• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fel clasp? Förändrar det värdet?

Jag tycker inte du var otrevlig. Jag ville starta en tråd för att jag och @DiscoPapa är relativt "färska" båda två och jag visste inte vad rätt svar var. Det var av den anledningen jag startade tråden. Discopapa var ju även enig med mig att starta tråden därför(tror jag). Sen vill jag tacka alla som gett input. Det var som sagt syftet med hela tråden och jag är tacksam för detta! Jag är besviken att man i första hand inte riktigt kan lita på en erkänd handlare. Sedan är jag självklart besviken att Discopapa är missnöjd. Även jag är missnöjd! Inväntar svar ifrån LunarOyster för att se vad han säger. Hoppas jag får svar snart.
Mvh
Deddas

Jag förstår och hoppas att det löser sig till det bästa för er båda! Hoppas den första säljaren tar sitt ansvar.

vill någon vara så snäll att upplysa mig om vad värdeminskningen är pga utbytt blad i lås.
Ganska underhållande läsning då man ej vet vad man säljer eller köper samt att Kaplans misslyckas med beskrivning i värdering.

vill någon vara så snäll att upplysa mig om vad värdeminskningen är pga utbytt blad i lås.
Ganska underhållande läsning då man ej vet vad man säljer eller köper samt att Kaplans misslyckas med beskrivning i värdering.
I min mening i princip ingen alls värdemässigt. Dock finns det köpare som förmodligen skippat det helt iom den utbytta delen men för övriga så tror jag nog att värdet är ungefär exakt detsamma. Kaplans beskriver det hyfsat rätt även om de benämner det som ett 7206-H14/80 som är helt egenpåhittad referens. Bandet är ett 7206 med 80 ends och bladet som är märkt H14 är troligtvis från ett mycket senare jubilee.

Jag vet ej vad Kaplans tar betalt för intyg men det är lite konstigt att man hittar på referenser!
Om grejerna är sammansatta av delar som har dessa nummer, hur ska man då skriva referensnummer? För mig är referensnummer just referenser som man använder vid beställning av delar och som i det här fallet blir det inget "standardreferensnummer". Har Rolex en egen definition på ordet referens?

Om grejerna är sammansatta av delar som har dessa nummer, hur ska man då skriva referensnummer? För mig är referensnummer just referenser som man använder vid beställning av delar och som i det här fallet blir det inget "standardreferesnummer". Har Rolex en egen definition på ordet referens?
I detta fall så har länken ett nummer. Dvs 7206 som är skrivet på en länkbit och 80 som endsen är märkta vilket markerar vad den passar till. Du hittar även detta i Rolex-kataloger om det nu känns viktigt.

Det Kaplans klämmer in i referensnumret är en felaktig del som inte har med länken att göra. Det de kallar H14 är en rolexmärkning från en jubilee och jag är tveksam till om Kaplans har rätt när de påstår att den är från 1983. Kollar man på andra clasps som är märkta H14 så har de ofta ytterligare märkning så därför tror jag inte att H har med ålder att göra utan snarare markerar ett jubilee. Kaplans har dock kollat datumkoder och sett att H är 1983 så därför säger de det. Det är dock knappast troligt iom 14 bara blir knasigt tillsammans med en bokstav som säger årtal. Iofs skit samma iom delen bara är fel för länken.

Oklart vart du vill komma men det kan du säkert förklara för mig. :)

Att förstå vad de olika siffrorna betyder gör jag. Rolex är ju oerhört "lättgooglat". Med tanke på att det som jag skrev om länken som är sammansatt av olika delar, oavsett om det är korrekt, blir ju referensnummerserien den som Kaplans anger. Alltså ett nummer som inte är gängse men referens för just trådens länk.

Att förstå vad de olika siffrorna betyder gör jag. Rolex är ju oerhört "lättgooglat". Med tanke på att det som jag skrev är sammansatt av olika delar, oavsett om det är korrekt, blir ju referensnummerserien den som Kaplans anger. Alltså ett nummer som inte är gängse men referens för just trådens länk.
Que? Länken blir inte en jubilee bara för att ett blad är från en. Den blir inte heller från 1983 bara för att Kaplans tolkar ett H fel. Länken är och förblir en 7206 med ett utbytt blad.

Du missar målet med ungefär ett par meter. Jag säger igen att referensnummerserien som Kaplans skrivit om den "felaktiga" länken anger delarna som den är sammansatt av.
H 14 kan vara stålkvaliteten som används, exempelvis.

Du missar målet med ungefär ett par meter. Jag säger igen att referensnummerserien som Kaplans skrivit om den "felaktiga" länken anger delarna som den är sammansatt av.
Jisses. Rolexlänkar kunde köpas med olika spännen och med olika ändlänkar. Länken har en referens, endlänkarna en annan och spännet ett tredje. Således borde det stå:
Länk: xxxx
Ändlänkar: xxx
Spänne: xxx

Precis som det står i väldigt många Rolexannonser.

Förstår fortfarande inte riktigt var du vill komma iom de klämmer in en mysterisk märkning som inte hör ihop med länken i det allmänt accepterade referensnumret för länken. Det är absolut en icke-fråga men jag har svårt att se att det är korrekt iom de anger årtal utifrån den märkningen.

Personligen så är jag inte ens säker på att bladet kommer från en äkta rolex-länk då dessa jubileer är flitigt förfalskade och jag går bet på att hitta en likadan. Återigen ingen biggie iom de inblandade ska byta ut bladet i fråga.

Ledsen jag kanske uttryckte mig klumpigt, jag förstår din tankegång.
H14 stålkvalitet? jag kan inget om stål men används h 14 i knivar och sådant?

Jisses. Rolexlänkar kunde köpas med olika spännen och med olika ändlänkar. Länken har en referens, endlänkarna en annan och spännet ett tredje. Således borde det stå:
Länk: xxxx
Ändlänkar: xxx
Spänne: xxx

Precis som det står i väldigt många Rolexannonser.
I detta fall så fanns det bara ett spänne.

Ledsen jag kanske uttryckte mig klumpigt, jag förstår din tankegång.
H14 stålkvalitet? jag kan inget om stål men används h 14 i knivar och sådant?
Rolex har använt H 14 stål i sina lås, det trodde jag rolexkännarna var medvetna om. Sammansättningen vet jag inte. Om det är tillverkat av Sandvik kan jag heller inte svara på.

Låt höra vad ni experter tror om bladet? Jämför med detta spänne som faktiskt är från 1983. Utan möjlighet att få klämma på det så skulle jag säga att bladet på länken vi diskuterar är aftermarket. Kan vi få bättre bilder DiscoPapa?

IMG_7224.JPG
IMG_7225.JPG

Rolex har använt H 14 stål i sina lås, det trodde jag rolexkännarna var medvetna om. Sammansättningen vet jag inte. Om det är tillverkat av Sandvik kan jag heller inte svara på.

ursäkta mig men jag visste ej att jag var en Rolexkännare! Tror ej jag äger en enda rolexlänk och den sista vintage Rolex jag sålde var nog 5-6 år sedan och det var på länk.

ursäkta mig men jag visste ej att jag var en Rolexkännare! Tror ej jag äger en enda rolexlänk och den sista vintage Rolex jag sålde var nog 7-8år sedan och det var på länk.
All respekt för dig, jag trodde det fanns en del sådana här på forumet. Stålkvaliteter varierar ofta över tid på olika urfabrikat, enligt mina erfarenheter.

Jag vågar lova er att Rolex inte märker vintage-spännen med stålkvalitet. Kom igen...

Låt oss diskutera kvalitén på märkningen istället. Känns den rolexmässig?

Hur menar du med tam? Ser väldigt random märkt ut är min spontana reaktion men jag är uppenbarligen novis :)

Ser inte Rolexkronan väldigt smetig ut också?
Du kan ju enkelt jämföra kvalitén på kronan med det andra bladet. :)

Med tam så menar jag att den inte ser lika djup och klar ut. Ser klent laseretsat ut. Även texten som Moffan nämner skiljer. Det kan absolut bara vara bilderna så jag vill inte svära på det. Allt som allt så spelar det ingen roll iom det ska bytas. Dock kan det vara intressant gällande Kaplans och 1200kr-värderingsintyget.

Senast ändrad:
Du kan ju enkelt jämföra kvalitén på kronan med det andra bladet. :)

Med tam så menar jag att den inte ser lika djup och klar ut. Även texten som Moffan nämner skiljer. Det kan absolut bara vara bilderna så jag vill inte svära på det. Allt som allt så spelar det ingen roll iom det ska bytas. Dock kan det vara intressant gällande Kaplans och 1200kr-värderingsintyget.
Kommer ju sluta med en ännu lägre värdering detta :)

Ska be att få göra om när jag fått rätt på nytt blad. Lunaroyster borde återkoppla snart.

Kommer ju sluta med en ännu lägre värdering detta :)

Ska be att få göra om när jag fått rätt på nytt blad. Lunaroyster borde återkoppla snart.
Det kunde ju ha varit värre. Alla viktiga delar är kvar så det där fixar ni. Är bladet fake så är ju dock värderingen lite lustig iom de har noterat biten och tar med märkningen. Hur känns övrig finish på detta blad jämfört med det gamla från 1967?

Tillbaka
Topp