• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Penna + klocka

Låter som att du behöver byta nib, hade samma problem efter att jag tappat pennan i marken. Lätt åtgärdat!

Många gånger går det också att justera eller fixa spetsen / nibben. Finns en drös med filmer på Youtube eller varför inte gräva lite i detta forumet:

Pilot Vega Gel är en favoritpenna för ca 80:- och Rolex Sea-Dweller 4000 (116600) är en favoritklocka för lite mera ... ;)
Rolex 2022-03-10 (penna).jpg

Hej på er, tänkte till sist slå till på min första finare penna och har kommit fram till att det nog blir en Montblanc Starwalker 2019 Resin M Fountain Pen. Någon som har några intryck eller erfarenheter av den?

Har hittat den här: https://appelboom.com/sv/montblanc-starwalker-2019-resin-fountain-pen/ lyckas inte hitta den hos någon ÅF i Sverige, något tips om var jag kan leta?
Jag har haft en sån och nackdelen är att den inte är ”pistonfiller” och att den är lite mordern. Men det är en bra intstegspenna och jag tror inte du kommer ångra dig. Jag tror Brobergs har dom, eller hade iaf tills nyligen.

Men skulle jag råda dig skulle jag säga 146 eller 149 alt en pelikan m805-1005. Men nu bad du ju inte om mitt råd.

Jag har haft en sån och nackdelen är att den inte är ”pistonfiller” och att den är lite mordern. Men det är en bra intstegspenna och jag tror inte du kommer ångra dig. Jag tror Brobergs har dom, eller hade iaf tills nyligen.

Men skulle jag råda dig skulle jag säga 146 eller 149 alt en pelikan m805-1005. Men nu bad du ju inte om mitt råd.

Jag är rätt nöjd med att använda vanliga bläck-”patroner” (nybörjare) så det stör ej. Tycker att denna är snygg och gillar toppen på korken med emblemet. Har rätt stora händer och denna satt bra ”posted”. 146 gick inte att posta lika bra tyckte jag.

Pelikanen såg inte dum ut alls, men var lite dyrare. Kanske blir en sådan i framtiden.

Brobergs har den, men deras pris är högre än alla andras (t.o.m. dyrare än MBs hemsida). Försökte beställa på Appelboom, men går ej, kommer inte fram till betalningen.

Tänkte försöka beställa den hos Fredmans Ur, någon erfarenhet av dem?

Tack för input

Beställde en Platinum Procyon, nu när jag fick en 20% rabattkod från Penstore pga deras nya kundklubb. Köpte hem en hel näve Preppys för några veckor sen som jag kärat ner mig i totalt, så dags för ett kliv upp nu!
109872_1.jpg

Blev även en converter och ett par Pilot Iroshizuku-bläck i svart och blått också.
PS: Tänkte nog släppa mina Lamy AL-Star, en blå standard och ett par limited i grönt (2016) och turkos (2017), nu när jag har landat i Platinum. Kommer upp en annons på KoS i helgen.

Nån med tips på nån roligare/tjusigare/klassisk förvaringslösning för pennor och bläck?
Snubblade över denna från Diplomat, som exempel på vilken slags förvaring jag är ute efter, men tyvärr anpassad efter deras bläck. Ett alternativ är såklart att anlita någon finsnickare att bygga på spec.
penskrin_cherry.jpg

Följdfråga: Hur förvarar ni era pennor och bläck?

Nån med tips på nån roligare/tjusigare/klassisk förvaringslösning för pennor och bläck?
Snubblade över denna från Diplomat, som exempel på vilken slags förvaring jag är ute efter, men tyvärr anpassad efter deras bläck. Ett alternativ är såklart att anlita någon finsnickare att bygga på spec.
penskrin_cherry.jpg

Bläcken har kag stående i bokhyllan, blir en fin liten avstickare om man exempelvis har flera bläck av samma fabrikat i detta fall mina MB horn.

Ang pennor så kör jag en kina-pennfodral ståendes med Nibs uppåt, ska se om jag kan hitta länken till ebay som finns här i tråden

Edit:

penskrin_cherry.jpg

Köp en Faber von Catell Perfect pencil så får du en bra penna(till) och en mycket lagom låda för tre pennor..
Faktiskt den bästa pennlådan jag hittat.

Bilagor

• 2843AACA-439A-4118-9CB4-B8ABB7FA14E7.jpeg
    2843AACA-439A-4118-9CB4-B8ABB7FA14E7.jpeg
    23 KB · Visningar: 15
Jag är rätt nöjd med att använda vanliga bläck-”patroner” (nybörjare) så det stör ej. Tycker att denna är snygg och gillar toppen på korken med emblemet. Har rätt stora händer och denna satt bra ”posted”. 146 gick inte att posta lika bra tyckte jag.

Pelikanen såg inte dum ut alls, men var lite dyrare. Kanske blir en sådan i framtiden.

Brobergs har den, men deras pris är högre än alla andras (t.o.m. dyrare än MBs hemsida). Försökte beställa på Appelboom, men går ej, kommer inte fram till betalningen.

Tänkte försöka beställa den hos Fredmans Ur, någon erfarenhet av dem?

Tack för input
Trevliga, mycket trevliga.
Köpte nyss en present där, ett Mont Blanc-bälte.

Tack för tipsen på förvaring!
Dagens klockfoto fick ett gästspel från min Platinum Procyon, som jag är grymt nöjd med.
Söndagsnöjet i väntan på tvättid!
F730DD0E-34AC-4830-8603-A9EFAB94145C.jpeg

Uppgraderade jobbpennan från Platinum Preppy till Platinum Plaisir. Väldigt mycket penna för slanten! Samma nib som Preppy, men kropp i aluminium istället för plast. Kör den just nu med converter och Diamine presidential blue.
24E27AAB-2EEF-4230-9AA0-8A2003775CF5.jpeg

KS är verkligen forumet som bara växer och växer ju mer man petar omkring— hittade och fastnade i den här tråden och insåg efter ett tag att det nog var hög tid att ge min gamla penna lite kärlek; sannolikt är den i behov av det då jag misstänker att det torkat ut utan att tömmas sedan ganska länge.

Jag får återkomma med en egen bild så snart den är uppflidd.

Tack för inspiration så länge 🙏

NK körde 50% rabatt på alla *PELIKAN pennor så slog till på en m800 platinum, m1000 var redan slut. Fanns i färgerna blå, svart (platinum), svart(guld)

*EDIT

Senast ändrad:
Det var väl ungefär ett år sedan jag snurrade in när det gäller reservoarpennor. Har man en gång testat en reservoarpenna går man nog inte tillbaka till vanliga pennor. Utom i nödfall. Här är min lilla samling! Olika spetsar förstås. Montblanc till Pilot MR. Favoriten är pennan längst till vänster: Pelikan Souverän M800 med F-spets. Men samtliga mina pennor är bra. Hur kan man då motivera att köpa en penna för flera tusenlappar när det finns nästan lika bra pennor för några hundralappar? Det enkla svaret är att de dyra är oftast vackrare, ungefär som klockor. De dyra är dyra av en anledning, men även de avsevärt billigare pennorna och klockorna fyller sin funktion. :)
IMG_20220627_220335.jpg

Det var väl ungefär ett år sedan jag snurrade in när det gäller reservoarpennor. Har man en gång testat en reservoarpenna går man nog inte tillbaka till vanliga pennor. Utom i nödfall. Här är min lilla samling! Olika spetsar förstås. Montblanc till Pilot MR. Favoriten är pennan längst till vänster: Pelikan Souverän M800 med F-spets. Men samtliga mina pennor är bra. Hur kan man då motivera att köpa en penna för flera tusenlappar när det finns nästan lika bra pennor för några hundralappar? Det enkla svaret är att de dyra är oftast vackrare, ungefär som klockor. De dyra är dyra av en anledning, men även de avsevärt billigare pennorna och klockorna fyller sin funktion. :)
IMG_20220627_220335.jpg
Bra motivation, har du kommit till nivån att du har utrensningar bland övriga familjens pennor ?
Jag köpte en förpackning Bic-pennor åt min fru härom dagen, Balugraf blir för kostsamt med hennes omsättningstakt.

Pelikan M800 vill jag ha... Nuvarande favorit är en dansk vintage med mjuk spets. Minns ej vad den heter. Från 40-talet.

Fast Bic Ballograf tycker jag faktiskt är ganska charmiga kulspetspennor. Kulspetsfavoriten kanske. Mysig mekanism, lite halvslarvig som en väl använd billig klocklänk.

Pelikan M800 vill jag ha... Nuvarande favorit är en dansk vintage med mjuk spets. Minns ej vad den heter. Från 40-talet.

Fast Bic Ballograf tycker jag faktiskt är ganska charmiga kulspetspennor. Kulspetsfavoriten kanske. Mysig mekanism, lite halvslarvig som en väl använd billig klocklänk.
Bic Ballograf? Du tänker inte på klassiska, fortfarande svensktillverkade, Ballograf Epoca? Bic har inget med Ballograf att göra.
10325_1.jpg

Tillbaka
Topp