• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1 - Uppdaterad!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har svårt att avgöra något på de få bilderna. Den ser väl ganska normalt sliten ut för en 20 år gammal klocka men den verkar ha lite lumesläpp på minutvisaren och lite missfärgning i lumen på timvisaren. Begär fler bilder och kan du få en vettig deal gällande retur och kvitto/garanti på servicen så är det väl inte så dumt med en nyservad speedy för 14K. kaliber 1155 är ju också baserad på Valjoux 7750 till skillnad från "reduced" modellen som inte har integrerat kronografverk och kan bli dyrt att serva i framtiden.
Mkt bra info och tips, tack! :) jo jag var inne på reduced för över ett år sedan tills jag kom fram till de där med otäckt urverk.

Har svårt att avgöra något på de få bilderna. Den ser väl ganska normalt sliten ut för en 20 år gammal klocka men den verkar ha lite lumesläpp på minutvisaren och lite missfärgning i lumen på timvisaren. Begär fler bilder och kan du få en vettig deal gällande retur och kvitto/garanti på servicen så är det väl inte så dumt med en nyservad speedy för 14K. kaliber 1155 är ju också baserad på Valjoux 7750 till skillnad från "reduced" modellen som inte har integrerat kronografverk och kan bli dyrt att serva i framtiden.
Fick en bättre bild av säljaren.
BF262C49-03C6-450C-8B32-2CBD5A59DAEF.png

Fick en bättre bild av säljaren.
BF262C49-03C6-450C-8B32-2CBD5A59DAEF.png
Lumen vid 4,5,6 & 7 ser lite rackig ut. Var det verkligen så från fabrik? Sen är ju tavlan lite skadad vid subdials och datumfönster. Det kan ju vara smuts på glaset som drar ner intrycket lite.
Här är en där tavlan ser ut att vara i bättre skick, men ser väldigt polerad ut. Också servad:
https://www.chrono24.se/omega/speedmaster-date-automatic--new-omega-service--750---id7972335.htm

Personligen skulle jag sikta på en i bättre skick och om du inte måste ha just denna ref finns det ju många speedmaster automatic med integrerat kronografverk.

Lumen vid 4,5,6 & 7 ser lite rackig ut. Var det verkligen så från fabrik? Sen är ju tavlan lite skadad vid subdials och datumfönster. Det kan ju vara smuts på glaset som drar ner intrycket lite.
Här är en där tavlan ser ut att vara i bättre skick, men ser väldigt polerad ut. Också servad:
https://www.chrono24.se/omega/speedmaster-date-automatic--new-omega-service--750---id7972335.htm

Personligen skulle jag sikta på en i bättre skick och om du inte måste ha just denna ref finns det ju många speedmaster automatic med integrerat kronografverk.
Hmm, Ja du har en poäng där. Lysmassa kan åldras på många sätt iofs men de kanske ser lite väl lustigt ut för att bara vara åldrat tritium?

Känner att jag står lite och väger hur jag ska göra med detta nu. Har haft mkt god kontakt med @bvb och ställt massa frågor.

Den skulle vara ett spontanköp om de blir affär och ibland är de kul men ibland också tokigt. Så ja, jag är lite kluven

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: bvb
Hmm, Ja du har en poäng där. Lysmassa kan åldras på många sätt iofs men de kanske ser lite väl lustigt ut för att bara vara åldrat tritium?

Känner att jag står lite och väger hur jag ska göra med detta nu. Har haft mkt god kontakt med @bvb och ställt massa frågor.

Den skulle vara ett spontanköp om de blir affär och ibland är de kul men ibland också tokigt. Så ja, jag är lite kluven
EDIT: med rackig menar jag att den ser slarvigt applicerad ut. Övriga index, som syns på bild, ser ju bra ut.
Alltså, det är knappast ett dåligt köp. Svårt att få en nyservad speedy billigare än så, men om skick är en prio snarare än pris så känner jag att det finns bättre ex . That's all. Känns det rätt så är det bara att köra tycker jag :)

Senast ändrad:
Har ett litet sug efter denna som ligger ute här https://klocksnack.se/threads/tudor-pelagos.91686/

Då det eventuellt kan va mitt första stora köp så ville jag bara ventilera lite med er som är kunnigare. Har läst att den har ett ETA verk och inte samma inhouse som den nyare modellen. Stämmer det? Tänker mig att den kan bli både billigare och enklare att serva när det är dags. Priset har jag inget att anmärka på, men lyssnar gärna vad andra har att säga. Så vore tacksam för all hjälp jag eventuellt kan få.

Har ett litet sug efter denna som ligger ute här https://klocksnack.se/threads/tudor-pelagos.91686/

Då det eventuellt kan va mitt första stora köp så ville jag bara ventilera lite med er som är kunnigare. Har läst att den har ett ETA verk och inte samma inhouse som den nyare modellen. Stämmer det? Tänker mig att den kan bli både billigare och enklare att serva när det är dags. Priset har jag inget att anmärka på, men lyssnar gärna vad andra har att säga. Så vore tacksam för all hjälp jag eventuellt kan få.
Stämmer att det är ETA. Vet inte om det är så mycket billigare att serva eftersom det fortfarande är modifierat och sitter Tudor-delar i (så jag skulle fortfarande serva den hos AD om det behövdes).
Med det sagt är det ett bra stabilt verk som dessutom gör klockan mindre tjock än nya inhouse.
Priset är riktigt bra. Kör!

Har du möjligen något att anmärka på skicket?

Jag har ju i princip varit helt på det klara med att köpa, men behövde få höra av en aktad KS:are med, ska fundera 24h till.

Serva hos AD har ju alltid varit tanken när den dagen väl kommer. Synd att det gapar tomt med AD:s i Umeå.
Stämmer att det är ETA. Vet inte om det är så mycket billigare att serva eftersom det fortfarande är modifierat och sitter Tudor-delar i (så jag skulle fortfarande serva den hos AD om det behövdes).
Med det sagt är det ett bra stabilt verk som dessutom gör klockan mindre tjock än nya inhouse.
Priset är riktigt bra. Kör!

Har du möjligen något att anmärka på skicket?

Jag har ju i princip varit helt på det klara med att köpa, men behövde få höra av en aktad KS:are med, ska fundera 24h till.

Serva hos AD har ju alltid varit tanken när den dagen väl kommer. Synd att det gapar tomt med AD:s i Umeå.
När den dagen kommer kan du skicka den till mig så lämnar jag in den hos AD :)

Tavlan är inte skadad. Det är Ljuset som faller på med en skugga där. Den du länkar till har ju annan färg på datumskivan. Är det verkligen samma ref?

Tavlan är inte skadad. Det är Ljuset som faller på med en skugga där. Den du länkar till har ju annan färg på datumskivan. Är det verkligen samma ref?
Du har rätt i att det skiljer sig, men jag postade den mest som jämförelse. Tavlan på den är ju i gott skick, det är missfärgningar på subdials på din och, om det inte också är ljuset, märken vid datum fönstret. Men posta gärna fler bilder i din annons så man kan se skicket bättre.

• Like
Ok. Jag är amatör i sammanhanget. Lär mig gärna.
Jag menar att det är sällan det är "smuts bara". Det är knappast normalt att en tavla blir smutsig hur som helst, mer sannolikt är att det trängt in fukt emellan glas och tavla och att denna fukt skapat missfärgningar i form av rost/korrosion. Det kan också vara så att den öppnats/servats av någon som skadat tavlan eller smutsat ner den. I vilket fall är det som @Aurum påpekade inte helt trivialt att få bort utan att skada tavlan.

• Like
Till @bvb @Aurum och @Pete11

Tack för allas input och svar. Jag var lite kluven innan och är det fortfarande. Priset tycker jag inte är något konstigt med och skrev ju i tråden för att få lite mer åsikter då jag själv är dålig på äldre ur och även jag lär mig.

Jag vill förtydliga att jag inte upplevt att säljaren har mörkat något för mig eller försökt dölja något. Han har skickat mig bilder och svarat efter förmåga på alla mina frågor.

Som de känns nu skulle jag hellre vilja ha en med aningen bättre skick dock. Så just nu avvaktar jag och har även skrivit detta till säljaren i PM.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp