• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fortistråden

Oris har väl ett verk som match allt det? Tudor också väl? ;)
@ScubaKing

Tudor, Fortis, Norquain har mer eller mindre samma verk från Kenissi som tillverkar det. Så inga av de har Inhouse utan gamla klassiska Proprietary movements från en fabrikshylla. Inget fel med det.

Jag är inte så intresserad av verket då ett Sellita SW/ETA 2824 duger gott åt mig då jag sällan har av mig uret mer än några timmar åt gången eller mer än 70 h.

70 h PR kommer snart vara standard på Sellitas verk också tyvärr, då det säkert kommer påverka priset. Helt onödigt imho.

Men klockan är snyggare i denna LE då någon kommit och styrt upp färg-kombinationerna 😂

Senast ändrad:
Ja tycke och smak sammanställs från många parametrar och det fina är att det finns inget rätt eller fel, bara smak och tycke…
Men fortis skänker en hel del glädje, lika som många andra märken gör 😊

Bilagor

• 86826945-BDBB-4304-8429-88DB5B894F37.jpeg
    86826945-BDBB-4304-8429-88DB5B894F37.jpeg
    317.8 KB · Visningar: 23
Så "In-House" verket MT5621 Tudor skryter om i North Flag är ett Kenissi egentligen? :oops:
Japp. Men Kenissi startades av Tudor och sedan kom Chanel m fl in i bilden. Så semi-inhouse…

@ScubaKing

Tudor, Fortis, Norquain har mer eller mindre samma verk från Kenissi som tillverkar det. Så inga av de har Inhouse utan gamla klassiska Proprietary movements från en fabrikshylla. Inget fel med det.

Jag är inte så intresserad av verket då ett Sellita SW/ETA 2824 duger gott åt mig då jag sällan har av mig uret mer än några timmar åt gången eller mer än 70 h.

70 h PR kommer snart vara standard på Sellitas verk också tyvärr, då det säkert kommer påverka priset. Helt onödigt imho.

Men klockan är snyggare i denna LE då någon kommit och styrt upp färg-kombinationerna 😂

Yes du har helt rätt har jag nu läst mig till. Vet inte varför dem skriver det är ett "inhouse" online dock. Sett det på rätt många sidor, det är ju lite bedrägligt kan man tycka. Se bild nedan.

Angående power reserve så tycker jag själv 70 timmar och gärna mer är en otroligt positiv faktor, faktiskt en av dem viktigaste. Jag lägger ofta ifrån mig klockan längre perioder.

Håll med om att verket i sig är läckert som få dock rent estetiskt!

ss.jpg

Senast ändrad:
Japp. Men Kenissi startades av Tudor och sedan kom Chanel m fl in i bilden. Så semi-inhouse…

Ungefär som för Longines och ETA alltså? ETA tillverkar ju L888 exklusivt för Longines.

Senast ändrad:
Var i kontakt med Fortis kring frågor om service och reservdelar och blev hänvisad till en länk där jag kunde beställa hem delar.
Dock meddelade de att jag som privatperson inte kunde beställa reservdelar som packningar etc för service.

Se nedan:

Dear Mr.
thank you very much for your enquiry.
We are the official service centre for Fortis watches.

The old rubber strap is sold out, but we have some new straps.
our best seller is the Hybrid-strap
We don't case parts to end consumer, but you are welcome to send us the watch for inspection.

Price list:

Please include the following documents with the delivery:

Error description

Your contact details, with e-mail address if possible

Telephone number
If you need help with shipping, please do not hesitate to contact me.

For shipping we can offer you the following:

We create a UPS label for insured shipping. You will receive a link from UPS to print out the label. You hand in the package at a UPS Store.

As another option, we offer you our service package. You will receive a shipping box, a watch travel box, a UPS Safebag with label. When the UPS driver brings you the box, you can pack the watch immediately and in most cases give it to the driver straight away. Some drivers like to wait a few minutes. If the driver does not wait, you can of course drop the package off at a UPS Store of your choice.

Please indicate the amount of insurance you would like to insure your watch with.

We charge a fee of 23,80 € plus shipping costs for a rejected estimate.

For variant 1 (UPS label) + return shipment we charge approx. 78,- € (depending on the insurance amount).

For variant 2 (service package) we charge approx. 117,- € (depending on the insurance amount).

We give a 24-month guarantee on our work, with the exception of wear parts or damage caused by external influences.

To booking a Label or for more information, take a look on our web-site

If you have any questions, please do not hesitate to contact me.
mit freundlichen Grüßen

best regards

Andreas Kunke

Kunke GmbH

Hauptstraße 14

Germany 26215 Wiefelstede

Offizielles Service Center von
Fortis Watches

Tel. Zentrale.: 0049-4402-960643

Fax: 0049-4402-960642

Mail.: [email protected]

Internet: www.kunke.eu

Geschäftsführer: Andreas Kunke

Gerichtsstand: Amtsgericht Oldenburg HRB 121008

Ust.ID.-Nr DE205232413

Zoll-Nr. 6422713

Senast ändrad:
@yonsson går det att slå ihop den här och den andra större Fortistråden? Blir ju omöjligt att komma ihåg i vilken tråd man sett ett inlägg om man vill hitta tillbaka. Tusen tack på förhand! 😘

Är det någon som har info om denna klocka? Ålder, värde och om det är en reklamklocka?
Mäter 40mm

Bilagor

• IMG_20230904_171910.jpg
    IMG_20230904_171910.jpg
    187.1 KB · Visningar: 5
  • IMG_20230904_171904.jpg
    IMG_20230904_171904.jpg
    130.1 KB · Visningar: 6
  • IMG_20230904_164122.jpg
    IMG_20230904_164122.jpg
    191.7 KB · Visningar: 5
  • IMG_20230904_164113.jpg
    IMG_20230904_164113.jpg
    197.5 KB · Visningar: 7

FORTIS B-42 FLIEGER BLACK COCKPIT GMT LIMITED EDITION​

Bra field watch (även om det är en aviator). GMT och 200m WR. Jubileumsmodell från 2012 för firandet av Fortis 100 år. Det vita är självlysande.
IMG_9327.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp