• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Får ni kommentarer på era klockor?

Max N S

Omega
Hände igår. Fick en väldigt kort kommentar av en bilförsäljare. "AP?" That's it. Har sett killen bära en tickande Hublot Big Bang och igår bar han en DW :confused:

Hahahah!
Bilförsäljare.....

Har fått både bra och dåliga kommentarer. Min Pogue verkar folk gilla.
Rolexen har väl bara nån halvdan sladd kompis börjat prata om.
Och Breitlingen har då och då, av klockintresserade fått sig en halv dryg kommentar.

Kan vara så att jag ofta får kommentarer för att jag också ofta ger när jag ser en fin klocka. Verkar dock vara som någon sa tidigare, vissa människor verkar inte alls uppskatta att man ger dem en komplimang över deras lite dyrare klocka, nästan som att en annan har sett och nu ska råna denna person.

Kanske är det dagens samhällsklimat som gör det.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Stämmer faktiskt, men främst för att jag endast är 20 bast och pengarna inte räcker till en Explorer I.
Jag sålde min råålex. Ingen kommenterade den, trots att vitguldet gnistrade. Vem höjer på ögonbrynen för mainstream? Jag gillar mer om någon gillar designen och reagerar på den framför just märket.
 

Rearden

Cartier
Min nya kollega har en Yacht Master II i gulguld, vill mer än lite kommentera den men om den är fejk... han är ju säljare så tar det inte för omöjligt även om jag gärna sett att det gick att dra den mängden flis som anställd i branschen. Borde jag lyfta frågan och i så fall hur? (Mycket trevlig snubbe ska tilläggas)
 

MånsT

Rolex
Ja, det är verkligen lustigt. Jag blev lite paff när jag fick frågan första gången och var nära på att svara "Mycket mindre än du förmodligen tror" men lät bli. De flesta har blivit förvånade över att det var en Seiko. Men en del lägger inget värde i det alls. Tror att det är bara bland oss "mindre normala" (;)) som Seiko är ett starkt varumärke. Hos "normalt" folk är typ Michael Kors större, tyvärr.
Ligger nog en del i det du säger. Så länge det inte är en Michael Kors eller Rååålecks så är det skrot :facepalm:
 

tissoter

Audemars
Får bara kommentarer av familj och kollegor som vet att man är klockintresserad.
En av de få gångerna jag fått någon kommentar utifrån var då jag hade en SKX007 på ett svart nato. Satt och höll förhör med en misstänkt ung grabb som jag hade gripit, som tittade på min handled och sade: "Ey, fett fin klocka bre, vad kostar den?".

En annan gång var inte lika smickrande men rolig ändå, då ännu en (arg och dum) misstänkt sade "Vad är det där för ful klocka yao, vilken ful klocka, plastig och billig, har du inte råd med bättre, ey, aina" (hade en G-Shock G9300)..
Haha hade förövaren en rolexkopia i "hel" guld själv då?
 

almeyero

Panerai
Får bara kommentarer av familj och kollegor som vet att man är klockintresserad.
En av de få gångerna jag fått någon kommentar utifrån var då jag hade en SKX007 på ett svart nato. Satt och höll förhör med en misstänkt ung grabb som jag hade gripit, som tittade på min handled och sade: "Ey, fett fin klocka bre, vad kostar den?".

En annan gång var inte lika smickrande men rolig ändå, då ännu en (arg och dum) misstänkt sade "Vad är det där för ful klocka yao, vilken ful klocka, plastig och billig, har du inte råd med bättre, ey, aina" (hade en G-Shock G9300)..

Hahahah underbart!
 

MånsT

Rolex
Jag sålde min råålex. Ingen kommenterade den, trots att vitguldet gnistrade. Vem höjer på ögonbrynen för mainstream? Jag gillar mer om någon gillar designen och reagerar på den framför just märket.
Faktum är att sedan jag skrev den kommentaren har jag både köpt en Explorer 1 och sålt den igen. Ägde den i ca ett halvår med en enda kommentar under den tiden: "Den ser lite liten ut..."
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Faktum är att sedan jag skrev den kommentaren har jag både köpt en Explorer 1 och sålt den igen. Ägde den i ca ett halvår med en enda kommentar under den tiden: "Den ser lite liten ut..."
Jag gillar explorer 1 och överväger starkt att köpa den nya modellen som visades i Basel. Mer rätt klocka i basgarderoben är nog svårt att hitta.
 

Edin

Panerai
Extremt sällan men det händer trots allt.
Senast idag var det en tjej i min kursgrupp som gillade min Pam 312. Följdfrågan var vad det var för någon klocka då hon letade efter något sjysst till sin kille i födelsedags present. Synd bara för hennes kille att Panerai föll utanför budget.. :(
 

Zalath

Panerai
Sällan någon kommenterar mina klockor. Skor, däremot, kommenterar folk lite titt som tätt. Dock oftast de billigare. Förra veckan var det faktiskt en kille som gav min en komplimang för mina St Crispin, det har inte hänt tidigare.
 

Ruben

Rolex
Fick mer kommentarer på min tudor 79260 med panda tavla än min GMT.
Alla undrar bara vad GMTn kostar. Förstår inte hur det kan vara så intressant att veta.
 

tissoter

Audemars
Fick mer kommentarer på min tudor 79260 med panda tavla än min GMT.
Alla undrar bara vad GMTn kostar. Förstår inte hur det kan vara så intressant att veta.
För att folk ska kunna påpeka att det är vansinne i deras ögon att spendera pengar på en klocka :) Däremot går en trimmad volvo med ljud för 100 papp helt okej.
 

Ruben

Rolex
För att folk ska kunna påpeka att det är vansinne i deras ögon att spendera pengar på en klocka :) Däremot går en trimmad volvo med ljud för 100 papp helt okej.
Jo, men det är mycket märkligt att dessa individer alltid ska klaga på att man har en klocka i det dyrare segmentet.
Klagas aldrig på någon som köper en tv, hemmabio, grill etc för en större summa pengar. Eller bilar för den delen.
 

MånsT

Rolex
Jag gillar explorer 1 och överväger starkt att köpa den nya modellen som visades i Basel. Mer rätt klocka i basgarderoben är nog svårt att hitta.
Tja, jag gillade den också. Mitt problem var nog att min svarta Aqua Terra var roligare, mer solid och hade bättre detaljarbete. Explorern är rätt avskalad, även om det också är ett plus i sig.
 

Knypplarn

Cartier
Jo, men det är mycket märkligt att dessa individer alltid ska klaga på att man har en klocka i det dyrare segmentet.
Klagas aldrig på någon som köper en tv, hemmabio, grill etc för en större summa pengar. Eller bilar för den delen.
Eller meningslösa resor till turistorter. Lägger ju hellre 50k på en klocka än på all-inclusive på badort i ett varmt land.

Förstår verkligen inte hur klockor inte kan vara mer socialt accepterat med tanke på hur värdebeständigt intresse det är.

Ang. kommentarer så brukar jag inte få några av främlingar vilket är bra. Flyger hellre under radarn.
 

Anti

Cartier
Hade faktiskt en konversation med en kund förra veckan, en kvinna i 40-årsåldern vars son hade önskat sig en klocka i 18-årspresent. Hade på mig en GMT 16710 Pepsi

"Snygg klocka! Vad är det för någon? Min son önskar sig nämligen en klocka i 18-årspresent"
"Tack, det är en Rolex Gmt."
"Ah.. Den är inte så billig va? Är det normalt att man får såna klockor i 18-årspresent?"
"Nja, skulle väl inte säga att det är så vanligt"
"Okej. Den är nog lite utanför budget tror jag.."
Så då tog jag en lapp och skrev ner Seiko SKX och bad henne googla en sån och sa att det kanske skulle kunna vara något :)
 

Case

Panerai
Senast idag fick jag kommentaren; Har du ny klocka varje vecka? Av en kille i teamet på lunchen. Lite senare fick jag ett mail av en kvinnlig kollega som är klockintresserad som sa något i stil med; Ny klocka igen, det börjar verka lite sjukligt det här....

Nu vet de iofs allihopa att jag är klockintresserad sen den gången jag dealade två klockor inom loppet av en kvart på fikat efter lunchen när både chefen och BC'n var med. Dessutom har fyra av tjejerna klockintresserade killar och en är det som sagt själv. (AT, JLC reverso och en TAG Chrono har hon!)

Alpinisten, Sarb017 kan få en del kommentarer. Men den här gången var det Certina Multi-8.
 

777CHRONOS

Cartier
Professional Dealer
De få gånger någon säger något är det i stil med; är det där en sub? (Seadweller 16600)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Min nya kollega har en Yacht Master II i gulguld, vill mer än lite kommentera den men om den är fejk... han är ju säljare så tar det inte för omöjligt även om jag gärna sett att det gick att dra den mängden flis som anställd i branschen. Borde jag lyfta frågan och i så fall hur? (Mycket trevlig snubbe ska tilläggas)
Ta en lunch med karln, be att få inspektera och fråga trevligt. Jobbar själv säljare och i ett hav av fake-klockor är väldigt få motvilliga att berätta om det är riktigt eller ej. Vissa är till och med stolta över sina kopior (vaffan?).
 
Topp