• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Får ni kommentarer på era klockor?

Fredig

Cartier
Jo, men det är mycket märkligt att dessa individer alltid ska klaga på att man har en klocka i det dyrare segmentet.
Klagas aldrig på någon som köper en tv, hemmabio, grill etc för en större summa pengar. Eller bilar för den delen.

Där har du ett perfekt exempel på hur min far resonerar. Han förstår inte hur jag ens kan ha tankarna att köpa mig en Rolex!?!? Det är för mycket pengar... Den kan ju bli snodd när som helst etc. Men nya bilar, ny TV och nytt hus är helt okej... "Det är ju investeringar". ;);) Men sen är det ju det bästa med våra föräldrar... man ska helt enkelt inte förstå sig på varandra helt och hållet! :D
 

Mankebank

Cartier
Klagas aldrig på någon som köper en tv, hemmabio, grill etc för en större summa pengar. Eller bilar för den delen.
Du har aldrig försökt förklara för någon varför man köper en musikanläggning för norr om 50000, hör jag. Skillnaden här är dessutom att en modeklocka faktiskt visar tiden lika bra som min Rolex medan musikmaskinen från stormarknaden gör att musiken låter sämre.
Men som koncept har du rätt, naturligtvis. Jag har aldrig förstått det där dömandet och kan inte begripa varför någon annan skulle ha några synpunkter på vad jag väljer att göra med de pengar jag tjänar.
 

Ruben

Rolex
Du har aldrig försökt förklara för någon varför man köper en musikanläggning för norr om 50000, hör jag. Skillnaden här är dessutom att en modeklocka faktiskt visar tiden lika bra som min Rolex medan musikmaskinen från stormarknaden gör att musiken låter sämre.
Men som koncept har du rätt, naturligtvis. Jag har aldrig förstått det där dömandet och kan inte begripa varför någon annan skulle ha några synpunkter på vad jag väljer att göra med de pengar jag tjänar.
I norr behöver man inte förklara sig när man köper en snöskoter för 100k+;)
 

kruger

Breitling
Jobbar för ett teknikföretag som för dryga året sedan började med tillverka smartklockor. De dagar jag inte använder min smartklocka utan min Omega så haglar det inte kommentarer kan jag säga..
 

tissoter

Audemars
Där har du ett perfekt exempel på hur min far resonerar. Han förstår inte hur jag ens kan ha tankarna att köpa mig en Rolex!?!? Det är för mycket pengar... Den kan ju bli snodd när som helst etc. Men nya bilar, ny TV och nytt hus är helt okej... "Det är ju investeringar". ;);) Men sen är det ju det bästa med våra föräldrar... man ska helt enkelt inte förstå sig på varandra helt och hållet! :D
Känner igen det, går bra att resa för 100 k plus men klockor är citat "onödigt"
Sen brukar det i regel komma en kommentar till om att klocka finns i mobilen som dessutom går exakt haha
 

Wiliamo

Panerai
Får sällan kommentarer vilket jag tycker är tråkigt. Försöker själv uppmärksamma andras klockor om jag ser en antydan till ett genuint intresse. Nu har jag inga jättesjuka pjäser, men den klocka som får mest kommentarer är min billigaste (Seiko SNKK47 för 500 pix):D
 

Kai Kobra

Cartier
2-Faktor
Får sällan kommentarer, men lämnar själv ofta kommentarer (om jag har något positivt att säga förstås).
 

BartVader

Omega
Händer ganska sällan att någon kommenterar, tyvärr.

En kollega, som utger sig för att vara klockintresserad, kommenterade dock min Oris Aquis Date efter att jag, av ren artighet, berömt hans nya Lotus-kronograf från
Ur & Penn med fejkade sub-dials (det var ju trots allt en ny klocka).
Hans kommentar:
"Helt ok.. men det här bandet var ingen höjdare du.. ". Syftade på gummibandet.
Jag fick bara ur mig "Nähä.. men jag gillar det", sen tog jag klockan och gick.. :arghh:
 

månljus

Panerai
Av främlingar så är det väldigt sällsynt. Har dock hänt att man fått komplimanger, så som "fin", "snygg" osv, av kollegor och liknande.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Bar min AP ROO som jag ägt sen nyår första gången till jobbet idag.
Tog 2 timmar så frågade en kollega i min ålder om det var en AP. Japp! :D
Kul att folk känner igen APn medan ingen frågade om min Rolex GMT master under 5 månader.
Fast han verkade känna igen den iochmed att han frågade om den andra faktiskt var en Rolex.
Lite kul faktiskt :)
20160528_202709.jpg
 

Ketan

Cartier
Typ aldrig. Kanske ibland av släkten eller nära vänner som vet om att jag är klocknörd =)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Var inne på Klockmäster Globen igår för att kolla på lite GS. Killen bakom disken (som hade en lätt tysk brytning) kommenterade min SKX007 med "Jättefin. Så himla rolig klocka det där!". Var skoj!
 

Poppe

Cartier
Där har du ett perfekt exempel på hur min far resonerar. Han förstår inte hur jag ens kan ha tankarna att köpa mig en Rolex!?!? Det är för mycket pengar... Den kan ju bli snodd när som helst etc. Men nya bilar, ny TV och nytt hus är helt okej... "Det är ju investeringar". ;);) Men sen är det ju det bästa med våra föräldrar... man ska helt enkelt inte förstå sig på varandra helt och hållet! :D
Tänk att min far är precis tvärtom, när jag började titta på klockor som kostar över ett basbelopp trodde jag han skulle sluta prata med mig. För han har alltid varit sån. Behöver man verkligen den, eller vad det nu kan vara. Men han är konstigt nog den som är mest entusiastisk av mina bekanta när jag börjar svamla om nya klockor.
Men som svar på topic, sällan får jag kommentarer om mina klockor. Varken explorer ii, eller datejust fick någon kommentar. Orisen och min Knut Gadd får en del faktiskt. Sen när jag köpte min sub så har jag fått flera kommentarer på den.
 

Hugii

Audemars
Tjejerna brukar kommentera min rumpa.... annars är det ingen jävel som märker klockan. Skönt det...annars står man där som hundägarna då alla ska vinka å heja på alla :)
 

tissoter

Audemars
Haha, ju dyrare klocka man bär desto mindre sannolikhet att någon säger något verkar det vara som gäller här när man läser. Kan själv bekräfta detta då en del bekanta tycker att den finaste jag haft är en parfymklocka som idag är stendöd....
 

Glusch

Cartier
Haha, ju dyrare klocka man bär desto mindre sannolikhet att någon säger något verkar det vara som gäller här när man läser. Kan själv bekräfta detta då en del bekanta tycker att den finaste jag haft är en parfymklocka som idag är stendöd....

Fast samtidigt verkar det finnas någon skum sorts blandning i det hela, folk verkar känna igen parfymklockor (<2 000) men sen vara helt lost i segmentet 2 000-25 000. När man närmar sig Rolex/Omega (vilket vi väl kan ge prisklassen 30 000-90 000) har jag ju ändå upplevt det som att några stycken känner igen den. Kanske bara är för att min PO med orange vridring sticker ut lite grann. Väl över den prisklassen verkar folk inte ha någon aning längre. Då är det väl mest om man har ädelmetaller som man drar till sig blickarna.

Har fasen fortfarande inte kommit över när jag var ute med en grupp med folk från plugget för ett tag sedan och de började diskutera hur snygg en av tjejernas Michael Kors-klocka var. "Den är så trendig och utmanande, alla som gillar klockor kommer säkert vilja ha en sådan". *suck*
 
Jag brukar prata om klockor med sådana kompisar som även själva är intresserade av klockor. Jag inte ens vill ha att någon okänd människa skulle kommentera och la märke till mina klockor. Klockorna är för min egens skull.
 

tissoter

Audemars
Fast samtidigt verkar det finnas någon skum sorts blandning i det hela, folk verkar känna igen parfymklockor (<2 000) men sen vara helt lost i segmentet 2 000-25 000. När man närmar sig Rolex/Omega (vilket vi väl kan ge prisklassen 30 000-90 000) har jag ju ändå upplevt det som att några stycken känner igen den. Kanske bara är för att min PO med orange vridring sticker ut lite grann. Väl över den prisklassen verkar folk inte ha någon aning längre. Då är det väl mest om man har ädelmetaller som man drar till sig blickarna.

Har fasen fortfarande inte kommit över när jag var ute med en grupp med folk från plugget för ett tag sedan och de började diskutera hur snygg en av tjejernas Michael Kors-klocka var. "Den är så trendig och utmanande, alla som gillar klockor kommer säkert vilja ha en sådan". *suck*
Håller absolut med, tror gemene man endast känner till Rolex som "dyrt" folk som jag talat med vet knappt vad Breitling är exemplevis. Antar att det är olika men man kan ju lugnt säga att Rolex lyckats riktigt bra med att synas överallt där det spenderas mycket pengar.
 
Topp