• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1 - Uppdaterad!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Skulle stämningen bli bättre av att folk beter sig illa när de säljer klockor? Osannolikt. Kraven på att köpa och sälja ska vara stenhårda på KS.
Absolut. Dock behöver man inte raljera och ironisera som skett ett par sidor bak. Att som @Nicbex försöka få en ”unik” klocka att stanna på Ks kan väl inte falla under kategorin att bete sig illa. Däremot känns vissa av inläggen som diskuterar det som att de inte platsar här utan på exempelvis flashback.

Absolut. Dock behöver man inte raljera och ironisera som skett ett par sidor bak. Att som @Nicbex försöka få en ”unik” klocka att stanna på Ks kan väl inte falla under kategorin att bete sig illa. Däremot känns vissa av inläggen som diskuterar det som att de inte platsar här utan på exempelvis flashback.

Kunde inte sagt det bättre själv. Lite mer ödmjukhet och mjukare framtoning vid framförande av kritik.

Skulle stämningen bli bättre av att folk beter sig illa när de säljer klockor? Osannolikt. Kraven på att köpa och sälja ska vara stenhårda på KS.
Vadå beter sig illa. Du är väl en vuxen människa och kan göra en sökning på Chrono24 själv över prisläget. Vincentb kanske sökte fel på Chrono24 eller så var utbudet såsom han skrev precis vid tillfället för annonsen. Ska vi förbjuda alla superlativ och alla andra värdeladdade ord också? Hädanefter får man bara beskriva sitt säljobjekt som "Klocka. På certet är skrivet datum 180420. Befintligt skick.".

Ligger ju ute på Chrono24 nu helt utan de krav i beskrivningen mot de som angivits i KS annonsen... Vad är då poängen med att ha ett sådant krav på K&S?

Ligger ju ute på Chrono24 nu helt utan de krav i beskrivningen mot de som angivits i KS annonsen... Vad är då poängen med att ha ett sådant krav på K&S?
Ok, vi tar det här igen, det är tydligen svårt detta. Jag ska köpa bostadsrätt, varför jag säljer. Jag hade velat att den stannat kvar på forumet, men jag kommer givetvis inte att fördröja min bostadsrätt för den önskan, varför jag också lade ut på Chrono24 (till högre pris). Av förklarliga skäl kan jag inte skriva på Chrono24 att jag vill att klockan ska köpas av en klocksnackare, det torde vara självklart men jag är skeptisk till slutledningsförmågan här, så man måste tydligen förklara allt. Nu är annonsen tillbakadragen här och kommer inte att säljas på forumet. Fler frågor på detta, så att vi kan tugga historien några gånger till? Kanske något ord i annonsen som inte passade herrn/frun?

Ok, vi tar det här igen, det är tydligen svårt detta. Jag ska köpa bostadsrätt, varför jag säljer. Jag hade velat att den stannat kvar på forumet, men jag kommer givetvis inte att fördröja min bostadsrätt för den önskan, varför jag också lade ut på Chrono24 (till högre pris). Av förklarliga skäl kan jag inte skriva på Chrono24 att jag vill att klockan ska köpas av en klocksnackare, det torde vara självklart men jag är skeptisk till slutledningsförmågan här, så man måste tydligen förklara allt. Nu är annonsen tillbakadragen här och kommer inte att säljas på forumet. Fler frågor på detta, så att vi kan tugga historien några gånger till? Kanske något ord i annonsen som inte passade herrn/frun?
Man behöver inte ange skäl till försäljning. Det var väl inga fel på annonsen f ö. Var ju bara det där med önskan att skriva avtal om återköp. Jag förstår hur du tänker och vad du vill med det men jag kan omöjligt se hur ett bra och juridiskt hållbart avtal skulle se ut och hur en ev process mot om avtalet bryts skulle göras annat än att hänga ut denne i GG-tråden.

Nej, du behöver inte svara på detta. Tycker du kan lägga upp den igen och uttrycka önskemål om återköp vid ev försäljning. Sen får du gå på magkänslan vad gäller köparen. Vore roligare om den stannade på KS och chansen är ju störst då att du någon gång kan köpa tillbaka den.

Senast ändrad:
Juridifieringen av KS skadar KS andan.
Skrivet hälften på skämt och hälften på allvar.

Jag lät en kompis köpa en Omega jag ägde, ganska långt under marknadsvärde och på avbetalning. Enda motkravet var att han, om han vill sälja den, först ger mig chansen att köpa tillbaka den. Vi tyckte båda att det var ett grymt upplägg.

ks_andan.jpg

Man behöver inte ange skäl till försäljning. Det var väl inga fel på annonsen f ö. Var ju bara det där med önskan att skriva avtal om återköp. Jag förstår hur du tänker och vad du vill med det men jag kan omöjligt se hur ett bra och juridiskt hållbart avtal skulle se ut och hur en ev process mot om avtalet bryts skulle göras annat än att hänga ut denne i GG-tråden.

Nej, du behöver inte svara på detta. Tycker du kan lägga upp den igen och uttrycka önskemål om återköp vid ev försäljning. Sen får du gå på magkänslan vad gäller köparen. Vore roligare om den stannade på KS och chansen är ju störst då att du någon gång kan köpa tillbaka den.
Inga problem alls, jag tycker en aversion mot avtal är väldigt konstigt, men så jobbar jag även med sådant dagligen och har en större förståelse för vad det innebär. Det hade kunnat utformats otroligt pragmatiskt och enkelt i vilken form som helst med fördel för båda parter. Men skitsamma, vatten under broarna, jag lägger inte upp annonsen här igen bara. Tveksamt om jag säljer något här igen när man kan sälja på blocket med uppenbarligen mindre strul och till ett högre pris. Ett par däcksparkare från Blocket är ju inget mot Flashbackmaffian på KS.

@Sivlia
Varför i hela fridens namn ligger Bratten på en Rolex låda? Det säljer inte.
https://klocksnack.se/threads/breitling-chronomat-tt-prissänkt.95229/
Det säljer garanterat, på andra sidan Atlanten har den typen av Rolexlådor börjat sälja för premium, speciellt när det har legat en Breitling ovanpå.
Personen har dessutom uppenbart ansträngt sig för att få med Rolex-loggan i varje bild! #marketing
Nu är den iaf såld ;)

Vadå beter sig illa. Du är väl en vuxen människa och kan göra en sökning på Chrono24 själv över prisläget. Vincentb kanske sökte fel på Chrono24 eller så var utbudet såsom han skrev precis vid tillfället för annonsen. Ska vi förbjuda alla superlativ och alla andra värdeladdade ord också? Hädanefter får man bara beskriva sitt säljobjekt som "Klocka. På certet är skrivet datum 180420. Befintligt skick.".

En saklig och korrekt beskrivning är väl ljusår bättre än massa subjektiv och ibland direkt felaktig smörja?

@Painting Golem
https://klocksnack.se/threads/servad-must-de-cartier-tank-1000kr-prisbump.94988/

Ett tips i all välmening.
Klockan förtjänar verkligen foton som är tagna i lite bättre ljus.
Utifrån de som finns så är det svårt att se både tavla och de repor du nämner i texten.

Jagar Tank, men inte med denna tavlan dessvärre. Är alltså inte intresserad själv, utan tänkte mer som en liten heads-up.
Tack för heads-upen, ska ta fler bilder vid tillfälle

Förklara mer är du snäll. Du tycker alltså jag gör bort mig för att jag lägger ut en klocka dyrare än rek priset? En klocka som ännu inte riktigt släppts ut i svenska marknaden och ingen riktigt vet vad dom kommer gå för utan det enda alla gör nu är o spekulerar?. Du har även fel när du säger att den kommer bli ännu mer svårsåld för den blev precis såld.

Däremot håller jag med dig om att det borde skötas snyggare men det blir svårt när man ställer en helt relevant fråga på ett påstånde som sagt och svaret blir ”sluta svara på frågan med fler frågor” för mig är det o ducka en vit lögn.
Tror ingen normalbegåvad person missar poängen i att ta upp att en ny klocka utan känd nämnvärd kö, för närvarande iaf enl vad det rapporteras, bjuds ut till ca 10% över listpris till personer som förmodligen inte känner till vad de kostar hos AD och att de finns tillgängliga. Några andra vore troligtvis inte intresserade.
Om det stämmer att den är såld visar det bara än mer på det meningsfulla i att informera om det.

Att då komma med argument som att de som fäster uppmärksamheten på det enbart är ute efter att själva få den billigare, är faktiskt bara korkat. Väldigt mycket så.

Fetstilade; DET, det är det stora problemet. Sådana typer av fasoner ska inte förekomma på detta forum, vi är här för att diskutera och köpa/sälja klockor för att vi gillar det. För många av oss är det en hobby, dvs någonting vi inte räknar med att tjäna pengar på utan det är ett intresse.

Du tänker bara på att tjäna några tusenlappar istället för att bibehålla en trevlig atmosfär och inte drivas av girighet.
Och DET är där problemet ligger..Varför TROR alla istället för o fråga? Till den nyfikne så har jag inte tjänat en krona för vad jag själv gav för den snarare tvärtom.

Jag tror att det är ganska uppenbart vem det är som egentligen gör bort sig.

Apropå att göra bort sig. Jag kan nämna att personen ifråga skickade ett meddelande igår om att han hade sett en köpes-annons som jag har lagt ut och hade en Datejust att sälja mig. Jag svarade att jag var intresserad och frågade om han kunde skicka några bilder på klockan.
Idag råkar jag av en händelse se att klockan redan är såld och han har inte ens bemödat sig att berätta detta för mig utan jag sitter fortfarande som en idiot och väntar på bilderna. Jag tror inte han hade några planerat att höra av sig till mig igen överhuvudtaget.

Tänkte det kan vara bra att veta för alla de som överväger att göra affärer med @kalles888 i framtiden. I mina ögon är detta inte ett schysst sätt att bedriva affärer.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp