• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1 - Uppdaterad!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
@Fergi du skriver att det är 5 mån garanti i din annons https://klocksnack.se/threads/nu-28k-rolex-dj-1600-med-garanti-ev-byte-panerai.88667/

Vem står för garantin? Vad är det för garanti (vad omfattar den för fel/brister)? Är garantin sådan att den automatiskt följer med till nästa ägare?
De är dr Watch som står för garantin. De står på kvittot jag fick. Vet ej vad garantin omfattar när de gäller vintage.
Kan inte tänka mig annat än att garantin följer med klockan.

De är dr Watch som står för garantin. De står på kvittot jag fick. Vet ej vad garantin omfattar när de gäller vintage.
Kan inte tänka mig annat än att garantin följer med klockan.
Jag förstår. Men detta är ju väldigt relevant när du skriver garanti. Om du inte vet vad den gäller eller följer med så kanske man ska hoppa över garantiskrivningen, alt förtydliga?
I vissa fall följer en garanti inte med.

Det har varit flera tillfällen då det har varit annat än avslutade affärer som har avhandlats där, och mig veterligen har inget blivit raderat.
Men något för @leben och @hook att förtydliga om.

Personligen så tycker jag att om man bjuder 3´för en klocka som är rimligt prissatt för 7´, eller som i @Alf ´s exempel att få bud på 60´för en klocka utsatt för 100´ så förtjänar man att bli uthängd som skojare och hästhandlare.

Det är en evig diskussion om att det prutas för mycket, att det blir värre och värre, Blocket-mentaliteten hittar hit m.m, m.m. I och med att det inte går att förbjuda medlemmar att buda så är det väl ett utmärkt sätt uppmärksamma oseriösa köpare. Sen är det nog hur som helst tveksamt om dessa personer har en gg/bg-tråd.

EDIT: Sen håller jag inte alls med om att det är känsligt med att pruta, men skillnad att pruta/prisförhandla och att fulpruta. Jag tror tex inte att @DB15 hade reagerat offentligt över ett bud på 6´. Men 3´för den klockan behöver man inte ens fundera på om det är ett skambud deLuxe eller inte.

Senast ändrad:
Det har varit flera tillfällen då det har varit annat än avslutade affärer som har avhandlats där, och mig veterligen har inget blivit raderat.
Men något för @leben och @hook att förtydliga om.

Personligen så tycker jag att om man bjuder 3´för en klocka som är rimligt prissatt för 7´, eller som i @Alf ´s exempel att få bud på 60´för en klocka utsatt för 100´ så förtjänar man att bli uthängd som skojare och hästhandlare.

Det är en evig diskussion om att det prutas för mycket, att det blir värre och värre, Blocket-mentaliteten hittar hit m.m, m.m. I och med att det inte går att förbjuda medlemmar att buda så är det väl ett utmärkt sätt uppmärksamma oseriösa köpare. Sen är det nog hur som helst tveksamt om dessa personer har en gg/bg-tråd.

EDIT: Sen håller jag inte alls med om att det är känsligt med att pruta, men skillnad att pruta/prisförhandla och att fulpruta. Jag tror tex inte att @DB15 hade reagerat offentligt över ett bud på 6´. Men 3´för den klockan behöver man inte ens fundera på om det är ett skambud deLuxe eller inte.

Feedback kan/ska lämnas i tråden. Då är det väl bara att göra det? Om sen inte "folk" vågar/kan/vill så är det upp till var och en. Goodguy/badguy tappar iofs lite av sitt syfte om man inte lämnar ärlig feedback.

https://klocksnack.se/threads/riktlinjer-för-postning-i-goodguys-badguys.10225/

Feedback kan/ska lämnas i tråden. Då är det väl bara att göra det? Om sen inte "folk" vågar/kan/vill så är det upp till var och en. Goodguy/badguy tappar iofs lite av sitt syfte om man inte lämnar ärlig feedback.

Framförallt om det bara är 100% positiv. I min bok kan man vara en GG även om en affär går snett, så länge man löser problemen och gör rätt för sig. På samma sätt borde man kunna vara en BG om man uppträder illa/respektlöst i en affär, oavsett om den blir av eller inte.

Det var inte feedback i sig som var frågan, utan om det är ok även om det handlar om annat än en genomförd affär. Jag är av åsikten att det borde vara ok, men fick mothugg att det endast handlade om avslutade affärer...därav önskan om ett förtydligande.

@kalles888

3st bumpar per dag, vänligen läs reglerna för fortsatt annonsering.

Senast redigerad av en moderator:
Oavsett vem som köper klockan kommer alla att ställa samma fråga "Vad gäller/omfattar garantin?" Blir ganska missvisande när du säljer en klocka med garanti men inte ens du vet vad garantin gäller.
Har fått svar av handlaren nu och enligt han omfattar garantin ”alla funktioner” Uppdaterar annonsen igen. (Ingen av dom här på ks som varit intresserad av klockan har inte frågat någonting om garantin)

Det var inte feedback i sig som var frågan, utan om det är ok även om det handlar om annat än en genomförd affär. Jag är av åsikten att det borde vara ok, men fick mothugg att det endast handlade om avslutade affärer...därav önskan om ett förtydligande.
Skriv det som kan tänkas vara relevant. Inte svårare än så.

De som undrar var deras inlägg tar vägen......Jag rensar denna tråd stenhårt.

@Omega87 Tråden handlar om annonser på Köp & Sälj, vill man som ditt inlägg diskutera huruvida folk prutar är det fritt att skapa en tråd om det om de inte redan finns, för ja det verkar som att de blir vanligare och vanligare med just det.

Skriv det som kan tänkas vara relevant. Inte svårare än så.

Fast jag tror stålis undrade om man kan lämna omdöme på "bemötande", fast man inte gjort affär? Det står ju uttryckligen att man inte ska det.
Läser man reglerna är det faktiskt "svårare än så". Jag kan tycka att den regeln bör lösas upp eftersom det även finns situationer där avbruten affär, skamlöst prutande, dåligt bemötande vid affär, etc kan vara relevant. Hur tänker ni, @leben och @hook?
Screenshot_20180314-064446.jpg

Fast jag tror stålis undrade om man kan lämna omdöme på "bemötande", fast man inte gjort affär? Det står ju uttryckligen att man inte ska det.

Läser man reglerna är det faktiskt "svårare än så". Jag kan tycka att den regeln bör lösas upp eftersom det även finns situationer där avbruten affär, skamlöst prutande, dåligt bemötande vid affär, etc kan vara relevant. Hur tänker ni, @leben och @hook?
Screenshot_20180314-064446.jpg

Det var exakt vad jag menade, men ville inte verka tjatig så jag la ner :) Tack för förtydligande

Angående reglerna för goodguy / badguy.

Vi kommer inte ändra reglerna för att skriva i goodguy/badguy-tråden. Vi vill dock poängtera att det går utmärkt att, som tidigare forumägare utryckte sig, vara musikalisk. Har man exempelvis gjort upp ett pris och bestämt tid för att ses och köpare/säljare inte dyker upp hade jag absolut skrivit i respektive tråd, trots att det per definition inte genomförts en affär.
Goodguy/badguy är ju ej heller en envägskommunikation. Det är väl självklart att båda parter får presentera sina upplevelser om en affär/potentiell affär. Det som dock är oerhört viktigt är att man är saklig i sin beskrivning.
Med all respekt tycker jag att detta blir fel. I reglerna står det att "omdöme lämnas på genomförd affär" men i ditt inlägg skriver du att det gäller att vara musikalisk och att man kan skriva även om affär inte genomförs. Med bakgrund av att det finns ganska fria regeltolkningar bland en del medlemmar så tycker jag att detta öppnar upp för mycket. Hur avgör ni exempelvis "musikalitet" gällande andra regler på forumet? Är alla regler föremål för tolkningar nu, så länge som den enskilde medlemmen anser att hen är musikalisk nog? Missförstå mig rätt, jag tycker att det i grunden är bra att låta sunt förnuft styra men jag är rädd att ni öppnar en can of worms här, som blir svår att tygla.

Vi gör så här, vi vet att det är svårt för en skara medlemmar och att känslorna styr vid vissa situationer. Det fanns en ide om att låta medlemmarna kunna få uttrycka sig i friare form i goodguys trådarna. För att vara en badguy krävs idag strul i en genmomförd affär. Men en badguy kan lika gärna vara den som inte dyker upp trots att man gjort upp tid och plats eller håller sig till till den uppgjorda affärens riktlinjer om pris, leverans etc.

Men när t.ex @galácticon @Clark Kent nu belyser det så stämmer det att det alltid finns tvivelaktiga tolkningar av saker som inte är konkreta regler, därför får konkreta regler kvarstå och vi stänger idén som @leben hade.

Vi gör så här, vi vet att det är svårt för en skara medlemmar och att känslorna styr vid vissa situationer. Det fanns en ide om att låta medlemmarna kunna få uttrycka sig i friare form i goodguys trådarna. För att vara en badguy krävs idag strul i en genmomförd affär. Men en badguy kan lika gärna vara den som inte dyker upp trots att man gjort upp tid och plats eller håller sig till till den uppgjorda affärens riktlinjer om pris, leverans etc. Men när nu t.ex @galácticon @Clark Kent nu belyser det så stämmer det att det alltid finns tvivelaktiga tolkningar av saker som inte är konkreta regler, därför får konkreta regler kvarstå och vi stänger idén som @leben hade.
:)

Vi gör så här, vi vet att det är svårt för en skara medlemmar och att känslorna styr vid vissa situationer. Det fanns en ide om att låta medlemmarna kunna få uttrycka sig i friare form i goodguys trådarna. För att vara en badguy krävs idag strul i en genmomförd affär. Men en badguy kan lika gärna vara den som inte dyker upp trots att man gjort upp tid och plats eller håller sig till till den uppgjorda affärens riktlinjer om pris, leverans etc. Men när nu t.ex @galácticon @Clark Kent nu belyser det så stämmer det att det alltid finns tvivelaktiga tolkningar av saker som inte är konkreta regler, därför får konkreta regler kvarstå och vi stänger idén som @leben hade.

Forumet är ingen demokrati så ni har rätt att fatta vilka beslut nu vill, men jag får inte ihop resonemanget.

Om nu du och @leben håller med om att det är en bra idé att vidga vad som kan omfatta en badguy till exempelvis vad du skriver ovan, varför inte bara göra en mindre ändring i riktlinjerna? Eller det räcker till och med att radera sista meningen, ”Feedback lämnas på genomförda affärer” så är ”problemet” löst.

Nu blir det som att det faller på mig och andra som har påpekat att det inte är tydligt och att det riskerar bli rörigt när det på vissa ställen är musikalitet medan på vissa ställen strikt är reglerna som bestämmer. Då vi är ett gäng jobbiga typer som inte tycker att det är tillräckligt med musikalitet så bordläggs ändringen istället.

Forumet är ingen demokrati så ni har rätt att fatta vilka beslut nu vill, men jag får inte ihop resonemanget.

Om nu du och @leben håller med om att det är en bra idé att vidga vad som kan omfatta en badguy till exempelvis vad du skriver ovan, varför inte bara göra en mindre ändring i riktlinjerna? Eller det räcker till och med att radera sista meningen, ”Feedback lämnas på genomförda affärer” så är ”problemet” löst.

Nu blir det som att det faller på mig och andra som har påpekat att det inte är tydligt och att det riskerar bli rörigt när det på vissa ställen är musikalitet medan på vissa ställen strikt är reglerna som bestämmer. Då vi är ett gäng jobbiga typer som inte tycker att det är tillräckligt med musikalitet så bordläggs ändringen istället.

Du har rätt att vi vi fritt fram kan bestämma som vi känner, men vår största källa till input är från er användare. Ni belyser saker på ett annat sätt, som i detta fall gör att vi anser att det vi har idag är bättre än det vi tänkte ändra till. Därför gör vi inte förändringen. Framdriften rörande utvecklingen av klocksnack är något vi gör tillsammans, förbättringar och förändringar skall vara till gang för användarna och klocksnack.

Du har rätt att vi vi fritt fram kan bestämma som vi känner, men vår största källa till input är från er användare. Ni belyser saker på ett annat sätt, som i detta fall gör att vi anser att det vi har idag är bättre än det vi tänkte ändra till. Därför gör vi inte förändringen. Framdriften rörande utvecklingen av klocksnack är något vi gör tillsammans, förbättringar och förändringar skall vara till gang för användarna och klocksnack.
Håller med, samtidigt som jag tycker att ni ska ha sista ordet. Jag håller inte fullt ut med om beslutet men har inga problem med att det är taget :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp