• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj 3.11

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Strindberg

Patek
2-Faktor
Den här tråden är också en av få indikationer man kan få om någon är olämplig att göra affärer med. Då GG-trådarna i stort sett aldrig innehåller negativ feedback så är ”folks” inställning här till den kritik de får på sina annonser en bra indikator på hur de är att ha att göra med.

Dör tydlighet:
Detta riktas på intet vis mot @ANALOGUE , som jag är övertygad om att han är bra att göra affärer med.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Uppfattade ingen superhumor direkt i inläggen ovan, men ja du har rätt 👍.
Fast allvarligt.... Tror du att Yonssons inlägg från början var för att vara elak? Släpp den här frågan nu. Vi måste ju kunna skoja lite med varandra utan att det blir grinigt. Nu låter iaf jag frågan vara för den var ju OT redan från start även om det var på skoj.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Den här tråden är också en av få indikationer man kan få om någon är olämplig att göra affärer med. Då GG-trådarna i stort sett aldrig innehåller negativ feedback så är ”folks” inställning här till den kritik de får på sina annonser en bra indikator på hur de är att ha att göra med.

Dör tydlighet:
Detta riktas på intet vis mot @ANALOGUE , som jag är övertygad om att han är bra att göra affärer med.
Ja det är det faktiskt många som kan intyga, men jag får väl börja anstränga mig lite mer vid annonser. Mitt problem är nog lite att jag inte ids polera glaset (gäller uppenbart inte Rollen), eller testa i timegrapher när jag landat i att det inte är en keeper…

Men det är såklart då man bör göra det om man vill få ut bra betalt. Har nog blivit lite lat då jag sålt de flesta klockor med ett sms och en bild de senaste åren.

Sedan kan jag tycka det är lite löjligt att gå på om många bilder när det finns gott om kändisar som lägger upp bara en bild (ws rakt uppifrån) och i princip ingen info, men ingen vågar såklart säga ngt om det… (Bryr mig inte för egen del (är jag intresserad kan jag ju fråga)).
 

Herr Gås

Banned
@Rolexsearch
- Bumpar du en såld klocka eller blev det ingen affär?

- Hur kan klockan vara sprillans ny när du burit den och lagt upp bilder i mikrotråden?

- PS clickbait-smeknamn i rubriken är är förbjudet. Jag undrar om Panda & Honeycomb dial räknas till detta?


Screenshot_20211208-110312_Chrome.jpg
Screenshot_20211208-110718_Chrome.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sedan kan jag tycka det är lite löjligt att gå på om många bilder när det finns gott om kändisar som lägger upp bara en bild (ws rakt uppifrån) och i princip ingen info, men ingen vågar såklart säga ngt om det… (Bryr mig inte för egen del (är jag intresserad kan jag ju fråga)).
Gå på? Jag tycker det var/är extremt roligt med 16st likadana foton. Man får såklart ha hur många foton man vill men kul var det (för mig).

Ett foto, info om skick i skrift och bra returpolicy samt eventuell komplettering med video till köparen har funkat fint för mig de senaste 9 åren. Förstår inte din åsikt där.

Edit: Leka timegrapher-expert tycker jag inte man ska göra som säljare. Det skapar bara oklarheter vad gäller utförande av testning och tolkning av resultat.
 
Senast ändrad:

NRE

Vacheron
2-Faktor
En faktisk fråga. @777CHRONOS

Kom inte femårsgarantin på speedmaster i juli 2018? Min speedy från april 2018 hade nämligen två år.


 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Mitt inlägg riktar sig till @Rolexsearch
Gulligt att du följer mina inlägg.

Nu är panda och honeycomb knappast egenpåhittade smeknamn utan vedertagna beskrivningar av en tavlas utseende. Men ber om ursäkt om det inte var meningen som en jabb i njurtrakten till Y 😄

EDIT: Man kan väl säga att jag föll på eget svärd. Nu var det ju jag som antog intentionen hos avsändaren som en annan än den egentligen var. Skärpning till mig själv, glatt humör var det ju 😊
 

777CHRONOS

Cartier
Professional Dealer
En faktisk fråga. @777CHRONOS

Kom inte femårsgarantin på speedmaster i juli 2018? Min speedy från april 2018 hade nämligen två år.



Hej,

Det var mer än jag visste. Trodde att det var från 2018. Korrigerar annonsen. Tack för att du påpekade.

In Omega's pursuit of making high-quality luxury watches, Omega officially announced that all watches purchased from the 1st of July 2018 and onwards will have a warranty of 5 years. The new 5-year warranty took effect on November 2nd, 2018.

Vänligen,
Soran
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
- Hur kan klockan vara sprillans ny när du burit den och lagt upp bilder i mikrotråden?
Det börjar bli ett mönster nu med begagnade saker som magiskt blir nya när de ska säljas av @Rolexsearch. Det var likadant med bandet till TAG Heuer som han försökte sälja som Heuer på Facebook.

Edit: skrivfel
 
Senast ändrad:

Master J

Audemars
2-Faktor
Det börja är bli ett mönster nu med begagnade saker som magiskt blir nya när de ska säljas av @Rolexsearch. Det var likadant med bandet till TAG Heuer som han försökte sälja som Heuer på Facebook.

Liknande lögner och försköningar återkommer i allt @Rolexsearch säljer, dessutom oftast (alltid?) med ett saftigt prispåslag.
Jag tycker inte han hör hemma på ett entusiastforum... hur illa ska man behöva bete sej för att bli bannad här?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Liknande lögner och försköningar återkommer i allt @Rolexsearch säljer, dessutom oftast (alltid?) med ett saftigt prispåslag.
Jag tycker inte han hör hemma på ett entusiastforum... hur illa ska man behöva bete sej för att bli bannad här?
Lös problemet med att sätta användaren på Ignore och gå vidare. Alla som varit inblandade i trassliga affärer hör hemma där. Det är alltid samma personer som har "otur" hela tiden.
 

edlundd

Cartier
Fast allvarligt.... Tror du att Yonssons inlägg från början var för att vara elak? Släpp den här frågan nu. Vi måste ju kunna skoja lite med varandra utan att det blir grinigt. Nu låter iaf jag frågan vara för den var ju OT redan från start även om det var på skoj.
Tyckte jag var tydlig med att jag släppte detta igår. Om du tyckte det var roligt så är väl det kul för dig i alla fall. 👍 Väl mött!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Gå på? Jag tycker det var/är extremt roligt med 16st likadana foton. Man får såklart ha hur många foton man vill men kul var det (för mig).

Ett foto, info om skick i skrift och bra returpolicy samt eventuell komplettering med video till köparen har funkat fint för mig de senaste 9 åren. Förstår inte din åsikt där.

Edit: Leka timegrapher-expert tycker jag inte man ska göra som säljare. Det skapar bara oklarheter vad gäller utförande av testning och tolkning av resultat.
ok, fint att du fick bli lite glad då.

Skriftlig info om skick ger jag inte mkt för. Extremt subjektivt. Det den ena tycker är bra skick är dåligt för den andra. Två klockor med odiskutabelt helt olika skick beskrivs ofta båda som bra skick. Bilder som visar skicket är i min mening bättre, så köparen själv kan se.

Vet inte vem som ska leka timegrapherexpert, men tycker vi släpper det.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Om en klocka är ny eller nyskick och säljaren står för det kan en bild vara tillräckligt om man tycker man kan lita på säljaren. Äldre använda klockor, vintage och andra är det mestadels nödvändigt med flera bilder då det blir mer tolkning av text annars. Särskilt om man är ovan, köpare och säljare, med äldre klockor och inte vet med sig vad som kan förväntas av olika uttryck.
 

Roffe

Panerai
2-Faktor

Derix

Patek
2-Faktor
Den här annonsen gav mig huvudvärk.
 

RikNik

Panerai
2-Faktor

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Den här annonsen gav mig huvudvärk.
Den var lite mer som en gåta eller tankenöt kanske. Lista ut vilken klocka som inte är såld och vad den kostar. Para ihop den med rätt bild. Först öppnade rätta svar vinner en gratis KS annons.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
@Kaffefredrik

Som info.

Vet ej om du sett en sån Longines i intakt skick men du skriver att det är "nästan allt" kvar av emaljen på medaljongen. Eller den gröna färgen som du säger.

Den har från början praktiskt taget hela fisken täckt av emalj om än den delen är tunn och transparent, förutom att huvudet ska sticka upp ur vattnet. Du ser ringarna på vattnet/emaljen. Skulle säga snarare hälften av emaljen saknas då övriga ytan innanför ringen med text ska vara täckt. Möjligen spetsarna på vattenväxten och nån smådetalj ska titta fram.

Det kan tyckas vara en mindre viktig sak men den medaljongen med all emalj i behåll anses värdehöjande och är eftertraktat. Bland det första man tittar på på den modellen.

Sagt för de som inte vet hur den ska se ut från början så kan texten ge fel intryck om hur den ska vara.

Du funderar om det är originalkrona. Jag skulle inte tro det är originalkronan. Minns ej exakt hur de ska se ut men är ganska säker den är bytt.

 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
@Kaffefredrik

Som info.

Vet ej om du sett en sån Longines i intakt skick men du skriver att det är "nästan allt" kvar av emaljen på medaljongen. Eller den gröna färgen som du säger.

Den har från början praktiskt taget hela fisken täckt av emalj om än den delen är tunn och transparent, förutom att huvudet ska sticka upp ur vattnet. Du ser ringarna på vattnet/emaljen. Skulle säga snarare hälften av emaljen saknas då övriga ytan innanför ringen med text ska vara täckt. Möjligen spetsarna på vattenväxten och nån smådetalj ska titta fram.

Det kan tyckas vara en mindre viktig sak men den medaljongen med all emalj i behåll anses värdehöjande och är eftertraktat. Bland det första man tittar på på den modellen.

Sagt för de som inte vet hur den ska se ut från början så kan texten ge fel intryck om hur den ska vara.

Du funderar om det är originalkrona. Jag skulle inte tro det är originalkronan. Minns ej exakt hur de ska se ut men är ganska säker den är bytt.

Nu flikar jag in eftersom jag ägt den klockan innan.

Håller med om att det är svårt att avgöra hur medaljongen faktiskt ser ut utifrån beskrivningen men han visar ju dessutom en bild på den och är man intresserad som köpare efterforskar man väl ändå själv för att titta på referensexemplar på hur medaljongen faktiskt ska se ut.

Såhär lär de ha sett ut nya
FA8AB8F8-729B-4D85-8BE1-B29795130149.jpeg
19782930-BEE4-4504-8B48-071D18C3A360.jpeg


och såhär ser denna ut (min bild)
3C17F6C9-B298-4E80-B30A-10DEE48EE3A7.jpeg



Visst kan man diskutera hur man ska benämna andelen grön färg kvar men med bara text är det jättesvårt att förmedla skicket ändå, därför finns det även bild.

Kan också lägga till att medaljongen på denna är mer välbevarad än de flesta man ser av min erfarenhet, de referensexemplaren jag visar ovan är ovanligt väl bevarade.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nu flikar jag in eftersom jag ägt den klockan innan.

Håller med om att det är svårt att avgöra hur medaljongen faktiskt ser ut utifrån beskrivningen men han visar ju dessutom en bild på den och är man intresserad som köpare efterforskar man väl ändå själv för att titta på referensexemplar på hur medaljongen faktiskt ska se ut.

Såhär lär de ha sett ut nya
FA8AB8F8-729B-4D85-8BE1-B29795130149.jpeg
19782930-BEE4-4504-8B48-071D18C3A360.jpeg


och såhär ser denna ut (min bild)
3C17F6C9-B298-4E80-B30A-10DEE48EE3A7.jpeg



Visst kan man diskutera hur man ska benämna andelen grön färg kvar men med bara text är det jättesvårt att förmedla skicket ändå, därför finns det även bild.

Kan också lägga till att medaljongen på denna är mer välbevarad än de flesta man ser av min erfarenhet, de referensexemplaren jag visar ovan är ovanligt väl bevarade.

Ja, illustrerar precis det jag skrev.

Märkligt att en felaktig beskrivning är ok för att det är upp till var och en att kolla upp hur det var från början. Emaljen är väldigt sliten och
annonstexten säger att så här ungefär såg de ut vilket inte stämmer. Sen att någon haft klockor i ena lr andra skicket är väl inte relevant.

Själv har jag apropå det haft några där enbart konturerna på vattenväxten tittar fram genom emaljen o i övr intakt så så sällsynta är de inte.

Edit: På bilden ovan kan man också se hur original kronan ser ut.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp