Alberget4a
Guld
Den har alltså legat inplastad i mellan ett halvår och ett och ett halvt år i väntan på försäljning?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den har alltså legat inplastad i mellan ett halvår och ett och ett halvt år i väntan på försäljning?
Men den här var ju uttagen 2017, hade du legat och tryckt på din sen 2016?inget konstigt alls, jag hade nyss en deepblue från 2016 som fortfarande var inplastad
ibland har man tur och hittar NOS klockor som utgått ur produktion
Men den här var ju uttagen 2017, hade du legat och tryckt på din sen 2016?
https://klocksnack.se/threads/servad-chronographe-suisse-18k.95094/
@Painting Golem
Är klockan servad eller inte? Låter ju ganska diffust. Den har garanterat inte fått en komplett rengöring i alla fall. Bör ju inte beskrivas som servad utan snarare "korrigerad" eller fått en lättare "översyn".
https://klocksnack.se/threads/servad-chronographe-suisse-18k.95094/
@Painting Golem
Är klockan servad eller inte? Låter ju ganska diffust. Den har garanterat inte fått en komplett rengöring i alla fall. Bör ju inte beskrivas som servad utan snarare "korrigerad" eller fått en lättare "översyn".
Du vet alltså inte vad gubben gjort med klockan?Vad jag syftade på med min formulering var att jag inte lämnat in klockan hos mer etablerad verkstad utan en lokal urmakare som till skillnad från dessa inte lämnar ut några fina garantipapper eller listor över precis vad som gjorts och vad som bytts ut. Jag vet inte mer om verket än att det gick mycket dåligt när jag lämnade in det för service hos gubben och att det har gått alldeles utmärkt sedan dess.
Jag räknar inte med att klockan är servad med en sådan beskrivning.Det står ju i annonsen ---> I klockan tickar ett Landeron 48-verk som nyligen fick enklare service av min lokala urmakare på Brantings torg i Uppsala. Kvitto på detta finns kvar och följer med i köp. Klockan går som den ska och håller tiden.
//Simon
Du vet alltså inte vad gubben gjort med klockan?
Tycker det krävs lite mer än så för att beskriva klockan i en försäljning som "servad". Det som menas med en servad klocka bör inte vara annat än komplett rengöring, oljning, justering, kontroll av slitage osv.
Jag räknar inte med att klockan är servad med en sådan beskrivning.
Antigen servar man en klocka med allt det innebär (byta packningar, demontera urverket och ev byta komponenter, olja vissa delar, justera gången i olika positioner) eller så ruckar man den (man öppnar klockan, gör en visuell kontroll, ev justerar gången med +/-)
Din klocka är inte servad utan verkar bara ha fått en lättare översyn eller någon justering. Bättre att du ändrar din text så slipper du blåsa någon.Jag har lämnat in en klocka för "service" hos en urmakare och fått tillbaka den fullt fungerande. Men jag har inte rätt att kalla klockan för "servad" eftersom att jag, kunden, måste redogöra för exakt vad urmakaren gjort?
En ruckning är det inte fråga om, det gör jag själv efter behov. Innan jag lämnade in klockan var gången inkonsekvent och problemet gick inte att lösa genom +/- .
Din klocka är inte servad utan verkar bara ha fått en lättare översyn eller någon justering. Bättre att du ändrar din text så slipper du blåsa någon.
En service är inget annat än det jag beskrev tidigare.
Framförallt utifrån det du beskrivit.Dömer du detta av bilden jag bifogat på verket?
Vad betalade du för din "service"?Dömer du detta av bilden jag bifogat på verket?
Dömer du detta av bilden jag bifogat på verket?
Är bilden tagen Innan eller efter "service" ?Dömer du detta av bilden jag bifogat på verket?
Känner inte till den boett du beskriver. Baklocket verkar vara i guld men är alltså tjockare än den tunna vanliga men har ändå mässingsarmeringslocket under?Vad jag syftade på med min formulering var att jag inte lämnat in klockan hos mer etablerad verkstad utan en lokal urmakare som till skillnad från dessa inte lämnar ut några fina garantipapper eller listor över precis vad som gjorts och vad som bytts ut. Jag vet inte mer om verket än att det gick mycket dåligt när jag lämnade in det för service hos gubben och att det har gått alldeles utmärkt sedan dess.
Du skrev "Din klocka är inte servad?" Kan förstås ta och fråga vid mitt nästa besök men slutsatserna känns lite långsökta.Framförallt utifrån det du beskrivit.
Men gör som du vill, det är din klocka. Men skulle själv vara väldigt försiktig med att beskriva klockan som du gör utan att veta.
Ska ta och göra det vid mitt nästa besökjag skulle fråga urmakaren vad som gjordes när den var inlämnad
kan ju vara en urverksrengöring som är utförd
(vanligaste felet är smutsiga urverk)
Bilden är tagen efter.Är bilden tagen Innan eller efter "service" ?
Jag vet inte huruvida boettlocket är tjockare än den tunna vanliga, vad jag syftade på var att bandhornen och ringen de sitter fast i är i gulddoublé, dvs inte de mycket tunna bandhorn som ofta återfinnes på chronographe suisse och som tenderar att gå sönder och bli buckliga. Glasringen är i massivt guld.Känner inte till den boett du beskriver. Baklocket verkar vara i guld men är alltså tjockare än den tunna vanliga men har ändå mässingsarmeringslocket under?
Är boetten i övrigt; "bandhorn och glasring", förgylld/double?
Det som är lite tråkigt är att du inte verkar vilja ta åt dig av det vi skriver till dig.Du skrev "Din klocka är inte servad?" Kan förstås ta och fråga vid mitt nästa besök men slutsatserna känns lite långsökta.
Ska ta och göra det vid mitt nästa besök
Bilden är tagen efter.
Jag vet inte huruvida boettlocket är tjockare än den tunna vanliga, vad jag syftade på var att bandhornen och ringen de sitter fast i är i gulddoublé, dvs inte de mycket tunna bandhorn som ofta återfinnes på chronographe suisse och som tenderar att gå sönder och bli buckliga. Glasringen är i massivt guld.
Om bilden är tagen efter så är i alla fall verket inte demonterat och delarna separat rengjorda. Undrar fortfarande vad det står för summa på ditt kvitto?Du skrev "Din klocka är inte servad?" Kan förstås ta och fråga vid mitt nästa besök men slutsatserna känns lite långsökta.
Bilden är tagen efter.
Jag vet inte huruvida boettlocket är tjockare än den tunna vanliga, vad jag syftade på var att bandhornen och ringen de sitter fast i är i gulddoublé, dvs inte de mycket tunna bandhorn som ofta återfinnes på chronographe suisse och som tenderar att gå sönder och bli buckliga. Glasringen är i massivt guld.
Har jag inte precis konstaterat att jag tänker gå till botten med vad exakt min urmakare gjort med urverket?Det som är lite tråkigt är att du inte verkar vilja ta åt dig av det vi skriver till dig.
Beskriv inte klockan som servad om du inte vet.Har jag inte precis konstaterat att jag tänker gå till botten med vad exakt min urmakare gjort med urverket?
Betalade 750kr. Struntsumma men har många goda erfarenheter av gubben.Om bilden är tagen efter så är i alla fall verket inte demonterat och delarna separat rengjorda. Undrar fortfarande vad det står för summa på ditt kvitto?
De flesta urmakare kliar sig inte ens i naveln för 750krBetalade 750kr. Struntsumma men har många goda erfarenheter av gubben.
De är alltså en doubleboett någon klämt på det "papperstunna" baklocket med 18k stämpeln på?Du skrev "Din klocka är inte servad?" Kan förstås ta och fråga vid mitt nästa besök men slutsatserna känns lite långsökta.
Bilden är tagen efter.
De flesta urmakare kliar sig inte ens i naveln för 750kr
Mycket väl medveten om det, landat på honom då jag haft många goda erfarenheter av honom som urmakare och för de förmånliga priserna. Svänger förbi där vid tillfälle, ändrar annonsen till översyn tills vidare.De flesta urmakare kliar sig inte ens i naveln för 750kr
Nej? Bifogar en bild för att förklara.De är alltså en doubleboett någon klämt på det "papperstunna" baklocket med 18k stämpeln på?
Är det nåt jag har missuppfattat?
Jag är nog en av hans mer frekventa kunder. Fick förvisso betala mer när jag började gå dit men vet inte huruvida det beror på variationer i hans prislista eller på mig.Det stämmer bra. Om man inte känner denna
Nu vet jag inte hur deras relation är iofs
//Simon
Om du betalt 750kr så är det väl uppenbart att ingen service är utförd av verket.Betalade 750kr. Struntsumma men har många goda erfarenheter av gubben.
Nåväl, hur löser man urverk som går dåligt och inkonsekvent?Om du betalt 750kr så är det väl uppenbart att ingen service är utförd av verket.