• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fortistråden

Skåda.JPG

När det gäller detaljer är ni på en helt annan nivå än undertecknad... :oops:
Ser ni några tokigheter på min B-42?
Kronografens sekundvisare står inte exakt på 12, men det gjorde den inte på min betydligt dyrare Omega Speedmaster heller...
Jag är inte heller så knusslig, men respekterar att det verkar viktigt för somliga 😀

Skåda.JPG

När det gäller detaljer är ni på en helt annan nivå än undertecknad... :oops:
Ser ni några tokigheter på min B-42?
Kronografens sekundvisare står inte exakt på 12, men det gjorde den inte på min betydligt dyrare Omega Speedmaster heller...

Den ser perfekt ut, och det gör Fortis normalt, men den ovan nya som jag kommenterade vet jag inte. Kanske var ett måndagsex eller dylika.

Den ser perfekt ut, och det gör Fortis normalt, men den ovan nya som jag kommenterade vet jag inte. Kanske var ett måndagsex eller dylika.
Det verkar som att de applicerar, målar, dit lumen för hand. Kan vara samma sak med andra delar av tavlan på Stratoliner.
Det är nästan en fördel om varje tavla skiljer sig lite pga hantverk, känns mer levande då. Det påverkar knappast funktionen heller.

Det verkar som att de applicerar, målar, dit lumen för hand. Kan vara samma sak med andra delar av tavlan på Stratoliner.
Det är nästan en fördel om varje tavla skiljer sig lite pga hantverk, känns mer levande då. Det påverkar knappast funktionen heller.
Kan det eventuellt vara förserieexemplar av nya Stratoliner man ser ännu?

Det kan jag hålla med om. Undra om bara 13 är orange eller om alla datum är det, 13 är även svart på hemsidans bilder 🤔
Vad jag förstår är det bara 13 som är orange :) Från någon youtubevideo menar de att (nu parafraserar jag från minnet) "when you are prepared, there's no room for superstition". Jag har också för mig att nuvarande ägaren köpte bolaget fredag den 13, så det är någon form av internskämt.

Vad jag förstår är det bara 13 som är orange :) Från någon youtubevideo menar de att (nu parafraserar jag från minnet) "when you are prepared, there's no room for superstition". Jag har också för mig att nuvarande ägaren köpte bolaget fredag den 13, så det är någon form av internskämt.
Låter rimligt! Om jag inte missminner släpptes även klockan fredag den 13e

Den nya Stratoliner S-41 är inte superbillig direkt, 5300 EUR...
Undrar hur mycket det nya Werk17 skiljer sej från Valjoux 7750?

Köpte en udda Fortis ref 560.20.132, för något Baron jag inte stött på tidigare(?), för Helsingborgs sjukvårdsdistrikt. Lite kul men dessvärre i pläterad fulmetall. Någon som sett en liknande?
IMG_20220804_224149_604.jpg

Har ni något tips på vart man kan hitta Fortis reservdelar. Har tappat ena skruven till pinnen som håller armbandet samt tänkte serva den och skulle vilja köpa orginal packningsats som man kan lämna över till urmakaren.
CDE0290A-6341-4CDD-95CF-AACC6984A023.jpeg

Har ni något tips på vart man kan hitta Fortis reservdelar. Har tappat ena skruven till pinnen som håller armbandet samt tänkte serva den och skulle vilja köpa orginal packningsats som man kan lämna över till urmakaren.
CDE0290A-6341-4CDD-95CF-AACC6984A023.jpeg

Tackar, jo jag beställde från watchparts24. Verkar vara en tyskt försäljare och de är på väg men jag tror inte det är Fortis orginal.
Och packningssats till b-42 verkar vara svårt att hitta. Det var nog därför urmakaren bad mig leta 😅

Tackar, jo jag beställde från watchparts24. Verkar vara en tyskt försäljare och de är på väg men jag tror inte det är Fortis orginal.
Och packningssats till b-42 verkar vara svårt att hitta. Det var nog därför urmakaren bad mig leta 😅
Har du hört med Fortis direkt? Via fortis-swiss eller deras facebook-sida.
Jag tror de har sånt liggande.

CAA132BD-4C31-45B0-8577-30F0D137B9FD.png

13 st M-44 specialutgåva. Jag gillar den. Tycker det är lite konstigt att den inte finns i standard men no nonsense svart version.

Inte min kopp av tea utseendemässigt, MEN inhouse verk och 70 timmars PR är ju grym respekt för dryga 40kkr. Finns nog inget liknande med samma prislapp.
Tycker för övrigt verket i sig är apsnyggt!

WERK-13-Freigestellt-e1653436905669.png

Tillbaka
Topp