Kronometern
Basic
Årtalet är angett till 1971 i klartext på bilden och H 14 kan vara stålkvaliteten. Det är nog mest sannolikt.Ja? Betyder H14 1983 i detta fall?
H står det på i princip alla jubilee-band.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Årtalet är angett till 1971 i klartext på bilden och H 14 kan vara stålkvaliteten. Det är nog mest sannolikt.Ja? Betyder H14 1983 i detta fall?
H står det på i princip alla jubilee-band.
Det kunde ju ha varit värre. Alla viktiga delar är kvar så det där fixar ni. Är bladet fake så är ju dock värderingen lite lustig iom de har noterat biten och tar med märkningen. Hur känns övrig finish på detta blad jämfört med det gamla från 1967?
Det andra bladet är fine. Menade bara att du kunde jämföra kvalitén med krona mm mellan det nya och det gamla bladet.Svårfotat och trötta ögon så här på kvällen men här är bild på andra. Hoppas det ser mer ok ut?
Nyfiken på vad värderingen skall användas till? För kännedom, säljreferens, försäkring? Alla som är intresserade av en dylik klocka har koll på värdet, för den avsikten är det 1200 i sjön.......Kommer ju sluta med en ännu lägre värdering detta
Ska be att få göra om när jag fått rätt på nytt blad. Lunaroyster borde återkoppla snart.
Jag är inte helt bekant med stålkvalitet men du kanske kan hjälpa mig med detta spänne? Vilken stålkvalitet har det?Årtalet är angett till 1971 i klartext på bilden och H 14 kan vara stålkvaliteten. Det är nog mest sannolikt.
Ville ha papper till försäkring bara. Hade antagligen räckt med papper från Rob E som kollat servicebehovet men jag gillar att få lite dokumentation då den köptes papperslös.Nyfiken på vad värderingen skall användas till? För kännedom, säljreferens, försäkring? Alla som är intresserade av en dylik klocka har koll på värdet, för den avsikten är det 1200 i sjön.......
- Led kunskapen framåt, stålkvaliteteten H 18 existerar. Varför märkte inte Rolex med stålkvalitet? Du får gärna driva med mig om det känns bra för dig.Jag är inte helt bekant med stålkvalitet men du kanske kan hjälpa mig med detta spänne? Vilken stålkvalitet har det?
(Obs, jag driver med dig - Släpp tanken på att Rolex märkte saker med stålkvalitet på den tiden)
Det får du fråga dem om. Känns det troligt att man enbart märkte jubilee-spännen med stålkvalitet eller kan det möjligtvis vara som så att H:et är återkommande för just jubilee-spännen? Med tanke på att nästan alla jubilee-band är märkta på det sättet.- Led kunskapen framåt, stålkvaliteteten H 18 existerar. Varför märkte inte Rolex med stålkvalitet? Du får gärna driva med mig om det känns bra för dig.
Jag säger att jag tror att bladet är fake. Det är iofs relativt ointressant.Om vi inte vet hur det ligger till med "H" märkningen så måste det vara just ett mysterium - eller driver du med mig
Jag är inte helt bekant med stålkvalitet men du kanske kan hjälpa mig med detta spänne? Vilken stålkvalitet har det?
(Obs, jag driver med dig - Släpp tanken på att Rolex märkte saker med stålkvalitet på den tiden)
Jag tror att alla är av annan uppfattning.Här har vi N8 och H14; år månad och stålkvalitet. Någon som är av annan uppfattning?
Om du vore så vänlig att förklara det du av någon anledning tror att alla andra har en annan uppfattning om för en vetgirig själ. Eller kan du fråga någon som vet?Jag tror att alla är av annan uppfattning.
Jag har hyfsad koll på vintage-rolex och jag har aldrig hört någon ens tro detta förr. Varför skulle man inte ha märkt annat än just jubileeband med just stålkvalitet?Om du vore så vänlig att förklara det du tror alla andra har en annan uppfattning om för en vetgirig själ.
Just den claspen/bladet kommer från en tvåtons jubilee, där 14 i 6252H14 står för att det är 14 karats guld i länken. I senare tt-länkars referenser slutar det med 18 och står för just 18 karats guld.H 14...
Ok, så du menar att den märkningen finns på låset som är i rostfritt stål om det är en stål och guldlänk tillhörande?Just den claspen/bladet kommer från en tvåtons jubilee, där 14 i 6252H14 står för att det är 14 karats guld i länken. I senare tt-länkars referenser slutar det med 18 och står för just 18 karats guld.
Om 14 i trådskaparens blad står för att det kommer från ett tvåtons jubilee vet jag ej, men kan mycket väl vara så.
Japp. Så är de märkta för att visa vad för guld som använts. T ex den lite modernare 62523H som fanns i bytet från 14k till 18k i början av 80-talet någon gång finns som både 62523H14 och 62523H18.Ok, så du menar att märkningen finns på låset som är i rostfritt stål om det är en stål och guldlänk tillhörande?
När rolex gick över till 904L-legeringen (ca 1986, som förövrigt är av martensitisk struktur) valde man Sandvik som leverantör (källa: fd exjobbshandledare på Sandvik Materials Technology).. Innan 904L körde Rolex med 316L-legeringen som även är vanligt bestickstål. H14 har absolut inget med stål att göra..Rolex har använt H 14 stål i sina lås, det trodde jag rolexkännarna var medvetna om. Sammansättningen vet jag inte. Om det är tillverkat av Sandvik kan jag heller inte svara på.
ASTM H14 är ett vedertaget begrepp på en stålkvalitet, så visst har det det.När rolex gick över till 904L-legeringen (ca 1986, som förövrigt är av martensitisk struktur) valde man Sandvik som leverantör (källa: fd exjobbshandledare på Sandvik Materials Technology).. Innan 904L körde Rolex med 316L-legeringen som även är vanligt bestickstål. H14 har absolut inget med stål att göra..
tror du verkligen man laseretsat? - tycker snarare det ser ut som en klen stansning?! (etsning brukar vara mer ytligt, jag kan dock ha fel)..Kan vi återgå till att diskutera äktheten på bladet? Det ser väldigt klent laseretsat ut om man jämför med äkta blad som är märkta I4.
I den ordningen absolut - men H14 i detta fallet är nog snarare kopplat till modell (återigen; 316L är med största sannolikhet vad armbandet är gjort av, äkta som after market..)ASTM H14 är ett vedertaget begrepp på en stålkvalitet, så visst har det det.
Ser inte ut som etsat nej, snarare ett sämre verktyg vid stansning.tror du verkligen man laseretsat? - tycker snarare det ser ut som en klen stansning?! (etsning brukar vara mer ytligt, jag kan dock ha fel)..
Det är det nedre vi diskuterar. Det övre är äkta.tror du verkligen man laseretsat? - tycker snarare det ser ut som en klen stansning?! (etsning brukar vara mer ytligt, jag kan dock ha fel)..
jo jag hängde med på att det nedre åsyftades, men även det ser stansat ut, om än med mycket sämre precision..Det är det nedre vi diskuterar. Det övre är äkta.
Jag vet inte vad kineserna använder men märkningen ser för mig allt annat är rolexmässig ut. Det kan för all del kanske vara bilden som gör att det ser så cheap ut?
Yes. Håller med att det ser stansat ut. Jag fastnade bara först vid att det var så ytligt men du har rätt inatt man ser trycket runt.jo jag hängde med på att det nedre åsyftades, men även det ser stansat ut, om än med mycket sämre precision..
Polerat?Yes. Håller med att det ser stansat ut. Jag fastnade bara först vid att det var så ytligt men du har rätt inatt man ser trycket runt.
Jag tycker det ser off ut. Sedan hittar vi inget annat som är märkt liknande. Kan inte heller förstå varför det skulle poleras inuti bladet om det nu är så.Polerat?
problemet med aftermarket är att man ofta rör ihop beteckningar och kombinationer (på flit sannolikt) för att flyga under radarn för förfalskning/allmän förvirring..Polerat?