällande bostadsbrist men i min stad är det köparens marknad om 1-2 år tror jag. Skulle aldrig köpa nytt idag :) för något/några år sedan gick det göra enkla pengar på nyprod. Jag har själv varit inblandat i många köp och sälj projekt, men Sverige ska ju gå bra 2år till säger experterna :) jag är skeptisk
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Jag funderar på att sälja min Lya, köpa två mindre lyor.. hyra ut dessa och börja ticka pengar på så vis.. dock vet jag inte rent pappersmässigt hur det skulle funka då Sverige är ett bajsland när det kommer till bostäder osv.
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Rent pappersmässigt är det faktiskt jättelätt.
tänker mer om det blir strul med att hyra ut och tjäna pengar på bostadsrätter, jag menar vi är typ ända landet i världen som måste skatta på våran vinst vid försäljning av bostadsrätter..
rent krasst, köper jag två ettor för 1,5 mille styck ish, och hittar hyresgäster... vad behöver jag då göra för att få det att gå?
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
tänker mer om det blir strul med att hyra ut och tjäna pengar på bostadsrätter, jag menar vi är typ ända landet i världen som måste skatta på våran vinst vid försäljning av bostadsrätter..
rent krasst, köper jag två ettor för 1,5 mille styck ish, och hittar hyresgäster... vad behöver jag då göra för att få det att gå?

Hitta hyresgäster samt få föreningens godkännande (om du inte kör "stockholmsuthyrning") dvs.

Kolla skvs guide för beskattning vid uthyrning av bostadsrätt.
 

Ketan

Cartier
Rapportperioden har väl varit ''ok'' för min del. Men portföljen har iallafall stått emot index duktigt och portföljen är i år upp 13.4%. Köpte in mig i Evolution gaming vid 420kr och det har varit än så länge än bra affär. Testar även en swing i G5 och är upp 10% i dagsläget. Ägt aktien i exakt en vecka nu. Men annars består portföljen av 11 olika företag och har 50% europa/sverige och 50% Usa. De amerikanska innehaven består av Activision Blizzard, Nvidia, Mastercard och Facebook. Nvidia som jag ridigt med länge sedan 30 dollar (står nu i 166) rapporterar nästa vecka så det blir spännande. Sålt dock av en del av Nvidia under resans gång för att jämvikta lite. Nvidia och Evo är mina två största innehav.
 

Gräsanden

Cartier
2-Faktor
Ska komplettera mitt andra sparande med indexfonder. Behöver då tips på en sådan portfölj och hur den bör fördelas, vilka fonder etc.
Tack
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Ska komplettera mitt andra sparande med indexfonder. Behöver då tips på en sådan portfölj och hur den bör fördelas, vilka fonder etc.
Tack
Avanza (Sverige) och Nordnet (Norden) har gratis indexfonder, där har jag placerat tidigare utan problem. Lite i varje för att dela upp risken i norden.

Sen behöver du garanterat fler fonder för att dela upp dina "ägg" i Europa och Amerika. Men där får andra fylla i.
 

Gräsanden

Cartier
2-Faktor
Avanza (Sverige) och Nordnet (Norden) har gratis indexfonder, där har jag placerat tidigare utan problem. Lite i varje för att dela upp risken i norden.

Sen behöver du garanterat fler fonder för att dela upp dina "ägg" i Europa och Amerika. Men där får andra fylla i.
Tack!
Jag sparar via Avanza. Har sett Avanza zero och sen finns det olika "spiltan" :)
 

SSL

Audemars
Ska komplettera mitt andra sparande med indexfonder. Behöver då tips på en sådan portfölj och hur den bör fördelas, vilka fonder etc.
Tack

Vill du ligga 100% aktier med risk att allt rasar 60-70% eller vill du ha lite lägre risk? Kolla isf på rikatillsammans. Tycker han e vettig vad gäller indexfonder förutom att han överdriver antalet fonder.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Vill du ligga 100% aktier med risk att allt rasar 60-70% eller vill du ha lite lägre risk? Kolla isf på rikatillsammans. Tycker han e vettig vad gäller indexfonder förutom att han överdriver antalet fonder.
...eller att han promotar pyramidspelet med de afrikanska träden "Better globe" där han får kickback.
Eller att han kopierat en gammaldags portfölj med alldeles för mkt guld och räntor för de flesta.
Eller att han rent allmänt försöker framhäva sig själv som ett geni vara för att han är civ ing.
Eller att han samarbetar med Charlie "lyxfällan" Söderberg.
All of the above är skäl att välja en annan blogg att inspireras av.
 

SSL

Audemars
...eller att han promotar pyramidspelet med de afrikanska träden "Better globe" där han får kickback.
Eller att han kopierat en gammaldags portfölj med alldeles för mkt guld och räntor för de flesta.
Eller att han rent allmänt försöker framhäva sig själv som ett geni vara för att han är civ ing.
Eller att han samarbetar med Charlie "lyxfällan" Söderberg.
All of the above är skäl att välja en annan blogg att inspireras av.

Han vill göra pengar som de flesta andra bloggare. Men jag gillar iaf portföljerna. Förutom antalet fonder i varje portfölj. Better Globe har jag ingen uppfattning om och bryr mig inte heller.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Han vill göra pengar som de flesta andra bloggare. Men jag gillar iaf portföljerna. Förutom antalet fonder i varje portfölj. Better Globe har jag ingen uppfattning om och bryr mig inte heller.
Läs på och kolla om du tycker det verkar vettigt med plantager i Afrika med superhäftig avkastning utan transparens.
 

SSL

Audemars
Läs på och kolla om du tycker det verkar vettigt med plantager i Afrika med superhäftig avkastning utan transparens.

Varför? Är inte intresserad. Men antagligen är det hans sätt att dra in pengar. Jag pratar indexfondportföljerna. 60/40, permanenta och 90/10. Tror jag det är han kör.

Jag tar inspiration från många olika källor men ryggar inte folk till höger och vänter med allt dom gör. Kör för övrigt ingen portfölj som han kör.
 

Hatom

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Om någon är intresserade av att investera i ett flygbolag som noteras på London standard exchange i slutet av september kan ju PM mig för mer info! Man får självklart köpa aktier för ett rabatterat pris.
 
Topp