• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fel clasp? Förändrar det värdet?

Det kunde ju ha varit värre. Alla viktiga delar är kvar så det där fixar ni. Är bladet fake så är ju dock värderingen lite lustig iom de har noterat biten och tar med märkningen. Hur känns övrig finish på detta blad jämfört med det gamla från 1967?

Svårfotat och trötta ögon så här på kvällen men här är bild på andra. Hoppas det ser mer ok ut?

32543120_Unknown.JPG

Kommer ju sluta med en ännu lägre värdering detta :)

Ska be att få göra om när jag fått rätt på nytt blad. Lunaroyster borde återkoppla snart.
Nyfiken på vad värderingen skall användas till? För kännedom, säljreferens, försäkring? Alla som är intresserade av en dylik klocka har koll på värdet, för den avsikten är det 1200 i sjön.......

Årtalet är angett till 1971 i klartext på bilden och H 14 kan vara stålkvaliteten. Det är nog mest sannolikt.
Jag är inte helt bekant med stålkvalitet men du kanske kan hjälpa mig med detta spänne? Vilken stålkvalitet har det?

(Obs, jag driver med dig :) - Släpp tanken på att Rolex märkte saker med stålkvalitet på den tiden)

IMG_5743.JPG

Nyfiken på vad värderingen skall användas till? För kännedom, säljreferens, försäkring? Alla som är intresserade av en dylik klocka har koll på värdet, för den avsikten är det 1200 i sjön.......
Ville ha papper till försäkring bara. Hade antagligen räckt med papper från Rob E som kollat servicebehovet men jag gillar att få lite dokumentation då den köptes papperslös.

Jag är inte helt bekant med stålkvalitet men du kanske kan hjälpa mig med detta spänne? Vilken stålkvalitet har det?

(Obs, jag driver med dig :) - Släpp tanken på att Rolex märkte saker med stålkvalitet på den tiden)

IMG_5743.JPG
- Led kunskapen framåt, stålkvaliteteten H 18 existerar. Varför märkte inte Rolex med stålkvalitet? Du får gärna driva med mig om det känns bra för dig.

- Led kunskapen framåt, stålkvaliteteten H 18 existerar. Varför märkte inte Rolex med stålkvalitet? Du får gärna driva med mig om det känns bra för dig.
Det får du fråga dem om. Känns det troligt att man enbart märkte jubilee-spännen med stålkvalitet eller kan det möjligtvis vara som så att H:et är återkommande för just jubilee-spännen? Med tanke på att nästan alla jubilee-band är märkta på det sättet.

Allt som allt så har vi inget mysterium i denna tråd. Vi vet att bladet är fel för länken. Frågan är snarare om det är äkta eller ej. Utbytt är det iaf.

Om vi inte vet hur det ligger till med "H" märkningen så måste det vara just ett mysterium - eller driver du med mig ;)
Jag säger att jag tror att bladet är fake. Det är iofs relativt ointressant.

Notera för övrigt att 14 troligare är I4 då Rolex har ett annat typsnitt på ettor. Jag säger dock fortfarande aftermarket.

Här är ett äkta att jämföra märkningen med.

IMG_5744.jpg

IMG_5745.JPG

Senast ändrad:

IMG_5743.JPG

Här har vi N8 och H14; år månad och stålkvalitet. Någon som är av annan uppfattning?

Om du vore så vänlig att förklara det du tror alla andra har en annan uppfattning om för en vetgirig själ.
Jag har hyfsad koll på vintage-rolex och jag har aldrig hört någon ens tro detta förr. Varför skulle man inte ha märkt annat än just jubileeband med just stålkvalitet?

Däremot är det allmänt känt att jubileeband har ett H i referensnumret.

Det är inte direkt som så att jag diskuterar detta. Jag säger bara att du har fel. Det vore betydligt mer intressant att reda ut om DiscoPapas band är äkta eller ej.

Just den claspen/bladet kommer från en tvåtons jubilee, där 14 i 6252H14 står för att det är 14 karats guld i länken. I senare tt-länkars referenser slutar det med 18 och står för just 18 karats guld.

Om 14 i trådskaparens blad står för att det kommer från ett tvåtons jubilee vet jag ej, men kan mycket väl vara så.
Ok, så du menar att den märkningen finns på låset som är i rostfritt stål om det är en stål och guldlänk tillhörande?

Ok, så du menar att märkningen finns på låset som är i rostfritt stål om det är en stål och guldlänk tillhörande?
Japp. Så är de märkta för att visa vad för guld som använts. T ex den lite modernare 62523H som fanns i bytet från 14k till 18k i början av 80-talet någon gång finns som både 62523H14 och 62523H18.

Rolex har använt H 14 stål i sina lås, det trodde jag rolexkännarna var medvetna om. Sammansättningen vet jag inte. Om det är tillverkat av Sandvik kan jag heller inte svara på.
När rolex gick över till 904L-legeringen (ca 1986, som förövrigt är av martensitisk struktur) valde man Sandvik som leverantör (källa: fd exjobbshandledare på Sandvik Materials Technology).. Innan 904L körde Rolex med 316L-legeringen som även är vanligt bestickstål. H14 har absolut inget med stål att göra..

Kan vi återgå till att diskutera äktheten på bladet? Det ser väldigt klent laseretsat ut om man jämför med äkta blad som är märkta I4.

IMG_5744.jpg
IMG_5745.JPG

När rolex gick över till 904L-legeringen (ca 1986, som förövrigt är av martensitisk struktur) valde man Sandvik som leverantör (källa: fd exjobbshandledare på Sandvik Materials Technology).. Innan 904L körde Rolex med 316L-legeringen som även är vanligt bestickstål. H14 har absolut inget med stål att göra..
ASTM H14 är ett vedertaget begrepp på en stålkvalitet, så visst har det det.

tror du verkligen man laseretsat? - tycker snarare det ser ut som en klen stansning?! (etsning brukar vara mer ytligt, jag kan dock ha fel)..
Det är det nedre vi diskuterar. Det övre är äkta.

Jag vet inte vad kineserna använder men märkningen ser för mig allt annat är rolexmässig ut. Tycker iofs att hela bladet är fel.

Det kan för all del kanske vara bilden som gör att det ser så cheap ut?

Det är det nedre vi diskuterar. Det övre är äkta.

Jag vet inte vad kineserna använder men märkningen ser för mig allt annat är rolexmässig ut. Det kan för all del kanske vara bilden som gör att det ser så cheap ut?
jo jag hängde med på att det nedre åsyftades, men även det ser stansat ut, om än med mycket sämre precision..

Tillbaka
Topp