Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har använt montrose sedan oktoberStort tack till er båda! Sett till bredden jag vill åt så får de bli DNB Europa eller Stoxx Europe 600!
Ingen som har inbjudan till Montrose?
Förvaltningskostnaden är exakt samma, 0,20%, transaktionsavgifterna skiljer sig alltid från år till år.Jag har Storebrand Europa A. Har faktiskt lite lägre avgift än DNB Europa indeks. Utvecklingen är väldigt lika, men på mer än ett år historik något bättre för Storebrand. Finns även med Plus i namnet om man har samvete för hållbarhet m.m, till priset av högre avgift och sämre utveckling.
ETF:er för Europa så har jag Xtrackers Stoxx Europe 600 UCITS ETF 1D och Amundi Euro Stoxx 50 UCITS ETF DR - EUR (C).
Global Gains har iShares STOXX Europe 50 UCITS ETF EUR (Dist) som "Månades val". När jag jämfört så har jag kommit fram till att den motsvarande från Amundi har både lägre avgift och bättre historisk utveckling.
![]()
Global Gains: Utvalda ETF:er för februari
Kommentar av Karl Lans och Pär Ståhlglobalgainsnews.substack.com
Du måste tänka på att XSX7 delar ut så du kan inte jämföra graferna om du inte kan klicka i att du vill se inklusive utdelningar, annars kommer XSX7 se sämre ut än vad total avkastning egentligen är. Ingen vits med att byta mellan dom , du kommer bara åka onödiga transkationskosstnader.Tittar man på historiken så har XSX6 gått lite bättre än XSX7. Är det så mycket bättre att det motiverar den högre avgiften? Jag har XSX7 nu, borde jag byta?
Avanzas totala avgifter stämmer inte alltid, bättre att kolla i fondernas årsredovisningar om man vill få exakta uppgifter, och det skiljer sig som sagt från år till år.På Avanza så visar de förvaltningsavgift och total avgift, inklusive transaktionsavgift. Eftersom total avgift är vad jag får betala så tycker jag att den är intressant att jämföra. För Storebrand Europa A anger man total avgift till 0,21 %, för DNB Europa Indeks 0,30 %. Ingen stor skillnad i det här fallet, men om jag ska välja en fond med högre avgift vill jag tro att jag ska få ett mervärde för den skillnaden.
Egentligen får du sämre diversifiering om du överväger att övervikta europafonder. En globalfond ger dig redan exponering mot Europa väldigt nära marknadsvikt, vilket är nära teoretisk optimalt. Om du vill ha mer spridning kan du istället överväga 10-15% Emerging Markets då det normalt saknas i globalfonder (med ett fåtal undantag), samt en del SmallCapValue (ZPRV/ZPRX) 10-20% då det också saknas.Jag har redan flera globalfonder och tänker att det kunde vara intressant att ha en europafond till också, för att få lite mer spridning.
Fortsätter du köpa i dippen?Jag har nog bestämt mig för att hålla i alla så länge jag tycker att företaget utvecklas i rätt riktning, trots den ganska objektiva övervärderingen som råder just nu. Alla mina signaler skriker sälj. Men jag kommer sannolikt hålla och köpa mer vid eventuella dippar.
Yes! Jag har gjort ett par mindre köp runt 90 USD. Räknar med att det kan fortsätta dippa.Fortsätter du köpa i dippen?
Många på X osv som ändå förespråkar att aktien ska upp i 600 usd och en annan del säger att den ska till 100 usd. Det är verkligen två olka världar.Sålde alla Tesla-aktier i veckan. Kändes rätt i maggropen efter sista månaden. Ångrar inte heller att jag köpte en ID4 istället för en Tesla i höstas.
Sitter med globalfond så inte lika roligt som Sverige.Vi är väl andå upp mycket i år om man tittar på omx index? 8% är ju typ en årsavkastning. Knappast svettigt förutsatt att man inte fomo-köpte på toppen
![]()
Fattar men globalfondera har ju haft enorm USA exponering som gått som tåget senaste årenSitter med globalfond så inte lika roligt som Sverige.
![]()
Så upp 20% på ett år och 50 på tre är inte roligt?Sitter med globalfond så inte lika roligt som Sverige.
![]()
Nu läste du inte vad jag skrev ovan men jag kan repetera igen. Det är inte roligt att äga framförallt usa just nu, men det har ju gått upp i ett par år så kanske är på tiden med ett dåligt år.Så upp 20% på ett år och 50 på tre är inte roligt?
Antingen lever du i något parallellt universum eller har helt orealistiska förhoppningar.
Varför skulle det inte vara kul att äga USA just nu då?Nu läste du inte vad jag skrev ovan men jag kan repetera igen. Det är inte roligt att äga framförallt usa just nu, men det har ju gått upp i ett par år så kanske är på tiden med ett dåligt år.
Tack för dina fina tipsVarför skulle det inte vara kul att äga USA just nu då?
Att det går ner 20% kan ju knappast vara av betydelse om du inte måste sälja.
Och måste du sälja i en nedgång har du inte diversifierat din portfölj tillräckligt.
Har du inte en tidshorizont på minst tio år tycker jag inte du ska vara på börsen med mer än lekpengar.
Ju närmare dagen D för när pengarna skall användas kommer desto mer växlar du ju över till säkrare investeringar typ räntefonder/företagsobligationer/
räntekonton.
Vid pension om du ska leva på ditt kapital och sova gott om natten har du växlat över allt utom det du är beredd att förlora till annat än aktier/aktiefonder.
Nej du maximerar verkligen inte din vinstpotential med mitt sätt.
Å andra sidan skyddar du ditt ursprungliga kapital så gott det går och vet precis vad du kommer tjäna.
Det är bara du som kan avgöra var på riskskalan du vill vara och vad som passar dig och dina förutsättningar bäst
Och vad spelar två månader för roll(vad som passerat av 2025)?Tack för dina fina tips
Att kommentera att det känns trist att äga usa när börserna går ner kraftigt betyder varken att jag tänkt sälja eller att jag inte har en balanserad portfölj - därav sparar jag i index, men många index är ju viktade ca 70% usa därav kraftig påverkan när det rör sig där.
Nu äger jag inga enskilda aktier men dessa aktier nedan är mest ägda usa hos Avanza, och de går inte så bra hittills i år.![]()
Det finns ju faktiskt dom som inte sparat i 2-5 år utan precis börjat. Men visst Warren buffett bryr sig säkert inte, och om 5 år står vi säkert högre än idag. Men tillbaka till ursprunget, det är inte roligt att äga usa hittills i år. Vad det spelar för roll? Det är individuellt, för mig ingen roll men härligt med diskussion.Och vad spelar två månader för roll(vad som passerat av 2025)?
Hur ser det ut om du tittar 3-5-10år tillbaka?
Vi kan ju också komma tillbaka till detta inlägg om fem år och se hur det ser ut då.
Ja har man precis börjat spara i aktier/fonder spelar det väl heller ingen roll om man är ner 50% sedan högsta värderingen.Det finns ju faktiskt dom som inte sparat i 2-5 år utan precis börjat. Men visst Warren buffett bryr sig säkert inte, och om 5 år står vi säkert högre än idag. Men tillbaka till ursprunget, det är inte roligt att äga usa hittills i år. Vad det spelar för roll? Det är individuellt, för mig ingen roll men härligt med diskussion.
Även om horisonten är på 5-10 år så är det väl inte roligt om börsen går ner 50%? Eller blir det plötsligt kul då? Såklart hade det då varit bättre om man börjat 2 månader senare och sluppit nedgång.Ja har man precis börjat spara i aktier/fonder spelar det väl heller ingen roll om man är ner 50% sedan högsta värderingen.
Antalet aktier eller fondandelar har inte förändrats.
Eller skulle sparhorizonten vara två månader?
Då är man mer än lovligt dum i hela huvudet om det är på börsen pengarna investeras.
Att det sedan finns barn som tror att kurvan alltid pekar uppåt i all oändlighet må så vara
Det är varken roligt eller tråkigt utan något helt normalt.Även om horisonten är på 5-10 år så är det väl inte roligt om börsen går ner 50%? Eller blir det plötsligt kul då? Såklart hade det då varit bättre om man börjat 2 månader senare och sluppit nedgång.
Ser ingen som påpekat att kurvan alltid pekar uppåt och inga barn heller för den delen.