• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj 3.11

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Men den är inte såld. Bara bokad. Finns många som inte ens svarar eller skriver till folk på forumet. Jag tänker att det här är enklare. Men om det är ogillas av vissa så 🤷‍♂️
Så om mötet är nästa vecka, så menar du att vi skall se din OHPF annons bumpas varje dag fram till avslut.
Instämmer med @Angeli här; varför bumpa en annons som redan är lagd som OHPF?
@Rolexsearch antar att det du menar är att du bumpar för att slippa att folk kontaktar dig om den?

Instämmer med @Angeli här; varför bumpa en annons som redan är lagd som OHPF?
@Rolexsearch antar att det du menar är att du bumpar för att slippa att folk kontaktar dig om den?
Yes dels det men också för att snabbt informera alla som kontaktat tidigare så behöver jag inte skriva till alla att den är överens. Snabbt att få ut info så att säga. Känns ju fel att bumpa den om den är avslutad så att säga.

Yes dels det men också för att snabbt informera alla som kontaktat tidigare så behöver jag inte skriva till alla att den är överens. Snabbt att få ut info så att säga. Känns ju fel att bumpa den om den är avslutad så att säga.
Det räcker väl att lägga den som avslutad när den är avslutad? Inte för att det kanske gör något men jag förstår ändå inte vad fördelen skulle vara. Varför behöver andra potentiella köpare veta att klockan nog är såld? (Dessutom måste du ju själv ändra status två gånger istf för en.) Försöker bara förstå vad nyttan är.

För att den inte är det än 😊

För egen del så tror jag nog att om du har intressenter som verkligen är intresserade så håller dom nog koll på din annons, oavsett om den ligger först eller sist.
Har man sen en dialog igång med flera så känns det kanske mest reko att kontakta i PM för info i mitt tycke i alla fall men det är ju valfritt. Med dialog i detta fallet så menar jag flera kontakter och inte någon som bara hört av sig en gång och sen tystnat.

Men herregud. Det är väl ingen big deal att någon bumpat en annons som är markerad OHPF?
Släpp det bara.
Full förståeligt. Men tyvärr finns det ju ett mönster som är aningen off vilket säkerligen spär på
@Rolexsearch Köper en Explorer 2 16570 av @Ernst65 i december 2021 här på forumet (Se annonsen här). Klockan han köpte är en A serie från 1999, men har en Swiss made (service) tavla.

Nu har @Rolexsearch tagit kontakt med mig och vill sälja sin Exp2. Självsagt mycket dyrare än han köpte den för, men det har också blivit en 2001 modell under tiden han har ägt klockan. Han är noga med att påpeka att varken tavla eller visare har blivit bytt på klockan och att den är original även innan jag frågar om detta. När jag ifrågasätter det han säger och hänvisar till klocka han har köpt så skickar han en länk till en helt denna annonsen på en annan klocka från 2005 och säger att det är klockan han säljer och står fast vid att klockan inte är ifrån 1999.
Han står också fast vid att han aldrig har fått veta att klockan är ifrån 1999 och att det måste vara en klocka från 2001 även om det står tydligt i annonsen som låg ute när han köpte klockan.

Jag förstår att folk kan göra misstag och ta fel, men som jag också har sagt till @Rolexsearch så är det inte första gången han gör liknande saker.
Han har förfinat saker i sina annonser tidigare så jag rekommenderar alla som vill göra affärer med denna herren att göra ordentlig research innan.

Tänk vad smärtfritt det skulle bli om KS bara gjorde om K&S till radannonser som kostade typ en hundring. Fort skulle kvalitén gå upp samtidigt som det inte skulle krävas dagliga bumpar från alla för att synas. Win-win för alla typ.

Tänk vad smärtfritt det skulle bli om KS bara gjorde om K&S till radannonser som kostade typ en hundring. Fort skulle kvalitén gå upp samtidigt som det inte skulle krävas dagliga bumpar från alla för att synas. Win-win för alla typ.
Med tanke på att en annons bara trillar ner 3-4 sidor på ett dygn är det väldigt konstigt att vissa känner att de måste bumpa dagligen i flera veckor. Mer logiskt i så fall vore att ändra bumpregeln eller ta betalt för bumpar.

Med tanke på att en annons bara trillar ner 3-4 sidor på ett dygn är det väldigt konstigt att vissa känner att de måste bumpa dagligen i flera veckor. Mer logiskt i så fall vore att ändra bumpregeln eller ta betalt för bumpar.
Eller bara ta betalt för annonser så att det skapas lite intäkter för forumet. Det känns inte alls orimligt att betala en hundring för att sälja något som ofta kostar tiotusentals kronor.

Eller bara ta betalt för annonser så att det skapas lite intäkter för forumet. Det känns inte alls orimligt att betala en hundring för att sälja något som ofta kostar tiotusentals kronor.
Och det gar val ha en avgiftstrappa sa den som vill salja en billigare klocka inte drar sig for att annonsera
Kanske nagot liknande

0-5000kr Gratis
5-10000kr 25kr
10-50000kr 50kr
500001-Uppat 100kr

Sedan sa kan det ju diskuteras om forumet behover intakter fran detta,eller om dessa inkomster kan doneras till nagot gott andamal som annonsoren sjalv far valja.
Barncancerfonden ar ett behjartansvart andamal. Men det finns manga andra organisationer som ocksa gor mycket gott.

Sedan sa kan det ju diskuteras om forumet behover intakter fran detta,eller om dessa inkomster kan doneras till nagot gott andamal som annonsoren sjalv far valja.
Barncancerfonden ar ett behjartansvart andamal. Men det finns manga andra organisationer som ocksa gor mycket gott.
Det kan forumägarna absolut diskutera. Det står liksom alla fritt att välja hur man vill spendera sina pengar. För oss som inte äger forumet så är det lite av en ickefråga kan jag tycka. Vi kan stödja Barncancerfonden eller andra precis så ofta som vi vill.

Och det gar val ha en avgiftstrappa sa den som vill salja en billigare klocka inte drar sig for att annonsera
Kanske nagot liknande

0-5000kr Gratis
5-10000kr 25kr
10-50000kr 50kr
500001-Uppat 100kr

Enklast är kanske att börja ta betalt och även döda bump funtionaliteten eller ta betalt för den?
Oavsett, hur admin och ägarna än gör kommer det alltid en mängd som kommer vara missnöjda….. 🤷🏻‍♂️

Instämmer! Risken är ju att det börjar oreras över vad man ”minsann betalt för”.
En radannons i ett okomplicerat flöde.

Att folk sedan klagar är vad det är. Så kommer det alltid att vara. Om alla bumpar så blir resultatet detsamma som att ingen gör det. Funktionen tillför nada. Det blir bara ytterligare en intäktsmöjlighet om folk vill annonsera samma vara igen. Varför göra det svårare än så?

En radannons i ett okomplicerat flöde.

Att folk sedan klagar är vad det är. Så kommer det alltid att vara. Om alla bumpar så blir resultatet detsamma som att ingen gör det. Funktionen tillför nada. Det blir bara ytterligare en intäktsmöjlighet om folk vill annonsera samma vara igen. Varför göra det svårare än så?

Förmodligen enklare att öka tidsspannet mellan bumparna istället, från ett dygn till en vecka 🤔? Avslutade annonser är ju inte ok att bumpa längre och OHPF kan ju gå samma väg i det fallet.

Förmodligen enklare att öka tidsspannet mellan bumparna istället, från ett dygn till en vecka 🤔? Avslutade annonser är ju inte ok att bumpa längre och OHPF kan ju gå samma väg i det fallet.
Folk skulle bumpa ändå. De får bara dra upp äggklockan längre för att sedan bumpa när det går. Jag föreslog bara en lösning som skulle höja kvalitén på annonserna och förhoppningsvis sålla bort sånt som listas och bumpas med överoptimistiska förhoppningar om att hitta den sista idioten.

Dessutom så skulle forumägarna få in mer pengar som de kan välja att använda på valfritt sätt. Tex för att utveckla forumet ytterligare.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp