Fast nu var det ju ingen som stal 10k. Det hade ju varit en annan femma...Håller med, 10k är ju kaffepengar. Tycker man något annat så hör man inte hemma på KS helt klart.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fast nu var det ju ingen som stal 10k. Det hade ju varit en annan femma...Håller med, 10k är ju kaffepengar. Tycker man något annat så hör man inte hemma på KS helt klart.
Håller inte med då detta i grunden är ett intresseforum. Här tycker nog de flesta att det är viktigt att kunna köpa/sälja utan direkt avsikt att tjäna pengar på en annan forum medlem. Annars har nog väldigt få här något emot marknadsekonomiska principer i stort.Är det inte just så här en öppen marknad fungerar? Nämligen att det finns möjligheten att köpa en produkt och sen lägga på X antal kronor och sälja vidare? Det handlar om utbud och efterfrågan. Om någon köpt klockan så har väl förmodligen hen tyckt att klockan är värd pengarna. Sen kan någon annan tycka att personen blivit lurad på 10 000 kronor, men det är ju köparens egna val. Att tidigare annons försvunnit är ju tråkigt, men mänskligt fel. Nätet är fullt av prisreferenser och söker man lite kan man få ett hum om ett pris är rimligt eller inte.
Känns som att det här mer och mer börjar handla om den svenska avundsjukan. Det är väl inte olagligt att tjäna pengar på att köpa och sälja en klocka? Sen kan man ju prata moral, men det är en annan aspekt.
Är det inte just så här en öppen marknad fungerar? Nämligen att det finns möjligheten att köpa en produkt och sen lägga på X antal kronor och sälja vidare? Det handlar om utbud och efterfrågan. Om någon köpt klockan så har väl förmodligen hen tyckt att klockan är värd pengarna. Sen kan någon annan tycka att personen blivit lurad på 10 000 kronor, men det är ju köparens egna val. Att tidigare annons försvunnit är ju tråkigt, men mänskligt fel. Nätet är fullt av prisreferenser och söker man lite kan man få ett hum om ett pris är rimligt eller inte.
Känns som att det här mer och mer börjar handla om den svenska avundsjukan. Det är väl inte olagligt att tjäna pengar på att köpa och sälja en klocka? Sen kan man ju prata moral, men det är en annan aspekt.
Nu är det kanske inte så i det här fallet men det har varit en del tillfällen då någon köpt en klocka till "kompispris" med argumentet att "oh vad jag skulle vilja ha just den modellen" och två dagar senare så åker den upp på k&s med 20-30-40-50% prispåslag.Är det inte just så här en öppen marknad fungerar? Nämligen att det finns möjligheten att köpa en produkt och sen lägga på X antal kronor och sälja vidare? Det handlar om utbud och efterfrågan. Om någon köpt klockan så har väl förmodligen hen tyckt att klockan är värd pengarna. Sen kan någon annan tycka att personen blivit lurad på 10 000 kronor, men det är ju köparens egna val. Att tidigare annons försvunnit är ju tråkigt, men mänskligt fel. Nätet är fullt av prisreferenser och söker man lite kan man få ett hum om ett pris är rimligt eller inte.
Vet inte hur mkt det handlar inte riktigt om den svenska avundsjukan här. Men som sagt det är en entusiastforum och det är mer det isf. Kan tänka mig samma tongångar om inte mer kritiska på te x watchuseek eller liknande.Känns som att det här mer och mer börjar handla om den svenska avundsjukan. Det är väl inte olagligt att tjäna pengar på att köpa och sälja en klocka? Sen kan man ju prata moral, men det är en annan aspekt.
Det jag menar är att en klocka som ökat 10 000 kr i värde inte är något ovanligt idag. Ska vederbörande sälja klockan under marknadspris bara för att hedra en oskriven forumlag?Tar också gärna en del av de 10K som du nämner? Min erfarenhet av att sälja klockor och läsa på forumet är att många förmodligen endast äger en "dyrare" klocka.
Och för egen del är det viktigt att det som köps och säljs på forumet är korrekt och inom rätt prisram.
Själva affärsidén och poängen med annonserna är ju dess pålitlighet. Kan tycka att om man upplever 10K som kaffepengar kanske gråhandlarforum eller Tradera är rimligare kanaler att hänga på.
Om det är över en längre period så kör i vind. Men om någon sålt en klocka för 50000 för två veckor sedan och sedan försöker man flippa den för 10000 mer så får man utstå en del kritik och kommentarer.Det jag menar är att en klocka som ökat 10 000 kr i värde inte är något ovanligt idag. Ska vederbörande sälja klockan under marknadspris bara för att hedra en oskriven forumlag?
Nu har jag inte koll på tidsperspektivet i detta enskilda fall men visst spelar det roll.Om det är över en längre period så kör i vind. Men om någon sålt en klocka för 50000 för två veckor sedan och sedan försöker man flippa den för 10000 mer så får man utstå en del kritik och kommentarer.
Klockan i fråga är inte ens såld ännu.Nu har jag inte koll på tidsperspektivet i detta enskilda fall men visst spelar det roll.
Herregud, iofs bra att det finns en slasktratt på KS, det finns säkert utrymme för seriösa frågor, på specifika annonser, men att stöka runt med folie på prissättning/historik på en normal marknad
Lite OT men när der kommer till historik och spårbarhet så kommer detta imo endast att öka. Vi ser hur NFT (non fungible token) redan idag finns inom klockvärlden. Vissa märken använder sig av tokens från special design till endast spårning av klockan. På sikt borde detta vara positivt för klockmarknaden. Säljare kommer fortfarande att kunna ”flippa” med påslag, men det kommer finnas en tydlig ägar- och -pris historikFolie och normal marknad . Nja tråden har nog fyllt sin funktion här ändå.
Inte mycket som är normalt i det att en säljare raderar historik på en pjäs som han nu säljer. Ett misstag som det förklarades som kan ju alla göra givetvis och sen vad man tror om det är ju upp till var och en.
Nu ska det ju rättas till igen som jag förstod det så tråden levererade väl i det fallet.
Historik i annonser för framtida intressenter kan ju vara väl så viktigt.
Priserna är inget att diskutera egentligen, där gör man som man själv vill.
Kan svara trots att du ej taggade mig. Men dom som hör av sig på ens köpesannonser är oftast (inte alltid!) lyckoönskare. Jag har haft en köpesannons uppe för en skx013 ett tag. En här på forumet hör av sig och vill ha 5800kr för den.Ser lite då och då att man vill köpa/byta till sig rimligt prissatt Rolex etc, vad menar man med det?
Rimligt prissatt borde vara marknadspris?
Menar man kanske så som en rolex kostade för 3 år sedan?
edit, ser att @boneg söker en rimligt prissatt kermit, vad är rimligt prissatt?
@DML20 söker en 116710ln och betalar gärna ett rimligt pris?
Nopp, haft många som frågar och pratat med mig om klockan och istället för att meddela alla personligen så bumpar jag när jag är överens med en köpare om möte och pris. Enklare än att skriva till alla.Varför bumpar man sin annons med OHPF?
Är det FOMO taktik eller har man inte en pågående affär med medlem? Eller rent av stressa pågående affär till snabbt avslut. @Rolexsearch
Är det inte bättre och lättare att vara transparent i sin kommunikation med alla potentiella köpare?Nopp, haft många som frågar och pratat med mig om klockan och istället för att meddela alla personligen så bumpar jag när jag är överens med en köpare om möte och pris. Enklare än att skriva till alla.
Yes, vilket jag är genom att gå ut med info om att den är nu bokad och överenskommet.Är det inte bättre och lättare att vara transparent i sin kommunikation med alla potentiella köpare?
Men vad har det med bumpen att göra? Dem får den infon än enligt dig om den markeras OHPF och det lär dem se även om din annons ligger längre ned?Yes, vilket jag är genom att gå ut med info om att den är nu bokad och överenskommet.
Jag gör så för jag tycker det är smidigt. Tack för en bra dialog.Men vad har det med bumpen att göra? Dem får den infon än enligt dig om den markeras OHPF och det lär dem se även om din annons ligger längre ned?
Om den är bokad och pågående affär, behöver vi då också ta del av den infon genom bump?Jag gör så för jag tycker det är smidigt. Tack för en bra dialog.
Det är inte för att stressa fram något. Möte och pris är överens. Förstår inte ditt argument.Om den är bokad och pågående affär, behöver vi då också ta del av den infon genom bump?
Hade du gjort så med mig i pågående affär och försökt stressa fram snabbt avslut så hade jag avbrutit affären direkt med dig.
Fast det förutsätter att alla eventuella köpare sitter och bevakar köp&sälj, bara för att se om du bumpar upp en annons som OHPF istället för att enkelt svara i konversationen med vederbörande att klockan nu är såld.Det är inte för att stressa fram något. Möte och pris är överens. Förstår inte ditt argument.
Men den är inte såld. Bara bokad. Finns många som inte ens svarar eller skriver till folk på forumet. Jag tänker att det här är enklare. Men om det är ogillas av vissa såFast det förutsätter att alla eventuella köpare sitter och bevakar köp&sälj, bara för att se om du bumpar upp en annons som OHPF istället för att enkelt svara i konversationen med vederbörande att klockan nu är såld.
Så om mötet är nästa vecka, så menar du att vi skall se din OHPF annons bumpas varje dag fram till avslut.Det är inte för att stressa fram något. Möte och pris är överens. Förstår inte ditt argument.
Så du menar att rimligt prissatt är? Marknadspris?Kan svara trots att du ej taggade mig. Men dom som hör av sig på ens köpesannonser är oftast (inte alltid!) lyckoönskare. Jag har haft en köpesannons uppe för en skx013 ett tag. En här på forumet hör av sig och vill ha 5800kr för den.
Det tror jag är exakt vad många menar.Så du menar att rimligt prissatt är? Marknadspris?