• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj 3.11

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Folk skulle bumpa ändå. De får bara dra upp äggklockan längre för att sedan bumpa när det går. Jag föreslog bara en lösning som skulle höja kvalitén på annonserna och förhoppningsvis sålla bort sånt som listas och bumpas med överoptimistiska förhoppningar om att hitta den sista idioten.

Dessutom så skulle forumägarna få in mer pengar som de kan välja att använda på valfritt sätt. Tex för att utveckla forumet ytterligare.
Tips:

Innan man ändrar för mkt kanske det kan vara värt att förstå varför det bumpas? Då inte med säljaren i åtanke utan mer hur köpare resonerar. Själv som köpare kan jag uppleva att den enorma flora som finns skapar ett myller av ”noise” som gör det svårt att se det som är intressant.
…….nu kan man argumentera att man kan köra med sök funktion etc. Men utifrån en ren användar upplevelse skulle jag nog se en fördel om det fanns en rulllist där jag enkelt kan kryssa i mina preferenser. Antingen på en hög nivå eller på en detaljnivå.
…….vad har detta med bump att göra tänker ni? Jo att som säljare bumpar man ofta för att ens egen annons ofta ”kvävs” i myllret av annat. Om jag ex säljer min Speedmaster som det kan finnas ett större intresse för är risken att den begravs bland allt annat (och som nämnts antal sidor per dygn).

……att sedan bumpa avslutade annonser eller bumpa annonser som är OHPF är bara otyg.

Folk skulle bumpa ändå. De får bara dra upp äggklockan längre för att sedan bumpa när det går. Jag föreslog bara en lösning som skulle höja kvalitén på annonserna och förhoppningsvis sålla bort sånt som listas och bumpas med överoptimistiska förhoppningar om att hitta den sista idioten.

Dessutom så skulle forumägarna få in mer pengar som de kan välja att använda på valfritt sätt. Tex för att utveckla forumet ytterligare.

Nja, får man bara bumpa en gång i veckan så är det nog inget problem längre för dom flesta att bläddra vidare i annonslistan.
Tycker faktiskt att dom flesta annonserna redan har ganska hög kvalité och då både text och bildmässigt så... 🤷.

Borde ju gå att ställa in i forumet kan tyckas. Det ska inte gå att bumpa någon annan status än Säljes+Säljes/Bytes så löser man det.
(Köpesannonserna fara och flyga enligt mig)

Tyvärr så går det inte att göra det.
Det var en väg runt problemet som vi utvärderade i december utan framgång.

Hur kommer det sig att det blivit nån form av standard att köparen betalar frakten här? Köper det rakt av när det gäller klockor under tusenlappen. Men när säljaren av en klocka för 100+ ändå måste poängtera i annonsen att det är köparen som minsann betalar frakten, känns det lite sniket? Kaffepengar i sammanhanget.

Tyvärr så går det inte att göra det.
Det var en väg runt problemet som vi utvärderade i december utan framgång.

Men man kan väl öka tidsspannet mellan bumparna 🤔?
Själv så har jag inte särskilt ont av bumparna om annonserna är aktiva men det är ju en väldigt het potatis för många känns det som.

Tyvärr tror jag ändå att det bara skulle fånga de få oavsiktliga bumparna av avslutade annonser.
För dem som gärna vill visa upp sig hade det bara varit att ändra till säljes -> bumpa -> ändra till avslutad igen.

Helt sant det. Vi har lagt mycket fundering kopplat till nästa steg för köp & sälj men inte tagit något beslut än.

Men man kan väl öka tidsspannet mellan bumparna 🤔?
Själv så har jag inte särskilt ont av bumparna om annonserna är aktiva men det är ju en väldigt het potatis för många känns det som.

Ja det är ju en rätt enkel åtgärd, skulle man sen även koppla fler kategorier där vi sätter märken istället så skulle sökandet av annonser ske utan att använda sökmotorn på sidan

@parasec när kommer du ha auktionen? Annonsen har nu varit ute sen juni med texten. ”Sista chansen, lägre pris blir det inte. Om ingen nappar blir det en auktion som går oavkortat till cancerforskning.”

@parasec när kommer du ha auktionen? Annonsen har nu varit ute sen juni med texten. ”Sista chansen, lägre pris blir det inte. Om ingen nappar blir det en auktion som går oavkortat till cancerforskning.”

Hade glömt bort både klocka samt annons och auktion. Tänkte att jag ger det en chans till. Sen blir det auktion till förmån för pankreascancer vilket jag kört några gånger förut, här är länk till den senaste: https://klocksnack.se/threads/auktion-4-för-pankreascancer-pengar-oavkortat-till-förskningsstöd.149650/

Finns det något fiffigt sätt att lägga bevakning på K&S?
Nja, du kan aktivera bevakning för att få mail/notis vid nya trådar men jag antar att du syftar på möjligheten till filter osv? I så fall är det tyvärr inte möjligt men det går ju att lösa genom tredjepartsverktyg.

Nja, du kan aktivera bevakning för att få mail/notis vid nya trådar men jag antar att du syftar på möjligheten till filter osv? I så fall är det tyvärr inte möjligt men det går ju att lösa genom tredjepartsverktyg.

Var det förstnämnda jag var ute efter, dvs få en notis när någon reggar en ny tråd med visst sökord. Hur gör jag?

@Kalvin , även om det rör sig om kaffepengar i sammanhanget så är det väldigt svårt att avgöra om klockan verkligen är i fint skick p.g.a bildkvaliteten. Tycker mer det ser ut som att texten på nedre botten är rejält sliten, men som sagt svårt att avgöra med så otydliga bilder.

@Kalvin , även om det rör sig om kaffepengar i sammanhanget så är det väldigt svårt att avgöra om klockan verkligen är i fint skick p.g.a bildkvaliteten. Tycker mer det ser ut som att texten på nedre botten är rejält sliten, men som sagt svårt att avgöra med så otydliga bilder.
Jag gjorde det enkelt och suddade ur fint skick. Ändå ingen som vill köpa den😅
Sen är klockan 20 år så nyskick är den absolut inte.

Tack för att du uppmärksammade det👍
Få ta nya bilder sen.

Senast ändrad:
Dyrt kaffe!

@HypeBlvd Din Omega GMT saknar heliumventil men i garantibeviset står det ”Heliumventil” under övrigt? Någon aning vad man syftar på? Är det korrekt garantibevis till klockan?

@HypeBlvd Din Omega GMT saknar heliumventil men i garantibeviset står det ”Heliumventil” under övrigt? Någon aning vad man syftar på? Är det korrekt garantibevis till klockan?
Högst oklart och något jag missat! Det märkliga är att jag har alla utbytta delar som är ikryssade, ex heliumventil då så klart.
Jag vidarebefordrar frågan till @Gäspande_Skorpan som jag köpte klockan av.

Var det förstnämnda jag var ute efter, dvs få en notis när någon reggar en ny tråd med visst sökord. Hur gör jag?
KS har ett RSS-flöde för köp- och säljavdelningen så det är inte så svårt att få till men det beror lite på vad du vill få ut av det, hur du vill få notiser (mail, pushnotis i telefon etc) och vad du använder för enhet (android/iphone/pc). 🙂

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp