• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1 - Uppdaterad!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
@JLC
Du hänvisar till ebay objekt som inte blev sålda, varför länkarna är irrelevanta, eller snarare sagt är missvisande. Det visar bara att klockan inte är värd de begärda priserna.

ok, bra om han skriver ut det då så man förstår vad som avses. Har över 30 aktiva annonser och den lades upp för mkt länge sen, så klart det går att klaga på länkar till en aktiva sida så långt i efterhand. Dock åtgärdat i annonsen nu.

Svincool klocka för övrigt som jag tycker absolut är värd sina begärda pengar med tanke på både fullset och dessutom att den är nyservad.

Edit: Ping @mouqvist

Senast ändrad:
Well, har jämfört med liknande tavlor jag sett vid googlingar, men visst, det är min bedömning och inte ett facit. Jag ändrar i annonsen.
42EF09D1-A66F-4067-912F-5EC3A5892BB8.jpeg

Man behöver ju inte vara expert på vintage för att se att detta är helknas.

Har ett litet sug efter denna som ligger ute här https://klocksnack.se/threads/tudor-pelagos.91686/

Då det eventuellt kan va mitt första stora köp så ville jag bara ventilera lite med er som är kunnigare. Har läst att den har ett ETA verk och inte samma inhouse som den nyare modellen. Stämmer det? Tänker mig att den kan bli både billigare och enklare att serva när det är dags. Priset har jag inget att anmärka på, men lyssnar gärna vad andra har att säga. Så vore tacksam för all hjälp jag eventuellt kan få.

Det är en grym klocka. Dessutom är ju ”gamla” reffen snyggare med sina två rader text istället för den nya med en hel uppsats på tavlan. ETA-verket är ju en erkänd arbetshäst så inga konstigheter där. Hade en själv som jag var tvungen att sälja för min fru för att få köpa en Rolex GMT jag dreglat efter. Så är det att vara hårt hållen, mina vänner. Köp, du kommer i te att ångra dig.

Det är en grym klocka. Dessutom är ju ”gamla” reffen snyggare med sina två rader text istället för den nya med en hel uppsats på tavlan. ETA-verket är ju en erkänd arbetshäst så inga konstigheter där. Hade en själv som jag var tvungen att sälja för min fru för att få köpa en Rolex GMT jag dreglat efter. Så är det att vara hårt hållen, mina vänner. Köp, du kommer i te att ångra dig.
Lovord som dessa gör ju inte skada direkt!

Lovord som dessa gör ju inte skada direkt!
Du ska absolut inte tänka ETA= billigare service.
Det är ett modifierat ETA med bland annat annan justering av gången. Du behöver fortfarande hitta någon som kan få tag på packningar och eventuella slitdelar till verket. Med andra ord är du bunden till Tudors service oavsett och det finns inget som säger att deras ETA skulle vara billigare att serva än deras in house-verk.

Du ska absolut inte tänka ETA= billigare service.
Det är ett modifierat ETA med bland annat annan justering av gången. Du behöver fortfarande hitta någon som kan få tag på packningar och eventuella slitdelar till verket. Med andra ord är du bunden till Tudors service oavsett och det finns inget som säger att deras ETA skulle vara billigare att serva än deras in house-verk.
Servicen är jag på det klara med. Vet inte varför jag gått i tankarna på att det ska vara billig service, en AD är självklar när det gäller det. Har jag råd men en dyrare klocka i den prisklassen så får jag ju se till att även ha råd med service. Går ju hand i hand som med allt annat t.ex bilar. Kanon med all info och tips, tack!

Lovorden syftade jag mer på att det va en klocka som jag inte kommer ångra om jag köper.

Servicen är jag på det klara med. Vet inte varför jag gått i tankarna på att det ska vara billig service, en AD är självklar när det gäller det. Har jag råd men en dyrare klocka i den prisklassen så får jag ju se till att även ha råd med service. Går ju hand i hand som med allt annat t.ex bilar. Kanon med all info och tips, tack!

Lovorden syftade jag mer på att det va en klocka som jag inte kommer ångra om jag köper.
Jag inbillar ju mig att Tudors inhouseverk med kiselspiral och längre kraftreserv borde ha mycket jämnare gång än tidigare ETA. Så då återstår ju frågan om vad man verkligen vinner på att köpa den äldre versionen. Möjligtvis två rader färre text och en mindre upplaga, om man går igång på sådant.

Jag inbillar ju mig att Tudors inhouseverk med koselspiral och längre kraftreserv borde ha mycket jämnare gång än tidigare ETA. Så då återstår ju frågan om vad man verkligen vinner på att köpa den äldre versionen. Möjligtvis två rader färre text och en mindre upplaga, om man går igång på sådant.
Har inget ont att säga om utseendet på varken den äldre versionen eller den nya. Fördelen är att den jag tittat på ligger bättre i nivå med vad jag har råd med just nu.

@Astrakhan
Kan du bekräfta att de klockor i annonsen du uppger vara i guld på stål verkligen är det? Jag tvivlar.

Sen tycker jag det riskerar bli "lite fel" om man uppger det behövs en "justering" när en klocka drar sig en halvtimme eller mer per dygn. En justering antyder för mig en ruckning eller möjligen en avmagnetisering eller liknande bagatellartat medan det i verkligheten antagligen behövs service eller reparation för minst en eller troligare flera tusenlappar och då på en 400 kronors eller 600 kronorsklocka.
Hur många som upplever det som meningsfullt när man väl inser det kan man fundera över.
https://klocksnack.se/threads/sommar-vintage-bonanza-citizen-certina-nivada-mido-seiko-mm.92211/

Senast ändrad:
Det brukar kunna vara ett sifferregister utanför den innerdelen på sekundtavlan, och då hade visaren stämt bättre. Det är som att inte hela sekundtavlan kommit med.
Känns snarare som fel visare, då en yttre indexering för sekunder troligtvis skulle krocka med tim/minutindex. Knas är det dock.

@Compiss
Du har namngett din annons endast som "Rolex", vilket du även gjorde på din 116613LB-annons ett tag.
Visst, det genererar säkerligen i en hel del fler annonsklick men det vore väl ändå inte helt orimligt att någon typ av modellnamn förekommer i annonsens rubrik precis som i dina övriga annonser?
Om de hundratals annonser som läggs ut och bumpas här dagligen endast skulle ha tillverkarens namn i annonsrubriken så skulle K&S bli en jäkla soppa.
Allt gott! :)

@Astrakhan
Kan du bekräfta att de klockor i annonsen du uppger vara i guld på stål verkligen är det? Jag tvivlar.

Sen tycker jag det riskerar bli "lite fel" om man uppger det behövs en "justering" när en klocka drar sig en halvtimme eller mer per dygn. En justering antyder för mig en ruckning eller möjligen en avmagnetisering eller liknande bagatellartat medan det i verkligheten antagligen behövs service eller reparation för minst en eller troligare flera tusenlappar och då på en 400 kronors eller 600 kronorsklocka.
Hur många som upplever det som meningsfullt när man väl inser det kan man fundera över.
https://klocksnack.se/threads/sommar-vintage-bonanza-citizen-certina-nivada-mido-seiko-mm.92211/

Hej,

Har nu gått igenom annonsen och nu står det guld på stål där det enligt min bedömning tydligt är doublé. Du kan väl specificera din kritik? Vilken är du tveksam till?

Annonsen nu även uppdaterad så att det framgår att ev behövs mer omfattande service för vissa klockor.

Hälsningar
Astrakhan

Hej,

Har nu gått igenom annonsen och nu står det guld på stål där det enligt min bedömning tydligt är doublé. Du kan väl specificera din kritik? Vilken är du tveksam till?

Annonsen nu även uppdaterad så att det framgår att ev behövs mer omfattande service för vissa klockor.

Hälsningar
Astrakhan
Guld på stål och doublé är inte synonymt. Guld på stål är ett tjockare lager guld på en stålboett. Doublé så används ofta en basmetall som underliggande material.

Guld på stål är väldigt mycket mer efterfrågat än doublé.

Guld på stål och doublé är inte synonymt. Guld på stål är ett tjockare lager guld på en stålboett. Doublé så används ofta en basmetall som underliggande material.

Guld på stål är väldigt mycket mer efterfrågat än doublé.

Inom ädelmetallbranchen (juvelerare etc) brukar man prata om 4 nivåer:
1. Bladguld - En tunnare lager av guld har applicerats på metallen. Nöts ofta bort över tid och behöver läggas om. Inte speciellt mkt guld går åt.
2. Vermeil - grundligare och dyrare process där mellanlager appliceras och tjockare lager guld läggs på, mäts i antal micron. Minst 3 mikron brukar gälla om riktigt gjort.
3. Gold filled - Ännu tjockare lager som "gjuts in i metallen". Dyrare men sitter bättre och kommer inte att nötas bort vid normal användning.
4. Solid - Hela materialet är av ädelmetall. Olika karat men minst 9K om det ska få kallas solid.
Här kan man läsa mer:
https://owlcation.com/misc/Understanding-Gold-Purity

@hook - Jag har fått ett erbjudande och försöker hitta en av dina gamla annonser, men under några år verkar dina annonser vara puts väck. Är något strul?:)

Senast ändrad:
@Astrakhan

Det är likadant här:

https://klocksnack.se/threads/ny-prisbump-7-april-vårvintage-bonanzan-birka-fortis-tissot-svalan-seiko-arsenal-lagonda-mm.89497/

https://klocksnack.se/threads/ny-prisbump-7-april-tissot-seiko-zodiac-clarna-valjoux-ebel.87668/

Allt som är guldfärgat är inte guld på stål, det mesta inte. Klockor i den prisklassen är sällan eller aldrig guld på stål.
Titta under luggarna när det gäller vintage, det är enklast. Är de förgyllda på undersidan är det inte guld på stål.

Enstaka undantag kan finnas men är närmast försumbara. Några 50-tals Certina lär existera som guldkapseln går ned på undersidan och kanhända några till, har det sagts. Men jag är på osäker om det verkligen stämmer, har aldrig sett några såna.
Likadant text som "stainless steel back", "Fond acier inoxydable": inte guld på stål utan vanlig doublé på vitmetall eller mässing/mässingsslegering.

Guld på stålboetter kan ha glasringar etc i homogent guld. Det är stor skillnad på de båda boettyperna.

Senast ändrad:
@tranzit om din OS300 är gamla modellen har den väl 46N4A-verket utan hack och handwind? Det var väl en av de stora grejerna med den nyare versionen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp