• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1 - Uppdaterad!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har verkligen Omega PO i guld ökat så mycket i värde på ett år?
Denna annons känns väldigt överprisat, eller så är det bara jag som inte hängt med, låter det vara osagt.

Här säljs en från 2009 för 115.
https://klocksnack.se/threads/omega-planet-ocean-rosé-45mm.96710/

Jag sålde själv en i mitten av förra året från 2010 för 73.
https://klocksnack.se/threads/omega-po-42mm-i-rödguld-222-63-42-20-01-001-prisdump.74474/

Låt vara att att denna är 45mm och min var 42, dock var 42mm mer eftersökt då i a f.

Denna annons känns väldigt överprisat, eller så är det bara jag som inte hängt med, låter det vara osagt.

https://klocksnack.se/threads/omega-po-42mm-i-rödguld-222-63-42-20-01-001-prisdump.74474/

Låt vara att att denna är 45mm och min var 42, dock var 42mm mer eftersökt då i a f.

En snabb sökning på C24 så ser det ut som att den är rimligt prissatt :)

Edit: fanns inte jättestort utbud och nya börjar på 140 ish

är rödguld och rosé samma ?
sen gör storleken en del även cert samt dokumenterad service historik en del

såg nyligen en rosé breitling 44 mm på läder gå för runt 120k så de lite större kompletta klockorna i rosé är nog dyrare dyrare

är rödguld och rosé samma ?
sen gör storleken en del även cert samt dokumenterad service historik en del

såg nyligen en rosé breitling 44 mm på läder gå för runt 120k så de lite större kompletta klockorna i rosé är nog dyrare dyrare
Nope. Rödguld är "vanligt" guld i sverige. Gulguld förekommer nästan inte alls här, men är vanligare på kontinenten om jag förstått saken rätt. Inte lika varm i tonen som rödguld. Roséguld har högre kopparhalt och är mer rosa/koppartonat.

Nope. Rödguld är "vanligt" guld i sverige. Gulguld förekommer nästan inte alls här, men är vanligare på kontinenten om jag förstått saken rätt. Inte lika varm i tonen som rödguld. Roséguld har högre kopparhalt och är mer rosa/koppartonat.
Beror ju på vad man menar med vanligt guld. Jag skulle säga att gulguld är ”vanligt guld”.

Nu snackar vi väl däremot ”Sedna”. Roséguld säger (de flesta) tillverkarna, rödguld säger 40/50-talister. Finns i massa olika färgnyanser och olika tillverkare har därför olika namn på sitt roséguld/rödguld”. Omega säger ”Sedna”, Rolex säger ”Everose”, Breitling säger ”rose gold”.

Kockorna ovan är i samma sorts guld.

Beror ju på vad man menar med vanligt guld. Jag skulle säga att gulguld är ”vanligt guld”.

Nu snackar vi väl däremot ”Sedna”? Roséguld säger tillverkarna, rödguld säger 40/50-talister. Finns i massa olika färgnyanser och olika tillverkare har därför olika namn på sitt roséguld/rödguld”. Omega säger ”Sedna”, Rolex säger ”Everose”, Breitling säger ”rose gold”.
Smyckesguld i sverige är i allmänhet rödguld.
1-Material---sa-funkar-det2.jpg

Nu snackar vi väl däremot ”Sedna”. Roséguld säger (de flesta) tillverkarna, rödguld säger 40/50-talister. Finns i massa olika färgnyanser och olika tillverkare har därför olika namn på sitt roséguld/rödguld”. Omega säger ”Sedna”, Rolex säger ”Everose”, Breitling säger ”rose gold”.

Helt enig med Yonsson. Tror jag även skrivit om guld tidigare här på forumet. I grunden är grundämnet guld (au) gult, genom att tillsätta olika ämnen som koppar etc får man det att ändra färg. Således är gult, rött och vitt guld samma sak ursprungligen. Därav lite märkligt att så många värdesätter vitt guld så mkt högre än gult. Visst processen kostar lite men ämnet i grunden samma.

Rött guld eller roseguld är ungefär samma sak och benämns väl särskilt så för att skilja det från guld som i regel då menas gult guld. Detta i dagligt tal och bland vanliga människor.

Förstår inte det där schemat. Har inte hört nån kalla gult guld för rött.

Men vad är gulguld då? Samma som rödguld?

Rött guld eller roseguld är ungefär samma sak och benämns väl särskilt så för att skilja det från guld som i regel då menas gult guld. Detta i dagligt tal och bland vanliga människor.

Förstår inte det där schemat. Hsr inte hört nån kalla gult guld för rött.
Rent guld är väldigt mjukt och används därför inte till så mycket annat än tackor eller i kemiskt/vetenskapligt syfte. Det guld man ser på ringar, halsband örhängen, etc, är idag vanligen 18k, dvs 75% guld och 25% annat (tex koppar och silver). Det som ser gult ut och i dagligt tal benämns bara "guld" är det som tekniskt [oftast] är rödguld. Roséguld och rödguld är svåra att förväxla, där roséguld är mer rosa/kopparfärgat. Gulguld är lite blekare än rödguld, men båda är gula i färgen. Vitguld är nästan vitt, men varmt i tonen.
I diagrammet som @Harry Palmer postade rör vi oss oftast längs en horisontell linje genom toppen av triangeln (i höjd med 75% Guld), med olika inblandning av silver och koppar.

Rent guld är väldigt mjukt och används därför inte till så mycket annat än tackor eller i kemiskt/vetenskapligt syfte. Det guld man ser på ringar, halsband örhängen, etc, är idag vanligen 18k, dvs 75% guld och 25% annat (tex koppar och silver). Det som ser gult ut och i dagligt tal benämns bara "guld" är det som tekniskt [oftast] är rödguld. Roséguld och rödguld är svåra att förväxla, där roséguld är mer rosa/kopparfärgat. Gulguld är lite blekare än rödguld, men båda är gula i färgen. Vitguld är nästan vitt, men varmt i tonen.
I diagrammet som @Harry Palmer postade rör vi oss oftast längs en horisontell linje genom toppen av triangeln (i höjd med 75% Guld), med olika inblandning av silver och koppar.
Tack! :)

Det var precis detta jag menade i mitt tidigare inlägg idag, men du skrev det bättre och mer utförligt.

Dom där två PO är inte Sedna. Omega betecknar dom Red Gold. Sedna kom senare, första släpptes 2013. Olika legeringar och olika nyans.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp