• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Wasabi

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
https://klocksnack.se/threads/seiko-dawn-series-limited-edition.103323/

@Wasabi
Du hävdar med Säkerhet att denna kommer stiga i värde.. Är det ett faktum? Baseras på? Upplys mig
Olika faktorer som spelar roll. Dels för att klockan är en LE i 2018 numrerade exemplar på baksidan, vilket är smått ovanligt för en klocka i den lägre prisklassen. Sen så är är klockan (tillsammans med samuraien ur samma serie) den första Seikon som är tillverkade för den Europeiska marknaden. Man har ju sett hur zimbwe Thailand versionerna har ökat i värde och även andra LE versioner som inte ens är numrerade (har flertal Seiko LE versioner som har skenat i värde än vad jag har köpt dem för i butik/nätet). Sen så har ju klockorna redan ökat i värde än vad de såldes för hos AD då samtliga klockor är redan slutsålda.
Men det är trots allt som du säger. Ingen kan garantera en prisuppgång eller nedgång, utan det är spekulationer. Men jag, så som många andra, tror starkt på en uppgång i värde i framtiden. Tack för upplysningen, ska ändra lite i annonsen då ingen kan garantera en värdeuppgång! :)
:seiko:
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Olika faktorer som spelar roll. Dels för att klockan är en LE i 2018 numrerade exemplar på baksidan, vilket är smått ovanligt för en klocka i den lägre prisklassen. Sen så är är klockan (tillsammans med samuraien ur samma serie) den första Seikon som är tillverkade för den Europeiska marknaden. Man har ju sett hur zimbwe Thailand versionerna har ökat i värde och även andra LE versioner som inte ens är numrerade (har flertal Seiko LE versioner som har skenat i värde än vad jag har köpt dem för i butik/nätet). Sen så har ju klockorna redan ökat i värde än vad de såldes för hos AD då samtliga klockor är redan slutsålda.
Men det är trots allt som du säger. Ingen kan garantera en prisuppgång eller nedgång, utan det är spekulationer. Men jag, så som många andra, tror starkt på en uppgång i värde i framtiden. Tack för upplysningen, ska ändra lite i annonsen då ingen kan garantera en värdeuppgång! :)
:seiko:


Tack själv för tydligt svar :) och lycka till med försäljningen.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Olika faktorer som spelar roll. Dels för att klockan är en LE i 2018 numrerade exemplar på baksidan, vilket är smått ovanligt för en klocka i den lägre prisklassen. Sen så är är klockan (tillsammans med samuraien ur samma serie) den första Seikon som är tillverkade för den Europeiska marknaden. Man har ju sett hur zimbwe Thailand versionerna har ökat i värde och även andra LE versioner som inte ens är numrerade (har flertal Seiko LE versioner som har skenat i värde än vad jag har köpt dem för i butik/nätet). Sen så har ju klockorna redan ökat i värde än vad de såldes för hos AD då samtliga klockor är redan slutsålda.
Men det är trots allt som du säger. Ingen kan garantera en prisuppgång eller nedgång, utan det är spekulationer. Men jag, så som många andra, tror starkt på en uppgång i värde i framtiden. Tack för upplysningen, ska ändra lite i annonsen då ingen kan garantera en värdeuppgång! :)
:seiko:
Alltid intressant när folk argumenterar för att något de säljer kommer gå upp i pris. Det brukar i regel innebär att modellen redan gått upp i pris och ägaren vilja sälja ut sig och ta vinsten. Sen får man väl avgöra själv vad man tror sker därefter.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Olika faktorer som spelar roll. Dels för att klockan är en LE i 2018 numrerade exemplar på baksidan, vilket är smått ovanligt för en klocka i den lägre prisklassen. Sen så är är klockan (tillsammans med samuraien ur samma serie) den första Seikon som är tillverkade för den Europeiska marknaden. Man har ju sett hur zimbwe Thailand versionerna har ökat i värde och även andra LE versioner som inte ens är numrerade (har flertal Seiko LE versioner som har skenat i värde än vad jag har köpt dem för i butik/nätet). Sen så har ju klockorna redan ökat i värde än vad de såldes för hos AD då samtliga klockor är redan slutsålda.
Men det är trots allt som du säger. Ingen kan garantera en prisuppgång eller nedgång, utan det är spekulationer. Men jag, så som många andra, tror starkt på en uppgång i värde i framtiden. Tack för upplysningen, ska ändra lite i annonsen då ingen kan garantera en värdeuppgång! :)
:seiko:
Intressant att vi kan dra helt olika slutsatser av samma information. Jämförelsen med Zimbe känns lite skev för mig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Till att börja med är ju 2018 en väldigt stor upplaga, modellerna finns även redan i otaliga färger. Enda skillnaden mot de andra Sammy/Turtle-modellerna är färgen. Grått har aldrig ens varit en färg som varit efterfrågad i SEIKO-kretsar och det har inte varit någon hype alls runt dessa två modeller.

Om man jämför med Zimbemodellerna är ju det versioner som är direkt riktade till Thailand, näst senaste versionen är exempelvis blå och guld, två färger som är starkt kopplade till Thailands kungafamilj och två färger som har stor betydelse i Thailand. De marknadsförs även väldigt aktivt i Thailand. Zimbeversionerna är ytterst sällan bara en annan färg av en redan befintlig modell, senaste versionen har annan tavla och andra visare samt förstoringsglas vid datumet.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Till att börja med är ju 2018 en väldigt stor upplaga, modellerna finns även redan i otaliga färger. Enda skillnaden mot de andra SRP-modellerna är färgen, grått har aldrig ens varit en färg som varit efterfrågad i SEIKO-kretsat och det har inte varit någon hype alls runt dessa två modeller.

Om man jämför med Zimbemodellerna är är ju de versioner som är direkt riktade till Thailand, näst senaste versionen är exempelvis blå och guld, två färger som är starkt kopplade till Thailands kungafamilj och två färger som har stor betydelse i Thailand. De marknadsförs även väldigt aktivt i Thailand. Zimbveversionerna är ytterst sällan bara en annan färg av en redan befintlig modell, senaste versionen har annan tavla och andra visare samt förstoringsglas vid datumet.

Tack, utförligt även här och en helt annan syn som sagt :D blir spännande att se värdekurvan med andra ord.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Min högst personliga bild av köp och sälj på KS under mina år här (snart galna 6år av mitt liv, detta konto sedan 3 tror jag) är att klockor i de dyrare segmenten ofta säljs billigare än världssnittet och att random skitskindiver säljs mkt dyrare än vad köparen betalade på eBay.

Finns en del riktigt grisiga pennychasers här och det finns många helt absurt omtänksamma och genomraka klocknördar.

Vad ville jag ha sagt? Egentligen ingenting. Ville bara visa min 5 centare.
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Snälla säg att detta är lite kul? :D
C510C1EB-7A42-4550-A23E-909B6205F416.jpeg
 

Wasabi

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Tack själv för tydligt svar :) och lycka till med försäljningen.
Tusen tack! Men jag såg nu att jag la upp den för 7800kr, skulle ha varit 6800kr (500kr över listpris, inte så fruktansvärt farligt då folk tycker om att pruta. Förstår din reaktion nu i efterhand :D).
Dock så är annonsen tillbakadragen, vill behålla klockan då jag älskar färgkombinationen :)
 

Wasabi

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Till att börja med är ju 2018 en väldigt stor upplaga, modellerna finns även redan i otaliga färger. Enda skillnaden mot de andra Sammy/Turtle-modellerna är färgen. Grått har aldrig ens varit en färg som varit efterfrågad i SEIKO-kretsar och det har inte varit någon hype alls runt dessa två modeller.

Om man jämför med Zimbemodellerna är ju det versioner som är direkt riktade till Thailand, näst senaste versionen är exempelvis blå och guld, två färger som är starkt kopplade till Thailands kungafamilj och två färger som har stor betydelse i Thailand. De marknadsförs även väldigt aktivt i Thailand. Zimbeversionerna är ytterst sällan bara en annan färg av en redan befintlig modell, senaste versionen har annan tavla och andra visare samt förstoringsglas vid datumet.
Håller med dig i om att Zimbe klockorna är mer speciella än andra Turtle utföranden :)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
En allmän fundering - det skrivs gärna om klockor att de "går inom COSC". Det kanske inte orsakar någon förvirring, men att en klocka till vardags går inom -4/+6 betyder absolut inte att den uppfyller alla termiska eller positionskrav som ingår. I mitt tycke är det lite vanskligt att hävda på en klocka utan servicehistorik och/eller inte var certifierad från början.
 

fogden

Omega
Vad är det som pågår?

Well, min är ju rätt lik en patek? (Kan det vara det mest uttjatade skämtet någonsin?)
Jag kan motivera mitt pris med att jag köpte den för detta och att jag faktiskt inte hittade någon billigare när jag sökte på vilda webben, jag hittade faktiskt inte ens någon till salu. Det är ju alltid värt ett försök som de säger.

Trevlig helg!
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Well, min är ju rätt lik en patek? (Kan det vara det mest uttjatade skämtet någonsin?)
Jag kan motivera mitt pris med att jag köpte den för detta och att jag faktiskt inte hittade någon billigare när jag sökte på vilda webben, jag hittade faktiskt inte ens någon till salu. Det är ju alltid värt ett försök som de säger.

Trevlig helg!
Kostar den inte ny typ 900kr?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp